Brynäs IF

714588 inlägg · 7953 ämnen

Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009

1189548 · » Till forumet


Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huge: Det faktum att flera ES-klubbar ville ha Alcén inför den här säsongen säger ju ganska mycket om hans kvalité och goda rykte i hockeysverige. Ingen ES-klubb ville ha Mattias Karlsson när Brynäs släppte honom, etc. Komiskt att det finns folk som räknar ut 21-åriga spelare, i synnerhet en 21-åring som redan har spelat mer än 130 elitseriematcher.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huge: Gäsp

Precis vad alla härinne känner när du lallar på.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Storhonken: Precis.
Och din pappa är säkert starkare än min också...
*gäsp*.....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
GävleLasse: Ja, det kan nog stämma som du säger.
Jag bara spekulerade lite och det var absolut inte frågan om några kalla fakta från min sida (bäst att nämna det så inte vissa börjar missuppfatta saker och ting....)
Undrar dock vad som isf fick Alcén att i första hand välja Rögle?
Dom spelar ju i stort sett ungefär likadant som vi gjorde och har gjort dom senaste säsongerna, med mkt styrspel och satsning på omställningar.
Kan ju iofs räcka att att han blivit lovad mkt istid av Sjödda och Persson, som vet vad dom får...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huge: joho då!Att du "kanske" är en lallare är spekulation men att du "är" en lallare är fakta!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Anders Berg: Taktiskt tänkt av Sundlöv.
Förlänger jag med Hermansson så blir det lättare att få hit Nordquist...
;-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huge: Jag har för mig att Hermansson fick ett nytt 1-års kontrakt inför denna säsong, man valde honom före Alcén m.fl. (Vas ex.vis.)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Storhonken: Ja, det ligger väl liksom i sakens natur att man spekulerar när man har en "uppfattning" om nånting.
Så när DU delger oss andra DIN uppfattning om Alcén (att han är en sopa) så är det faktiskt också ren och skär spekulation från din sida.
Eller det kallas kanske för "fakta" när just DU har en uppfattning?
Ren och skär fakta är iaf att du inte kan skilja på vad som är att spekulera och vad som är fakta, det behöver vi alla inte ens spekulera om...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huge: "min uppfattning ..."

Din uppfattning är ju bara en spekulation,trodde du bara körde m fakta?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huge: Sundlöv och CZ ansåg att Alcén hade stagnierat i sin utveckling så de gjorde sig av med honom = gav honom inget kontrakt.

En del spelare mår bra av at byta miljö andra inte...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Ett sista tillägg ang Alcén (jag lovar....)

Om inte Hermansson varit kontrakterad över den här säsongen är jag rätt så övertygad om att man valt Alcén istf att förlänga med Herman.
Tycker att Alcén har klart större potential och att han redan nu är en bättre spelare än Hermansson.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Min uppfattning ang Alcén är dessutom att Brynäs gärna ville han honom kvar i laget vilket isf betyder att Sundlöv knappast sett honom som nån "sopa" direkt...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Storhonken: Nu har du väl ändå kommit en bra bit från ämnet?

Du tror att "sopan" Alcén kommer att vara bortglömd om 2 år, det var ditt inlägg som startade debatten.
Min poäng är: hur kan du veta det, baserat på som du själv säger ett fåtal framträdanden i Brynäs?
Han kan lika gärna blomma ut i en ny klubb och få en framträdande roll i ngt annat lag men lika gärna bli bortglömd, men vi vet väl än så länge inte ett skit om vare sig det ena eller det andra, eller....?
Och ifall han nu kommer att blomma ut i en annan klubb så menar jag att han definitivt inte kommer att vara bortglömd i Brynäs.
Om man nu inte VILL glömma honom eftersom man missat en framtida potentiell "stjärna".

""Verkar som att Sundlöv delar min okunnighet eftersom jättetalangen inte är kvar i Brynäs."

