1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742321 inlägg · 7967 ämnen
« · 2598440 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
KalleTeodor: Kloka tankar! Undra om man skulle prova byta plats på Vesel & Larsson.. första kedjan är bra så synd att splittra den, men andra kedjan har inte levererat i 5-5. Kopacka & Vesel kanske skulle synka bra. Medan Larsson gör grovjobb i första kedjan och hjälper Rödin & Kelleher till avslut. Bara en tanke..

I en gren är juniorkedjan bäst i laget. De har bäst pucktempo av alla kedjor. De har i regel väldigt kort puckkontakt, passar eller droppar pucken och skapar på det viset väldigt bra tryck i offensiv zon. Förr eller senare tappar motståndarna markering på en spelare och bra läge uppstår.
Jag skulle önska att vår förstalina lär sig lite av dem. Främst då Kelleher som förvisso är väldigt skicklig men är lite för puckkär. Med några snabba pass så uppstår till slut det där läget med lite fri is som både Kelleher och Rödin är så skickliga att utnyttja. Tycker att kedjan var bättre på detta i början av serien när de och framförallt Rödin öste in mål.
Det är också ju också ganska uppenbart att det är när Brynäs ökar pucktempot som skillnaden i kvalitet kommer fram.
Jag skulle summera det så här:
- sluta kladda med pucken!
- Åk aldrig med pucken dit en lagkamrat redan står
- snabba pass!
- gör dig spelbar
- får du isyta ta den!

{8225}: synd att axel rose i stort sett har förstört guns n roses legacy. 😞

Jaha spelar löven ikväll också?! Så då kommer dom ha tre matcher mer spelade än oss 🤣 vad är det här för planering av spelschema? Visst resekostnader hit och dit, men borde kunnat skötas bättre.....värsta sen corona-säsongen.

Stenis: ”Cukste kändes även lite offensiv idag. Han var bra.”

Enig kring Cukste.
Han hade det lite tufft inledningsvis av säsongen men nu på senare tid har han steppat upp och får allt för lite kredd.
Efter Berra, Kinnvall & Benn så har Cukste varit vår bästa back i mitt tycke!

Lunkan: Är du tankeläsare?

mattias - 74: pucken såg ut att vara inne.

Nåväl, tycker Silfverberg såg ganska het ut och fick förtroende att spela nästan hela 6 mot 5 i jakt på kvittering.

JohnnyBotox:

Ja ytterst märkligt att domarna dömer bort det där

Vaknar för tidigt, slår på tvn, är 10 min kvar av Anaheim-Florida, står 1-2, tar ca 30 sek innan Silfverberg snyggt går köksvägen och kvitterar.
Underkändes dock (felaktigt enligt mig) efter lång videogranskning. Men fint initiativ och borde varit mål. Gubben kan än.

Svensson_62: Brynäslaget bestod till stor del av människor uppvuxna i detta Gävle kryddat med importer från norrländska gruvsamhällen. Där skapades Brynäsandan. Ingen försynt attityd direkt.

Svensson_62: Var inte så vänligt ute på stan i Gävle förr:
”I september 1968 misshandlades i genomsnitt en person per dygn i området Nygatan-Ruddammsgatan, under 1969 fick nästan 200 människor stryk på Gävles gator och likadant såg det ut 1970.”.

” Under ett enda år, 1965, fick polisen i Gävle utreda 138 misshandelsfall, tolv våldtäkter och fjorton rån. Plus 25 kassaskåpskupper, 1 021 inbrott och 1 635 andra stölder. Samma år stals över 1 000 motorfordon. Orimligt höga siffror jämfört med Sverige i övrigt”

Därav epitetet ”Lilla Chicago”.

Spillde över på attityden i skolor m m. Har jämfört med min svåger från Luleå, jag berättade om hur ofta man varit i slagsmål under uppväxten i olika sammanhang på skolan eller ute på stan (och jag var verkligen ingen ”buse”). Han höll på att ramla av stolen. I Luleå förekom nästan aldrig slagsmål på det sättet. Tror dessa slagsmål tack och lov sedan länge klingat av till stor del.

Huge: Är du blind?

DoNaka: Får lite klassiska Leksands-vibbar av Indrasis. Elegant med mycket talang men inget ”grit”. Jmfr spelare som Mats Åhlberg, Roland Eriksson osv med Stig Salming, Tord, Tigern osv.
För mig var den klassiska Leksingen (”eleganterna” brukade Leksandsfansen kalla dem) typen som när han kommer fri med målvakten och sedan missar tittar upp i skyn, gör en bandysväng bort från målet och beklagar sig istället för att tvärstanna och ursinnigt försöka slå in returen. Alltså det var så som jag upplevde klassiska Leksand (folk från puttenuttig småstadsidyll vs Brynäs i ruffig hamnstad ”Lilla Chicago”). Indrasis känns som en klockren spelare för Leksand anno 1974.
Benn däremot känns som en klockren lagkamrat till Stigge.

