Brynäs IF

714165 inlägg · 7953 ämnen

Försäsongen 2007.

« · 870188 Till forumet


Försäsongen 2007.
Brynäs Försäsongsmatcher är spikat nu,bland annat innehåller den 3 stycken cuper.
Mästarcupen Åland
Clas Ohlson Cup Leksand
SCA Cupen sundsvall.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Bissett19: Mästarcupen på Åland är väl spikad och klar :-)
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
70 Rodrigues:"Mästarcupen på Åland är väl spikad och klar :-)"

Du måste alltså fråga Vargen om lov först?......:)
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
70 Rodrigues: Lite synd att skiten går mitt i veckan. Jag vet inte om jag kan ta ledigt då... Man vill ju inte missa en massa pluringar i missade traktamenten :(
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Bissett19: Fan vad du projicerar :-)
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: En av våra egna backlöften Marcus Götz har skrivit på för Troja/Ljungby!
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
70 Rodrigues: En av våra egna backlöften Marcus Götz har skrivit på för Troja/Ljungby!

I Division 1, känns som om lite is i magen inte hade skadat..
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Zzz: Vet inte om någon tagit upp detta men .
Juuso Hietanen är ju klar nu :). Känns gôtt !
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
lillovechkin: Rättar mig själv. Han är väl inte 100% klar. men snart då iaf :)
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
lillovechkin: Han kanske hinner ångra sej en gång till.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
lillovechkin: Ta inte ut något i förskott. Hietanen har ju varit överens med klubbar förut och sedan skitit i att skriva på.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Bissett19: Chris Philips har skrivit på för Ottawa,4 år och 15 miljoner $ .... Jävla mormor och inte lyckas med värvningarna:-)
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
sylf: Ja tänk dej Redden-Phillips bakom Spezza,Heatly o SPETS!!!Vicken femma:)

Värm upp faxen Mormor.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: VIK Västerås HK–Nyköpings HK.
1–0 Karl Olsson (Andreas Nordfeldt) 14.49.
Har du poänggörarna för 1–1 och 1–2? Oh, vad spännande det blev.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
20 Lindgren: Sunna sunna ;)


Nej, jag har ingen aning..
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Suna 2x2 min, highstick och elbow... Den tjuriga lappen fortsätter i gamla hjulspår.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
20 Lindgren: 1-3 nu.. broder Spets assisterade...
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Och så slutade VIK Västerås HK–Nyköpings HK 1–3. Besviken traskar man hem från Läker... nej, just det ja. Jag sitter ju nästan hemma. Godnatt på er, läsare!
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Bissett19: Man kan väl så smått börja summera försäsongen.

Positivt:
- Flera formationer har producerat en hel del poäng.
- De flesta av nyförvärven har visat att man kommer att bli en förstärkning.
- Obesegrade under full tid (med två matcher kvar)
- Relativt lite skador
- Gynge har bevisat att han har utvecklat sin skridskoåkning och sitt defensiva kunnande.

Fyll på!

Negativt:
- Man förlorar skotten ganska klart i de flesta matcherna
- Brendl har inte visat prov på sitt omtalade målsinne trots flera bra chanser.
- Det nya taktiktänket med att eventuellt köra med tre femmor har skapat en viss oro. Vad kommer det att bli under säsongen?
- Ingen match hemma i Läkerolen, tråkigt att Brynäs inte vill visa upp sig för Gävlepubliken.

Fyll på!


Min slutsats:
Överlag så är jag nöjd men det har varot försäsong och man får ta det för vad det är. Alla lag har hela tiden befunnit sig i olika faser av försäsongsträning och sånt speglar ju alltid matcher som spelas. De två nya finska backarna Kankaanperä och Hietanen är jag kanonnöjd med. Det är bara att hoppas att de båda håller samma fina nivå under serien. Hietanen är ung, så jag hoppas att han stannar länge i Brynäs och utvecklas under tiden. Men nånting säger mig att han kommer att försvinna till NHL inom något år.

Boorkens nya taktik är jag skeptisk till. Jag hävdar med bestämdhet att det är bättre att starta en match med 4 kedjor och sju backar. Sedan är det upp till varje spelare att visa att man vill vara med och spela. Gör man inte det så kan Boork bänka vederbörande. Sett ur en marknadsmässig vinkel så tror jag att man tjänar på att ha sina spelare på isen och inte på en testcykel när matcherna spelas.

Snacket om att det inte skall gå för bra på försäsongen för då blir det KS är rätt kul. Men det handlar om ödmjukhet och jag tror inte att herr Boork kommer att tillåta en brist av just denna vara.

till sist. Huge håll i dig. Jag är väldigt positiv inför den här säsongen... ;)
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Får hålla med dig i det du skriver.