Och vem har talat om nån jättetalang i det här fallet?
Inte jag iaf och säkert inte Sundlöv heller.
Men att vi ev har gått miste om en bra spelare ser jag inte som uteslutet, vilket DU dock gör.
Känns som att det återigen är spåkulan som du konsulterat.
Alcén fick sannolikt gå därför att man inte kunde erbjuda honom den istid han förmodligen krävde och att våra spetsförvärv tillsammans med några mkt lovande J20-spelare gjorde att han helt enkelt själv valde att byta klubb.
Svårare behöver det inte vara.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huge: Verkar som att Sundlöv delar min okunnighet eftersom jättetalangen inte är kvar i Brynäs.Och vad ska man gå efter för omdömme om man inte kan göra det på dom chanser han fick i a-laget?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Storhonken: "Varför skulle man komma ihåg sopor bara för att dom varit ombytt x antal matcher?Och Huge:Att Alcén blir nhl-spelare är lika troligt som att Du skulle slippa använda "högern" själv."

Vafalls??
Att kalla en av våra mest lovande juniorer för en "sopa" visar bara på din okunnighet.
Ehuru Alcén varit ombytt i x antal matcher så går det väl för bövelen inte att ge nåt korrektare omdöme om hans kvaliteter på ett så pass tunt underlag.

Du talar i nattmössan, på min ära.....

NHL-snacket var ingen objektiv bedömning från min sida utan en medveten överdrift för att visa på hur dumt det är att komma med tvärsäkra uttalanden om en spelares utveckling, emedan Alcéns karriär ännu är i sin linda....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Peja: Vem bryr sig om att han vann juniorernas poängliaga nu?Och va kul att du kom ihåg ett mål Alcén gjorde.Och Jonsson kanske är topp tio i elitserien framåt men som helhet är han bara godkänd.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Storhonken: Om man följer matcherna på Swehocke/Text-tv kanske man noterar allt.

Alcén vann juniorernas poängliga i elitserien 07/08, spelade i förstakedjan i JVM-silverlaget, målade på "Hockeyfesten" osv. Men med tanke på att du tycker att Jonsson, som är en av elitseriens bästa backar och tillika landslagsback, också är en "sopa" så förstår jag att du neggar om andra spelare också.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huss: h:e oxå, jag lyckades särskriva "alltför", snacka måndag morgon...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Lyck: ;-) f.ö. så tycker jag ord som "vafalls" och "ehuru" används allt för sällan här....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Peja: Varför skulle man komma ihåg sopor bara för att dom varit ombytt x antal matcher?Och Huge:Att Alcén blir nhl-spelare är lika troligt som att Du skulle slippa använda "högern" själv.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Storhonken: Känns inte som att någon riktig supporter glömmer en spelare som har gjort flertalet A-lagssäsonger i laget. Man bör ju komma ihåg en spelare som man har sett i över 100 matcher.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huge: Bättre att han gör succé i NHL än i Rögle ;)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huss: "Gillar hans frejdiga stil". Är det Keb som gjort comeback:-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huss: Vet du inte att Storhonken är son till Saida?
Han kan nämligen se in i framtiden.
Kan lika gärna bli så att Brynäs inte VILL minnas Alcén om 2 år.

"Fan, det var honom vi släppte till Rögle och nu gör han succé i NHL..."
:-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Pettisbif:
"Så här vill jag se laget när alla är krya och friska:

Markström (Läck)

1a:

Jonsson-Andersén
Somervouri-Nordquist-Kahnberg

2a:

Hietanen-Sundqvist
Dackell-Dixon-Lauritzen

3e:

Nolander-Bertilsson
Molin-Hansen-Rödin

4e:

Silfverberg-Sundström-Granström

Extra:Sandin-Löf"

Granström i fjärde???

Byt plats på Lauritzen och Granström och på Silverberg och Rödin.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Storhonken: Det får väl tiden utvisa....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Storhonken: Brynäs matchar junisarna bra tycker jag, inte mycket att klaga på faktiskt.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Peja: "Alcéns potential är skyhög"

Tur att inte
Peja är våran scout.Om 2år minns ingen Alcén!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Peja:

Ja, det finns många faktorer att beakta.

Och trots detta, vilka spelar lyfts upp till A-laget och spelar och när?

