1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742331 inlägg · 7967 ämnen

Året som gick

Året som gick
Vad hände egentligen efter de positiva signaler som visade att sponsorer tillstött pengar till föreningen, för att kunna värva.?
Josef försvann, Arnason försvann o Miettinens barndomskamrat spelade 10 matcher. Korhonen försvann...
Ser inte detta direkt som en satsning från Brynäs håll. Nu verkar hoppet stå till Philips om han kan få med sig någon NHL kamrat enligt Micke Sundlöf..
Hmmm. Skall villigt erkänna att jag är mycket bekymrad i nuläget..

Nåväl, problemet har ej uppkommit i år, utan vi har legat i botten under ett par års tid nu och krigat. Jag ser inte i dagsläget hur Malmö, Brynäs samt Luleå skall kunna ta sig till slutspel, vilket säkert många med mig redan har insett. Vore glad om jag har fel, men det blir kvalserien för 2 av dessa lag..
Brynäs IF som förening verkar ha svårt att knyta till sig spelare som är etablerade, vilket känns frustrerande.
Särskilt de som inte har anknytning till föreningen sedan gammalt..tänker närmast på inhemska spelare...

Timrå värvade Hedström samt Magnus Nilsson. 2 landslagsspelare, till o från förra säsongen..Vi är inte i närheten av att klara det o att vi halkar efter år efter år, är givetvis ej så konstigt...
NHL lockouten är givetvis en stor bov i dramat, men problemen drar sig tillbaka under en längre tid..
Har dock inget konkreta åtgärder för tillfället vad som kan göras, men det kanske de som är bättre insatta har..
Laget har dock gjort så gott de har kunnat. All heder åt killarna o Kyrö...

Sv: Året som gick
stefan Bskv: Jag tror ändå det kan gå bra med värvningarna den här gången. Sundlöv har gått ut i lokal-TV:n och i Expressen och sagt att han är på jakt efter 1 back och 1 forward. Det känns inte som att han skulle kamma noll igen...?

stefan Bskv: Kan bara hålla med. Frågorna är samma år efter år och den viktigaste är: Var är sponsorerna?

Banditen: 1 back + 1 forward räcker inte nu när både Dackell och Sulku är borta. Med det kommer vi upp på vår gamla nivå men vi måste upp till högre höjder för att spöa skellefteå och leksand.

Lilljanne: Fast det är ju en bra början. När B Danielsson kommer tillbaka kanske man kan skapa en 4:e line bestående av honom, Bäckström, och lockoutspelaren. Och stärks försvaret samtidigt som Honken fortsätter spela bra och vi orkar spela bra hockey i 60 min så kan vi nog nå slutspel ska du se. :-)

Lilljanne: Fast det är ju en bra början. När B Danielsson kommer tillbaka kanske man kan skapa en 4:e line bestående av honom, Bäckström, och lockoutspelaren. Och stärks försvaret samtidigt som Honken fortsätter spela bra och vi orkar spela bra hockey i 60 min så kan vi nog nå slutspel ska du se. :-)

Inte min mening att dubbelposta

Banditen: Säkert..;)

Banditen: Du, vi ska knappast värva en lirare från NHL som ska få lira i fjärdekedjan, då kan vi nog glömma en lyftning. Vi ska ha minst en bra forward/center som producerar och får lira i vår första eller andrakedja, i en eventuell fjärdekedja kommer det inte att funka.

Falken: Ja iofs har du rätt i det, kan ju flytta ner Viitakoski eller någon annan i fjärdelinen. Men huvudsaken är ju att vi får ihop fyra kedjor.

stefan Bskv: Mycket bra skrivet Stefan. Jag håller med dig om att det inte är tränarna och spelarnas fel att det ser ut så här. De gör nog vad de kan utifrån situationen men jag förstår om orken tar slut. Man kan inte spela på så lite folk för de blir då väldigt lätt skadade pga av utslitning. Spelarna borde säga ifrån på skarpen och kräva fler spelare till laget innan de går på knäna totalt. Jag älskar mitt lah men ifrågasätter ambitionen från ledningen. Är ambitionen att vi bara ska hålla oss kvar och undvika kval år efter år eller finns det en ambition om slutspel? Och hur tror de att vi ska nå dit med en så tunn trupp? Tråkigt för killarna säger jag bara!!!

