1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741527 inlägg · 7967 ämnen
« · 2589430 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Hur många byten hinner Benn med innan det blir game misconduct?

SaggeBoy: ungefär 7 704 biljetter just nu sålda

Metalman: Exakt. Och i AB: ” Om du trivs bra och vill vara kvar, kan Jamie komma till Brynäs i framtiden, …?
– Jag vet inte. En kille som har två år kvar på kontraktet och över tusen matcher för samma klubb… När kontraktet går ut är han kanske färdig. Vi får se hur hans kropp mår om två år.
Så kommer det:
– Men vi skojade faktiskt om det häromdagen, jag och Greg, och då ringde vi Jamie och sa: ”om vi fortsätter två år till kommer du över då?” Han skrattade och sa att han skulle tänka på det. Så vem vet…?”. 🙂

Svensson_62: Dom är ju goda vänner alla 3 så :D

Peja: Vore kul om ni vann ikväll.

Intervju med Benn i Expressen: ”– Vi har ju varit Brynässupportrar länge, ända sen Greg kom hit. Vi pratar mycket med honom och jag pratar mycket med Jamie. Så han är definitivt ett Brynässupporter,”

Vi har alltså även en av de största i NHL - Jamie Benn - med i vår supporterskara 😍👍

Nu fick man ju lite feeling för Dallas.

Peja: ja det är ju ingen nackdel om det skulle gå att lösa på det sättet. Har dålig koll på backar som kommer underifrån också som skulle kunna täcka upp men jag är ju lite svag för att man tar upp eget folk vid behov också så att de får chansen att visa upp sig. Självklart ska de vara mogna och allt sånt och inte "bara för att".

Eller nu när jag tänker efter har väl Carl Sandström redan fått känna på a-laget en eller två matcher. Vet inte om han skulle göra det bättre eller sämre än Johannesson om han fick chansen så det uttalar jag mig inte om. :)

Borde bli en grym match ikväll.. slutsatsen på biljetter??

Gavve: Det kommer att behövas 8 backar under säsongen, så att det vore olyckligt om någon lämnade permanent nu. Däremot kanske det vore en bra lösning för Johanesson att lånas ut en kortare period om han blir 8:e back.

SaggeBoy: Clara var först av nu på träningen och dom som är först av har stått hittills. Så verkar bli Clara.

Vem vaktar ikväll? Vad tror ni? Fy fan clara bara 18 år.. lindbäck bör se upp .....

Peja:
Det viktigaste är att ha slutspelshockey med i bedömningen.
Snabbare, tuffare, mentalt jobbigare... vem klarar det bäst om 5 månader?

Peja: helt enig! Statistiken är verkligen inte allt och går att vända och vrida på hur mycket som helst. Billins kan ju t.ex. få spela mer mot andra lags toppkedjor och därmed släppa in fler mål och få täcka upp för andra backens misstag som du säger. Tror ingen här tycker att Billins ska petas även om hans statistik säger det. Alla vet vilken potential han har och vad han bidrar med på isen även om statistiken inte visar det just här. Sen är det ju inte NU han ska vara bäst utan i ett slutspel också, något han har erfarenhet av.

Helt enig med att vi inte får tappa Cukste också så klart. Johannesson ser jag inte som någon jätteförlust om vi skulle tappa i dagsläget om vi petar honom till fördel för Larsen. Jag gillar ju Larsens storlek, 197cm och 99kg mot Johannessons 175cm och 70kg också även om det inte behöver betyda något i praktiken, mer en personlig smak.

Gavve: Jag ser det inte som ett alternativ att peta Billins. Om man kollar på vad som faktiskt hänt på isen och inte bara statistiken, så är det tydligt att han har gjort det bra både med och utan puck, och dessutom har fått täcka upp för misstag från framförallt Johanesson vid många tillfällen. Det är stor klasskillnad mellan Billins och Johanesson, men det ska det också vara sett till deras CV:n.

Cukste är också given, spelat upp sig rejält, men det jag menade var att Larsen kanske borde vara sjundeback med istid och inte helt petad. Cukste är klart bättre än Larsen, men känslan är ändå att Larsen kommer att utvecklas under säsongen. Att en del kanske tänker att Larsen bör gå före Cukste säger antagligen mer om folks olika förväntningar på spelarna än om deras nuvarande nivå.