DoNaka: oroväckande bra menar du va?

Benn sylvass idag. Indrasis var oroväckande idag. Kelleher lite mycket puck-kramande, ger och tar.

Tack för svaret om matchen... såg ej pga av tattoo mig..

J-S: * som Greg Scott gjort

MrCarla:" Benn gör en ordentlig skillnad. Inte vår bästa match, men 3 poäng in på kontot! Tackar vi för"

Benn måste vara en av Brynäs bästa värvningar i nutid,
Så här långt med tanke på omställning från liten till stor rink så är han ofelbar ett fullblodsproffs hela vägen,
Jag är mäkta imponerad måste vara den bästa värvning JA gjort.

{8225}: Men som BIF Kungen skriver. Poäng i November kan vara guld värda framåt våren

BIF Kungen: Sund inställning, Lovar att inte störa Er mer här ikväll, förstår bitterheten att många 'Brynäsare' är så besvikna med att bara vinna med 3 mål.

www.youtube.com/watch?v=8SbUC-UaAxE

Metalman: 3 poäng i november, väger lika tungt som i mars.

Grattis till oss💪💯🇧🇪

SaggeBoy: Underläge en halv minut in i matchen. Lite oskönt spel i hela första tyckte jag. Inte mycket ordnat och kontrollerat spel men 1-1 i periodvilan. 2:a perre starta vvik starkare men vi tar över och sista 10 var bra och vi går till vila med 4-1 ledning. 3:e lite avslaget från Brynäs men slutar med att Larsson gör 5-2 i tom bur. Fortsatt svårighet att göra mål i PP men pp i 3:e var det mycket chanser och bra tryck på deras kasse men det ville sig inte ändå.

SaggeBoy: lite kämpaglöd var det iaf

Hur var matchen? Såg ej den...

dabif: Sjukt att en klubb ska behöva göra en anmälan, men hoppas dom ändrar reglerna för detta.

Men oavsett, Brynäs är en stor vinnare av detta,att Tingsryd inte har koll på reglerna är pinsamt, men att Brynäs inte går vidare med detta visar att man är en Stor Klubb

J-S: Gälla var ju nöjd med de två första perioderna, undrar om jag fick se en annan match på min tv. Första tyckte jag var usel och början av andra minst lika dålig.

{8225}: Regelverket har Mårtensson själv citerat igår där han var tydlig med att det krävs att Brynäs måste inkomma med en anmälan. Han ahr dock idag glömt att påpeka var det står att mänskliga misstag upphäver reglerna. Att ligan inte vet är bara korkat, det är ju dom som sitter på regelverket och är satta att bevaka att det följs. Varför ska man annars anmäla till dom om dom inte vet. Brynäs borde anmäla bara för att sätta press på ligan.

Om vi leker med tanken att ett regelbrott skulle betyda att förlorande lag ändå tilldöms seger med 5-0. Då kan man undra om det sportsliga är lika roligt när man förlorar en ev. hemmaplansfördel (typ några miljoner i intäkter) för att man vill va ett Pretto som sportchef. Det är hela swishkampanjen den här säsongen som ryker då. Om det skulle landa i att nån poäng ger fördelen till ett annat lag så är det som att vi swishat det laget några miljoner. Hoppas det känns sportsligt fint då också :D

Huge: Kvalificerat skitsnack!!! vi hade fullt upp med ett bottenlag i 30 min,
OM vi ska gå upp i vår då måste vi växla upp ett antal nivåer.
Det såg bedrövligt ut i en och halv period,
Min fråga såg du verkligen inte det?
Spelar ingen roll om vi har tryck när vi inte klarar av att göra mål utan är tandlösa i anfallszon.
Clara känns osäker ingen symbios mellan backar målvakt.

Danne66: Kass inställning samt ett såll till målvakt. Hemma vann vi hur enkelt som helst x 2.

På G hem!

Hur ska man sammanfatta detta. På plats känns det som att Benns kyla och framspelning till 1-1 vände matchen. Sen, Benns tackling, vet inte om ni såg det från tvn. Men helt schyst och regelrätt tackling. Västerviks spelare höjde armen direkt att han var tvungen att byta.