Anneli: Jag tror inte att man kan lasta någon för att det blivit som det blivit den här säsongen. Man får inte glömma att Brynäs som förening varit misskött och det är först nu föreningen börjar komma på fötter. Vi minns alla vilka enorma insatser som gjordes för att klara elitlicensen. Ambitionen i år var att gå till slutspel, det är jag övertygad om. De skaffade nya spelare i form av Viitakoski, Wahlberg plus två hemvändare i form av Dackell och "The incredible Honk", så att säga att Brynäs inte satsade är fel. Men att de inte skaffade någon förstärkning i senaste transferfönstret var konstigt, men jag är övertygad om att det finns anledningar till det. Jag skulle vara väldigt överaskad om Sundlöf hade någon som helst ambition att inte förstärka laget, speciellt när Timonen höll sitt löfte till sin finska moderklubb. Men det är långt kvar och mycket kan hända. Jag kommer att vara lite återhållsam i min kritik tills det sista transferfönstret är till ända. DÅ vet vi mer. Vi kan heller inte lasta Sundlöf för att vi haft otur med skador. Visst, man kan fortfarande tänka att man måste ha en bredare trupp men då återkommer vi till problemet med ekonomin.

GävleLasse: Jag anklagar inte Sundlöf heller. Han gör nog vad han kan. Egentligen så anklagar jag ingen enskild person, de berörda får allt ransaka sig själva om de verkligen har gjort allt som står i deras makt för att killarna i laget ska ha det så bra som möjligt och om de har gjort allt för att få in pengar och förstärka laget med. Det är i alla fall vad jag skulle göra om jag satt i en ledande position. ( Alltså ransaka mig själv)

Anneli: Tyvärr så var det dåligt med just den varan. Efter senaste SM guldet 99 så trodde den sittande styrelsen att nu var det bara att luta sig tillbaka och nu har Brynäs haft ett sjå att få ordning på hela rörelsen. Sånt tar tid och det gäller att hitta kompetent personal på de viktiga posterna. Sundlöf har gjort ett strålande jobb, han hittade tex Boumedienne som han i början fick en del skit för från olika håll. Tyvärr så ville inte han vara kvar, han fick även bud från andra elitserieklubbar men gillade inte nivån på elitserien så man kan inte lasta Sundlöf för att han försvann. Det enda misstaget Sundlöf gjort är att han missade att förstärka i senaste fönstret, men ingen utom han och hans närmaste vet hur vändorna var under den tiden så det är bara att hoppas att skadan blir så pass liten som möjligt...

GävleLasse: Kan tänka mig att många NHL:are ville passa på att fira jul och nyår hemma och avvakta besked från ligan. Det borde vara lättare att värva nu.

Banditen: Helt klart, många har säkert väntat på ett mer definitivt besked angående NHL innan de tar med sig familjen och flyttar över atlanten.
Det är ju många saker som skall stämma för att en spelare skall trivas om än bara för en halv säsong..

GävleLasse: Håller med. Nu har dom visserligen fortfarande inte fått något definitivt beslut, men det finns ju ingenting som pekar på att säsongen blir av så det är nog inte så många som beslutar sig för att vänta ändå. Ja, det är ju det. Kolla på Tyler t.ex. det fungerade ju inte alls.

Banditen: Nej Tyler var en överviktig diva som trodde att Elitserien var nån slags Gärdsgårdsserie.

Jag ser helst att man satsar på grovjobbare istället för målskyttar, för det är tuffa grovjobbare om behövs, nån som kan gå in å ta en massa stryk framför kassen i powerplay, nån som kan ligga på och störa motståndarnas uppspel. Vad Brynäs saknar är fler brytnaingar i mittzonen för snabba spelvändningar och material att skapa högre tryck i anfallszon.

GävleLasse: Det ligger mycket i det du säger. En powerforward vore inte helt fel. Folk som kan sätta dit puckarna finns det ju ändå i laget tycker jag, men som sagt någon som går in på mål och tar stryk och skapar ytor för övriga i laget skulle sitta fint. Och en backklippa också då förstås. :D

Banditen: Ja en back m å s t e införskaffas, men jag ser helst att man letar upp en som är van med stora rinkar, en finne till kanske?

Drömscenariot vore två backar och två forwards, men det är nog mest önsketänkande vi får nog rikta in oss på EN back och En forward.

Jag läste att Dackell har börjat åka skridskor igen fast han var inte med på lagträningen, alltid något. Sulku skall opereras imorgon så honom lär vi få vänta på och Danielsson kan förhoppningsvis vara med mot Malmö på torsdag.

« · 484723