Brynäs IF

713932 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF i SM-Final 2012!

1489419 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Nu håller vi tummarna för att alla blir friska och hela.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Gurra88: Är inte så svårt att se hur begåvad dom är, dom hävdar att Järnkrok kommer få det svårt i NHL då han inte klarar av det fysiska spelet. Sen skriver samma person att Janos Hari skulle kunna lyckas i NHL. Då kan man ju fråga sig hur de tänker då Hari väger 8 kg mindre en Järnkrok...
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
70 Rodrigues: man skulle kunna säga att de leder svensk hockeys utveckling.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Rätt bra att vara Sveriges bästa hockeyförening trots att vi inte har vunnit något än :-)
Kommentera


Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Gurra88: en undersökning utförd av två inavel är inte mycket att bry sig om.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Jajjen: Håller med. Undersökning visar att Modos och Timrås supportrar tillhör de mest begåvade

De har ju bland annat kommit fram till föjlande för att bara nämna några.

1. Att Silfverberg och Järnkrok inte kommer klara det tuffare spelet i slutspelet

2. Att Brynäs filmat sig till final

3. Att Brynäs enda styrka är PP

En liten notis är att undersökningen gjorts av dem själva.

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Jajjen: U16, J18, J20 och Damerna har ju också bara filmat sig till framgångarna fattar du väl. 

;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Fler som har uppmärksammat vilken som är Sveriges bästa ishockeyförening. (Dom borde ha kollat med Modos och Timrås supportrar först. Klantigt!)

Bissett_19: Sjukt (!) mycket skador och sjukdomar hela säsongen. Med tre dagar till match borde det fixa sej ändå.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Bissett_19: Givetvis inte bra. Men de har några dagar på sig att bli friska.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Twitter är världens bästa nyhetsflöde!

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Bissett_19: ojoj, vart har du hört detta?
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Gurra88:

Oroväckande är dock sjukdomarna i laget.
Widing,Järnkrok och Hansen ligger alla sjuka.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
gevalia: väldigt märkligt att ha match två dagar i rad. Finalen borde givetvis ha börjat på måndag och sedan kunde de ha spelat fredag och söndag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Brynäslegenden: Kan bli en magisk final mot skellefteå. Men hoppas på gnaget så man kan se på plats.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Slajsarn: Det har jag koll på ;) Förväntar mig dock att SAIK tar det idag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
gevalia: Tack!
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Brynäslegenden:Den börjar kl 19.00, eftersom de ska få vila lite (lördagsmatchen börjar 15.00)
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Brynäslegenden:Det är omöjligt att säga. Vinner SAIK idag så är första hemmamatchen den 19:e och Vinner AIK så är det på tisdag..
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Någon som har koll på när Brynäs match på söndag spelas. Ska upp från Göteborg och vill gärna ha lite bättre koll då det står på BIFs hemsida att det startar 19 och på swehockey 15. Någon som har koll?
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Jajjen:

Underbart reportage med Silfverberg från mammas gata;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

"En seger för svensk hockey att Brynäs spelar final!"

SVT:s hockeyexpert Micke Renberg sällar sej till raden av experter som hyllar Brynäs offensiva ishockey.

JFK och resten av hockeykännarna i Modos gästbok vet bättre. Snacka om att tappa i trovärdighet.

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
arnio: Är du säker på att AIKs medlemmar inte har förtur? Annars är det som du säger.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
foppa78: Jag som trodde det va domarens förtjänst?? Allt enligt den "kloke" Modosupportern
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Har varit inne på lite olika forum bla FBK:S och att skylla på allt annat än att Brynäs är ett bättre hockeylag är patetiskt vi vann faktiskt FYRA RAKA matcher mot dom och det om nått talar väll sitt tydliga språk? :-))
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Huss: AIK från Solna är självfallet att föredra, deras backar är orörligare än SAIK:s diton, gynnar helt klart vårt spel. Dom är dessutom spelskickligare vilket gör att vi får svårare att checka fast dom i egen zon, en nyckel till vårt spel överlag.

Bertilsson i dagens Sportexpressen på en fråga om det är en seger för hockeyn om med blir SAIK i finalen:

"Två lag som spelar offensivt. Det är roligare än ett lag från norr som inte spelare ishockey ovanför rödlinjen..."

