1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

Djurgårdens IF - Brynäs IF 100302

Sv: Djurgårdens IF - Brynäs IF 100302
Huge: Kan bli en mycket klurig uppgift, då RBK befinner sig i det läge som ofta uppstår när ett lag är klart för KS;

Anspänningen släpper och spelet förbättras avsevärt!

Det gäller att hålla ihop defensiven och vara tålmodiga!

rafalski: "Ikväll blir det tufft men 3 poäng ska bärgas. Känns som det i senaste omgångarna krypit in en viss anspänning i laget nu när slutspelsplatsen är nära men ändå inte riktigt klar.

Tror att det kan vara förklaringen till det ibland krampaktiga spelet framförallt i PP. Vinst ikväll så släpper nog en del nervknutar och vi får se ett mer avslappnat lag de sista omgångarna."

Ja, visst handlar det till stor del om anspänning i det här läget. Plus att vi mött lag som också har mkt att spela för, så ett kryss borta mot ett erkänt jobbigt lag som Djurgården är inget att hänga läpp för.
Riktigt komiskt att läsa alla soffcoacher som i 55:e omgången helt plötsligt börjar diskutera Brynäs tråkiga spel, ifrågasätta tränaren och förorda en helt ny inriktning vad gäller spelsätt överlag.
Man tycker uppenbarligen att det är rätt tidpunkt att i nuläget sparka CZ, lägga om spelet 180 grader och värva nya spelara som ska passa in i det "nya" Brynäs.
Rögle får inte underskattas och det tror jag heller inte att spelarna gör.
Handlar isf mer om det du är inne på: anspänning och nerver som kan ställa till det, om dom ex får ledningen. Viljemässigt och spelmässigt är och ska vi bara vara det bättre laget.

Lindström: "Sen så går det bra att hylla här inne men inte komma med något annat för då j*vlar blir det liv och alla ska krama Nc Bif och skydda spelarna fast dom förtjänar att höra att dom vart dåliga"

Så klart man skall hylla laget! Varför håller du på Brynäs? För att pissa och kasta skit på lag & tränare?

Tro fan man skall få mothugg på onyanserade påhopp!

Clarence: "Dej kan man tolka som om detta kvittar och är acceptabelt. Du om någon verkar uppgiven och negativ kring Brynäs möjligheter. Det du så syrligt beskyller andra för att uttrycka... "

Uppgiven och negativ???

Inte det minsta, jag följer Brynäs IF med stort intresse. MEN, det som skiljer oss åt är de utgångspunkter som vi dömer laget utifrån. Jag hävdar bestämt att du befinner dig i en fantasivärld a´la 1978 när Brynäs IF dominerade Svensk hockey och spelade både vinnande och vackert. Det är din måttstock, vilket du själv understryker med orden "denna aristokrat till klubb"

Sanningen är något bistrare, vilket du inte alls kan relatera till, utan istället pissar du på laget som du säger dig stödja....

Brynäs IF har inte hängt med i utvecklingen de sista 10 åren, nu börjar vi få någorlunda styrfart på organisationen, men ligger givetvis flera år efter de allra framgångsrikaste lagen - skall det vara så j-a svårt att få in i skallen??

Jag tror du skulle bli en mycket gladare och positivare hockeysupporter om du insåg de realiteter som dagens Brynäslag hela tiden måste slåss emot.

I år skriver vi 2010, inte 1977.

Lindström: Hmm...har inte Lauritzen varit skadad typ de 10-15 sista matcherna?
När det gäller Hansen så har han varit en skugga av fjolårets jag bortsett från en period i höstas.

Jajjen: Nej det är en FRÅGA, som du kanske kan svara på.

Slutsatsen jag drar är att du menar att andra lags tränare oxå har sina gulli grisar. Vilket jag skiter en hel hink i då jag är intresserad av MITT lag dvs Bif.