I och med att både Bertilsson och Benn, vad jag läst mig till, har haft problem med skador under sina karriärer så det inte ett gångbart alternativ att riskera att tappa Cukste. Det är inte särskilt långsökt att man kanske står där i game #7 och har Cukste som den enda friska backen av de 3.

Rent generellt skulle jag inte haka upp mig på +/-.

Gavve: gillar backparet med billins och benn något enormt tror de kommer ge mycket lugn för forwards och målvakt när dom är inne och att låta billins spela med benn kan förhoppningsvis ge billins möjligheten att vara ännu mer offensiv, sen hoppas jag på Larsen som sjunde back på grund av hans insatser i boxplay

Peja: om man bara går efter statistiken borde man petat Billins. Sen tror jag alla förstår att Billins kan mer men han har verkligen inte bra siffror just nu. Johannesson har t.ex. 3 poäng mer än Billins trots 1 match mindre spelad. De ligger båda på -1 med nästan identiska antal mål framåt och bakåt.

Cukste har lika många poäng som Billins (eller lika få kan vi väl säga) med 2 men han har i.a.f. +6 med 11 mål framåt och bara 5 bakåt vilket får ses som ganska bra på 10 matcher. Det är färre mål bakåt än Bertilsson och Kinnvall (de båda har dock mååånga fler mål framåt).

nittontolv: "super fredag" är rätt så värdelöst. Andra matchen brukar oftast bli försenad och brukar inte vara nå försnack m.m.

Peja: Håller med, verkar som man väljer Cukste före honom, är väl en balansgång för att hålla Cuskte nöjd.

Från Sasses liverapport:

"Förresten. Damian Clara gick av först. Lindbäck var kvar länge och körde extra, så det indikerar Clara"

Bra!

Lemp: Lite synd om man petar Larsen. Han har ändå förtjänat sin tröja på sistone. Johanesson är lättare att motivera en petning för.

J-S: Benn-Billins, Bertil-Kinnvall och Lindstein-Cukste. Larsen och Johannesson utanför laget.

Verkar som det blir Benn, Billins i afton som backpar,
I alla fall så kör dom ihop på match värmningen.
Benn går med nr:8.

Lemp: jag kan tänka mig (och hoppas) att det blir lite mer skriverier om det OM han värvas. Han är ju faktiskt inte värvad än. Sen håller jag så klart med om att det hade varit mer skriverier om det varit en "större" klubb, tro inget annat.

nittontolv: okej tack🙏

pjåtor: Pga att det är två huvudmatcher. En 18:00 och en 20:30. Skönt att slippa amatörproduktionen ibland :)

Varför spelas matchen 20:30?

Buddha:
Båda spelarna spelar ju i ett mycket bättre lag denna säsong så det hjälper nog till gällande poängskörden 😉

Gavve: Ja, det sista vi ade behövt hade varit att bli sammankopplade med rasistiska uttalanden. Vet att Manning även var lite kontroversiell sett till sin spelstil. Men verkar som han besitter en del redskap, vi får se.

Tigerhjärta: Verkar gå under radarn i media. Lätt att bli bitter över medias selektiva rapportering beroende på föreningen, vissa skulle kölhalas medan andra kan agera som dom vill utan konsekvenser.

GAAAAAME DAAAAAAY!!!!!!

Peja: Otroligt. Hoppas det lyfts upp i media och skapar lite drama i föreningen. I övrigt ett vasst nyförvärv tyvärr

Gavve: Hade Brynäs värvat en spelare med den historiken (syftar på avstängningen pga rasistiskt uttalande), hade det tagit hus i helvete.

Berge: "Ja det behöver ju värvas en forward såklart. Det var ju snack om det"

Tror det citerats från denna artikel förut, men detta är från Alcén förra veckan i Expressen:
"Jag kan ju konstatera att det är väldigt sällan man har samma lag i oktober, som i mars. – Vi håller ögon och öron öppna efter sådant som kan göra oss bättre.
Men innan säsongen är över lär det hända mer alltså?
– Ja, det kan jag nästan med 100 procent säga. Det kommer vara folk som över- och underpresterar, och folk som är skadade."