Tror du att Gynge kommer att vara med i truppen, eller lånas ut?
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
mattiaskarlgren: Ser man på det han gjort under försäsongen så borde han ha en plats i laget. Sen om det finns någon substans bakom ryktena om hans bristande ödmjukhet så lär han inte få spela i Brynäs. Det var ju just det argumentet som låg till grund för diverse sparkningar förr.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Bra analys, fast du motsäger dig en aning.
Om man nu ska ta försäsongen för vad den är: varför hänga upp sig på ex Brendls måltorka eller målproduktionen i övrigt?
Att inte Brendl pangat in en massa mål beror nog främst på att det är en ny miljö och kanske viktigast av allt: Boork vill utveckla hans övriga sidor och då kan det rena jobbet som sniper bli lidande, sas.
Lyckas Boork i sitt försök så kommer vi ju att få se en mer svårläst Brendl, sett ur motståndarögon. Vilket i längden gynnar hela laget.
Sen tycker jag nog att försöket med 3 formationer kan vara värt att pröva, iaf till en början. Det blir full fart och tuff konkurrens om platserna på träning. Naturligvis under förutsättning att spelarna är med på noterna och ställer upp på det hela.

"till sist. Huge håll i dig. Jag är väldigt positiv inför den här säsongen... ;)"

Det är jag också.
Tror dock inte att du behöver hålla i dig när du hör de orden... ;-)
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Huge: Nu gjorde jag en analys om vad man sett på försäsongen. Brendl har haft svårt att hitta sin position eller om man vänder på det. Dackel och Hansen har haft svårt att hitta Brendl i bra lägen. Enligt vad jag hört så ha ju Brendl en fri roll i laget. Därför k a n det innebära att det blir knixigt att hitta kedjekamrater till honom. ovh när man gör det, hur påverkar det bygget av de andra kedjorna. Hur mycket är Boork villig att "offra" för att gynna Brendl. Av de matcher jag sett så har det inte sett bra ut. Den injektion som det blev när Molin klev in i den kejdan är inte svår att förstå. Molin visste vart han skulle ta vägen och Dackell/Hansen visste vart Molin skulle ta vägen.

Konkurrens på träning är bra til viss del. Det kan även vara en detalj som sätter onödig press på vissa spelare som tvingas sätta sig själva före laget. Då får vi genast en intressekonflikt.

När det gäller matcherna så ser inte jag något problem med att köra på tre femmor med man måste fortfarande ha fullt lag med sig. Ponera at man inte har det utan nöjer sig med nån eller ett par extra forwards som man gjort i många matcher under försäsongen och oförutsedda saker händer. Molin får en migränattack, och någon spelare har en dålig dag. Då kan det vara jävligt skönt att ha mycket folk att kunna stuva om med. Ett annat scenario är att man tar en bekväm ledning, ett utmärkt tillfälle att lufta hela laget. Sen har vi det negativa scenariot. Man hamnar i ett tidigt underläge med 3-4 mål. Vart hittar då spelarna kraft att komma igen, eller att hålla nere siffrorna?

De flesta är överens om att det kommer att bli en jämn serie. Där kommer även målskillnaden att vara viktig.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Tror Brendl kommer bli nyttig. Såg hans första match i S-viken. Blev imponerad av hans räckvidd och passningsförmåga. Dessutom kommer krutet torka lagom till seriestart. Tro mig!
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
bradberry: Ja vi får se. Jag hoppas att du har rätt.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
bradberry: Han kommer att hamna i frysboxen innan januari..Tro mig.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Jag vore mer förvånad ifall Brendl skulle ha hittat sin rätta position på direkten. Huvudsaken är väl att man till sist hittar en bra omgivning till honom och det gör man förr eller senare.
Och då spelar det ingen större roll att Molin (av naturliga skäl) går in och (tillfälligt) gör ett bra jobb i Brendls ställe. I längden vill jag dock inte ha Ove i ngn sorts sniperroll då han i mitt tycke inte riktigt räcker till.

Sen känns det som att du snöat in på att 3-kedjetänket måste innebära att man inte ska ha några extraspelare ombytta. Jag har uppfattat det som att man naturligvis har extraspelare att tillgå men att det i första hand är de uttagna som ska spela. Att man strikt skulle åka iväg med exakt 3 femmor och inget mer faller väl nästan på sin egen orimlighet.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Uddan: Ge mig ett (1) enda skäl till varför vi ska tro på just dig?
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Huge: De är sant.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Huge: varför har man då inte haft det under försäsongen? Spets gick av i matchen mot Timrå, detta gjorde att spelare fick dubbla.

