1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741031 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF - Linköpings HC 4/12-14

Sv: Brynäs IF - Linköpings HC 4/12-14
Lunkan: Skilj på ursäkt och förklaring. Vi talar om människor av kött och blod där psyke och fysik ibland gör saker som inte alltid går att förklara eller bota genom att trycka på nån knapp och så funkar allt. Vore det så enkelt skulle alla ha en sån knapp och såna här till synes obegripliga nedgångar aldrig existera, ändå gör dom det.
Det skulle funka med robotar som saknar känslor, nerver, eget tänkande osv, den som inte begriper att såna här saker ibland kan inträffa hur väl förberedd man än varit, den personen fattar inte mkt.
Och tränarna gör självfallet allt dom kan för att såna här saker inte ska bli alltför frekventa, ändå hjälper det inte.
Och hur förklarar man att ett lag ena dan kan uppträda som vi gjorde i första, för att nästa dag komma ut som ett helt nytt lag, trots att man förberett sig exakt likadant inför båda matcherna:
Den som har svaret kommer garanterat att få Nobelpris i både Medicin, Fysik,Kemi, Psykologi och Ishockey.

Redigerad kommentar

tjugo8: Tycker att det är en viss skillnade mellan oktobersvackan och gårdagens fenomen.
Då handlade det nog mer om att spelarna till stor del var "där", men inte uppträdde som ett lag, som man kommit överens om och började småfuska individuellt.
Gårdagens "inte var där" är nog nåt som är svårare att förklara med samma konkreta saker som förklarar oktobersvackan.

Efter den svackan har vi dessutom radat upp vinster och bra prestationer så nog vill jag ändå kalla gårdagens insats för "enstaka" och nåt som inte har speciellt mkt samband med det som hände i oktober.

Huge: i mitt tycke såg spelarna igår "slutkörda" ut. Kändes som dom haft hårdträning senaste,veckan. Benen såg stumma ut, passningarna såg klantiga ut.

Stende89: Ja, såna saker kan också spela in även om det inte låter som en trolig förklaring för det som hände just igår.
Tror mer på en komb av en aning ringrost efter ett par dagars vila, en smula mental trötthet som du säger och att LHC dessutom är ett riktigt bra lag som alla lag har problem med när dom får mkt ytor för sina spelskickliga forwards.
Har ingen statistik men har för mig att dom väl har ett helt gäng i toppen av mål- och assistligan.
Vore för övrigt kul att få lite info om Niinimäki, men inte ett ljud i media.
Har han anlänt?
Hur verkar formen?
När får han starta?

Man är lite less på GD:s alla reportage om nån ponnytävling i Valbo...

Huge: Niinimäki landar söndag å tränar på måndag :)

Huge: Men tänk om "oktobersvackan" nu också blir en "decembersvacka"??

Många är tankarna om gårdagens match.
Jag har tyvärr inte än idag riktigt greppat matchen. Som var så otroligt konstig på så många sätt.

Till att börja med ska sägas att 0-24 i skottstatistik i första perioden inte under några som helst omständigheter är okej.
Men för att försöka komma med någon sorts konstruktiv kritik eller vad man ska kalla det så tycker jag till att börja med att både rörelsen på skridskorna var under all kritik men framförallt passningsspelet var obefintligt.
Så fort vi vann pucken så kastade vi iväg den ungefär som att det var en stor bomb vi hade i händerna.
Finns så otroligt mycket små saker i matchen som man skulle vilja analysera och spela in på film för att sedan dela med sig.
Sen att LHC var riktigt bra igår gör ju inte saken bättre.
Men den första perioden kan nog vara det sämsta jag sett Brynäs prestera så länge jag levt och tittat på hockey.