Låt oss ta Berglind som ett exempel.

Född -92 (sent om jag kommer ihåg rätt).

Spelade i J20 som första års B-junior. Spelar (pga skador?) sporadiskt i A-laget som andraårs B-junior (liksom de allra flesta andra talanger i alla lage i ES).
Han följer mönstret på de flesta andra som är aktuella för A-laget i ES. Redan på A-pojksnivå syns det vilka som förutsättningar (potential). Berglind hade inte erbjudits plats i Gävle annars.
Vad är det bästa för hans fortsatta utveckling?
Fortsatt traggel med plockepinnhockey i överljudsfart i J20?
Är det hans starka gren, är det den backprofilen han skall utveckla för att tillföra i ES? Nä.

Finns det fler 92-backar som pekar mot ES inom kort. Nä.
De spelare som är aktuella (Järnmannen, Bertilsson, Löf osv) är redan där.

Varför inte satsa fullt ut på de man tror på, eller inte använda dem alls?

Klumpa ihop dem i en kedja eller ett backpar...?
Spela dem med en stabil omgivning där kan utvecklas?
Spela dem i J20 för att vinna SM?

Den avstannande utvecklingen (i det här fallet uteblivna poäng) beror antingen på felbedömd talang eller fel matchning...

Gör om, gör rätt.

Vi har inte RÅD att satsa på fel hästar eller fel stall. Det har top-4 lagen.

När det gäller Alcén (liksom Thegel, för övrigt) så begränsar deras skridskoåkning deras möjligheter att bidra i ES.
Götz, Hassel, Anton, Morin, you name then... it aint gonna happen. Inte i ett lag som har ambitioner att vinna SM.

Jacce, där har du en annan variant.
Tidigt lovande. Med i A-laget, spelar match mot FBK borta och sedan mot bakgården.
Nu har han efter en resa via bla Kiruna och Valbo MOGNAT till sig, tränat bra (med Petré tyckte jag mig läsa) och gör bra ifrån sig i Bofors.

Till slutklämmen.

Om man drar det till sin spets.

Lägger vi ut 5 mille för att hålla tillbaka Ironmans utveckling och spelar med allsvenske Sundström som fjärdecenter istället för lärlingen Ironman?

Va!
VAAAAA!?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
rackham: Hoppas för övrigt att Brynäs värvningsstrategi blir att värva tillbaka gamla juniorer samt givetvis lyfta upp de J20-spelarna som är redo. Det finns redan ett helt gäng intressanta namn till nästa säsong. Ur kategori #1 exempelvis Jacob Blomqvist, och ur kategori #2 spelare som Rensfeldt, Järnkrok och Berglind, för att ta några exempel.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
rackham: Fast jag tycker inte att man kan klaga allt för mycket på Brynäs. Så himla enkelt är det inte för spelare att ta steget från J20 till Elitserien. Ett flertal spelare har ju klarat det galant. Jag tror att många behöver en eller två säsonger i Hockeyallsvenskan innan de är redo.

De senaste säsongerna har vi sett spelare som Götz och Hassel vara mycket framträdande i J20-laget som sistaårsjuniorer, utan att ha varit redo för elitseriespel. Nu spelar de i allsvenskan och jag hoppas givetvis att Brynäs följer deras framfart.

Jag anser dock att Alcén är en spelare som Brynäs slarvade bort genom dålig coaching. Hans potential är skyhög.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Peja:

Kalla det ett fortsatt J20-tänk... ett logiskt resonemang eftersom det är viktigare att vinna J20-SM än att utbilda profiler som kan göra skillnaden i ES.
Eller hur skall man annars tolka Brynästalangernas avstannande utveckling när de kommer till A-laget?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Lindström: Personligen skulle jag gärna se att man särar på Silfverberg och Rödin. Varför ska de egentligen spela i samma kedja i A-laget bara därför att de är juniorer? Rödin hade ju bra samspel med främst Thegel i de J20-matcher som jag såg, medan Silfverberg och t.ex Dackell verkar ha bra "understanding", som man säger i NA. Men som vanligt ska Brynäs bunta ihop alla juniorer i samma kedja.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Gurra88:

För kort speltid för att bedömmas kan vara orsaken.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Jompe: Bra sammanfattat!! Ja visst Brynäs var ju tom bättre än FBK i 55min i stort sett. Men varför är man så dåliga dom första 5 min kan man undra..Brynäs behövde ju knappast någon varning att FBK öser järnet i början av sina matcher..Men som du skrev, hoppas man kunde ta med sig rätt saker på bussen hem, för då vinner vi i nästa match, det tror jag!