Han sa dock inte vilket lag som åsyftas.....
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Bissett_19: Då sitter man fastklistrad i Läkerolen nästa torsdag :D
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
sylf:

Känslan är dock att vi kan sluta spekulera ikväll vid 21.30-tiden.Jag tror nog att SAIK avgör ikväll.

SAiK-Brynäs,det kommer bli pangpang-hockey;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Lunkan:"Tror inte AIK släpper flera tusen biljetter till Brynäs fans. SAIK vinner ikväll så det är onödigt att spekulera."

Det är ju fritt fram att boka på ticnet så om tillfälle ges och brynäsarna är på hugget så kan vi nog knipa bra många biljetter.

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

70 Rodrigues:Håller med, plus att resorna blir kortare. Hur man än vrider och vänder det så är aik ett sämre lag än saik.

Samtidigt kittlas jag av tanken att se Brynäs-SAIK i en final. Där finns förutsättningar att bli en av de bästa finalerna i historien!

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Ska vi vinna guld så måste vi ju vinna oavsett motstånd. För fansens skull så hoppas jag på AIK, Brynäs får ju mer stöd i Stockholm än i Skellefteå, det är en sak som är säker och hemmaplansfördel är rätt ok ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Bissett_19: Nja, AIK kommer inte orka och dessutom är Fasth helt ur slag.
SAIK däremot spelar som oss men har nästan starkare forwards än vad vi har, dock svagare backbesättning. Målvaktsfighten kan bli avgörande.

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Bissett_19:
Ver inte vilka jag skulle föredra...men jag tror bägge passar oss lika bra/illa.  Hemmafördelen är ju inte att förringa, och 2 eventuella lördagsmatcher är ju inte helt fy skam för varken ekonomi eller underhållningsvärde.
Borde inte bli FÖR många motståndarsupportrar på de 2 första hemmamatcherna va då dom är slutsålda redan (bortastå finns det biljetter till kanske, men sittplats borde vara svårt)
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Fasth har ju visat sig vara lite "ur balans" så AIK hade nog varit att föredra tycker jag. SAIK kan vara på väg mot storformen och de blir inte lätta att slå, men en god chans finns absolut.

Blir nog riktigt bra hockey om vi får SAIK i alla fall.

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Bissett_19: Tror inte AIK släpper flera tusen biljetter till Brynäs fans. SAIK vinner ikväll så det är onödigt att spekulera.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Slajsarn:

Jag tror också att rent spelmässigt skulle SAIK passa oss bättre,det har man märkt under säsongen
Fast som du säger så är ju fördel av hemmais te sej viktig,sen så skulle ju matcherna på Globen bli en höjdare med flera tusen Brynäsare på plats.
Undrar vad polisen i Gävleborg hoppas på?Blir det AIK så har vi alltså dom hemma nästa Lördag,kan bli riktigt stökigt isf.

Hur som helst hoppas jag att AIK kan tvinga fram en sjunde match ikväll.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
dreamland: ang. DET SPORTSLIGA KAOSET
Tänk om valberedningens förslag kring Bylund/Karlsson inte hade röstats igenom på den stormiga stämman? Undrar om vi inte varit i Hockeyallsvenskan nu....
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Bissett_19: Svårt. Med AIK får vi hemmafördel så jag tror det vore vikigt. Fast samtidigt så slipper vi ju AIK's pundhuvuden till fans om vi får SAIK...

Men spelmässigt så tror jag att det är bättre med SAIK.

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Den här tråden måste vara den bästa som nånsin skapats i denna GB.

