1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740485 inlägg · 7967 ämnen
« · 2891606 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: är det så att CHL inte får använda våra axel ok för att vi har patent på dem?

Lunkan: Det blir inte bra när sponsorer dikterar villkor, alla dräkter ska se likadana ut, men ändå inte. Efter Paille är jag väldigt tveksam till CHL, men nu är vi där …. tyvärr … eller 😳

KulaShaker: Otroligt mycket bättre än senast.
Uppladdat:

500x0-brynas1_C9DSwOKM6cA8nrm.jpg

KulaShaker: så ful så klockorna stannar.

#33: Men bättre än senast, tycker jag…
Eller så mins jag fel

KulaShaker: Blir aldrig riktigt snyggt utan oken🤔

Och med reklam☹️

CHL:
Uppladdat:

500x0-img0463_THMUoJAzbY9EpsX.jpeg

Lite uppladdning inför presentationen: reportage om Bäckis

Lemp: Ja, Timashov verkar dessutom ansöka på ryskt pass nu.

Peja: Det komiska med hans motivering till varför han vill spela i KHL är den närheten som den innebär till delar av familjen som bor i Moskva, för att därefter skriva på för lag som är lokaliserat långt bort från Moskva, så som Sotji och Vladivostok.

Gavve: Timashov och andra som gått till KHL de senaste åren har ju försatt sig själva i en rävsax. Det är klart att han hade fått kontrakt i Sverige, kanske av ett bottenlag i SHL, men om inte annat av ett topplag i HA, om det inte vore för KHL-spelet.

Har sett många är oroliga över att vi ska gå med Bäckis som sista center, men han är bara en bonus som Alcen sagt. Har hört från trovärdiga källor att Alcen gav ett riktigt bra bud till Rasmus Asplund innan han skrev på i schweiz. Så han letar ju garaterat efter en top 6 center.

Gavve: Jag har hans signerade matchtröja från när han spelade hos oss om du vill köpa 😝

Om Bäckström kommer att spela så kommer han att vara riktigt bra. Han har inte suttit och käkat glass i två år.

Enligt trovärdiga källor så är det Johan Alcén som lagt den sista "like'n" på bifogat inlägg. Jag säger inte att det betyder något, men........
Uppladdat:

500x0-markup1000012368.png

Något helt annat för att bryta av. Timashov väljer alltså att flytta tillbaka till KHL. Denna gång till Admiral Vladivostok. Det är ju garanterat någon som vi aldrig kommer få se i svensk hockey igen i.a.f.

hockeynews.se/nyheter/timashovs-val-flyttar-till-khl

Lenn: Mr Madhawk och jag verkar ha samma källor, bara timmar kvar nu. Snart är han hemma #19 👏🏼

Lenn: Svårt att hitta en ödmjukare person än Bäckis, så långt ifrån Diva som det går att komma. Om han skulle spela för Brynäs så skulle han ”rätta in sig” i ledet precis som alla andra.

Erat: jag tror inte heller att han kommer störa laget. Han verkar inte vara den typen. Så jag har verkligen svårt att se några baksidor med att han är med.

Fofi : otroligt provocerande 🤣

Erat:
Från 2021. Bäckis har alltid varit underskattad.

Erat: Ah! Ja så kan det så klart vara. Jag trodde du menade just här och nu när han kommer tillbaka efter 2 år. My bad!

Gavve: Jag hör vad du säger, men jag tycker Bäckis alltid har varit underskattad i folks ögon under hela hans karriär. Både av amerikaner och svenskar.

Gavve: håller med dig här, när bäckström spelar kommer han vara riktigt bra, frågan är hur mycket kommer han spela, men behöver nog inte vara någon raketforskare att förstår att det väldigt hög klass på honom. Josefson är det lite annorlunda med är han har aldrig varit på samma nivå som bäckström visst han är en bra hockeyspelare han kommer kunna hävda sig ok i SHL OM han håller.

Erat: Jag tror inte att det är så mycket underskattning av hans kvaliteter. Tror många däremot är osäkra på hans skada efter att inte ha spelat hockey (tävlat) på 2 år däremot. Och det kan man ju ha förståelse för även om man själv är övertygad om att han aldrig skulle gå in i ett lag om han inte skulle känna sig "frisk".

