Brynäs IF

713200 inlägg · 7953 ämnen

LHC–Brynäs | B2B 17-18/11

1777693 · » Till forumet


Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
dAVydov: Det är svårt att komma ifrån matchintäkterna. Även storklubbar i Premier League är beroende av matchintäkterna trots att tv-pengarna där är enorma. Eller beroende och beroende, det handlar ju enbart om att få in så mycket intäkter som möjligt i relation till konkurrenterna.

Jag tycker att SHL borde överväga att lönetak. Som Wikegård var inne på häromveckan ökar omsättningen i SHL och det enda som händer är egentligen att medellönen stiger. Framförallt får utfyllnadsspelarna allt högre löner. Det gynnar inte svensk hockey ett dugg. Och det är ytterligare en anledning till att skippa vissa utfyllnadskillar och satsa på juniorer istället. Även våra billigaste A-lagsutfyllnadsspelare håvar in 60-80 000 i månaden. Det är stora utgifter i det långa loppet.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Skrubben: Japp, så är det. Vi ligger nog, i princip, inom budgeterat antal hittills. På längre sikt skulle jag dock gärna se att man inte är så publikberoende som idag. Det är nog lättare sagt än gjort dock.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
dAVydov: Jag tycker det är för tidigt att tala om en publikkris. Det verkar helt enkelt vara så att de flesta väljer "stormatcherna" på förhand. På dessa matcher kommer det riktigt mycket folk, men istället blir matcherna mot mindre publikdragande lag lidande.

Som någon redan nämnt så stiger publiksiffrorna allltid ju längre in på säsongen man kommer. Dessutom har vi en hel del matcher kvar där det brukar komma mycket folk. Inte minst under mellandagarna.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Peja: Ja, håller med helt och hållet. Menade grundserien när jag skrev "säsongen", där tror jag inte snittet skulle ändras så mycket.

Men om man kan få minst 3-4 fullsatta hemmamatcher till med lite "guld-buzz" så gör det så klart mycket på intäkterna.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
dAVydov: Det totala antalet åskådare skulle öka mycket med fler hemmamatcher. Om Brynäs hade gått till semifinal ifjol hade man fått två till matchserier, det blir troligtvis ganska många hemmamatcher av det. Och du får också ett slags drag och positiva vibbar när det går bra, vågar knappt spekulera i hur många "Vi är Guld"-tröjor som såldes 2012.

Det kan nog gå riktigt illa för SAIK. Deras publik har blivit bortskämd. Nu kommer säkert någon svara med hur bortskämda Gävlepubliken är, det brukar ju alltid komma upp, men alla som har följt laget under en längre period begriper nog att endast de som var med på 70-talet är bortskämda med framgångar, typ.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Peja: Jag är inte ens säker på att sportslig framgång skulle hjälpa publiktillströmningen så oerhört mycket. Visst, vi skulle få ett par hemmamatcher till i slutspelet men över säsongen tror jag inte snittet skulle ändras nämnvärt. SAIK har ju haft stora framgångar på isen senaste åren men har alltid haft svårt att locka folk.

Jag tror bästa lösningen på lång sikt är att justera verksamheten till att inte vara så fruktansvärt publikberoende. Exakt hur det skulle ske vet jag inte.

Det nya tv-avtalet gäller från 2018 va? Hoppas att den extra intäkten kan ge lite mer lugn i den ekonomiska situationen. Tyvärr blir det nog inte så, utan man justerar bara upp utgifterna för att kunna konkurrera med andra SHL-lag. Svår situation, minst sagt.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Brynäsgubbe: Att sitta och gnälla hjälper inte heller situationen. Om tar dig till Gavlerinken vid hemmamatch så kommer du att upptäcka att tusentals Gävlebor är där varje match. Om du åker till Gavlerinken vid lunchtid kommer du att upptäcka att hundratals Gävlebor är där varje vardag och äter lunch.

Det är uppenbart att Brynäs behöver sportslig framgång för att ekonomin ska ordna upp sig. Det räcker tydligen inte att ligga i mitten av publikligan och åka ut direkt i slutspelet varje år för att gå plus. Det som behövs är att Brynäs går till minst semifinal med jämna mellanrum. Inte varje säsong, men med jämna mellanrum. Förutsättningarna är antagligen likadana för många andra SHL-klubbar.

Sedan måste Brynäs förstås alltid se över utgifterna, precis som alla andra klubbar och företag också måste göra.

