1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742355 inlägg · 7967 ämnen
« · 2599780 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: ”Har JA växt som sportchef eller har han lyckats bygga ett topplag eftersom han har ligans största budget till sitt förfogande?”

Skulle tro att det är lite av båda,
Tycker vi har ett starkare lag i år med tanke på att vi är i HA,
Men det finns mycket att bevisa och går vi inte upp den här säsongen så kommer vi troligtvis fastna ett antal säsonger i HA,
Trots detta så älskar jag värvningen av Benn måste vara en av dom bästa värvningar i nutid av Brynäs,
Efter måndags träningen verkar det som att han kommer köra i andra backpar med Larsson linan vilket kommer göra gott.
Då Benn är helt klart topp tre av Brynäs backar,
Möjligen får han i gång den linan då jag tycker dom har så mycket mer i sig.(poäng)

J-S: Har JA växt som sportchef eller har han lyckats bygga ett topplag eftersom han har ligans största budget till sitt förfogande? Jag menar att detta lagbygge har ungefär samma svagheter som förra säsongens, och hans beslut kring målvakterna och fw-sidans struktur är Brynäs stora svagheter. Dvs är hans sätt att bygga laget svagheterna.

SuneMangs: Tycker allt du säger är riktigt även om det var mycket att ta in,

Men allt är inte nattsvart JA har växt som sportchef och om vi lyckas gå upp så skulle jag gärna se Gälla och Janne Larsson som ass med en riktigt bra huvudtränare utifrån.

Sen som du tycker jag att även om vi är i HA så känns det positivare än på många år,

Men kraven växer när vi är ett topplag i HA, så fan när vi förlorar då skriker alla supportrar rakt ut,(även jag)

Jävlar vad spännande det är, kommer vi gå upp behövs det en ny målvakt? behöver vi någon ny forward?(Wännström) möjligen,

Tycker Benn är helt underbar, möjligen den bästa värvningen JA gjort,

J-S: Om allt ska fungera som det ska, då ska en sportchef tillsättas först. Denne väljer sedan en huvudtränare som kan implementera sportchefens spelidé och vision för föreningen. Huvudtränare i sin tur väljer sedan assisterande tränare som tänker likadant och hjälper honom med detta. Svårare än så borde det inte vara.

Magkänslan gällande Alcén t.ex. är att han inte skulle ha några problem med att göra sig av med Gälla som huvudtränare den dagen det blir aktuellt, samtidigt som han inte heller skulle dra sig för att genast signa upp Ove och Masken på två nya treårskontrakt som asstränare innan näste huvudtränare ens är tillsatt och tillfrågad om vilka denne skulle vilja jobba med.

Mer magkänsla. Tycker det är synd att Alcén inte sätter sin egen prägel på Brynäs utan istället letar enkla lösningar. Manner tillsattes väl egentligen av Bom-Bom (om man ska vara cynisk). Alcén/Brynäs frågade Bom-Bom, som i sin tur rekommenderade Manner. Alcén/Brynäs nappade direkt för att Bom-Bom är Bom-Bom (han jobbar ju i NHL, tänkte man säkert).

När man sedan sparkar Manner och tar in Molin är det också bekvämligheten som är avgörande, mer än att Ove skulle vara någon gudabenådad coach. När Ove sedan misslyckas i kvalet (ingen skugga ska falla över honom för det) och en ny tränare ska tillsättas efter säsongen får jag känslan att man i princip bara frågat Ove om vem han skulle vilja jobba med nästa säsong och han i sin tur rekommenderar Gälla eftersom dom är kompisar som umgås när det är off season med motiveringen att han ändå jobbat i Schweiz i några år.

Jag vet inte, jag känner inget framtidshopp längre när allt känns så enkelt och bekvämt. Det blir som att allt löses med quick fixes hela tiden och det tar aldrig slut. Det kanske släpper lite om vi lyckas med bedriften att ta oss upp till SHL igen, men kamratandan i väggarna på Sätraåsen är så jävla svåra att bli av med.

Ledsen för långt inlägg (det var inget jag planerade), fingertopparna började glöda av sig själva bara. Jag är dock lyckligare än på många år eftersom Brynäs är ett topplag igen, om än bara i landets näst högsta serie. Skönt att slippa den ständiga SHL-depressionen och alla förluster man led av i så många år på slutet innan degraderingen till sist skedde.

SuneMangs: Håller med fullständigt,
Sen har jag inget i mot Sjödda eller Janne som ass tränare i Brynäs,
Med kryddning av någon riktigt bra huvudtränare utan Brynäs anknytning.
🤔

J-S: Decenniet var fel ordval av mig. Jag menade såklart av dom som rattat skutan efter Bulan.

Dock hade Sjödin/Larsson ett exakt likadant poängsnitt (1.42 ppg) som Bulan hade under sin första hela säsong som Brynästränare. Det efterföljande finalåret låg dock poängsnittet på 1.79 ppg.

