1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742147 inlägg · 7967 ämnen

Lagbygget 2013/2014

Sv: Lagbygget 2013/2014

Davey_22: Många verkar glömma vår Gunde som säkert är god för 15-20 baljor.

Men visst ser det lite tunt ut bland målskyttarna. Men vi får se, kanske det lossnar för ett par av spelarna. Om inte så är det något Sundlöv får styra upp, i alla fall om man skall följa upp Brynäs ambitioner,

Carl Lejonkräk:

Thuresson har väl aldrig varit någon målskytt av rang? Men i brist på annat så grips det väl efter halmstrån.

River: Han är som vanligt. Han har en otrolig förmåga att blanda ihop "Tror" med "HOPPAS"...

EskilstunaLasse: Gunde har under de två senaste bra säsongerna gjort 9 mål, 11 innan det i allsvenskan. Tror inte att vi ska förvänta oss 15-20 mål..

moment22: 22 mål på två säsonger inklusive slutspelen... Visst kan han öka marginellt, men tror inte på någon fördubbling...

Undrar när den utlovade spetsvärvningen kommer??

70 Rodrigues: Omark kanske presenteras på måndag ;-)

Zappaholic: Det hade ju funkat :-)

Colby Armstrong till Växjö alltså. Ordinarie NHL-spelare.

Hur har Växjö råd med sådana spelare? Även Rhett Rakshani, man köpte ut Rosén...  Även Murphy från KHL som måste vara svindyr.

Växjös omsättning kan inte vara högre än Brynäs, eller? eller??? Har Brynäs för få sponsorer som pumpar in för lite pengar?

Rodrigo: Växjö får enormt mycket hjälp av kommunen, samt få sponsorer. Brynäs får inte i närheten så mycket pengar av våran kommun. Växjö skulle aldrig gå runt som klubb utan deras kommun.

Rodrigo: Växjö kommun pumpar väl in åtskilliga miljoner varje år till hockeylaget? Sen är min teori att Växjö gamblar lite mer med ekonomin än t.ex Brynäs för att hålla sig kvar i högsta serien, och förväntar sig att få framgång och i och med det kommer pengarna.

Linus Wickman: Då vill jag att du redovisar hur mycket Gävle kommun lägger på Bif varje år.
Inräknat alla konferanser, luncher, efterskänkning och rena sponsrings pengar dom lägger årligen.

Linus Wickman: Jo har förstått att kommunen hjälper mycket... men fan alltså, ändå, att dom har råd att värva en spelare som kommer direkt från NHL och även en bra offensiv back från KHL.

Aja, det är sjukt bara. Sen känns det som om att Brynäs ger lite för mycket åt typ Harju, Thuresson osv... med tanke på hur mycket Widing fick. Men men man vet ju aldrig med löner i Elitserien och så, tyvärr.

70 Rodrigues:

Jag är optimist, jag tror att den utlovade spetsvärvningen presenteras vilket år som helst nu.

Lindström: kan tyvärr inte redovisa såna siffror. Men kan med säkerhet säga att Växjö kommun stödjer lakers ekonomiskt mer en kommunen i Gävle stödjer Brynäs.

Linus Wickman: Helt säkert, men Bif får garanterat löjligt mycket pengar och hjälp av kommunen.

Gif får knappt smulorns som blir kvar....

Lindström: säkert är det så. Sen håller jag med om GIF. Fördelningen är inte rättvis, men intresset för GIF är för lite tyvärr. Men GIF borde fått sin nya arena betydligt snabbare.

Linus Wickman: Å andra sidan är inte en ny arena någonting som man bara "får". Det är ingen leksak för 200 sek som vi snackar om ;)

GIF har haft svårt att presentera seriösa ekonomiskt hållbara förslag på hur en ny arena skulle se ut, samtidigt som de boende i Villastan har aktivt förstört för klubben, men det är kul och välförtjänt att det äntligen ska bli en ny arena för GIF också.

Redigerad kommentar

Rodrigo:

"Växjös omsättning kan inte vara högre än Brynäs, eller? eller??? Har Brynäs för få sponsorer som pumpar in för lite pengar?"