Nästa match möter vi Rögle, hemma i läkerolen, snacka om att det är en viktig match redan då! Vid en ev torsk så får vi vara där nere o harva säkert bra länge..Så spänn musklerna från första sekund i nästa match nu gubbar!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Varför har inte sandin granström fått betyg ifrån matchen igår? på gd.se?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Lindström: Ja givetvis, men han räknar jag redan med att vi blir av med när Nordan kommer;)..

Thegel är bättre än sandin.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Gurra88: Sandin kanske inte är spelaren som gör en massa poäng men han sliter och jobbar stenhårt, kan ska behållas. Däremot kan man ju undra vad Herman gjort för att CZ ska tro så mycket på honom..
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Gurra88: Skojar du? Så du behåller hellre Herman än Sandin?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Thegel har trots allt 8 poäng, 4 + 4. I allsvenskan visseligen. Men jag tycker det är intressant. Och han hade nog bra gärna velat visa att han duger. Ta hem honom och skicka iväg Sandin på utlåning
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
rackham: Jävla dator man har..
Jag hade skrivit ett långt och fint inlägg ang Sandin och Alcén.
Drar ner svaret och samman fattar det:
Båda hade mycket speltid och förtroende i J18-20, något som inte dom fått i A-laget fullt ut.

Alcéns förra år vart förstört av skada till stor del, hans hanled var paj. Ifs så åker man inte skriskor med hanleden men den används en del ivf.
Idag när han spelar i Rbk så får han mycket speltid och förtroende i alla spelformer. Vad jag sett av han i år så har han växt till sig till en Es spelare.

Sandin har problem med ett knä, samma som han skadade i J20, den skadan slog han upp i Lysekil på för sessen igen. Kommer att opereras efter sessen om inget allvarligare sker med skadan.
Sen har han vart krasslig dom senaste två matcherna, mot Fbk testa dom men det gick inte. Det förklarar kanske varför han har sett loj ut i dom.

Spelet i J18-20 är mera desperations hockey som passar dom bättre se bara på Rödin å Jacke. Tar fart och går på mål i alla lägen. Dom bästa matcheran dom har gjort har ju varit dom med högt pucktempo och speltempo, som mot Luleå och Hv.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huss:

Sandin har varit "påläggskalv" hela juniortiden. Om jag kommer ihåg rätt var han skadad (benet?) och hamnade utanför fokus.
Sandin och Alcén var de lovande i den kullen. Alcén med de största meriterna av de två.

Sandin - lovande och sen inte ES-mässig? I Brynäs?
Alcén - lovande och sen inte ES-mässig? I Brynäs?

Det händer nåt på vägen... eller inte.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huss:

1. De började väl där de också, det är inte helt ovanligt. Det är ju nästa steg som är intressant...

2. Kanske dags att se på individen före framgångar för J20-laget?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
rackham: Absolut, men Sandin är ett undantag, en liten solskenshistoria. Han var väl aldrig i närheten av något JVM lag och knappast framträdande i J-laget heller och så helt plötsligt så någon gång där -07 så började han producera. När A-laget gick på knäna så fick han också chansen i A-laget (trots att Sundlöv bara veckan innan sa att inga juniorer var aktuella att lyfta upp) vilket också blev en riktig vitamininjektion.
Gillar hans frejdiga stil men frågan är om han egentligen är tillräckligt bra?
Silver ja, Rödin ja, Bertilsson ja, Thegel nja, Löf nja, Berglind ja sen, Sandin ?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
rackham:
1. Di hära Krüger, MPS, Adam Larsson etc. är det också spelare som får 3 byten per match i fjärdefemman av sina coacher?
2. Av tio topp är det väl vara Adam Larsson som inte debuterade redan förra året (jmf Rödin, Bertilsson...)