Jag och många andra kan inte fatta att tränaren gång efter annan ger istid i viktiga lägen till spelare som är under isen både mentalt och fysiskt. Hansen ser ut att spela på 45% av sin förmåga och det duger inte om man har så pass med istid som han har.

Samtliga visade en helt annan inställning efter dom kickade Hermansson, vore bra om dom tog fram det igen istället för att glida runt och vänta på att nån annan ska göra jobbet.

Lindström: "SÅ du menar att Hansen å Lauritzen har vart bra dom 10-15 sista matcherna?"

Är det din slutsats av vad jag skrev?

Jajjen: Du jag sitter i en loge som vanligt du då?
SÅ du menar att Hansen å Lauritzen har vart bra dom 10-15 sista matcherna?
Dom skulle inte ens platsa i 4é linan i Rbk tamefan, så pass under isen har dom vart.

Redigerad kommentar

Lindström: "Är man favorit hos tränaren kommer man undan med vad som helst i dag i Bif."

Jepp. Bara i Brynäs. Och bara just nu.

Gå på matchen!

Lindström: ....mörkare, mörkast!

sylf: Att inte en del kan erkänna att NC inte har nån känsla för att toppa laget för dagen är ingen nyhet. Är man favorit hos tränaren kommer man undan med vad som helst i dag i Bif.
Bara att titta på gulle grisaran 16,24..
Kork hade ju en ifs annan vilsen norrbagge som gulle gris..

Sen att Andersén troligen lirat klart för i år är ju så man kan börja grina. Han har spelat skadad större delen av sessen men likt förbannat så förstärker man inte.
Så vem/vilka ska vi kunna rubba i ett slutspel när vi inte ens har en full backbesättning.

Sen så går det bra att hylla här inne men inte komma med något annat för då j*vlar blir det liv och alla ska krama Nc Bif och skydda spelarna fast dom förtjänar att höra att dom vart dåliga.

Torsk idag å det ser mörk ut...

Huge: Så en fackman kan bara kritiseras av en annan fackman? Märkligt uttalande. Om en busschaufför kör fel med bussen så kan inte nån av passagerarna kritisera det såvida kunden själv inte är busschaufför, dessutom med exakt likadana kunskaper?

Huge: Ikväll blir det tufft men 3 poäng ska bärgas. Känns som det i senaste omgångarna krypit in en viss anspänning i laget nu när slutspelsplatsen är nära men ändå inte riktigt klar.

Tror att det kan vara förklaringen till det ibland krampaktiga spelet framförallt i PP. Vinst ikväll så släpper nog en del nervknutar och vi får se ett mer avslappnat lag de sista omgångarna.

Huge: Okej, så tycker du ja.

Du vet vad jag tycker, tänker inte rabbla upp det en gång till.

GävleLasse: Ingen aning. Du får väl fråga coachen det gäller.
Kan ju tänkas att han ansett läget vara så pass akut just då att det var för riskabelt att vänta 1 minut med att försöka åtgärda saken.
Eller att han i hastigheten helt enkelt förbisett ett ev förestående powerbreak.

Huge:Hur kan det komma sig att en "erfaren" coach tar en time out en minut före ett powerbreak?

klantigt?

MarcusElving: "Jag tycker det var skitdåligt igår, han spelade iskalla spelare vid avgörande lägen och bänkade juniorer som var pigga i matchen."

