Brynäs IF

715135 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06

« · 650024 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: Tjära o fjädrar?kommer Gävleborna vara så snälla??.....:-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: Numerärt så har vi tappat 3 spelare, och ersatt dessa med 3 andra. Kvalitativt sett så kan man dock diskutera om bytena varit likvärdiga, vilket blir betydligt svårare.


"Grundfrågan är ju, Är det verkligen klokt att en hel förening förlitar sig på EN persons åsikter?"

Har du några belägg för att Boorken styr och ställer över ALLT som föreningen företar sig?
Att han har fria händer vad gäller laget ser jag inte som ngt problem, snarare tvärtom.
Visst har Boorken rätt mkt att säga till om och man lyssnar nog ganska mkt på det han föreslår, men tror du inte att det finns andra krafter i föreningen som också har ngt att säga till om?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Bissett19: Den berömda "Boork DE-fekten" med andra ord ;)

Ja blir det inte skärpning så vanskas det tjära och fjädrar skulle jag tro...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: Boorken kommer att bli grymt historiskt,o det är inte för att han kommer var med o inbringa vårat 13:onde sm-Guld,utan för att för han blir den förste Brynäscoach som för laget från Elitserien o ner till Allsvenskan!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Huge: Så du menar att Boork är fel ute när han pratar om trender....

Huga Huge, du SVÄR i kyrkan ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Huge: Det jag har varit mest negativ till är att Boork har varit inkonsekvent där han ger vissa spelare hur många breaks som helst och andra inte. Om vi gör en jämförelse mellan tex Spets och Aarnio, ingen av dem skapar värst mycket framåt men den totala speltiden/förtroendet skiljer markant.

Att sedan Boork tunnar ur truppen radikalt rent numerärt UTAN att ersätta dessa är det största fel de gjort. De har sagt att det inte finns några spelare att tillgå men detta hänger på att de gjort en rejäl felbedömning. Spelare som Bastiansen, Mapletoft, Semjonovs är alla tre centrar som gott och väl skulle kunna tillföra en hel del i dagens Brynäs, till och med i "morgondagens brynäs" med en frisk Lind...

Men de hade bestämt sig för att inte chansa på några spelare utan "breddade" laget med Gella och Hermansson. Den enda spetskompetens de införskaffat sedan sparkningarna är Felsner, dock nåt fönster för sent.

Baserat på det jag ser på träningar och matcher så tycker jag att jag har ganska gott om kött på benen i mina åsikter. Därför ifrågasätter jag det hela. Grundfrågan är ju, Är det verkligen klokt att en hel förening förlitar sig på EN persons åsikter?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: Äh, det där med trender är överreklamerat.
Det står 0-0 inför nedsläpp varje gång, och varje match har sin egen karaktär och utveckling som är svår att förutsäga.
Däremot tror jag att saker som svårigheter att spela mot vissa lag spelar in mer än vad många tror.
Ett bra exempel är Djurgården mot FBK t.ex.
Här känns det som om Djurgården har ett litet psykologiskt övertag på värmlänningarna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
arnio: Skall man titta på trenden så ligger nog resultatet nånstans 1-4, 1-5 Men baserat på att Luleå blivit av med en viktig kugge så kanske vi kan fixa det... det är bara att hoppas på det.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: Du har rätt ibland och fel ibland, enligt min egen personliga uppfattning.
Av bekvämlighets- eller smidighetsskäl så avstår jag från att påpeka det som jag håller med om i dina inlägg.
Nackdelen är då att man kanske får intrycket att jag anser HELA inlägget vara felaktigt, vilket är felaktigt (!).
Svårare är det inte.

"Det är ju precis det som saknats i Brynäs de senaste åren, någon som ifrågasätter."

Stämmer till viss del, men det är heller aldrig fel att ifrågasätta ifrågasättandet, sas.
Och det har jag kanske en tendens till att göra emellanåt, när jag känner att det är befogat....
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Huge: "Till skillnad mot Nej-sägare menar du?"

Det är ju precis det som saknats i Brynäs de senaste åren, någon som ifrågasätter. Tar reda på fakta innan de går på "den linjen". Det har visserligen blivit bättre, i alla fall har jag fått den uppfattningen.

Tycker du att jag har varit totalt fel ute i mina "analyser", i så fall så vore det uppskattat om du kunde peka på vad så jag kan bemöta dig med argument istället för korta svar på utvalda citat i ett inlägg...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: "Enligt Huge så kan man ju inte analysera i efterhand med facit i hand, en helgardering från hans sida om det skulle gå så illa som att vi hamnar i KS."

Äh, släpp sargen och kom in i matchen.
Inget hindrar en analys i efterhand, men jag är bara tveksam till om dina slutsatser är korrekta.

"Men han är aldrig sen med att häva ur sig en massa bortförklaringar och spekulationer som alltid försvarar det Boork gör/säger. Han kan tydligen inte göra nåt fel alls enligt Huge."

Nä, så här långt tycker jag inte att Boork gjort några större fel, så då faller det sig väl rätt naturligt att inte kritisera alltför mkt.