Om jag har snöat in på det eller inte är upp till var och en att bilda sig en uppfattning om. Jag vet bara att jag tyker att detta är det absolut viktigaste just nu.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: "varför har man då inte haft det under försäsongen?"

Ingen aning. Fråga Boork, han vet säkert.
Att man under en försäsongmatch inte slaviskt följer den plan som man senare har tänkt ska gälla, kanske man inte ska dra alltför stora växlar på.
Som jag uppfattat saken så ska man alltså köra med 3 femmor som utgångspunkt och sedan alternera med spelare i femmorna, beroende på form, skador etc.
Eller har jag missuppfattat saken?
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
bradberry: Brendl kommer säkert att göra nytta i Brynäs, däremot är jag mer tveksam till att han blir den "sniper" som många tycks tro. Vilken formation han ska spela i är svårt att sia om men han verkar ju ha fungerat bra i hop med Dackell och Hansen. Det finns en del som har antytt att Gynge ska ha vissa attitydsproblem...sant eller inte ? Vet ej, men jag tror och hoppas att han tar en plats i laget. En vass målskytt verkar han ju onekligen vara, om sedan Brendl också skulle producera mål så vore det mumma.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Huge: som jag har förstått det hela så är det spela tre femmor och vila två, som skall vara hemma och återhämta sig/träna.

Boork har även flaggat för att han skall fortsätta med sina forwardspar. Dackell, Hansen, Lind/Danielsson och Widing/Månsson. Som det verkar så komer även Sundström/Molin vara ett par framöver, så såg i ala fal grundtanken ut. Det tänket kombinerat med trefemmorstänket gör att det blir väldigt lite a möblera om med.

Det känns mest som att Boork försöker diktera villkoren före matchen istälet för att matcha utifrån vad han ser på banan och hur matchen gestaltar sig.

Skall man sedan titta på de som får stanna hemma/inte blir uttagna till match så gör det ju det inte lättare att man målar in sig i hörn genom att cementera uppställningarna för mycket. Exempel: Gynge är het, Danielsson gnuggar på men Lind känner av sina ljumskar och Boorken anser att han bör vila. Stannar den formationen hemma så har man slösat bort två av tre spelare på grund av att en spelare inte är fit. Skall man då peta in dessa två spelare, i det här fallet Gynge och Danielsson i två andra formationer, eller ska man ta in en center mellan dem tills Lind är klar för spel. Då får vi två ytterforwards som lämnas hemma på grund av att centern i en annan formation har problem med ljumskarna.

Sen har vi nästa aspekt. Ponera att en familj åker 23 mil enkel resa. De är alla förväntasfulla men blir besvikna över att de inte får se sina favoritspelare på isen. Detta gör ju att desa långväga gärster blir missnöjda och kanske struntr i att komma nästa gång. Hedesundamatchen är ett lysande exempel på det när det var en hel del Hedesundabor som var besvikna över att inte få se hemmasonen Wiing spela. trots att han var i form och skadefri... Du förstår problemet?
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: ligga på soffan med laptopen på magen är ingen bra kombination om man vill stava rätt... men ni förstår ändå... ;)
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Du menar alltså att vi kommer att tappa publik när en del stjärnor får vila i vissa matcher ? Det är möjligt att du har en poäng i ditt resonemang där...tyvärr blir det ju så om Boork ska köra med 3 formationer fram över.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse:

Hedesunda, har för mig att Widing är ifrån Hedemora... =)

Visst kan det vara trist om någon i publiken missar sin favoritspelare då och då men tycker inte det är någon stor sak. Laget i första hand sen får väl dom som är besvikna gå på fler matcher.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
brynästigern: visst fan kommer det att påverka publiken när man inte kör med bästa möjliga lag. Speciellt om man i förväg inte vet om man får se Dackell, Hansen och Brendl utan istället får se Karlsson, Spets och Alcén..

Det är ju lite skillnad på produkten om man säger.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
pastorn: hedemora.. mybad..
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Leffe skulle kunnaha handuppräckning vilka som har släkt och vänner på läktaren och ta ut laget efter det. :) PS widing kommer från Hedemora.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
sniper: hade du varit snabbare på tangenterna så hade du upptäckt att jag rättade mig...

det låter som att du saknar argument och kommer med smått löjliga åsikter i frågan.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Visst är det så....jag vill ju gärna se både Brendl och Gynge när jag åker upp den 27:e. Förutsatt att Brendl har blivit spelklar förstås..
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Ja jag var lite långsam med tangenterna.
"det låter som att du saknar argument och kommer med smått löjliga åsikter i frågan."
Vad är löjligt, att Boork skulle ta hänsyn till släkt på läktaren eller mitt förslag om handuppräckning vid laguttagning?
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
brynästigern: Jag ser helst att man stäler up med ett fullt lag i alla matcher.

exempelvis...