Vilka vill ni ha i final?
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
MÅLSÄTTNINGEN - GULD
För ett år sedan gjorde Brynäs – trots mängder av skador på nyckelspelare – en stark kvartsfinalserie mot de regerande mästarna Färjestad.
Och där stärktes också känslan att laget hade det som behövdes för att gå hela vägen.
På sommaren samlade nya tränaren, oprövade Tommy Jonsson, laget för att diskutera en gemensam målsättning. Klubben som inte varit i en semifinal på tolv år tittade på varandra och bestämde sig för att det enda raka vore att sikta på guld.
– Vi kände i somras att vi har alla verktyg för att vinna SM-guld, de nyförvärv som kom in var exakt de spelartyper vi behövde, och på den vägen är det. Vi har trott på oss själva hela säsongen och bara tågat på, säger veteranen Andreas Dackell, som varit med på hela resan.
När beslutet var fattat enade hela klubben sig kring målsättningen. På upptaktsträffen i september tippade Tommy Jonsson, utan att darra på rösten, Brynäs som vinnare inför en minst sagt överraskad mediekår.
En av hemligheterna bakom supersäsongen var med redan på det där första mötet, mentale tränaren Mattias Seger.
– Vi kände att vi verkligen hade potentialen och laget för att vinna, det enda vi behövde bli bättre på var den mentala styrkan. Att orka fullfölja hela året. Jag har varit med om både ditten och datten men att få in Seger har verkligen varit givande, säger Dackell.
Senast laget samlades för ett gemensamt snack var precis innan slutspelet började.
– Vi sa att nu har vi gjort en bra säsong, men det är nu det börjar, det är nu det gäller att vara sitt bästa jag. Alla var rörande överens om det och hittills har vi ju levt upp till det, säger Dackell.
Och nu är Brynäs i sin första SM-final sedan 1999 – men för spelarna är det ändå bara början:
– Ja, absolut, och det är verkligen så det känns. Vi har inte vunnit någonting än. Det är guldet vi har siktat på ända sedan i somras och det är bara det som gäller, säger Calle Järnkrok.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
dreamland:
JUNIORUNDRET
Efter SM-guldet 1999 och semifinalförlusten året efter gick det sakta men säkert utför för Brynäs. De hade ingen heltidsanställd sportchef, ingen ny arena, knappt några egna spelare i a-laget, som för övrigt missade slutspel tre år i rad åren 2002–2005. Ekonomin var under kontroll, men inte så mycket mer.
2001 satte sig styrelsen ner och fattade ett beslut.
Brynäs skulle inom fem år bli ledande i svensk juniorhockey.
Anders Bäckström – pappa till Nicklas och på den tiden ordförande i Brynäs sportkommitté – fick i uppdrag att anställa en utvecklingsansvarig som skulle leda arbetet med juniorsatsningen.
Valet föll på Tomas Thelin. Av många pekas 53-åringen från Fors i Dalarna ut som hjärnan och hjärtat bakom Brynäs juniorunder.
– Men det här är inte på något sätt ett resultat av någon ”one man show”. Vi har jobbat mycket med kontinuitet på ledarsidan, och har många enormt kompetenta heltidsanställda tränare, säger Thelin själv.
I början av 2000-talet hävdade sig Brynäs hyggligt på juniorsidan, men definitivt inte mer än så. Spelare som tog steget upp till a-laget var lätträknade, spelare som draftades var ännu färre.
– Då hade vi inte en enda landslagsspelare i något av juniorlandslagen. Blev en brynäsare uttagen till någon turnering var det närmast en sensation, säger Thelin.
Resten är historia.
Det började med Nicklas Bäckström, och fortsatte med Jacob Markström, som var den enskilt största anledningen till att Brynäs klarade sig kvar i elitserien för fyra år sedan.
Sedan har det bara rullat på och nu är det spelare som Jakob Silfverberg, Calle Järnkrok, Johan Larsson och Simon Bertilsson som är stjärnor i årets SM-finallag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Zzz: Mycket text.....kommer här i tre delar


