Brynäs IF

711106 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 2508035 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Alla Helvetes Kval
Jugge: Det är som du säger för många gamla spelare som tycker sig ha rätt till och även bevisligen har rätt till fri access till lokalerna!

En gång Brynäs, alltid Brynäs är fint, men behöver inte betyda att man kan gå som man vill. Verkar lite så nu tyvärr!

Det betyder som sagt inte att ingen gammal legend någon gång ska få hälsa på där, men det ska inte vara som deras egna vardagsrum
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Auchinleck: Den konsekventa förmågan att misslyckas med att hitta förmågor får mej att tro att det finns unika problem i regionen. Ekonomi, arbetslöshet, utbildningsnivå osv. är i strykklass.

Alla skärpta, utflyttade gävlebor (och dom är många) som man träffar i Stockholms näringsliv måste skapa stora luckor i rekryteringsbasen.

Vår enda konkurrensfördel är att vi är många. Det måste vi utnyttja!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Mattson:
Det är hög svårighetsgrad att lyckas och det fightas mot andra lag om att hitta rätt.
Eftersom Brynäs dessutom är kär i idén att köra "han skall vi ha-värvningar" på ledar- och spelarfronten så är det svårt att få full effekt i lagbygget.
Lägg till förkärleken att hitta orutinerade sportchefer som skall göra jobbet så täcker det in större delen av perioden. Resten av tiden? Taskig ekonomu och dess effekter. Det är tom så att vi försökt kombinera de två sätten att misslyckas. Då är det möjligt. HA-möjligt.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
LKV: Har harvat runt i allsvenskan i tio år, senast som asscoach i Västervik.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Treklövern1912: Bra diskussion 🤣
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Mattson: Hej på dig PJ 😂
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Treklövern1912: Varför tror du det? Alcen anställdes innan PJ blev bortröstad. Däremot blev han presenterad när PJ blev bortröstad. Den typen av konspirationsteorier gynnar knappast den förening du påstår att du älskar.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Skrubben: Återigen dags att damma av det gamla citatet:
”Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.”
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
ToddW:

”Till viss del.” Kom igen nu! Det är Timrå du saknar allra mest att möta. Vad är nöjet med att spela mot ett skitlag som HV?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Fyboda: känns som vår nystart från förra kvalet började helt fel när den avgående styrelsen ger ett femårskontrakt till helt grön sportchef.. bara där hör man ju att allt inte är stabilt..
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Såg er match igår och fick flashbacks för hur förkrossande det är att åka ur shl. Det är en sorg som är svår att förklara. Glädjen till hockey kommer att komma tillbaka, men den närmsta tiden kommer att vara tuff för er fans.

Under tiden i HA har jag kommit till insikten att jag följer ett LAG och inte en LIGA. Bryr mig inte ett skit om SHL där hälften av lagen är plastklubbar.

Möter hellre AIK, Brynäs, DIF, Mora, Löven, Västerås, SSK än Rögle/Oskarshamn(usch)/Växjö/Örebro/Malmö/Linköping, ja listan kan göras lång.

De enda lagen jag saknar att möta som spelar i SHL är Frölunda, HV, Färjestad och till viss del Timrå (pga vår rivalitet).

Om vi inte går upp i år så ses vi i ERP till hösten. Blir en spännande Silly season. :)

Ni kommer dock få grått hår av domarnivån i HA. Herregud vad den är amatörmässig haha.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Bolle81: PJ Johansson ordnade så att JA blev sportchef som en hämnd för att han själv, med låg utbildningsnivå och förståelseförmåga blev sidsteppad inom föreningen.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
AW-M89: Precis, dessa gamla Brynäs legendarer som ska lägga sig i än det ena, än det andra med synpunkter om hur det var förr måste portas från kansli och de inre utrymmena. Vill dom stötta Brynäs från så görs det bäst från läktaren, men dom måste ju inse att deras tid är förbi.

