1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742297 inlägg · 7967 ämnen
« · 2579994 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
J-S: precis, nyttigt för honom. Gäller även Lindstein enligt mig som jag skrev om igår. Kul för båda, bygger självförtroende för framtiden.

Pigalle: Minns att Sweatt och Scott kom till Brynäs samma säsong - å då är de ju återförenade nu då. 😊

Peja: Visste man inte bättre kunde man tro att ett par baljor kan göra underverk för sjävförtroendet. Ketchup på det! Kul för Kvist kul för oss.

Axelsson: Jack Kopacka = Bill Sweatt 2.0 ⚡️⚡️

DoNaka: Ja, det är kul att Kvist har startat positivt. Han hade någon enstaka bedrövlig insats i de första matcherna, men han har växt senaste veckorna. Utan att raljera kan man konstatera att det allsvenska spelet passar honom bättre än det mer strukturerade SHL-spelet. Han blev rejält uppkäkad i närkamperna i träningsmatcherna mot Djurgården och SSK som jag såg på plats, så ska bli spännande att se om han kan leverera mot dom också nu i serien.

J-S: Japp. Jag skrev innan säsongen att jag trodde kvist kunde bli nyttig och en bra powerforward i HA, fick väldigt mycket mothugg. Bra start för han iallafall.

Ett av dom stora frågetecknen inför säsongen var Kvist.
Enligt många här skulle han inte hålla i HA och han har varit en konstant hackkyckling här på forumet,

Efter fem omgångar i HA är han en av Brynäs bästa spelare rivig går på mål jobbar stenhårt gör mål dessutom,
Kvist har verkligen mått bra av att kliva ner ett steg i seriesystemet.

Berge: Närå, jag är glad över segern igår.

Riktigt roligt att några juniorer äntligen lyckas slå sig fram i Brynäs. Självklart en enklare resa i HA än SHL, tror inte dom fått chansen i shl_s mördande konkurrens så ur den aspekten är det positivt att spela i HA.

Brynäs offensiv har överträffat mina förväntningar. Vilka målfester vi bjudits på. Trodde såklart att Brynäs skulle vara bra, men inte ha sådan här utdelning. Kul att alla kedjor är iblandade i målgörandet också. Brynäs har bra bredd dessutom, verkar funka även när några viktiga kuggar är borta.

Tycker även defensiven funkar helt ok. Man släpper inte till så farliga lägen. Som spelet sett ut borde man gått rent i samtliga matcher hittills enligt mig.

Och slutligen tycker jag att målvaktsspelet inte sett särskilt bra ut.

Summa summarum så har Brynäs, såhär långt, tillräckligt bra offensiv och defensiv för att kunna studsa tillbaka tror jag. Mitt enda frågetecken är, som jag skrivit tidigare, om målvaktsspelet möjligtvis kan fälla Brynäs ambitioner om att gå direkt upp. Mv-insatserna hittills kan antyda det.

dempa: bara 47 omgångar kvar... jag hade gärna tagit slutspelet nu i oktober/november :D
Näe, glad för att det på det hela ser bra ut men tror nog att IFB och DIF kommer att steppa upp under säsongen, så hold your horses...

Rödin frisk

mk: Som DIF och Löven inlett är det svårt att inte se er i SHL nästa säsong.

Ove Myling:

Du fortsätter alltså gnälla om Västerviks 3-3 mål (inne match som Brynäs ändå vann) istället för att vara glad över att vi körde över Karlskoga igår?

😩

Tigerhjärta: Folk fastnar i en vinkelvolt över vissa saker.

Återigen. Lyssna på Sasses podd om Brynäs.
Där går man igenom förra säsongen, om hur topplagen och hur DIF vann och spelade.

Sen, "Olle" i Femtefemman sa en bra sak i senaste.
Det är inte viktigt hur bra du spelar r du vinner. Utan hur dåligt du spelar när du vinner. Alltså lägstanivån..

Man kan tro som Sasse sa. Att Gävle är nya gnällbältet.

Fan. Brynäs har inte varit ett topplag sen hedenhös.
Nu håller man förhoppningsvis på att bygga upp nått igen.
Men kommer ta säkert 4 år innan man är ett stabilt SHL lag igen. Om man går upp iår.