Då han inte syftar på målvakter (det får vi väl se) och vi har åtta seniorbackar och skador på forwards så skulle jag nog tro att det dyker upp någon forward framöver.

Kan inte sluta hoppas på Lindblom, som är en winger som alltså inte ens är topp tio i interna poängligan i AHL-laget till NHLs i särklass sämsta lag. Vet ju att han kan spela, men tror inte att han har någon framtid i NHL.

Gavve: Just det där sista har nog avskräckt många. Märkligt att en så pass välmående svensk klubb som Björklöven värvar någon med den historiken.

Davey85: jag är inte helt övertygad om att det är en bra värvning för dem. Klart att han spelat i NHL och så men hans -14 på 27 matcher i Chicago är sämst i laget och imponerar inte direkt. Överlägset sämst på -24 och -28 när han spelade i Adirondack Phantoms också. Han spelade inte alls säsongen 20/21 och senaste 2 säsongerna har han spelat i tyska ligan där hans senaste -7 knappast skrämmer någon (typ sämst i laget).

Han har dessutom missat en hel del matcher dessa 2 säsonger (vet inte varför dock). Senast han ser ut att ha spelat en hel säsong är säsongen 17/18 vilket alltså är 6 år sedan nu. Detta i sig behöver så klart inte betyda något då Jordie Benn har liknande stats (antalet matcher spelade senaste säsongerna menar jag nu) men skillnaden där är att Benn spelade i NHL förra säsongen medan Manning senast spelade där för 4 år sedan.

MEN det som jag hade varit mest tveksam till om mitt/vårt lag värvat honom är nog detta:
www.nbcsports.com/nhl/news/brandon-manning-ahl-suspension-racial-slur
"...suspended Bakersfield Condors defenseman Brandon Manning five games for using a racial slur toward an opponent..."
Hade känts sådär att få in en sån spelare i laget...

Davey85:

Ja det behöver ju värvas en forward såklart. Det var ju snack om det under försäsongen, att en forward till skulle in. Det blev Linus Lindblom. Han har gjort ett okej jobb i fjärdekedjan men han är knappast den spets laget behöver nu när både Scott och Ölund är borta på obestämd tid framöver (viskas ju om hela säsongen)

Peja: Känns som en stark HA-värvning på förhand. Löven menar allvar. Känns lite surt att vi saknar två kuggar i Scott och Ölund.

Förlänga med Kopacka oavsett serietillhörighet? Jag säger ja till Kopacka vid ev. SHL-spel

{10375}: ”Tackar dock inte nej till ett rakt byte med HV när vi summerar säsongen”

Det beror väl på, åker HV ut och vi går upp när säsongen summeras så tackar jag nej till ett rakt byte med HV… :D

Andy Tiger: men sa inte olesen att deras spel passar honom bättre? Har något vagt minne om det när övergången var klart.

Buddha: Men Kopacka gjorde 8 mål förra säsongen, redan uppe i 9 :)

Peja: olesen gjorde 16p på hela förra säsongen. Redan uppe i 10p denna säsong.

Eklind gjorde 14p förra säsongen, redan uppe i 7p..

{10375}: Det drunknade väl i allt annat elände som varit de senaste åren...minns inte det heller.

Horace76c: Det rekordet hade jag helt förträngt.

Peja: Värvar vi bara en vass målvakt så kommer det inte behövas så mycket fler värvningar. Tycker vi ska lägga pengarna där

Davey85:
Blir å hålla på Oskars på lördag alltså...
Uppladdat:

500x0-screenshot20231026214459chrome.jpg

Peja: Låter som rätt karaktär då i alla fall och kanske skulle kunna bli ett litet klipp för oss.

Jugge: Håller helt med, Wännström skulle kunna spruta in mål i HA. En billig och utvecklingsbar karaktärsspelare som man vet funkar i HA hade dock också varit en bra värvning till denna trupp.

Davey85: Fysiskt spelande yrväder som gjort en del poäng de senaste säsongerna. Alltså mer av en karaktärsspelare.

« · 2589430 · »