Tror många är osäkra på Josefson i Djurgården också då han varit borta så pass länge. Det är ju liksom inte kopplat till hans (eller deras) skicklighet/förmåga att producera som folk är osäkra på. Utan mer medicinska biten. Det har i.a.f. jag förståelse för även om jag inte oroar mig för det själv (Bäckis skulle aldrig ens försöka spela skadad enligt mig).

Edit: Landeskog är ju ett bevis på att man kan komma tillbaka från skada efter lång tid. Även om han är några år yngre.

Edit 2: Råkade skriva "nivå och skada". Ska bara vara skada.

Tigerhjärta: Ta Robert Rosén som gick in som 38 åring och gjorde 14p på 21 matcher. Det ser ut som att han åker i sirap men vet hur han ska skydda puck och är spelsmart. Klarar av att bestämma tempot på isen och levererar i PP. Jämför sedan Roséns karriär med Bäckströms och jag tror att vi alla kan vara lugna med att om Bäckis spelar så kommer han leverera på en nivå över alla andra.

Lenn: Jag har svårt att se att bäckis skulle störa laget. Snarare tvärtom... Vem vill inte dela omklädningsrum med en NHL-legend och sen har han spelat med flertalet av spelarna redan.

Jag kan inte se en enda nackdel med Bäckis i laget. Det är så otroligt märkligt hur folk underskattar bäckis ..samma sak när han var i NA.
Uppladdat:

500x0-screenshot20250724-111443.png

Hur ”hel” var Foppa när han sitt sista i Modo?
Alltså vilken procent av sin fulla nivå (i den åldern) spelade han på när han gjorde 30p på 23 matcher?

ME88x: pengar som Bäckis namn kan generera till föreningen kan t.ex. Täcka en dyr rekrytering i andra halvan av serien om det behövs.
Så länge han är billig och inte stör resten av laget så finns det inte mycket till baksida.

ME88x:
Alcen levererar
"– Brynäs och Gävle är speciellt och om man jobbar i Brynäs så är det en livsstil, det är lite större och engagerar mer än andra klubbar. Så vi är vana, säger han lugnt."

Erat: Absolut har JA förtjänat ett högt sådant, men när det kommer till Bäckis så är det så mycket annat som spelar in. Pengarna det kommer generera Brynäs vid en presentation kan exempelvis få gå före lagbygget som sådant.

ME88x: tro på det! Har inte Alcéns skapat tillräckligt med förtroendekapital?

ME88x: Ja, men så måste Alcén säga i detta läge. När allt kommer omkring är det troligare att han hittar de sista pusselbitarna nu när det finns hundratals free agents än om några månader när det knappt finns några kvar.

Mrassarson: Hoppas du har rätt! 🙏🏼🤴🏼

Angående Bäckis.

Återigen, han skulle aldrig signa om han inte var 100 och motiverad. Så jävla häftig värvning, finns ingen bättre spelare som kommit tillbaka. Sjukt kul. Gåshud ju.
Han har liksom inget att bevisa för nån.
Var han inte 100 skulle han bara glassa med sina miljoner. Han vill vinna guld. Vi ska ALLA vara sjukt glada att en spelare i denna kaliber vill komma tillbaka och avsluta med sitt kära Brynäs. Tveka inte, han kommer leverera. GÅSHUD.

Peja: Men är samtidigt "Trygga med att starta säsongen med nuvarande trupp"....

Alcén bekräftar att 3 spelare till ska in. Det handlar om en målvakt, en back och ”en forward som gärna kan spela center.”

Var har Bäckis tränat på is och gjort dessa testarna som alla pratar om?

Brynäsgubbe: Bäckström kommer vara shl bästa spelare. Han skulle aldrig skriva på om han inte känner sig fit for fight.

Han är en av dom bästa NHL-svenskar som vi har i detta land. Någonsin.

mk: Ju äldre han blir desto mindre lockar det, för mig går gränsen om han inte ska delta i full kapacitet. Då blir det ett jippo. Känns inte alls seriöst.