Sen kan man fråga sig hur Thelins och NCs handlingsplan för "Junior till A-laget" ser ut? Kanske den skall slipas på ett par omgångar till?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Huss:

Har inte ett gäng av våra lovnade juniorer svårt att ta det där sista steget?

Lovande och så... inte elitseriemässig?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
GävleLasse: Ser bra ut med ett undantag, Sandin. Han är inte elitseriemässig just nu. Han är lååångt ifrån den frejdiga spelare vi såg debutera för snart två år sedan. Sundström är ett bättre alternativ. Prova så här:
Kahnberg | Nordan | Somervuori
Dackell | Dixon | Lauritzen
Silfverberg | Hansen | Molin
Sundström | Granis | Rödin
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
GävleLasse:


Jag är skeptisk.

Luleås målvakt har lika många poäng som ende Brynäsare på listan... och för "det" betalar vi 5 miljoner per år...

Juniors - Scoring Leaders

Krüger, Marcus DIF CE 10 5 9 14 4 6:1 1990-05-27
Pääjärvi-Svensson, Magnus TIK LW 10 3 4 7 0 7:6 1991-04-12
Larsson, Adam SKE LD 10 3 3 6 4 6:4 1992-11-12
Johansson, Marcus FBK LW 10 3 3 6 8 6:5 1990-10-06
Josefson, Jacob DIF CE 10 0 5 5 12 6:2 1991-03-02
Klingberg, Carl FRÖ LW 10 2 2 4 10 3:3 1991-01-28
Cehlin, Patrick DIF RW 10 2 1 3 0 3:3 1991-07-27
Tedenby, Mattias HV71 LW 10 1 2 3 12 3:2 1990-02-21
Björklund, Henrik FBK LW 10 1 1 2 0 2:4 1990-09-22
Lander, Anton TIK LW 10 1 1 2 2 3:4 1991-04-24
Erixon, Tim SKE LD 10 1 1 2 18 2:3 1991-02-24
Larsson, Eddie MODO LD 5 1 0 1 2 2:2 1991-02-15
Sterner, Robin FBK CE 6 1 0 1 0 1:1 1990-07-01
Petersson, André HV71 LW 10 1 0 1 0 1:2 1990-09-11
Rundblad, David SKE RD 9 0 1 1 0 7:5 1990-10-08
Lundberg, Martin SKE CE 9 0 1 1 4 2:4 1990-06-07
Nilsson, Anders LHF GK 10 0 1 1 0 14:15 1990-03-19
Silfverberg, Jakob BIF LW 10 0 1 1 0 0:3 1990-10-13
Eriksson, Henrik DIF LW 10 0 1 1 2 4:5 1990-04-15
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
GävleLasse: F-n, kan inte den som hällde i efedrin i vattenflaskorna vid HV matchen göra det igen? Eller helst varje gång. Att det ska var så j-la svårt att spela hockey i alla 60 minuterna en match är fastställd att vara. Det är ju inte så att målen räknas mer eller mindre beroende på när i matchen de produceras. Inte heller ger en hedersam förlust en enda poäng.

Dom har ju visat i år att dom kan spela bra hockey, så går dom och faller på såna skitsaker som att inte vara med i inledningen på matchen. Det kan ju f-n inte vara nån nyhet att man skall var uppvärmd och redo från sekund 0 i en match.

Jag blir så TRÖTT!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
rackham: tredje och fjärdelinan borde kunna ge plats åt ett par av dem. De måste ju visa att de vill vara med. För vilka ska vi bänka? Sundlöv har ju köpt ihop en ganska diger skara forwards.

Kahnberg | Nordan | Somervuori
Dackell | Dixon | Lauritzen
Sandin | Hansen | Molin
Silfverberg | Granis | Rödin
Kommentera

1189548 · »