Sen har jag inga problem med att en person som Salming är nere i omklädningsrummet någon gång efter match vid väl valda tillfällen. Men då är det tränaren som bestämmer det, inget som man har tillgång till per automatik bara för man har 6 guld i Brynäs för en herrans massa år sedan.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Vad gör Czarnecki idag?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
AW-M89: exakt!
Det är för många gamla som lägger sig i och även spelare som har för stor makt att lägga sig i!
Dom måste skaffa en bra coach och sportchef som inte är kompis med spelarna.
Klubben ska bestämma hur dom vill spela och skaffa spelare efter det som köper det!
Nu är det blandning av allt, man byter tränare och spelidé vart och vartannat år och har för många spelare som motsäger sig spelet.

Det går inte att blunda för antalet tränare som fått kicken, och det är inte bara tränarnas fel.
Största felet är att det finns för många spelare och för stora krafter inom laget som inte tolererar att lyda tränaren mm.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
AW-M89: Håller med dig! Vi led också av denna pandemi med ”gamla HV-killar”. Många av dom fick till slut lämna. Och det bästa var att vi tillsatte en ny styrelse med en ordförande som är handlingskraftig.

Jag tycker hemvändare är bra, men då skall det vara från rätt årskull och inställning att blanda nytt och gammalt.

När vi åkte ur så klagade folk på att vi inte spelar HV-hockey, vad fan är det liksom? Alla vi fans förstod att den spelstilen är uråldrig och inte modern.

Någonting som slog mig i år var Filander från iko! Modern och riktigt bra tränare som är framtiden. Inte plocka in avdankade människor bara för dom har anknytning till klubben. Vi fick tex sparka stillman pga hur det såg ut.

Nä, rensa ut skiten i föreningen, mixa modernt med lite hemvändare från en yngre årskull! Och bygg en ny Brynäs era..
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Läste tidigare att ni diskuterade Inge Hammarström, han har varit en jobbig jäkel i Brynäs. Sprungit omkring på kansliet och i katakomberna där han kommit med tips om hur det var förr till spelare.
Någonstans har han trott att han har någon slags befogenhet att blanda sig i.

Gjorde sig ovän med Bengtzén, Magnus Sundqvist och framförallt Peter Andersson.

Ska Brynäs resa sig måste man stänga ute gamla legendarer från att blanda sig i och störa.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Rötterna blir starkare när det blåser.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
xxx BIF xxx: Nä.. tvärtom. Det är föreningen jag håller på.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
xxx BIF xxx: Finns en tomhet och en osäkerhetskänsla om vad komma skall. Vad är det för Brynäs som ska återuppstå? Hur hårt kommer det att rensas i organisationen? Är mest rädd för att jag inte ska se något nytt som jag kan förlika mig med vad gäller sportslig inriktning.

Får trösta mig med att jag inte håller på Linköping, som inte sticker ut åt något håll…
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Wesel: säger absolut inte att jag har rätt!
Lägger mig platt om någon annan har bättre info.
Men jag tycker ändå att om spelarna passar på att ha möte ”om” spelet medan HC är borta på landslagsuppdrag, detta efter 2/3 delar av säsongen talar sitt tydliga språk. Dom checkade även mycket hårdare efter detta ”möte”.
Man tar även minst poäng per match i slutet av säsongen.

Komiskt även att i samma vända som HV byter tränare och börjar vinna så säger spelarna själva där att dom började tänka mer hemåt, hålla ihop laget och spela defensivt.
HV tänker mer som Brynäs tidigare även om det inte är lika extremt och Brynäs börjar ”gasa” mer, och förlorar mer.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Är det någon som vet om tränarnas kontrakt säga upp efter nedgång? Isåfall skulle ju det förklara varför man inte bröt kontrakten helt inför kvalen för att slippa betala deras lön om man nu åkte ut och kontrakten sägs upp ändå tänker jag
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Bukefalos2: Manner sa efter förra säsongen att de inte lyckats fullt ut med spelidén, att de ställt upp för mycket. Mikkos och Finska landslagetsspel är att ställa upp först när motståndarna är rätt vända och har pucken under kontroll. Förra året ställde de upp på en gång och iår försökte de ändra det. Sen gick det ju inte så bra, det håller jag med om.