Jag noterar att Intersport numera kommer att sköta Brynässhopen. Skulle vara intressant att höra hur upplägget ser ut där. Men kanske överskattar vi det här som brukar sägas om att ett stort antal Brynäsfans från landet köper souvenirer för stora pengar?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Forsberg 1978: Undrar också det..har för mig dom skulle sätta igång med det direkt?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Carl Lejonkräk: Snacket uppstår bara pga ren oro för laget. Om vi fortsätter att gå back kommer vi inte kunna spela i SHL, så enkelt är det. Och Gävleborna gör inget för hjälpa situationen.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Peja: Vet du hur det går med avskärmningen av övre etaget, har dom börjat med detta?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Brynäslegenden: Jepp, att Brynäs ligger i mitten av publikligan är hur rimligt som helst. Folk som anser att Brynäs borde ligga i toppen kanske borde tänka över på vilka grunder de anser det.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Carl Lejonkräk:
stats.swehockey.se/Teams/Statistics/Attendance/7132

Tiden/orken/intresset räcker inte för att jämföra snittet med förra året vid samma tidpunkt.
Dessutom olika lag (Modo ut, Leksand in) i olika ordning osv?
Kommentera


Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Auchinleck: Kolla snittet samma tid förra säsongen istället, snittet tendera att öka under säsongen. Har du länk till säsongens snitt i SHL, jag kan inte hitta det.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
{Carl Lejonkräk + bifhjärta}:
När Stark presenterade budgeten på årsmötet budgeterade Brynäs med ett publiksnitt på 5700 för 16/17. Utfallet 15/16 var 5610 (källa: Brynäs årsmöte och Swehockey).
Just nu ligger vi på 5498 (källa Swehockey, Attendance).

Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen, men jag tror att Stark kommenterade siffran 5700 med typ "vi måste våga litet".

Ca 202 under det budgeterade publiksnittet just nu alltså. Omräknat till kronor ca 1 miljon back just nu på intäktssidan. Motsvarar vinsten (lågt räknat) på en hemmamatch i slutspelet ungefär...

Vi behöver fler Leksand och Djurgården i serien.
Kanske behöver jobba tillsammans med några lag för att höja intresset?
Typ invasionsresor osv.
Eller som inför en stor boxningsfight... = )
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
"Gävle skiter i Brynäs"

Publiksnittet är de 6:e högsta i ligan, många lag har problem att locka folk. Vi snittar runt 5500 i en relativt liten stad som Gävle där SHL har alldeles för många matcher. Gäller snarare folk härinne inser att vi inte kommer ha så mycket bättre beläggning och den siffran vi har nu är godkänd. Sen är det såklart aldrig fel att sikta uppåt. Hockeyn är fruktansvärt stor i Gävle men Cmore lockar en del.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Carl Lejonkräk: Det är en så genomuttröttad diskussion så jag får fanimej ångest så fort någon börjar yppa...

Förmodligen nya på forumet som inte deltagit eller läst tidigare års debatter i ämnet...
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Pettisbif:

Hur kan man som officiell Brynässupporter kunna tänka sig att värva Andreas Jämtin? Värsta jag läst härinne på länge.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Carl Lejonkräk: Håller med. I Sthlm bor det mer än 10 ggr så många som i Gävle, ändå har DIF bara haft 5800 i sina två senaste hemmamatcher mot Skellefteå och Frölunda.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Mittzon: Jag blir jävligt trött på allt nedvärderande som skrivs om Gävlebor i detta sammanhang, skärpning.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
bifhjärta: Upp till oss stockholmare att rädda publiksnittet, Gävle skiter i Brynäs.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Pettisbif: Holloway är bara att glömma. Möjligtvis att en sån spelare (med den lönen) kan vara rimlig senare under säsongen. Men först måste försäkringen börja täcka både Zaborskys och Sunkens löner, och det händer väl runt nyår (3 månaders frånvaro).

Som någon skrev tidigare så finns det i dagsläget inga pengar över att köpa spelare för. Brynäs budget är riktigt tajt och man ligger dessutom under det budgeterade publiksnittet i dagsläget. Det vore helt enkelt galenskap att värva in spelare just nu.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
bifhjärta: Just det men det brukar tendera att gå upp under våren så det ser väl hyffsat ut.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Carl Lejonkräk: Njae..budgeterat för 5600 och vi ligger på 5500 i snitt. Auchinleck räknade på fel budgetsnitt bara.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Auchinleck: "5700. Vi är ca 202 under snittet nu."

Vilket snitt? Budgeterat snitt? Förra säsongens snitt? SHLs snitt?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Peja: Har Zaborsky haft problem med axeln förut innan han kom till Brynäs nån som har koll på det ?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Chris11: måste vara det radioaktiva regnet från tjernobyl som slog gävle hårdast
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Auchinleck: Ajajaj då blir det ännu viktigare med slutspel..
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Forsberg 1978:
Granis är en av shls allra bästa tekare. Plus oerhört nyttig i BP. Stark att sätta in dom sista minuterna när man vill forza för kvittering eller för att behålla en ledning.. såååå jävla synd!
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Leksand hjälper oss och nollar Karlskrona.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
bifhjärta: 5700. Vi är ca 202 under snittet nu. Örebro på en tisdag nästa..
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Pettisbif:
Röstar på att ta hem Boqvist men Patrik Carlsson låter vettigt! Granis kanske inte gjort mycket väsen av sig men hans frånvaro kommer kännas var så säker!
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Skrubben:
Läge för Shls bästa sportchef att leverera nu.
Ska man hålla sej fast i tabell toppen lär en forward/center in så fort som möjligt.