Brendl | Hansen | Dackell
Sjödin | Nolander

Gynge | Lind | Danielsson
Sundqvist | Hietanen

Widing | Hauthonen | Månsson
Johansson | Kankaanperä

Hermansson | Sundström | Molin
Andersén

Alternativt:

Molin | Hansen | Dackell
Sjödin | Nolander

Brendl | Lind | Danielsson
Sundqvist | Hietanen

Widing | Sundström | Månsson
Johansson | Kankaanperä

Hermansson | Karlsson | Spets
Andersén
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
sniper: jag ser inte poängen i det hela. både du och jag vet att det är ett löjligt inslag i en ganska viktig fråga.

Visst är det Boork som bestämmer men man måste även tänka på följdersom kan uppstå.

Brynäs har budgeterat för ett ganska högt publiksnitt. Då kan man inte ha en tränare som sätter käppar i hjulen genom att inte bjuda på den bästa möjliga produkten.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Håller med dig...åtminnstone i början av säsongen bör alla få så mycket speltid som möjligt. Tiden lär ju utvisa vilka som håller måttet eller inte. Brendl ihop med Danielsson och Lind tror jag kan vara ett alt. Ove har ju passat bra ihop med Dackell/Hansen. Återstår bara att se hur länge Linds ljumskar håller..Vem ska vara förste burväktare då? Eller tycker du att Boork ska alternera på den punkten?
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Boork kommer att sätta bästa laget på plan i i vaje match för att laget ska vinna och därigenom säkra ett högt publiksnitt. Detta kan innebära att en del släktingar inte kan se sin spelare.
PS. Är själv släkt med en spelare i laget, men för mig som en riktig Brynäsare är vinsten viktigare än att se honom spela.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
sniper: Jag är ganska säker på att Boork försöker spela det bästa laget. Men problemet är att han försöker diktatera villkoren innan nedsläpp. Vissa ser bra ut på träning men är absolut inte bra när det blir match. För visst har vi sett spelare Boork har tagit ut till match vara dåliga. Varför togs de ut? Gamla meriter, bra matchen innan eller bra på träningen.

"Boork kommer att sätta bästa laget på plan i i vaje match för att laget ska vinna och därigenom säkra ett högt publiksnitt."

Brynäs låg väldigt högt up i tabellen och vann mycket matcher i december/januari och hade ett publiksnitt på långt under det man bugeterat för den här säsongen...Inte ens med en massa rabatter kunde man komma upp i den nivån. Tror du att det blir bättre bara för att man låter bra spelare sita på testcykeln?
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: Var hamnade till sist det totala publiksnittet på, jämfört med det totala budgeterade över året?
Ganska ointressant med en dipp i snittet, särskilt med tanke på att du drar fram snittet runt jultid, då folk i regel har ont om pengar och istället lägger dom på annat än hockey.

Jag tror du överskattar problemet med att publiken skulle bli besviken bara för att de s.k stjärnorna ibland inte får spela.
Och att du också underskattar den publik som inser att ett vinnande lag är den bästa publikmagneten.
Sen tror jag att "problemet" som oftast löser sig själv, iom att våra s.k stjärnor kommer att få spela, eftersom dom med största sannolikhet också är våra bästa spelare...
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GK stats: Jacob Markström leder GAA-ligan överlägset.

Jacob Markström 1 (0) 000 000 00 0,00 00,00
Daniel Sperrle 11 (6) 350 169 10 1,71 94,08
Markus Korhonen 10 (6) 330 167 15 2,73 91,02
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
Huge: argumentet är beprövat men håller inte. Det är i princip bara i gävle som snittet sjunker så radkalt. Jag har för mig att man budgeterat för strax under 6000 till den förra säsongen och snittet landade på 6664, sen framgår det inte hur många av dessa som varit biljetter man gett bort eller sålt till reducerat pris. Detta är publiksiffran rakt av utan såna parametrar.

I år har man budgeterat för 6800.

Man har räknat med att lite mer omboning i arenan skulle dra lite mer folk. nada har gjorts, det har bara skett en massa småjobb som t ex trasiga klinkers i entren.
Kommentera

Sv: Försäsongen 2007.
GävleLasse: 6800 låter väl optimistiskt. Jag tror inte det blir över 6000. Inte ens om Brynäs vinner serien och inte ens om biljetterna vore gratis. Kommer betyda ett stort hål i budgeten.
Kommentera

« · 870188