Ett av Mikkos största bekymmer tror jag var presspelet i shl, det var han inte van med och den finska varianten att lugnt vända hem och spela tillbaka pucken funkade inte. De spelade istället ständigt fast sig. Det borde han kompromissat mer med sin spelidé. Sen tycker jag inte Manner ska bära hundhuvudet, men delansvar har han iaf.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
En sak som blivit lite platt fall under dagen för mig är att jag känt att jag tappat lite intresse för bif - och jag fattar inte varför eftersom jag följt och älskat bif så länge jag minns.
Sen tror jag att jag satte fingret på det: vi brukar byta några spelare per år men de flesta av laget är kvar. Det var en rullande teamutveckling.
Nu försvinner laget och det är bara loggan kvar.
Om vi nu i HA skulle ha två lag - 1 med bif loggan men med 25 helt nya spelare, 1 med majoriteten av dagens Brynäsare men nya logga - vilket skulle jag då hålla på? Det hade inte varit självklart för mig att följa loggan känner jag. Lite som när Frölunda nyss byte logga - det är ändå samma team supportrarna följer.

Det jag tror jag känner är att jag behöver lite identitet i laget kvar, loggan är inte allt - vilket jag alltid trott.

Ingen annan som känner samma?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Ove Myling: Är det någon här inne som på riktigt tycker att spelet större delen av denna säsong är det ”riktiga” Manner spelet??
Ifjol när man gick till play in så var det MYCKET striktare!
Då ställde man upp hela laget i mittzonen.
Har man gjort det nu???
NEJ!
Ganska uppenbart att krafter inom laget har tvingat Manner att kompromissa, vilket bevisligen gjort att varken spelarna spelar det spel dom vill och tränaren inte får det spel han vill.
Detta blir någon sorts blandning som ingen är helnöjd med.
Och Manner får som tack för att han kompromissar sparken.
Jag säger inte att mannens spel är rätt eller roligt att titta på, men om ”laget” vägrar spela hans spel så är det väl bättre att ta bort honom tidigare? Denna hybrid verkar ju ändå inte fungera?
Sen kan väl jag tycka att en tränare och sportchef ska få/kunna bestämma spel och spelarna ska göra som dom säger? Men om man nu har fel spelare i truppen för att kunna/vilja anpassa sig efter en tränares filosofi så kanske dom skulle ha brutit tidigare med tränaren.

Oavsett så tycker jag att det är helt klockrent att det inte synkat mellan tränare och spelare, men sökandet efter kontinuitet på tränarsidan gjorde att tränarbytet kom försent! Även om huvudproblemet är att dom överbetalda divorna på isen inte klarar av att följa tränarens taktik!

Facit blev allsvenskan, och dom överbetalda divorna kommer troligtvis att segla vidare till andra klubbar.
Även om jag tycker att dom borde vilja hjälpa till att styra upp deras misstag!! Tycker det är hemskt hur vi ska bidra med pengar via matchbiljetter och swishkampanjer mm, men dom sticker så fort dom får chansen för att kontrakten bryts.
Är man runt 30 och har tjänat bra pengar tidigare under karriären så stannar man och tar ansvar tycker jag, PUNKT!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Auchinleck: "Grundproblemet... för dåliga spelare, oklar spelidé och kass rollacceptans samt ledarskapsunderskott."

Men under större delen av den senaste 20-årsperioden. Hur är det möjligt?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja:
"Sen tycker jag att Brynäs klantade bort otroligt många poäng med individuella misstag under säsongen. Ingen nämnd, ingen glömd…"

Grundproblemet... för dåliga spelare, oklar spelidé och kass rollacceptans samt ledarskapsunderskott.
Perkele.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Schonning: som Timråsuppe är man rutinerad i den känsla ni bär idag!

Tiden läker även detta och när allt kommer omkring kan man hitta positiva effekter av att ramla ur.

Kärnan av de flesta trupper i toppen av svensk hockey består av spelare och ledare som genuint brinner för det lag denne representerar, personer som verkligen äter skiter och blöder för uppgiften att representera klubben och när detta blir utspätt blir det ofta ganska frustrerat och uddlöst i spelet.