"Ja-sägare har aldrig bidragit med nåt positivt till Brynäs."

Till skillnad mot Nej-sägare menar du?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
arnio: trenden lol
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: hm...1-4 tycker jag mig utläsa att ftenden säger om morgondagens match...men ibland har även trenden fel...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Dream Team: Prcis vad jag befarar jag med. Men det är i alla fall lite avlastning och det ger lite mer möjlighet till att göra om i femmorna vid behov.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
arnio: Detta är vad de åstadkommit efter Jul...

2005-12-27 Leksands IF - Luleå HF 3 - 2
2005-12-29 Luleå HF - Linköpings HC
2006-01-02 Luleå HF - Mora IK 4 - 5
2006-01-05 MODO Hockey - Luleå HF 2 - 3

De har inte vinnit mycket, men de gör i alla fall mål och det är täta matcher.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: Tillåt mig gissa att den Bäckström ni Brynäsare förmodligen kommer att få se i morgon nog inte riktigt kan leva upp till de krav som ställs på honom. Ja, med flygresa och tidsomställning i kroppen är det nog en bit kvar till toppformen för hans del.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: vad säger trenden om antal Luleå mål då?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
88Lindkvist: Som det känns just nu så blir det ingen tripp upp utan jag spar mig till matchen...Hoppet får vi sätta till att Luleå inte är på tårna och att Brynäs är det. De kan inte förvänta sig en vinst genom att bränna alla dessa målchanser som de gjort de senaste matcherna. Trenden tala för att de endast gör 1 mål... tyvärr
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: hoppas du går på den så vi får lite fakta... :P
du ska väll på matchen iaf?
hoppas bäckis inte är sliten utan att han sov på flyget å kom hem la sig och titta på en film eller va han nu har gjort.. slappat tills imorgon!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
88Lindkvist: Den som lever får se.... det lär vara en ganska sliten Bäckis vi får se OM vi nu får se honom...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: jag får nå knasutbrott snart!!!
hur äre egentligen? först skulle ingen niklas spela imorgon för nån timme sedan en å på hemsidan ska båda... äre "vänta och se imorgon"
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
88Lindkvist: Jag tror att de har ett komplett lag, jag utgår från det i alla fall. Vi får se hur jag mår imorgon med min förkylning eller om jag orkar ta mig upp och kolla på morgonpassen för lagen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: äre några borta för luleå? jag tror våra chanser är hyffsade iaf att ta poäng imorgon!
Hoppas du har rätt "arnio"
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
arnio: Det är just det som oroar mig, att vi håller jämn form ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: jo tufft blir det..Luleå känns dock lite på nedåtgående...vi håller jämn form..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
arnio: Det skall mycket till, men visst hoppas man... Man skall inte ge upp i förväg (även fast det nog kan tolkas att jag gjort det redan)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: vem vet,,men i morgon tar vi Luleå i alla fall..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
arnio: Helt sant. Han har aldrig varit en av mina favoriter heller. Men han gör mer nytta än tex Almtorp. Så baserat på detta borde vi kanske behållit honom ändå.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: jo det stämmer nog det kanske...på isen saknar jag honom inte direkt..Han var kanon 1 säsong i Modo men i Bif har han aldrig riktigt fått till det.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
arnio: Det var inte där skon klämde. Walle VILLE inte spela någon annanstans än i Brynäs. Att det sedan skar sig mellan honom och Boork gjorde det omöjligt. Nu skall Walle i alla fall göra skäl för sin lön på ett eller annat sätt på Brynäs kansli, exakt vad han skall syssla med vet jag inte. Blir det för jobbigt för honom så kommer de berömda migränattackerna som ett brev på posten ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: lite klumpigt var det i alla fall att inte se till att Walle lånades ut så att nån annan klubb fick betala hans lön.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Clubsport: Det är bara ett bevis på att Boork inte lägger ner vidare mycket energi på att få igång "stjärnorna" utan hellre omger sig med spelare med mindre meriter, läs krav. Klart som fan att det är enklare å vara herre på täppan när man omger sig med spelare som man "gett chansen" att få spela ES-hockey.

Enligt Huge så kan man ju inte analysera i efterhand med facit i hand, en helgardering från hans sida om det skulle gå så illa som att vi hamnar i KS.

Men han är aldrig sen med att häva ur sig en massa bortförklaringar och spekulationer som alltid försvarar det Boork gör/säger. Han kan tydligen inte göra nåt fel alls enligt Huge. Såna supportrar är väldigt farliga, det är precis sånt som har satt Brynäs i den situation vi befinner oss i nu sedan många år. Ja-sägare har aldrig bidragit med nåt positivt till Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse:
Så jäkla illa kan det ju inte ha varit ioch med att det har funkat med dom i laget tidigare. Är man ett stabilt mittenlag så kan man göra en sån sak som att sparka en hel 2:a kedja inte när man är ett lag som spelat i kvalserien 2 av dom 3 senaste säsongerna.
Boork måste ju ha insett att det inte går att ersätta dom under säsongen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Frisco: Du och jag med flera har diskuterat detta tidigare. Du citerade då det brev du hade fått. Detta skedde även då i denna gästbok där man tydligen inte minn nått! ;-)