{10375}: Nu ska inte jag berätta hur folk här inte ska agera men jag känner att jag ändå måste lägga in en kommentar.
Du har skrivit totalt 33st inlägg här på HS. 21 av dessa innehåller antingen ordet ”Clara” eller ”Lindbäck”. Ytterligare 3-4 inlägg är om målvaktssituationen.
Vi har 5 raka segrar, och är obesegrade. Nog måste det väl finnas något att att lyfta än enbart ett ältande våra målvakter i varje inlägg?
Vi har förstått att Clara går före Lindbäck i din bok, det har du gjort jäkligt tydligt.
Och missförstå mig rätt. Hylla Clara för all del, men det måste inte vara på bekostnad av Lindbäck..

Huge: Behövs inte många matcher till innan Clara är förbi Lindbäck. Om man nu inte låter efternamn och kompisrelation styra vem som står i kassen likt förra säsongen

SaggeBoy: spelar fortfarande i JYP

Tigerhjärta: Håller med om att Kopacka har inlett väldigt bra, samtidigt ska man inte dra några enorma slutsatser av 5 matcher. Robert Kousal inledde också magnifikt och många ville se en omedelbar kontraktsförlängning, men han blev skadad och kom egentligen aldrig tillbaka i toppslag.

Var spelar VV nu ? Nån som vet om han bytt klubb

SuneMangs: Lite komiskt att farsgubben spelade elitseriehockey i Västerås, lämnade och efter några år föddes sonen ett par månader efter att Västerås degraderades (och gick i konkurs). När Carl föddes spelade gubben redan i Malmö med lirare som Juha Riihijärvi, Jesper Mattsson, Tomas Sandström, Fredrik Bremberg, Johan Tornberg, Daniel Rydmark och inte minst en ung Henrik Malmström som ju några år senare antagligen spelade karriärens bästa hockey i Brynäströjan.

Carl Jakobsson klar för Västerås.

Axelsson: Kopacka skulle vara given att behålla vid ett SHL avancemang. Han har precis alla ingredienser och verkar bara bli bättre.
När den killen bestämt sig för att driva pucken egen zon in i anfallszon så spritter det fan i hela kroppen.
Man ser att "håll i er, nu jävlar åker vi"!

KalleTeodor: tycker Clara ska stå mot ”bottenlagen” och Lindbäck mot ”topplagen” för jag tror Lindbäck är en jävla tillgång mot ett bra lag. Dels att han höjer sig själv och snabb uppspelning fas för att få snabba kontringar.

Kopackas andra mål igår kväll...inget jävla kladdande med pucken, inte ens en mottagning, bara tjoff rätt upp i klykan. Älskar det!

Dallemas: Snyggt och skönt att Clara gjorde en bra insats igår men Lindbäck kan han också och mot lite bättre motstånd...
Förresten också en bra stilstudie på en aktiv, målvakt.
Sen är det klart att det är en bit upp till denna nivå just nu.

www.youtube.com/watch?v=vBeh1ueXJL8

Pigalle: Tror det primärt är timingen som är problemet. Vi är endast fem matcher in på säsongen med fem vinster. Kopacka presterar och ska ha en topproll, Indrasis måste få mer tid att visa att han är rätt för det här laget, och igår var han riktigt bra. Samtidigt som Larsson knappt spelat någonting den här säsongen. Med alla tillbaka finns det inte många platser i laget högt upp i hierarkin.

Hade möjligheten dykt upp senare under säsongen hade det säkert varit mer aktuellt. Blir en svår avvägning när namn dyker upp på marknaden som säkerligen skulle varit bra för oss, samtidigt som man måste ge spelare vi redan har chansen först innan man värvar in någon annan.

Ryktas alltså att vi tackar nej till Gunler. Lite trist kan jag tycka men samtidigt är jag osäker på vad han skulle kunna gå in så som laget nu ser ut.

SuneMangs: "Tycker det är hål i huvudet om inte Clara får fortsätta efter en bra debut. Nog för att Limpan ska vara vår etta på pappret, men man bänkar inte en målis efter en väl genomförd match i min mening."