Har kollat lite på marknaden, jag rangordnar här:
1.Bud Holloway, + Bästa lediga - Dyraste
2.Patrick Carlsson, + Kan lira både center och ytter samt att det går rykte att han är påväg bort från Frölunda för att få mer speltid - Inga egentligen
3.Tim Stapleton, + Är i grunden en offensiv poängspelare och kan behöva miljöbyte - Risk för fortsatt flopp
4.Andreas Jämtin, Rimlig peng, bra i bägge zonerna, kan lira både center och ytter. En Bz favorit? - Bäst före datum för ett tag sen...?

Sen ser det tunt ut. Det bästa vore kanske att ta hem Boqvist?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
bradberry: Låter väl troligt att Boqvist tas hem. Vad har vi för andra realistiska alternativ till förstärkning?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
bifhjärta: Det är definitivt inte totalt mörker! Så länge vi har Westerholms-kedjan och Jensen-kedjan så har vi två kedjor av högsta kvalitet. Och backsidan är just nu skadefri (Sunken hade ändå inte platsat enligt mig), så där ska vi vara tacksamma.

Så klart riktigt tråkigt med Granis skada. Men ska man se det positivt så kan jag räkna upp minst 10 spelare som jag anser hade varit värre att få långtidsskadade. Och dessutom tycker jag att Ölunds inhopp igår såg riktigt piggt ut. Detta kanske kan bli hans genombrott när han nu får chansen?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
bifhjärta: Sant. Det som man undrar är ju om både Fälth och Zaborsky var skadade/halvskadade när de värvades?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Chris11: Gavlerinken är säkert hemsökt av nån brynäshatare Dax att ringa det okända på kanal 7😉👻
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Peja: Absolut. Vill inte underskatta honom totalt..men jobbigare om Oskar, Paille eller Gunde blivit skadad.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
bifhjärta: Jag tycker att du underskattar Zaborskys insats, han utgör ett hot och är inblandad i många offensiva situationer. Både som framspelare och som ja, målsumpare. Det har inte släppt för honom än men det var ju bara en tidsfråga innan han skulle börja leverera. Att han inte är med betyder att Brynäs saknar en klasspelare och ett stort sparkapital.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Rent krasst hade Enter varit som ett nyförvärv om han hade spelar den här säsongen iom att han var borta nästan hela förra. Zaborsky då..Ja han har ju egentligen inte varit någon injektion i laget. Sunken..älskade Sunken, alltid en säkerhetsrisk i egen zon. Så den enda skadan vi har idag som är jobbigt rent prestationsmässigt det är ju Granis. Och han har nog bäst chans att komma tillbaka först av de 4 nämnda. Så det är inte TOTALT mörker ialf
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Chris11: Håller med om att det känns som att det alltid drabbar våra spelare. Men antagligen har det bara att göra med vart vårt fokus ligger. Vi kommer ju ihåg vad som hände med Sweatt så fort han lämnade (började skadad här också iofs).

Ingen tvekan om att Brynäs har varit otroligt skadedrabbade de senaste åren dock.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Forsberg 1978: varför händer det just i Brynäs? Varför hände inget sånt när han spelade i Luleå?
Varför blev fälth långtidsskadad så fort han satt foten i Brynäs?
Varför blev Zaborsky, efter flera skadefria säsonger, långtidsskadad i just brynäs?
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Carl Lejonkräk: Jag får ångest av det här klubbjäveln kunde lika gärna tagit på visiret eller på sin höjd tagit runt munnen och blivit ett sprucken läpp men nu är det en Brynäsare och då ska klubbjäveln ta i ÖGAT och synen och säsongen är hotad!!! Blir så jävla less!!!
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Carl Lejonkräk: Där kom första långtidsskadan på en nyckelspelare. Det är väldigt svårt att göra sig själv rättvisa när man aldrig får spela med bästa laget
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Carl Lejonkräk: förväntade mig att han skulle vara borta till nyår ialf..aja det viktigaste är att han inte tappar allt för mycket syn på sitt öga bara. Synen viktigare än hockey.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Helvete då... Lider med Granis. Måtte ögat återställa sig helt och hållet nu bara, så får det ta den tid det tar.
Kommentera


Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Forsberg 1978: minimum 6 veckor alltså. Än kan han faktiskt inte ens se så ingen vet hur allvarligt det är. 6 veckor är om vi skulle ha flyt med en skada för en gångs skull.
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Charles: 6 veckor???ramla ögat ur elle?
Helvetes jävla skit nu kommer vi börja dala för Granström betyder mycket för detta laget!
Faaaaaan!
Kommentera

Sv: LHC–Brynäs | B2B 17-18/11
Charles: Oj det var mycket längre än jag trodde.
Kommentera

1777693 · »