SuneMangs:" Fast han och Janne hade väl det bästa poängsnittet av alla tränare vi haft det senaste decenniet?"

Bulan!!
Sjödda tog över efter bulan ett självspelande piano som varit i final säsongen innan,
Där och då började brynäs kräftgång.

SuneMangs: Precis, vill minnas att Brynäs låg 7-8:a och hade ett poängsnitt på 1,6-1,7 per match när dom fick sparken. Uppenbarligen var kraven betydligt högre då för vi var ju aldrig i närheten av samma siffror i SHL efter det.

J-S: "Sjödda fick sparken som huvudtränare för att laget gick väldigt dåligt, så han har redan bevisat att han inte räcker till som huvudtränare..."

Fast han och Janne hade väl det bästa poängsnittet av alla tränare vi haft det senaste decenniet? Vill minnas att man låg på åttonde plats när man kickade dom. Åttonde plats är ju inte skitbra, men betydligt bättre än det som följt.

Sen är det inget jag menade seriöst heller, mer att om man nu ska envisas med Brynäsare på ledande positioner är dessa två dom minst dåliga.

SuneMangs: "Ska man nu envisas med att värva gamla Brynäsare så kan man ju lika gärna ge Sjödda och Janne L nya kontrakt som huvudtränare. Så jävla dåliga var dom ju faktiskt inte."

Sjödda fick sparken som huvudtränare för att laget gick väldigt dåligt, så han har redan bevisat att han inte räcker till som huvudtränare,
Sjödda har inte heller haft några framgångar som tränare efter han fick sparken av brynäs,
Men man kan inte ta ifrån honom att han fungerade bra som ass till bulan och är en av dom stora spelarna i brynäshistorien,

Janne däremot fick kliva ner som asscoach ifrån jobbet som videocoach och fick sen sparken, som tack för att han klev ner och försökte hjälpa föreningen.
Janne har efter detta varit bra och omtyckt i Rögle som ass.

Jag tycker att föreningen behöver få in nytt blod med kompetens utifrån och ha en bra blandning av tränare med brynäshjärta och kompetens utifrån,
Tror det var nyckeln till bulans framgångar i brynäs.

Förra säsongen var det bara mycket kompetenta finska tränare och ingen tränare med brynäshjärta.
Och alla vet hur den historien slutade.

JohnnyBotox: Luleå har ju samtidigt förlängt med bägge Bulans assisterande coacher, så jag tror inte en förlängning med Bulan är långt bort heller. Vi får istället fortsätta sukta efter Bulan och vad han gjorde för oss och vår förening, för jag tror inte vi kommer få se det igen.

Tigerhjärta: Om detta med tränare och SC.

Det är så mycket mer..
Hur spelar Brynäs kontra tränaren som kommer.
Både Filande och Kimby kan man räkna bort. De kommer gå till större klubbar.

Sen med SC. Tror nog JA jobbar järnet på en sån som Oskar och Lucas. Kan man få dessa så kanske någon till kommer på köpet.

Sen vilka unga tränare är aktuella på riktigt?

Den rebuilden som Brynäs är inne i kommer att ta säkert 3 år innan den har satt sig ordentligt.
Då är såna som Anton och Bertil troligen inte med.
Vilken väg tar man då?

De unga som kommer upp hoppas man har sån känsla för Brynäs att man återvänder om det inte går i NHL.
Lex Andreas Johnson.

Byta tränare och SC igen till nästa år?
Nä tack. Vi är inte HV..

JohnnyBotox: Alcen känner ju Jeremy Colliton om Gälla av nån anledning inte skulle duga 😉

JohnnyBotox: Det var mer än jag visste!

Tigerhjärta: ja verkligen. skulle kolla statistik på Rögle med och utan Janne L förra säsongen, men det visade sig faktiskt att de blev aningen sämre... de gjorde en kortare uppryckning när han kom in efter jul, men det planade visst ut.

KalleTeodor: Ja, just för att det inte var någon forskning utan mer handlade om statistik. Bättre lag får domsluten med sig. Förutom då i Hockeyallsvenskan. 😊

SuneMangs: vad gäller Bulan så är jag inte lika säker. Kan ju inte jobba i samma klubb hela karriären som tränare nuförtiden, tror nog att Luleå kan tänka sig att byta om de inte tar något guld dessa säsonger.

Rönnberg verkar ha rotat sig ordentligt i Göteborg, så kanske inte så troligt att han tar sig an en annan klubb.

Men håller med dig, hellre ung och lovande att bygga på än någon gammal stofil som harvat runt i SHL i 25 år, även om Bulan bevisligen gjorde det bra i Brynäs förra sejouren.

