Bara kolla på Tim Heeds utveckling i Skellefteå finns många likheter mellan honom och Djoos i spelet. Förra säsongen gjorde han 5 poäng i grundserien, denna säsong är han bästa poängplockare i Skellefteå med 37 poäng. Gäller att ha tålamod med unga spelare, men också använda dom på rätt sätt.
Heed är född 91 Djoos 94a är övertygad om att Djoos kommer slå igenom och motsvara våra förväntningar förr eller senare, hoppas bara såklart jag också att det snarare blir förr än senare. Går inte att ignorera skymtarna av briljans i hans spel, man får komma ihåg att Backar ofta tar några flera år på sig innan de blir " färdiga " kontra forwards.
Vore tråkigt att se honom slå igenom med dunder och brak i en annan SHL- klubb..
Skrubben: Rohdin känns helt ok som en energispelare för tredje eller fjärdekedjan.
Jag vill nyansera mig lite om Djoos. Jag tror Djoos kommer bli en bra och relativt poängstark (gör redan hyfsat med poäng). Jag gillar också hans lugn både i spelet och intervjuer.
Men som många av oss sagt, han ska inte leda PP1. Inte än.
Tycker att ni gör en bra match igen Brynäs, och visar god kampvilja. Men de där sista viktiga procenten i skicklighet saknas, tillsammans med det faktum att vi vilat oss i form och sprider istiden medan ni kämpat i play-in med kniven på strupen. Det tar ut sin rätt i slutet av matcherna.
Bulan har eldat igång era grabbar och har inte sett Bynäs bättre i år än nu ikväll. Men det räcker inte riktigt. Det krävs ytterliggare för att ni ska rubba oss.
Det ska bli intressant att se om ni orkar mentalt nu, jobbigt läge för era killar för ni vet att rent energimäsigt talar allt emot er väldigt mycket resten av kvarten.
Redigerad kommentar
Peja: Djoos har ett helt okej slagskott men han envisas med sina höstlöv.. Tyvärr använder han sitt slagskott alltför sällan. Hade faktiskt något riktigt hårt slagskott idag på matchen.
Med det sagt håller jag med om att det såklart behöver förbättras, men tycker han borde använda sitt slagskott oftare, det är höstlöven som irriterar mig.
Redigerad kommentar
Peja: Precis höstlöven kan vara effektiva men de har inte varit Djoos melodi hittills.
Sundqvist har ett bättre skott men Djoos är bättre än Sundqvist på att sätta sig själv i läge för att avlossa skott. Med det sagt håller jag med om att han skjuter i täck för ofta.
Sundqvist är så långsam och klumpig så är övertygad om att hans skott hade blivit blockade ännu oftare. Iallafall om han skulle försöka skapa skottlägen själv, han har för långsam release. Däremot om man kan feeda Sundqvist pucken så han får ta skott då kan hans skott vara livsfarligt.
Tror det även handlar om att motståndarna är väldigt uppmärksamma på just vår point i powerplay eftersom vi vill bygga väldigt mycket av vårat pp- spel genom pointen, mycket mer än vad många andra lag, och det försvårar också för Djoos. Pointen måste inte nödvändigtvis ta massor med skott heller, generellt sett är det bättre att ta skott djupare ner i zon om man kan för att förminska risken att pucken ska ta på motståndarben etc och studsa ut ur zon och kanske bli till en farlig kontring.
Djoos har även andra kvaliteter som god passningsspelare och dirigent "en sådan som vet i exakt vilket ögonblick han ska släppa pucken vidare till medspelare" han är bra på att sätta tempot.
Vet att det finns massor med potential i Djoos och har skrivit detta tidigare. Försöker endast balansera diskussionen kring Djoos eftersom det varit så många negativa röster kring honom härinne på sistone.
Med det sagt är jag också besviken på Djoos denna säsong, men vill ha kvar honom i laget. Värvar gärna in någon som skulle kunna tänkas göra det bättre än Djoos i pp tills nästa säsong men av nuvarande backar har jag svårt att se någon annan back göra det bättre med nuvarande powerplaysystem isåfall tror jag man får använda sig av pointen på ett annat sätt. Vi har andra backar som har bättre skott men de är för orörliga och har inte spelsinne för att göra det bra i den rollen i dagsläget. Skulle väl vara Nörstebö då men jag är tveksam om han har ett bättre skott än Djoos.
SWEATT: Hm, funkar för mig. Han skrev:
"Senast vi vann hemma i slutspelet var
2012-04-19 Brynäs IF - Skellefteå AIK 2 - 0"
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Vi får släppa upp Skellefteå till en 3-0 ledning i matcher, så att vi kan
bli det första laget som vänder 0-3 i matcher till 4-3.
Var vi inte först med att vända 0-2 i matcher till 3-2, när det begav sig?
Då måste vi satsa på att bli först med att vända 0-3 till 4-3.
Peja: Tycker definitivt Djoos håller SHL klass 5vs5 kanske ingen stjärna, men finns andra backar som förtjänar mer kritik, Djoos har egenskaper som back som vi har ont om i Brynäs idag, tex är han ofta den som bygger spelet bakifrån med fina passningar som gör att motståndarförsvaret luckras upp och vi kan gå till snabba attacker, han är även bland dom bättre om inte bäste Brynäs back på att transportera puck ut ur försvarzon. Läser också spelet bra och positionerar sig ofta rätt.
visst han är lite vek fysiskt men det kan man träna upp, så även skott. Spelsinne däremot är mycket svårare att renodla.
Hans 5v5 spel har såklart inte varit lysande men jag är bestämd i min uppfattning att hans spel håller SHL nivå
Redigerad kommentar
Peja: Håller med om att han har försökt kopiera Gundersons stil för mycket. Tror dock det är ledarna i Brynäs fel till mångt och mycket som försökt fostra in honom i att spela som Gunderson gjorde istället för att ändra spelsystemet i Powerplay så det passar nuvarande spelare och då framförallt Djoos bättre om dom nu vill spela med honom.
Vi spelar fortfarande Gunde pp utan att ha gunde i laget..
Med det sagt så har ju vårat PP varit riktigt bra under stora delar av säsongen innan Bulan tillträdde, de andra spelarna har ju fått större ytor att jobba med och förvaltat sina lägen eftersom motståndarna fortfarande fokuserat väldigt mycket på att sätta hög press på vår point, även fast Gunderson varit borta.
Och det är precis detta Djoos har gjort bra ganska många gånger att han väntat in pressen och sen släppt pucken i rätt ögonblick till medspelare som fått väldigt fina lägen att jobba med.
Även liknande lägen som han har felvärderat många gånger också när motståndar boxen rusar mot honom och han blir stressad och lägger ett höstlöv på motståndartäck och pucken studsar ut ur anfallszon.
Sen går det inte att säga att det är något annat än underkänt att han inte lyckats få in ett enda PP- mål med tanke på all den speltid han har haft i powerplay under säsongen.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Bratwursten: Skillnaden är de där små misstagen som SAIK i princip aldrig gör. Du kommer aldrig se SAIKs defensiv backa ner så mycket som vid 2-3-målet. Brynäs hade 3 spelare att försvara med men de backar nästan ned i ansiktet på Starky.
Chris11: Fatta det här laget som vi har nu + Gunderson och våra ungtuppar en försäsong starkare osv, och Westerholmarna på framfart + Ollas, Enter tillbaka och kanske någon mer spets in.
Dumt att klaga då.