Och vilka spelare som för dagen är iskalla är DU mer kapabel att avgöra än en erfaren ES-tränare nere i båset?
Synd att du inte såg matchen, för då hade du sett att dina "pigga juniorer" blev fullständigt bortkollrade i första perioden och att CZ gjorde helt rätt som kraftigt drog ner på deras istid.
Flera av dom normalt tunga namnen som ex Dixon såg för dagen lite loja ut och fick därför helt följdriktigt stå tillbaka för ex Lauritzen, framförallt i förlängningen. Vi är ett ribbskott från 3 pinnar mot ett erkänt mkt svårslaget hemmalag, som dessutom har fördelen av att kunna byta spelare sist och därför kan coacha på ett helt annat sätt än CZ.
Utgångspunkten för att du ska kunna göra en rättvis bedömning om coachningen är att du VET vilket upplägg CZ och spelarna haft inför matchen. Utifrån detta kan du EFTER matchen göra en bedömning ifall den taktik man bestämt sig för har varit lyckad eller inte.
I all ödmjukhet hemifrån min egen soffa vill jag nog påstå att coachningen var fullt godkänd, med tanke på hur motståndet och deras förmodade taktik för dagen såg ut, de skador vi själva har på framförallt backarna och inte minst resultatet.
Du hade säkert kunnat coacha bättre själv med den enorma erfarenhet och rutin du har av att leda ett ES-lag nerifrån båset.
Tyvärr såg jag inte ditt eller nån annan soffcoach på den lista av namn på tilltänkta nya tränare inför nästa säsong, som dagens Sportexpressen presenterade.
Dom måste ha missat nåt....

Partyjack: Nej framtidsupplägg är ju lite Brynäs specialitet.. 5-års planer, 10-årsplaner..ja jag bara älskar det. Särskilt när man tar kliv framåt med snigelfart.. Underbart

Clarence: "Ska denna aristokrat till klubb inom svensk elithockey likgiltigt och hjälplöst nöja sig med att vara förbisprungen för all framtid?"

Varför skulle det vara för all framtid?

Rom byggdes inte över en natt.

Redigerad kommentar

JanT: "Vissa härinne tycks tro att BIF med en av seriens lägsta spelarbudgets skall vara med och slåss om guldet - patetiskt!"

Men - vad ska Brynäs "vara med och slåss om då", anser du?? Ska denna aristokrat till klubb inom svensk elithockey likgiltigt och hjälplöst nöja sig med att vara förbisprungen för all framtid?

Dej kan man tolka som om detta kvittar och är acceptabelt. Du om någon verkar uppgiven och negativ kring Brynäs möjligheter. Det du så syrligt beskyller andra för att uttrycka...

Huge: Om jag får tycka vad fan jag vill, varför måste du direkt börja snacka om "Vi får se om Elving står i båset om några år" bla bla bla!

Jag tycker det var skitdåligt igår, han spelade iskalla spelare vid avgörande lägen och bänkade juniorer som var pigga i matchen.

Jag tycker det! Men betygsätter jag inte samtidigt på något vis Czarneckis insats då? Fattar inte ditt resonemang?

Jag har TYCKT hela tiden under den här debatten, vart fan ser du betygskalan någonstans ditt fån?

JanT: Tror inte nån här inne tror att vi ska vara med och slåss om guldet. Men man kan göra det bästa av sitationen. Som igår när han envisas med att spela för dagen sämsta spelarna gång efter gång efter gång..

Gurra88: Är det inte dags att lägga ner hatkampanjen mot vår tränare?

Jajjen: "Har sagt det förut. Brynäs har ingen framtid i högsta serien. Går inte att krama ur mer stålar ur regionen.

Men du - hur går det till när man bestämmer sej för att spela ett attraktivare spel? Är det bara att ta ett gäng spelare och börja lira snyggare? Varför har inte Rögle tänkt på det? Eller Oskarshamn?"

Instämmer till 100%. Vissa härinne tycks tro att BIF med en av seriens lägsta spelarbudgets skall vara med och slåss om guldet - patetiskt!

Dessa personer verkar dessutom ha ett defekt långtidsminne, eftersom alla prestationer förutom de som gjorts de senaste 20 minuterna tycks vara som bortblåsta.

Jag håller inte alltid med Nyström på Hockeyexpressen, men han har helt rätt när han anser CZ vara årets coach i ES. Sett till förutsättningarna har han gjort ett j-a bra jobb.

Vän av ordning noterar även att vi nu helt plötsligt har ett j-a bra lag som är otroligt underbetalt......

Så lät det definitvit inte från samma personer när serien startade.....

Huge: Perfekt coachning? Nämn nått som var perfekt i coachningen?