Det där är alltid svårt. Tre matcher ganska tätt efter några dagars uppehåll brukar betyda att man luftar andremålisen i mittenmatchen, men beror såklart på matchens betydelse och motstånd. Hade förväntat mig Lindbäck-Clara-Lindbäck. Men då Clara stod igår och vi möter "starka" Nybro imorgon så skulle jag kunna tänka mig att Lindbäck står imorgon, Clara får tid att vila och reflektera och sedan stå mot "svaga" Tingsryd på söndag. Tror att man tar stor hänsyn till ålder/erfarenhet och väljer Lindbäck imorgon trots fin insats av Clara igår, "skynda långsamt".

FBK har ju fått lite kritik gällande matchningen av Lindbom, gjort kanonmatcher för att sedan sitta på bänken.

Huge: "Ja, Lindbäck var såklart orolig för att Clara hade sträckt sig när han lite turligt och omedvetet fick pucken på axeln vid den där fina sidledsförflyttningen."

Yes, verkar som att Limpan var rejält rädd för en sträckning vid Västerviks 3-3 mål eftersom han totalt sket i att försöka rädda pucken med en sidledsförflyttning då.

Limpan har otur med styrningar och Clara har tur med räddningar. Brukar vara så när saker inte går som farbror Huge tänkt sig. Förmåga verkar inte ha någon som helst betydelse i Huge fantastiska värld.

{10375}: Ja, Lindbäck var såklart orolig för att Clara hade sträckt sig när han lite turligt och omedvetet fick pucken på axeln vid den där fina sidledsförflyttningen.
Vi vill inte se en långtidsskadad Clara och behov av att kalla in en ny tvåa bakom Limpan.

Dallemas: ajajajajaj ljumskarna :D

JohnnyBotox: "Aja, vi får se vem som står framöver. Lindbäck imorgon och Clara på söndag?"

Tycker det är hål i huvudet om inte Clara får fortsätta efter en bra debut. Nog för att Limpan ska vara vår etta på pappret, men man bänkar inte en målis efter en väl genomförd match i min mening.

Davey85: De delade väl inte ens ut plusbetyg förra säsongen? Tror det är en grej de tagit tillbaka den här säsongen

Skön spagat räddning av Clara, men första målet var han oskymd och borde tagit det skottet. Men i helhet en gedigen insats, han måste få stå på fredag igen.

Tyvärr tog inte Tärnström chansen, alldeles för många bågar i sin skridskoåkning, typ Strömgren som kom från Rögle ifjol.

Kelleher åker också jäkligt långa bågar som sällan ger något, han måste gå mer direkt in i slottet.

Lunkan: Om han var betyg 1 igår. Vad var laget förra säsongen då? Kan inte minnas att många 1:or delades ut. Limpan fick för övrigt en 2a mot Västervik.

JohnnyBotox: ”Å andra sidan kan man ju hävda att målvaktens främsta uppgift är att se till att inte släppa in puckar”

Ja de är väll själva grunden till att man är Målvakt, man vaktar målet helt enkelt. Lindbäck kan ju försöka nå sitt mål med 10 ass. Så kan Clara koncentrera sig på det han är där för…. att rädda puckar.

Dallemas: jo, de spelar faktiskt väldigt olika. Men man såg även tydligt skillnaden på hur Clara hanterade spelet runt mål jämfört med Lindbäck. Dels när Clara stoppade pucken bakom mål och oftast lämnade den där istället för att passa men även flera gånger i framförallt PP såg man hur utespelarna knackade med klubban i väntan på en snabb pass från målvakten, men det gick jäkligt mycket långsammare för Clara att få iväg pucken och inte heller med alls samma kraft eller precision.

Det får man ge Lindbäck, riktigt involverad i spelet och duktig med klubban. Å andra sidan kan man ju hävda att målvaktens främsta uppgift är att se till att inte släppa in puckar.

Aja, vi får se vem som står framöver. Lindbäck imorgon och Clara på söndag?

Dallemas: Riktigt riktigt vass räddning. Såg lite darrigt ut i början och ettan ska han såklart ha. Men första matchen för honom och den ger helt klart mersmak. Lindbäck såg lite orolig ut efter matchen och det bör han vara.