När man faller ur tycks mycket av dessa ingredienser hoppa av och gå upp i rök…

Hoppas ni får en rensning och nystart för nya framgångar med ett solitt bygge!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Skrubben: "Därför blir jag förtvivlad när jag läser Abris genomgång inför nästa säsong. Han skriver följande: ”Men mycket talar för att Brynäs kommer vända sig inåt och rekrytera både ledare och spelare som har anknytning till klubben.”"

Om det blir verklighet då slutar jag följa klubben. DÅ är mitt förtroende för klubben förbrukat
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: "om jag skrevefter intervjun med Inge igår, han har väl ingen rätt att uttala sig!"

Självklart håller jag med, ville bara länka till intervjun. Inge och Dackes haveri är ännu värre än det vi ser nu och Brynäs vara ju många poäng sämre när vi kvalade senast jämfört med nu.

Räddning då vara att HV vara ännu sämre.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Jag har egentligen bara en önskan inför resan i HA som börjar nu, och det är att man visar att man lärt sig av sina misstag. Att man inte börjar köra i samma gamla hjulspår igen.

Därför blir jag förtvivlad när jag läser Abris genomgång inför nästa säsong. Han skriver följande: ”Men mycket talar för att Brynäs kommer vända sig inåt och rekrytera både ledare och spelare som har anknytning till klubben.”

Om det här visar sig stämma, ja då har jag svårt att se vad som talar för att framtiden kommer bli särskilt ljus. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta om det visar sig att dom tror att samma metodik som har lett oss rakt ner i HA, helt plötsligt ska börja fungera. Att vi med samma arbetssätt ska börja ta oss uppåt igen. Det säger sig självt att det kommer inte hända.

Det kommer krävas mönsterbrytande förändringar i arbetssättet för att få skutan på rätt håll igen. Och då menar jag verkligen MÖNSTERBRYTANDE. Därför blir det väldigt parodiskt när man nu läser Inge Hammarström uttala sig i media med tvärsäkra påståenden. Det är exakt denna kultur, där gamla stötar med stora brynäshjärtan ska lägga sig i den dagliga verksamheten, som behöver brytas.

Man kan verkligen fråga sig varför klassiska föreningar som Modo, Djurgården och Brynäs har fallerat. Samtidigt som uppstickare som Oskarshamn, Växjö och Örebro har lyckats etablera sig i SHL. Kanske är ett delsvar att figurer som Inge Hammarström inte existerar i dom tre sistnämnda klubbarna.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: Exakt, problemet är också att man har en "det ordnar sig attityd ".Man skulle ha ändrat o kallat på mer hjälp när det började gå utför.Men det är man för stolt för,"kan själv"
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Asterix: Brynäs låg ”högt” när få matcher var spelade och bara några poäng var skillnaden mellan att ligga femma och tia i tabellen. Det som hände i slutet av grundserien var främst att HV71 tog massa poäng. Brynäs tog också många poäng under slutspurten, men det räckte inte för att komma före HV med deras exceptionella poängskörd de sista veckorna av grundserien.

Sen tycker jag att Brynäs klantade bort otroligt många poäng med individuella misstag under säsongen. Ingen nämnd, ingen glömd…
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lakim1912: Brynäs spelade bra i höstas och låg högt i tabellen jämfört med tidigare år. Sedan hände något, kan det ha varit borttvingandet av VV, som ledde till att spelet gick i baklås och förlusterna staplades på rad. Fraktionsbildning? Hur som helst kan det absolut inte finnas samspel i gruppen för då hade man inte spelat så klappkasst.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Kepsen: skrolla längst ner på hemsidan står medlem
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: Inställningen var aldrig felet i detta lag. I mitt tycke har spelarna slitit hårt hela säsongen.
Felet är en blandning av kvalitét och naivitet.
Manner med resterande stab klarade inte av jobbet som HC i SHL och deras finska rekryteringar tillsammans med Alcéns skrala kontaktnät bäddade för ett fiasko.

Ja allt sitter ju ihop och inget har fungerat bra. Men jag tycker inte alla på isen har gett 100% i 52 omgångar och fin skjortorna har bara ställt till det i vanlig ordning.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Kepsen: Det kanske är fullsatt
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
KulaShaker:

Om jag får vädra mina tankar lite.