Vad gäller JA så håller jag med dig, han verkar ha utvecklats, går inte att klaga på värvningarna i år förutom just målvakterna och bekvämligheten att plocka hemvävt på tränarposten. I min värld ska dock en SC ha större kunnande än att plocka in spelare på rätt position, och där vet jag inte om JA håller. Men det är bara en känsla.

Vad gäller MV så tror jag dock att JA ser vad vi andra ser, men han kan ju inte såga dem. Är helt övertygad om att vi inte går till slutspel med dessa två som 1:a och 2:a.

JohnnyBotox: Om det inte behövs en heltidsanställd "skills coach" i Hockeyallsvenskan kanske man borde ta sig en funderare på om det verkligen behövs i SHL. Om Brynäs ska få till en ekonomiskt hållbar och kostnadseffektiv verksamhet måste alla anställda sitta på nödvändiga funktioner.

JohnnyBotox: Med tanke på Janne Larssons påverkan hos Rögle så hoppas jag Brynäs nyper honom som forwardscoach nästa säsong.

JohnnyBotox: Bulan är nog för hemkär för att ge sig ut på en ny utsvävning till Gävle skulle jag tro.

Roger Rönnberg har ett uttalat mål om att leda Tre Kronor.

Personligen ser jag gärna en sån som Robert Kimby eller Martin Filander på huvudtränarposten.

Fast helst av allt en ny, kunnig sportchef som handplockar en tränare som tänker och ser på hockey lika som nämnda sportchef. Men det kan bli svårt i klubben för inbördes beundran.

Alcéns värvningar i år är bra, det ger jag honom, men hans övertro på målvakterna och värvningen av Gällstedt som tränare tycker jag visar att han inte har någon större ambition om att lyfta blicken utanför kommungränsen (visst, Gälla plockades från Schweiz, men ni fattar) utan gärna gör bekväma val istället.

Ska man nu envisas med att värva gamla Brynäsare så kan man ju lika gärna ge Sjödda och Janne L nya kontrakt som huvudtränare. Så jävla dåliga var dom ju faktiskt inte.

Såg att Rönnberg troligtvis kommer att ersättas efter säsongen 24/25. Även Bulans nya kontrakt går ut då som jag förstår det.
...och Gällstedts...

Anthon Hanssons, Ove Molins och Maskens kontrakt går ut efter denna säsong.

AH har ju uppmärksammats iom Tre Kronor och kan ju säkert lockas av SHL. Molin vill nog gå tillbaka till skills coach om vi klarar att gå upp.

Undrar hur man resonerar kring tränarfrågan på kort och lite längre sikt?

Auchinleck: 😁

Någon som vet om det ska bli någon sorts minnesmatch/tifo för Börje på fredag mot AIK?

lapad:

"Alla försvarar och sedan kontrar"

Pelle Olsson, Manner och CZE...zzzz...

Zzz: Löven har ett par filmare där faktiskt Rahimi nästan är värst. Nu tappade de Ottosson för två år sedan som var lite som Jimmie Jump i SAIK på sin tid, men som sagt faller flera av dem enkelt.

Zzz: Det är väl lite som i fotboll, stavas GIF under Pelle Olssons tid. Alla försvarar och sedan kontrar 😂

bradberry: Det ligger nog en del sanning i det du skriver, men nog har väl motståndarna en defensiv gameplan även mot Björklöven?
Men 61 PP för Björklöven mot 39 för Brynäs..

Vi har 3 matcher och 22 PP färre än Björklöven men ligger trots det bara 2 poäng efter..

Anders Berg: Blir lite orolig när du sätter forskning inom citationstecken...
Men då pratar vi Man U(C), Liverpool och andra klubbar som är maktfaktorer (vill inte skriva FBK men får väl göra det...) inom sin idrott, som har kopplingar till höga maktpositioner inom ligaledning och som indirekt betalar domarnas löner.
Brynäs var en gång en sådan maktfaktor men är det väl knappas nu?

Samsung: jag har gjort det förr och säger det igen, citerar Bill Burr: Where are all the feminist😂?

Har tipsat om den tidigare på Youtube, måste ses😂😂😂

Peja: 2006 vinner Nanna Jansson oco os silver och damhockeyn är på frammarsch..
Det är snart 20 år sedan.
Hockeysidorna kör klickbait hela tiden med lag värvar spelare för att få klick med tron att det är till herrlaget.
Tv4 sporten kör alltid en herrmatch och en dammatch på sporten.
Allt ska vara jämlikt..
Det är jag för. MEN hockey är inte den sporten...det lixom bara är så helt enkelt.

Samsung: Man undrar hur smart det är att köra en läktarpush mot just Luleå. Det är ett lag som ligger 17 poäng före Brynäs efter bara 15 matcher, alltså lika långt efter som Djurgården ligger efter Brynäs i Hockeyallsvenskan. Risken är ju att folk letar sig till arenan och får se Brynäs bli utklassade av Luleå.