Vibbi: Inget mot dig specifikt.
MEN.
Rätt många härinne har skrikit sen förra sommaren att Bäckis ska spela i Brynäs igen.

Nu när det verkar som att det är klart så är det flera som verkar tveka på att han klarar av att spela..
Man undrar vad folk begär.

Är själv helt övertygad om att det inte har varit helt klart förrän nu, när Bäckis ett tag har testat på is.
Sen är det inte Bäckis 17/18 som kommer spela.
Men att han kommer klara av det är helt säkert.

OM Bäckis nu kommer in, så gör han inte det halvskadad och halvdassigt omotiverad, det finns liksom ingen anledning för honom att göra det. Vi kan nog räkna med att OM han kommer, är han hel, motiverad och ingen som kommer in och sänker laget direkt.

Silfver: Fruktansvärt tveksam till.den värvningen! Luktar "PR" så lååååååååååååååång väg....

Brynäsgubbe: Ställer in mig här!

Hur ska Silfverberg och Larsson kunna acceptera att en, ursäkta, avdankad Bäckström kommer in och vill/ska spela varannan match? Nej, tror inte att Alcén accepterar detta, heller.

Hur magisk och fantastisk han än må varit, hitta en annan, hungrig center på marknaden, så blir det bättre!

(Jag älskar Bäckström)

honken21: Numerären är jag inte orolig över men om vi bortser från Bäckis vara eller icke vara så är det en sämre centersida än ifjol och den i sig var knappast topp 4 i SHL. Att någon av fjolårets centrar skulle bli bättre är tveksamt, det är väl i sådana att hoppas på ett kanongenombrott av LP som skulle kunna ändra på det.
Håller med om Bellowsresonemanget men det kan också vara så att man avvaktar tills man har svar på Bäckis status. Sammantaget har jag lite svårt för det där frälsarresonemanget kring Bäckis ev. återkomst som förekommer ibland på forumet.
Vi sitter i en fantastisk sits jämfört med ett par år sedan men nu om vi inte vinner de närmaste åren så lär JA behöva helrenovera vår ålderstigna trupp.
Vi behöver en toppcenter som kan matcha/trumfa Larsson över en hel serie och ett långt slutspel.
Att ta in Bäckis är som att köpa en gammal legendarisk sportbil som man inte riktigt vet var man har. Magisk att uppleva men kanske inte ngt för vardagspendling och med lite otur fastnar den i ett garage i väntan på reparation.
Med den riskanalysen bakom mig så vill så klart Brynäshjärtat i en att han är fit for fight för en lång säsong.

Sjukt tveksam till Bäckis alltså. Framförallt om han inte ens kan eller vill delta till 100%.

Men jag var tveksam till Silfver också och han överträffade alla förväntningar.

Lenn: PP kommer definitivt lyfta när Bäckis är med. Frågan är bara hur ofta det kommer ske.

Silfver: knuffar de Bäckis till anfallzon på en pulka under powerplay kommer det fortfarande bli bättre än förra säsongen ;D

Silfver: Tror ändå vi klarar oss på 7 (!) centeralternativ. Varav tre "säkra" (Larsson, Vesel, Ölund), två upcoming där någon kan slå igenom (LP, Hillström) och två äldre (Bäckis, Scott) med möjliga begränsningar.

Att stoppa in en fw nr 18 känns smått galet sett till numerären, enligt mig. Redan en sjuk konkurrens.

Och varför hänger framgång på att ha en toppklassig playmaker i andrakedjan? När vi har så bra fw över fyra kedjor som kan producera. Borde funka med en tvåvägscenter då.

Med en toppcenter till in så skulle alltså han, Larsson eller Bäckis bli tredjecenter när alla är tillgängliga.

Jag trodde nog att Bellows-platsen skulle gå till någon som kan spela både c/fw (han kanske kan det?), men att man var tvungna att slå till när chansen kom med en så bra spelare. Eller så är det en indikation på att man fått väldigt bra svar på Bäckis fysiska status.

Fofi : Vore fantastiskt så klart men det finns så många frågetecken kring hans status så jag hoppas inte att JA lägger alla guldförhoppningar på ett förvärv.

« · 2891606 · »