Jag håller med om Swish kampanjerna, se bara till att fansen få va med och bestämma vilken spelare ni skall få bara, som Brynäsare skulle jag nog akta mig för att värva hem Silfverberg " förlåt ", skadebenägen och 33 år, även om han har ett enormt Brynäshjärta så är det en enorm chansning tror jag. Hade ni spelat i SHL tror jag chansen hade varit större, men nu när ni spelar i Allsvenskan tror jag nog tyvärr inte han kommer. Bättre att bygga laget kring Bertilsson, Jacke, Lindstein som jag tycke är riktigt bra och har en bra utvecklingspotential och dessutom tror jag ställer upp och hjälper till att spela upp er.

Sedan tror jag det är enklare att få ihop en trupp med bra allsvenska spelare som vill vara med och spela upp ett klassiskt lag i SHL än att ex harva i Västervik eller Tingsryd. " tändvätska "

Sportchef lär ni absolut byta, Alcen har ju visat att han absolut inte har den erfarenhet som krävs.

Jag hoppas verkligen ni kommer tillbaks så fort som möjligt.

För oss som älskar hockey så är Leksand - Brynäs en Lördag självklart roligare än Oskarshamn - Linköping som huvudmatch på C More.

Trevlig helg.

// Mattias
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
SuneMangs: Tack Mangs!
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Kepsen: Kolla länken
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lakim1912: "Har man krigat och slitit hårt i 52 omgångar? Håller man på med sport i världens 2-3 bästa liga kan man inte nöja sig bara för att två andra lag är sämre för stunden. Vi är där vi är idag pga vi inte slitit tillräckligt hårt enligt mig."

Jag anser att det inte är så svart eller vitt.
Spelarna på isen har slitit "tillräckligt" hårt. Däremot kan jag tycka att föreningen i sin helhet inte har slitit tillräckligt hårt för att skapa bästa sportsliga förutsättningar, det är där vi har problemet.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Sjukt jobbig dag detta!
Försöker via Brynäs hemsida bli medlem för att stötta, men jag får inte upp ett vettigt formulär.
Någon som har koll?
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: Nej gå upp 10 gånger de närmsta 4 åren
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Tigerhjärta: Inställningen var aldrig felet i detta lag. I mitt tycke har spelarna slitit hårt hela säsongen.
Felet är en blandning av kvalitét och naivitet.
Manner med resterande stab klarade inte av jobbet som HC i SHL och deras finska rekryteringar tillsammans med Alcéns skrala kontaktnät bäddade för ett fiasko.

Har man krigat och slitit hårt i 52 omgångar? Håller man på med sport i världens 2-3 bästa liga kan man inte nöja sig bara för att två andra lag är sämre för stunden. Vi är där vi är idag pga vi inte slitit tillräckligt hårt enligt mig.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Hank81: Kunde vi lyckas locka över Almtunas kombo, Mårtensson/Kimby, så känns det jäkligt intressant. Då kan man åtminstone börja tro på en förändring
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
JohnnyBotox: det är dags att ta tillbaka sundlöv en tredje gång, våga…:)
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Lakim1912: "Sluta bete er som bortskämda snorungar ni har ju satt alla i denna situation pga eran lata inställning till Brynäs."

Inställningen var aldrig felet i detta lag. I mitt tycke har spelarna slitit hårt hela säsongen.
Felet är en blandning av kvalitét och naivitet.
Manner med resterande stab klarade inte av jobbet som HC i SHL och deras finska rekryteringar tillsammans med Alcéns skrala kontaktnät bäddade för ett fiasko.
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Farsang: Den sportchef i Schweiz som vill kasta bort en av importplatserna på Berra har uppenbart bara tittat på gamla meriter. Eller så han han läst Alcéns uttalande om bästa back i Europa…

Oavsett, en inkompetent SC lite likt det vi har..
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Qvarre: 🤣
Låst ämne

Sv: Alla Helvetes Kval
Asterix: Det känns konstigt vissa spelare så ledsna i intervjuerna, dom hade ju kunnat kämpa i 52 omgångar så hade fördärvet kunna på gått ett år till. Sluta bete er som bortskämda snorungar ni har ju satt alla i denna situation pga eran lata inställning till Brynäs.
Låst ämne

« · 2508035 · »