Jajjen: "Är det bara matchen igår som ska bedömas? Eller t.ex. dom 17 matcherna mella jul- och OS-uppehåll?"

Självklart ska man bedöma Brynäs spel överlag på gårdagens match och inget annat.
Dom matcher där vi spelat betydligt roligare än de flesta lag räknas inte.
Att ett lag av olika anledningar kan tvingas spela lite mer defensivt än normalt i vissa matcher är en fullständig gåta för vissa soffcoacher.

MarcusElving: "Du menar att så länge jag själv inte är elittränare så får jag inte tycka någonting överhuvudtaget om Czarneckis coaching?"

Så länge du själv inte är elittränare så ska du inte betygsätta en fackmans arbete, eftersom du inte har just de fackkunskaper som krävs för att göra en rättvis bedömning av CZ:s coachning.
Sen får du tycka vad fan du vill, det är inte det saken gäller.
Vilket en femåring begriper, men inte du.

Jajjen: Istället för att stå på egen blå/mittzon och vänta kan man ligga på och forechecka, vara aggressiva. När man har pucken och ska anfalla vore det mycket roligare om vi inte anföll en och en, utan fyller på med hela laget. Trycker ner motsåndaren och får långa anfall. Det ska väl inte vara så svårt att ändra på, tror att många av spelarna skulle tycka det var roligare också. Försvarspel - kontringar är Czarneckis order. Vi behöver andra order från Czarnecki eller helt nya order, tycker jag!

Redigerad kommentar

MarcusElving: Har sagt det förut. Brynäs har ingen framtid i högsta serien. Går inte att krama ur mer stålar ur regionen.

Men du - hur går det till när man bestämmer sej för att spela ett attraktivare spel? Är det bara att ta ett gäng spelare och börja lira snyggare? Varför har inte Rögle tänkt på det? Eller Oskarshamn?

Jajjen: Hur ska Brynäs tjäna mer pengar och skaffa sig resurser då? Om inte försöka spela ett lite attraktivare spel..

Ska vi förbli ett tråkgäng som åker ut i kvarten?

sylf: Vill du se bottennapp - kolla matchserierna för någon av våra 6 konkurrenter som är sämre än oss. Äh, kolla FBK:s också.

MarcusElving: "Jag skulle inte vilja byta ut en ev slutspelsplats mot roligare spel, absolut inte. Jag skulle vilja se både och.. En offensiv rolig hockey som inbringar mycket poäng och tar oss till slutspel."

Du glömde: och fred på jorden.

Djurgården har spelat den här hockeyn sen september ifjol. Har svårt att associera DIF med kul hockey. Rolig hockey spelar LHC och HV. När dom spelar som bäst. Brynäs har spelat skitkul också. När dom spelat som bäst.

Med resurser är det fan så mycket enklare att spela det spel man vill.

Jajjen: Lyfte just blicken och kollade de 17 superba matcher du pratar om. I mina ögon finns det en knippe bottennapp även där, plus ett par matcher där man tappade 2 målsledningar i slutet......

Jajjen: Ja, men är det roligt att titta på? Lockar det folk till arenan, lockar det sponsorer.. Det var ju lite det debatten handlade om.

Jag skulle inte vilja byta ut en ev slutspelsplats mot roligare spel, absolut inte. Jag skulle vilja se både och.. En offensiv rolig hockey som inbringar mycket poäng och tar oss till slutspel. DET skulle Brynäs tjäna mest på.

Djurgården lyckas, med vad jag anser ett likvärdigt spelarmaterial som Brynäs, spela en offensiv och rolig hockey som fyller arenan och får folk att se positivt på DIF och samtidigt ta mycket poäng.

Om Brynäs ska leda svensk hockeys utevckling inom några år måste de ju tjäna mycket, mycket mer pengar än vad de gör nu. Spelar man tråkhockey kommer det aldrig bli mer publik eller pengar..