Benn gör en ordentlig skillnad. Inte vår bästa match, men 3 poäng in på kontot! Tackar vi för!

dabif: Håller med, men nu har man skrivit ett regelverk som tydligen inte täcker alla eventualiteter. Vi har ju inte VAR överallt än, så tycker Brynäs gjorde så rätt att inte överklaga. det är Hockeyallvenskan(eller SIF) som ska ta tag i detta, Nu blev det lite som att Brynäs skulle överklaga. Brynäs ville inte, och tror alla har full respekt för det,

Svensson_62: förstå mig rätt vill bara att Kristers ska få chansen. Inte att nån e skadad för livet

Svensson_62: vem tror du om vi pratar målvaktee

dabif: Ok, hur ser regelverket ut, i detta ärende då , har inte koll på det faktiskt

Känns som att ligan inte heller vet och vill att Brynäs ska anmäla och ge ett prejudikat

Men Brynäs får stor eloge , för att man inte vill vinna billiga poäng, på grund av luddiga regler,

sedan känns det ganska oproffsigt om man inte har koll på reglerna, typ Tingsryd

{9684}: Cukste kändes även lite offensiv idag. Han var bra.

Benn är så grymt bra, Chucken var också stabil där bak!

Sportsligt har väl inte med saken att göra. Skriver man ett regelverk så sk det väl gälla. Vilka andra regler ska man på sportsliga grunder bortse ifrån bara för att man känner för det?
Varför ska det ens finnas videogranskning av mål, det är väl bara att acceptera. Det är ju osportsligt att inte acceptera en spark t.ex, tycker du inte?

Kollar på Toronto-Detroit (Västervik-Brynäs hemma i soffan lockade inte direkt) och nog blir man impad av Järnkroks defensiv.

Egentligen är det inte så konstigt att vi inte har ett bättre PP. Vi får högst 2 PP/match. Helt otroligt.

Peja: Så här ser plusminus och poäng ut enligt EP (ingen värdering i det, bara ren statistik). Och det är innan dagens match också ser jag.

+14 Berra (4p)
+11 Kinnvall (12p)
+7 Cukste (4p)
+6 Lindstein (7p)
+4 Larsen (2p)
0 Benn (1p)
0 Sandström, 3 GP så räknas knappast in (0p)
-1 Billins (2p)
-2 Johannesson (6p)

dabif: Vackert att Tingsryd uppmärksammar domaren. Vackert att Brynäs inte går vidare med detta, Sedan borde inte ett lag behöva anmäla, men all heder till Brynäs som avstår från anmälan. Tycker du inte detta är sportsligt, så är vad?

Mattson: Såg just highlights från Mora-Löven. Brynäs målvakter hade aldrig släppt 1 puck om de stått i något av dessa lag ikväll. Många bra räddningar.

Fjantigt av förbundet att uttala dessa ord.
"Bedömningen vi gör är att händelsen inträffar på grund av två mänskliga misstag."
Var står det att mänskliga misstag upphäver reglerna?
"Tingsryds AIF har så långt vi kan bedöma inte haft för avsikt att skaffa sig sportsliga fördelar genom att anmäla fel spelare och är de som själva uppmärksammar domaren på felaktigheten. Min bedömning är att det inte finns grunder för vidare anmälan, säger Magnus Mårtensson, tävlingschef Svenska Ishockeyförbundet."
Står inget om att avsikten måste vara att skaffa sig en fördel för att det skall klassas som ett regelbrott. Var får den snubben allt ifrån egentligen.

hockeynews.se/articles/31183/

Erat: Ja, långa stunder spel mot ett mål.
Bra bortamatch. Ingen stress trots mål i baken efter 1/2 minut. Vi maler ner dom och kommer bli ännu bättre när Scott och Ölund är tillbaka.
Clara gör det han ska, inte mkt att göra på målen.
Passiv box på deras andra, annars bra BP.

Gavve: +/- för backarna handlar nog mest om vilka som har matchats mest bakom Rödins kedja, som är den överlägset bästa kedjan i 5 mot 5.

Jag tycker att Billins är smygbra. Han är lite som Gunderson, dvs att han i princip alltid tar rätt beslut. I början av säsongen fick han ägna mycket energi åt att täcka upp för Johanessons misstag. Det är främst i powerplay som Billins bör höja sig.

SuneMangs: ska vi köra en klassiker och ”sminka grisen” och kalla det/honom: sparkapital…

Räven: Skaplig avgörande balja av Schilkey. Deras topp 3 är riktigt vassa. Och med seriens bästa PP.

SuneMangs: lugn nu han kommer vara väldigt nyttig fram över.

Räven: obegripligt

BIF Kungen: helt enig. 2 poäng och -1 i statistiken. Nästan sämst i laget (Anton Johannesson har -2). Bertilsson har dubbelt så många poäng och +14 som jämförelse.

Osäker på om dagens match är med i den statistiken men ni fattar.

« · 2598440 · »