Lite skillnad mot Lindbäcks sidledsförflyttningar
Uppladdat:

500x0-file-placeholder.png

Davey85: 1 är underkänd, skalan är minst sagt snäll, med tanke på förväntningarna är höga på #19 tycker jag underkänd är rätt. Han är van med #18 och #11 är inte riktigt samma kvalitet. Han kommer igen.

Det bestående intrycket från gårdagen som gäckar min hjärna är domarinsatsen.

Däri ligger största skillnaden mot SHL. I SHL är det tveksamma domarinsatser kanske var tredje, var fjärde match. I HA är det som ett skämt varenda match… Är det praktikanter under upplärning eller?

Är de nån som har nån länk man kan se Claras spagat räddning igår?

Davey85: Bara gratta er till SHL platsen. Löven viker som vanligt ner sej. Stråhle verkar inte ha nån gameplan alls.

Kelleher hade förvissio ingen bländande kväll, men han får alltså betyget 1 av GD. Hur jävla många 1:or måste vissa spelare i laget haft förra säsongen då? Utan att nämna namn, även om dom lämnat oss.

Jugge: Jag trodde stenhårt på Kvist redan tidigt på försäsongen när man fick se hur Brynäs var tänkt att spela, speciellt i andra matchen mot Karlskoga när laget öste för fulla muggar ända till slutsignalen! Hoppas hans framgångar fortsätter👍🏼

Lite tankar från dagens match:

- Roligt att Clara fick en bra debut. Det blir viktigt att han utmanar Limpan om 1:a spaden.
- Junislinan är på riktigt, jag tror att vi kan sluta oroa oss för att det ska vara en svag länk. Gillar Ohlsson som tusan, en riktigt mogen center trots sin ålder. Sen har ju även Nordh visat rejäla kvaliteter, 5p på 5 matcher nu. Tycker även att Lindblom tagit för sig på ett annat sätt de senaste matcherna. Man märker att linan har självförtroende.
- Indrasis var på lekhumör idag, men han verkar ändå sakna Larsson. Dom hade ju sjuk kemi under försäsongen.
- Kopacka, vad säger man, karln är ju kung! Killen är ”the complete package”.
- Kinnvall, 3 assist.
- Tycker att Cukste gör sin bästa match, offrar sig hänsynslöst.
- Kvist, ”the goal-scoring machine” fortsätter att leverera. Vem hade trott det innan säsongen? Det är tydligt att det här är hans nivå.
- Även Lindstein har sin bästa match för säsongen
- Som det ser ut nu så får Tärnström och Blomman värma bänk när Larsson, Rödin och Ölund är tillbaka.
- Vi vinner alltså med 6-2 trots att vi får ett godkänt mål bortdömt och Karlskoga får ett sparkmål godkänt.. Utan Larsson, utan Rödin och utan Ölund.

Just nu känns det ganska bra. Dessutom torskade Jyrgårn igen..

Lite märkligt att kommentatorer ska gnälla över en delaying the game på Karlskoga, men de 6000 hakningarna och holdingarna domarna släppt på sistone är helt OK..

Tycker det är en bra och stabil seger av Brynäs, särskilt med tanke på att Larsson, Rödin och Ölund saknades. Hoppas inte det är nåt allvarligt på Ölund nu.

Jäkligt kul att se våra unga killar Olsson, Nordh och Kvist göra mål. Clara gjorde det väl bra, men första målet ska han ha.

Imponerad av Clara, väldigt stabilt för att vara första matchen. Förväntar mig nytt förtroende på fredag.
I övrigt Kopacka, vilken lirare och karaktär. Måtte ingen nypa honom från oss!

Ingen spetsvärvning av Nybro precis.
Uppladdat:

500x0-img5387.jpeg

Silfverkroken: Asså..det har ju redan blivit värre. Men jo..jag förstår att det kommer ett riktigt "clusterfuck" här framöver. :)

Tur jag inte såg matchen haha..

Davey85: Haha du har inte hunnit komma till domarnas riktiga briljans än

« · 2579994 · »