Redigerad kommentar

sylf: "Det handlade ju om HUR man spelar sin hockey"

Är det bara matchen igår som ska bedömas? Eller t.ex. dom 17 matcherna mella jul- och OS-uppehåll?

Lyft blicken!

Jajjen: Det handlade ju om HUR man spelar sin hockey,,,,,remember? Om 6 miljoner nu är betydligt mindre i det här avseendet låter jag vara osagt, räcker väl typ till EN Marcus Nilson. Brynäs har mindre stålar och köper istället 12 st Lauritzen.

sylf: "I mina ögon har Brynäs en fullt likvärdig trupp med DIF, man för man, kedja för kedja, hur man än jämför."

Skulle det där vara nåt negativt? Brynäs har, enligt dej, en lika bra spelartrupp som Djurgården, trots att Brynäs lägger ner betydligt mindre pengar på den. Just nu är vi 11 poäng efter. Förra året var vi 8 poäng före. All skugga faller på Djurgården i den jämförelsen. Eller är det bara bottennappet igår som avgör? (Att Brynäs tar en poäng trots en sällsynt usel insats säger en del om DIF:s mirakelbygge.)

sylf: Men det är ju just i det perspektivet som Cz storhet framstår. Med ett uselt spelarmaterial tar han Brynäs till slutspel två år i rad.

Och det avslöjar också hur bl.a. VF och Modo har misslyckats kapitalt med att förädla sitt överlägsna utgångsläge.

Jajjen: "Hardy tog över en guldklimp. Czarnecki fick en järnklump."

Tror du på det där själv?

I mina ögon har Brynäs en fullt likvärdig trupp med DIF, man för man, kedja för kedja, hur man än jämför. Hur dom sen betalar sina spelare är ju helt oväsentligt.

MarcusElving: Bara på målvaktssidan är vi bättre.

Skiter i spelarbudgeten? Den avslöjar ju vilket material tränaren har att jobba med. Hardy tog över en guldklimp. Czarnecki fick en järnklump.

MarcusElving: Ja, allt blir så enkelt när man gör det, det är liksom den ultimata bortförklaringen. Om det vore sanningen skulle ju VF leda serien, tätt följt av FBK, HV,Modo etc, är det så? Det gäller väl mer att spendera de pengar man har på ett bra sätt.

Jajjen: "Djurgården har betydligt större spelarbudget än Brynäs. Precis som förra året. På pappret är Djurgårdens lag överlägset."

Snacka om att snöa in på spelarbudget. Jag skiter i vad Djurgården pröjsar sina spelare. Allt handlar inte bara om siffror.

Titta på namnen i lagen och jämför själv, vart är Djurgården överlägsna Brynäs på pappret?

Jajjen: Att vi spelar som skit skulle jag tro........

sylf: Vilket är fullständigt logiskt. Vad är alla så jävla upprörda över?

Jajjen: På isen och i tabellen också!

MarcusElving: Ja, men då har det jämnat ut sej. Förra säsongen hade vi lika likvärdiga lag (!) som i år. Då gick Brynäs till slutspel. Inte Djurgården. Men det är ju också skitlänge sen.

Djurgården har betydligt större spelarbudget än Brynäs. Precis som förra året. På pappret är Djurgårdens lag överlägset.

Huge: Stavar Elving enkelt, utan f! respektera i fortsättningen tack!

Sedan har väl jag all rätt att ha en åsikt. Jag tycker inte att han coachar bra, speciellt inte igår.

Du menar att så länge jag själv inte är elittränare så får jag inte tycka någonting överhuvudtaget om Czarneckis coaching? Utan får endast hålla med honom och tycka att allt han gör är bra, som du?

Aldrig i livet!

Jajjen: Ja det menar jag!

sylf: Träningsmatcher? Dom kanske lirade internmatcher också under uppehållet.

2008/09! Förde Brynäs spelet i en enda match den säsongen? Brynäs sämsta lag sen 1912.

Jajjen: Modo 1, VF 2, DIF 3!

2008/2009??

« · 1242262 · »