Andra perioden är ju klart bättre för att faktiskt inte vara så mycket bättre.
Passningsspelet överlag var och är så bedrövligt just nu. Tränar dom inte passningsspel på träningarna? För det ser verkligen inte okej ut.
Tredje perioden startar ju uruselt och jag kan tyvärr bara ge sista fem minutrarna ett litet godkänt då vi ändå skapar kanske 2-3 riktigt heta chanser.
Sedan att målet i MINA ögon ej skulle godkänts på grund av att Scott får pucken på handen skiter jag fullständigt i då det trots allt i en match handlar om att göra mål och inte bara skjuta en massa skott.

Sedan måste jag få vara lite taskigare.
Vi har igår sex backar varav jag enbart ser ett bra hockeyspelsinne i en back och det är Djoos. Men Djoos för den delen kan vara den spelare just nu som har sämst passningsspel av alla.
Våra backar både igår men framförallt under vår sämre period har och är varit urusla.
Jag tycker inte att jag är en person som sitter och spyr galla över folk.
Men för att försöka sätta ord på vad det är man bevittnar med sina egna ögon så är det ren katastrof.
I de mest lätta lägena tar vissa av våra spelare och då framförallt våra backar så katastrofala beslut så man blir mörkrädd.
Jag vill inte sitta bakom en datorskärm och säga att vissa spelare inte håller för SHL, absolut inte.
Alla backar var riktigt dåliga igår men utan den defensiva träningen (som det ändå känns att vi inte tränar något, samt att vi inte har något eget försvarsspel) blir fan bara sämre och sämre.
Eklund, Kilström, Westlund osv osv.. Allvarligt talat. De spelar så taffligt, så svårt, får inte bort pucken ordentligt osv.
Spela sarg ut när det redan står en motståndarspelare vid sargen är inte sådär jävla bra genomtänkt. Eller tycker spelarna det?! ;)

Annars var det skönt med en pinne igår! :)

Huge: Hittar maningen bättre förklaring än "vi var inte riktigt där" fler än en gång per säsong kanske man bör pyssla med någonting annat.

Ringrost efter långt uppehåll hoppas jag ingen inom föreningen nämnt för då får clownnäsan stanna på för alltid.

Lunkan: Men om nu spelarna inte var där och liknande tillfälliga dippar förekommer hos alla lag trots att man förberett sig på samma sätt som man gjort inför matcher där man sen uppträtt aggressivt och bra, så kanske du har en bättre förklaring.
Är jävligt övertygad om att framförallt TJ och hela tränarvärlden vill höra din lösning på problemet.

Sen har jag aldrig talat om nån ringrost efter ett längre uppehåll.
Jag säger att ett uppehåll på 4-5 dagar ibland kan vara tillräckligt för att spelarna ska bli lite trögstartade i nästkommande match, och att det kan vara en delförklaring till gårdagens uppträdande i första perioden.
När LHC dessutom matchat i CHL två dagar tidigare och hållit igång sas, så gör ju det att dom iom det kan ha haft ytterligare en liten fördel som gjort det svårare för oss.

Huge: Jag är inte du, jag har inte svar på allt. Men jag tycker att man borde titta på och analysera alla detaljer i alla moment för att hitta anledningen till att det ser ut som skit, inte flacka med blicken och mumla, vi var inte riktigt där idag (igen)

Lunkan: "Jag är inte du, jag har inte svar på allt."

Inte jag heller.
Men man kan ju försöka komma fram med en förklaring som låter sannolik.
Din förklaring verkar vara att TJ och spelarna inte bryr sig i såna här lägen och totalt struntar i att försöka analysera detaljer och moment för att hitta orsaken/orsakerna till att det ser ut som skit ibland.
Då blir mitt svar att du nog är ute och cyklar. Är 100% säker på att alla tränare och spelare alltid försöker analysera, förbättra sig och hitta orsaker till varför det går snett.

Huge:Jo Huge du är du :).

Betalar man dyra pengar för biljetter bör man få höra något annat än att "vi var inte......" En dålig inledning ska inte enligt mig behöva betyda att matchbilden inte går att ändra på, där har tränaren stort ansvar Händer det för ofta vilket jag tycker det gjort den här säsongen (också) bör man göra något åt det.

« · 1643637