Sjukt att man ger damhockeyn så mycket uppmärksamhet i media osv, att pengar från sponsorer ska gå till ett lag med ett snitt på 190 personer på läktaren 😊

Peja: Jag tycker att ni varit lite för bekväma. Kanske lite underskattning helt enkelt. När ni blir hakade är det flera som inte jobbar tillräckligt för att ta sig ur situationen och omvänt är man lite för bekväm så man hellre hakar lite än åker ikapp.
Jag tror att det är en inställningsfråga och då ni förmodligen leder serien med 7-ish poäng när ni spelat ikapp Lövens antal matcher, är det inte extremt förvånande.

Det får heller inte bli så att Scott, Rödin, Bertilsson, Larsson och de övriga äldre/erablerade har så mycket respekt med sig att de yngre inte vågar smälla på den stenhårt under träning, för som man tränar spelar man...
Som exempel var det ett par år där vi hade många oerhört starka personligheter och duktiga spelare som kommit till åren. Jocke Lindström tyckte MoDo var bekväma, medans Skellefteå nästan körde hårdare på träning än match.

bradberry: Ja, motståndarna ser till att Brynäs inte kan komma i flygande anfall och drar inte på sig onödiga utvisningar. Brynäs drar däremot på sig en del onödiga utvisningar i anfallszon.

Zzz: Det är möjligt för att motståndarlagen har en defensiv gameplan till matchen. Man kryper ihop, jobbar tillsammans med ett tydligt mål att förhindra motståndarens kreativitet och möjlighet att göra mål. Man blir genom det disciplinerade då man håller ihop som en enhet. Enskilda fladdriga situationer som brukar rendera i utvisningar undviks då man har defensivt understöd i så gott som alla situationer och inte behöver ta till regelbrott…

KalleTeodor: Samtidigt så visar ju "forskning" på just det här området att "topplagen" - i olika idrotter - oftast får fördelar av domarna.

nittontolv: Då är de väl tillbaka före påsk då, i alla fall. Alltid något.
:-)
"Var är Glenn Hellström när man behöver honom?"

Davey85: Nja, med all respekt för Ove…. Nylander är på en annan (högre) nivå i mina ögon👍🤩

Men Ove är ju Brynäsare, det väger tungt🇧🇪

Ha det bäst

Från GD:
”Att döma av måndagens träning börjar också Greg Scott och Linus Ölund så smått komma närmare spel. Båda två har visserligen sina röda tröjor på sig, men är mer och mer involverade i spelet.”

Zzz: Ja bra fråga. Jag tror säkert att det beror till viss del på att alla lag som möter Brynäs per automatik blir underdogs och därmed tenderar att få lite mer sympatier från domarna. Sen skulle vi få mer utvisningar med oss om vi rör oss ut från sargen och in mot mål. En hakning vid sargen blir en utvisning på fri is.
Så vi får fokusera på det som kan påverkas och ta pucken mot mål.

Fyra ganska tuffa matcher närmaste veckan, formstarka SSK (hemma) och AIK (borta), sedan inte helt lätta Nybro (hemma) och Björklöven (borta). Vad är godkänt i poäng? 8-9?

Jag läser i GD att Brynäs haft tredje minst PP i serien. Hur är det ens möjligt med tanke på Brynäs spelövertag i många matcher? Björklöven har haft 61 PP och Brynäs 39 PP..

BIF Kungen: Han är bra Lill-Nyllet, lite som en lightvariant av Ove.

Off topic: W Nylander, fan vilken skön lirare. Nacka på is😂😂

Man blir glad och se honom.

Gameday imorgon: en annan nivå men det är Brynäs 🇧🇪💪😎

mk: Stissekepan var riktigt populär när man gick på hockey under uppväxten. Köpte aldrig då. Släpper BIF en ny sådan så är jag först i kö!

Tycker man ska släppa 516 exemplar av kepan. Det motsvarar km avståndet Karlskoga - Gävle t o r som han åkte årtionde efter årtionde

Hoppas det blir något tifo för stise på onsdag

Alvin : Läs igen! 👍

JohnnyBotox: Sandström tjänar 800 000 dollar i år, även i AHL. Har tyvärr svårt att se att han lämnar de pengarna på bordet. Men hoppas kan vi.

Felix Sandström cleara waivers, betyder att inget annat lag plockat upp honom och han skickas till AHL. Men det är nog bara för att få speltid. Men kan ju hoppas att han tröttnat på AHL.

Alvin : En sån typ av mössa som "Stisse" har/hade, det gjorde jag i syslöjden. Den försvann sen. Saknade min Brynäsmössa jättemycket.

Finns den i shopen?

Annars så är det ju läge att ta fram en till nästa år av Brynäs. Den tror jag skulle bli populär.

« · 2599780 · »