DET SPORTSLIGA KAOSET
En fullsatt Läkerol Arena bar fram hemmalaget i den avgörande semifinalen. Hela Gävle jublar ikapp efter en säkrad finalbiljett.
– Jag tror aldrig det har varit sådant här drag kring hockeyn någon gång. Många av trotjänarna i föreningen som har varit med ett tag säger att de aldrig varit med om något liknande, säger backen Mattias Ekholm bara minuter efter att Brynäs blivit finalklart.
Men i Brynäskorridorerna vägrar man vara kaxig.
– Det gäller att vara ödmjuk i framgång, säger klubbdirektören Hans-Göran Karlsson.
Han om någon vet vad han pratar om. Han minns nämligen ett årsmöte 2008.
– Det var fan det värsta årsmöte jag varit med om. Vi hade till och med votering om revisorerna. Det var riktigt infekterat, berättar Karlsson.
Den överfulla årsmöteslokalen innehöll drygt 600 besvikna, frustrerade och oeniga Brynäsare. Och vem kunde klandra dem. Under året hade laget en målsättning om topp fyra i elitserien – det slutad med tolfte plats och spel i kvalserien:
Mellan 2004–2008 bytte Brynäs ut tre ordföranden, sex tränare, en klubbdirektör och sparkade en handfull spelare.
2004 var för övrigt året då Michael Sundlöv tillträdde som sportchef.
I mars 2008 var det ytterst nära att Brynäs även hade tvingats se sig om efter en ny sportchef.
Experimentet med rekordstor trupp och rotationssystem – som Sundlöv skapat tillsammans med dåvarande tränaren Leif Boork – hade totalhavererat.
Boork sparkades redan i oktober. Efter en extremt turbulent säsong slutade Brynäs sist i elitserien och tvingades slåss för sin elitserieexistens i en oviss kvalserie.
Då var Boork med igen – men inte Sundlöv.
Samma kväll som han var med om att genomdriva beslutet att återanställa Boork tog kraften slut.
Utbränd och sjukskriven.
– Jag var på väg rätt ner i ett mörkt hål och höll på att ta med mig hela klubben. Då mådde jag så dåligt som det bara går att göra, och hoppas aldrig behöva känna så igen. Jag hade rasat ihop helt om jag fortsatt jobba, och det hade inte varit bra vare sig för mig eller för Brynäs. Om föreningen skulle överleva var jag tvungen att göra något drastiskt, har Sundlöv berättat för Sportbladet.
DEN EKONOMISKA KRISEN
Brynäs säkrade nytt elitseriekontrakt i den absolut sista omgången av kvalserien.
Men klubben var på sportslig dekis och i en extremt tuff ekonomisk situation. Bokslutet våren 2008 visade minus nio miljoner kronor.
Hans-Göran Karlsson kom in som tillförordnad klubbdirektör vid nyåret och när sedan hela styrelsen byttes ut på det där hetsiga årsmötet beslutade nyvalde ordföranden Bo Bylund och hans styrelse att anställa Karlsson på lång sikt.
Karlsson tillsatte en ledningsgrupp som skulle vända på varenda krona i föreningen.
– Vi skulle spara tio miljoner. Vi skar faktiskt sex miljoner på a-laget och fyra i organisationen. På ett år gick vi från nio miljoner back till vinst med 3,6 miljoner och ändå gick vi till slutspel med a-laget. Det var ett riktigt stålbad, säger han.
Efter förra säsongen hade Brynäs IF ett eget kapital på 11,4 miljoner kronor, och efter årets succésäsong kan siffran stiga till över 20 miljoner kronor.
Men av alla nedskärningsbeslut som togs fanns det ett som var viktigare än andra, det om att inte skära ner alls på ett speciellt område.
Klubbens juniorverksamhet.
– Tittar vi i dag så var det ett otroligt klokt och strategiskt rätt beslut, vi har varit otroligt lyckosamma på den fronten, säger Karlsson.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
mk: Kopiera texten och klipp in den som ett inlägg.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
Zzz:Sorry fattar inte hur jag gör.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
mk: Det beror på att du är inloggad och vi kommer inte in på din inloggning för att du lägger upp länken. Klipp in texten istället.
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
mk: Ehh?
Funkar inte.....
Kommentera


Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!

Tänka sig att Brynäs presterar som de gör, det är helt fantastiskt. Vi dominerar +/- statistiken fullständigt, Svedberg toppar målvaktsligan, vi är tvåa i boxplay (efter FBK). Spelet i fem mot fem eller den fysiska slutspelshockeyn är inget problem.

Vårt största problem är om man tittar på statistiken vårt PP där vi har den sämsta statistiken av de lag som är kvar 17,14% (att jämföra med Saiks 30,23% och AIKs 27,59%). Till vår fördel här kan sägas att SAIK och AIK ligger lågt i boxplayligan och där finns förstås möjligheter till förbättring i finalen för vår del.

Helt sjukt att vi går som tåget trots att PP klickar och när spelet blivit så tufft i slutspelet (plus högre domarnivå) Anmärkningsvärt.

Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
arnio: Skulle aldrig sälja mina tre biljetter! Väntat alldeles för länge på det här! :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF i SM-Final 2012!
sylf: Jag misstänker att de blir dyrare än ordinarie pris på Blocket, det brukar vara högstbjudande där
Kommentera

1489419 · »