Jo faktiskt, Växjö omsätter mer än Brynäs, minns inte exakt siffra men har för mig Lakers omsatte över 120 milj. senaste räkenskapsår jämfört med Brynäs 105.

Lägg till det att Växjö har ett lån hos kommunen som fram t o m nästa säsong, istället för att kosta ca 16-17mille i räntor och amorteringar nu rabatteras till ca 2,5milj. Dessutom får man ett liiitet bidrag till driftskostnader från samma kommun på i runda slängar 18 mille, detta gäller fram till 2018 då avtalet ska omförhandlas.

Jag är inget mattegeni men nog borde det ge några kronor över att leka med?

Sedan vad gäller Armstrong så får han 1.000.000 dollar även denna säsong från Toronto som en del i avtalet när de köpte ut honom från hans kontrakt så han överlever utan att behöva ta hutlöst betalt, kanske har Växjö lyckats utnyttja det? Men dyr efter svenska mått lär han ju vara vilket som.

tompap71: Oavsett vad Armstrong får av Toronto, så måste det ju ha varit en budgivning mellan europeiska klubbar. Och som du säger måste han vara dyr (förmodligen svindyr) efter svenska mått mätt.

Peja:

Ja man tycker ju det, förvånande dock att inte KHL lyckades locka honom. Men det är kanske en familjegrej, följer honom på twitter och enligt vad han säger kommer han flytta med hela familjen till Sverige. Svårare att ha med sig familjen i Ryssland kanske?

tompap71: Det är rätt galet, för ett lag som för ett par säsonger sedan gick upp i Elitserien. Men men. Hellre att man tjänar sina egna pengar än att kommunen betalar en massa.

Linus Wickman: Man måste komma ihåg att just i Smålandsregionen, och speciellt kring Växjö, så finns det X antal medelstora företag med löjligt generösa sponsorpotter.

Rodrigo:

Ännu mer galet med tanke på att det är bara ett 15-tal år sedan laget fick börja om i div.4 pga konkurs.

Zappaholic:

Jag tror vi får 2 tunga namn presenterade på Mån. Om Omark skriver på för Brynäs och Pamieri för Leksand ;)

Palmieri är bara ett hett rykte ;)

mattias - 74: palmieri är väl inte ett speciellt tungt namn?

mattias - 74: Är han mer klar än Pajen? Känns som att det ofta går 'heta rykten' om spelare till Leksand. Selänne är en odödlig klassiker...

Linus Wickman:

Inte?

Peja:

Selläne har det snackats om 1 säsong, nån idiot som skrivit på fyllan att han hade sett honom och Ejendal på Broken Dreams i Borlänge och sedan var ryktet igång.

mattias - 74: För att en spelare ska vara ett tungt namn måste ju åtminstone hyfsat många veta vem denne överhuvudtaget är innan han skriver på för klubben... Förresten, du menar väl inte denna spelaren? (länktips)

mattias - 74:den enda palmieri kvar på marknaden är denna och han är inte precis en stjärna. 

Peja: hur många poäng gjorde fantomen Armstrong i fjol? Tror det blivit ett jävla liv om han ritade på för BIF.

Lunkan: Hur menar du nu? Han spelade ju trots allt i NHL... han har totalt haft ett poängsnitt på 0.44 poäng i NHL, det är inte så långt ifrån vad Sweatt har presterat i AHL... såatte.

Rodrigo: Fast 3 mål och 5 assist de senaste två säsongerna imponerar inte och det tyder på en spelare på nedgång (eller rent av slut) helt klart. Både Sweat och Scott känns hetare om du frågar mig (vilket du iofs. inte gör).

Linus Wickman:

Det är Nick det snackas om och så dålig är han ju inte men samtidigt skall man komma ihåg att när Salo värvade Raffl och Kapstad så höjde många på ögonbrynen och var skeptiska men vi vet ju hur det gick. Hoppas han har samma fingertoppskänsla igen ;)

Omark lär hamna i Ryssland eller nån liga där han får bra betalt men hade såklart varit en attraktion i Elitserien. Tror helt enkelt han är som de flesta att han väljer plånboken framför att få spela med Harju igen. Bara min manliga intuition som säger mig det ;) 

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk:

Armstrong har haft en del skadeproblem, bl a med hjärnskakningar, de senaste åren och inte spelat särskilt mycket så visst är det en chansning Växjö gör. Men att en brunkare i AHL (Sweatt) skulle kännas hetare än en spelare som frisk är kapabel till runt 20 mål i NHL och har spelat två VM för Kanada är väl lite att ta i va?