Jag började med att kopiera in regel 330:

Sv: BRYNÄS IF-SKELLEFTEÅ AIK

Jag citerar från regel 330:

Följande situationer är sådana som kan videobedömas av videomåldomaren:

- pucken över mållinjen
- pucken i mål innan målburen blev flyttad
- pucken i mål innan eller efter speltiden utgått
- pucken dirigerad i mål med hand eller sparkad i mål
- pucken reflekterad i mål av funktionär
- pucken spelas i mål med hög klubba ovanför målribban av en anfallande spelare
- fastställa den korrekta tiden på den officiella klockan
Albert Hall @ Luleå 2005-03-28 22:20 Besvara Tillbaka

Du svarade sedan:

Sv: BRYNÄS IF-SKELLEFTEÅ AIK

Albert Hall: Skickade frågan till Peter Andersson under förra säsongen vad som gällde. Svaret var:

-Gäller endast VM och OS. I övrigt får domarna endast titta om pucken är över mållinjen, om buren är ur läge och om mål göres i samband med period- eller matchslut.
Frisco @ Nygatan 2005-03-28 22:26 Besvara Tillbaka
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Poffa: Ska undersöka det när jag kommer hem. Påminn mig gärna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06

Frisco:

Okej, då är det alltså någon form av regeltolkning som man måste läsa för att få hela bilden klar för sig. Undra om de finns på nätet?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Poffa: För ett par år sen fick jag via mail från PAndersson reda på att det som stod i regelboken endast gällde internationellt. I Sverige gällde bara ett par av punkterna. Men jag kan inte kolla upp det nu eftersom jag inte har brevlådan med mig dit jag är.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06

Frisco:

De står i regelboken, så det tror jag. Men jag kan ju ha fel.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Bissett19:
Timrå hade ju två klockrena i ribban när honken var helt borta, så lite flyt hade ni nog ändå..
Men jag är näjd med en poäng med tanke på vårat usla spel
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Poffa: Gäller dessa punkter i Sverige?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
dg93:brynäs gjorde väll en bra match
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Följande situationer är sådana som kan videobedömas av videomåldomaren:

- pucken över mållinjen,
- pucken i mål innan målburen blivit flyttad,
- pucken i mål innan eller efter speltiden i perioden utgått,
- pucken dirigerad i mål med hand eller sparkad i mål,
- pucken reflekteras i mål av en funktionär,
- pucken spelas i mål med hög klubba ovanför målribban av en
anfallande spelare, och
- fastställa den korrekta tiden på den officiella klockan, förutsatt att
matchtiden visas i videomåldomarens monitor.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06

Poffa:

Jag ska korrigera mig själv, just hög klubba är tillåten för kontroll med målkamera.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Poffa: Ok. Då kan man ju undra... VARFÖR INTE?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Peja: "Jag tycker att det var konstigt att 1-1-målet godkändes utan målkamera, speciellt eftersom domaren uppenbarligen såg att pucken verkligen styrdes och isåfall var det ju helt solklar hög klubba."

Scrolla neråt så får du svaret!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06

Peja:

De får inte använda målkamera för att kolla om det var hög klubba.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Jag tycker att det var konstigt att 1-1-målet godkändes utan målkamera, speciellt eftersom domaren uppenbarligen såg att pucken verkligen styrdes och isåfall var det ju helt solklar hög klubba.

Men Timråspelarna klagade på offiside i målgården vid 1-0 (själv har jag ingen uppfattning om det, man fick ju inte se någon repris ur vettig vinkel), så det var väl kompensation av domarn att godkänna två tveksamma mål - ett för vardera laget...

Hur som helst, 1-1 kändes rättvist.

Man kan hålla på att snacka om sparkningarna hur mycket som helst, men vad hjälper det. Jag tycker att Hermansson växer alltmer och så tror jag på Felsner.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Helgesen: Jo, men frågan är om det sett bättre ut om Walle och Tommi varit kvar?
Det är ju isf bara ett antagande som inte har något bevisvärde öht.
En tränare måste ju ta de beslut som han i längden tror är bäst för laget.
Att i det läget behålla spelare som inte har förtroendet eller som t.o.m anses förstöra för laget, bara för att det ev kan tänkas bli skador i framtiden eller att det kan bli svårt att hitta ersättare, är nog inte bra vare sig för dessa spelare , tränaren eller laget.
Man tar ett beslut som känns rätt, och sen står man för det.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
Huge: Det är väl bara att se hur läget ser ut idag och att arbetsbördan för återstoden med skadorna och eventuella skador gör laget sårbart, samt att det kostar mycket pengar att betala Wahlberg.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Timrå IK 5/1-06
GävleLasse: Har inte påstått ngt annat heller, än att truppen tunnats ur.
Men inte i den grad som många vill ha det till.
Att vi plockade lite fler poäng i början säger egentligen inte så mkt heller.
Tror iaf att det beror på lite mer än enbart sparkningarna.
Kommentera

« · 650024 · »