Rodrigo:Det jag menar är att många här aldrig blir nöjda och Armstrongs senaste säsonger imponerar inte. NHL är ingen garanti på succé i elitserien eller SHL som det nu så fint benämns.

Lunkan: Jag tycker ändå, om man jämför Armstrong med Brynäs-killarna, så måste man trots allt säga att det förmodligen är på goda grunder som Armstrong har spelat i NHL medan de har harvat runt i AHL. Det ska bli intressant att se hur de anpassar sig till spelet i Sverige.

Peja: Att man platsar i NHL måste inte vara en garanti för att man passar in i SHL. Förmågan att klara av att spela i tredje-fjärdekedjan är ju inte självklart det som värdesätts när man dom de här killarna förväntas spela i första och andra i SHL. Fredrik Sjöström gjorde rätt många matcher i NHL, men när han värvades till FBK och skulle producera poäng var han snudd på usel. Hans styrka är att spela noll-noll, inte leverera poäng.

Därför är det långt ifrån givet att Växjös Armstrong blir nyttigare än era på nordamerikaner.

Hörde från en polare som spelat där borta att han inte var imponerad av Armstrong...

J F K: Visst, men att man presterar i AHL är en minst lika liten garanti för att man passar in i SHL. Det som jag diskuterade var Armstrong i relation till AHL-killarna som Brynäs har värvat.

Många (men inte alla) NHL-spelarna har en bakgrund som producerande spelare i sämre ligor. Sen, när man jämför just de här spelarna, bör man ju komma ihåg att Brynäskillarna inte är några extremt högproducerande AHL-spelare, utan snarare har de legat på samma poängsnitt i AHL som Armstrong har i NHL, med undantag för de två senaste åren, precis som någon påpekade tidigare.

Redigerad kommentar

Lunkan: Hade Brynäs värvat Armstrong. Så hade det blitt ett j..la liv. för "hur kan man värva en sån spelare, med den åldern, och med ett så dåligt snitt?"
Vissa supportrar blir inte nöjda oavsett vad Brynäs värvar. Obotliga pessemister är dom bara..

Inga stora nyheter, svettige Bill är försenad och Lindholm har ej bestämt sig än...

Peja: de två senaste säsongerna är ganska vitala när man snackar om ett nyförvärv måste jag säga. Armstrong verkar ju ha gått i väggen fullständigt.

DavyDjoos:
O nu har Scott även varit i landet en vecka...o varken gd, brynas.se el ngn annan har ordnat en pratstund m karln...
Begär jag för mkt...?

tjugo8: Den sk pressen i Gävle har ju semester....
BeJävlaDrövligt om du frågar mig, men tror inte Bif har fattat att man ska ha lokalmedia med sig utan kör sitt race.

Sundlöv & co behöver mediatränas en aning...

Carl Lejonkräk: Så när man har haft skador så har man gått i väggen fullständigt?
Sköt isf det förklarar Nordan och Lauritzens prestationer.....

Lunkan: Jag tycker det finns mycket grund för missnöjdheten, speciellt efter en riktig pissig säsong.

Och nej det är ingen garanti, men att spela i någon liga överhuvudtaget är ingen garanti på succé i Elitserien, men du har nog större chans att göra succé om du varit en ordinarie spelare i NHL, än om du varit det i division 1.

Lindström: Jag skulle inte rekomendera någon att värva Nordan eller Lauritzen heller...den som lever får se om killen levererar eller ej men jag är skeptisk.

mk: Eller så är felet att man inte värvar så mycket som är bra? Jag kan inte tänka mig att många skulle vara pessimistiska om Brynäs skulle värvat en högproducerande spelare. Men men, det är klart att vissa alltid gnäller, men så får det väl vara. Det finns också den typen av människor som aldrig ser fel i olika värvningar och försöker hitta vägar runt att det faktiskt är en dålig värvning, såsom "han passar in i vårt spelsystem" osv osv.

« · 1582346 · »