Brynäs IF

713919 inlägg · 7953 ämnen

Lockout 2012

« · 1552134 · » Till forumet


Sv: Lockout 2012
tompap71:Han stod inte som RFA på rostern nu om du menade det. Han var väl satt som RFA när hans kontrakt gick ut i våras. Förhandlingar hade påbörjats när lockouten kom i vägen.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Lumber Jack: ja så kan det bli.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Då var ju inget klart om han stod som RFA.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
sniper: Det vore onekligen logisk att om Brynäs tilldöms böter för Cody-affären att boten blir den summa Cody betalat.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

tompap71: Jag har för mig att han stod som RFA och inte utsatt på waivers.

Allt jag vet är att han fanns med på Leaf's roster på hemsidan innan Lockouten var officiell.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Stod han med som RFA då eller? Har svårt att tro att Toronto gjort klart något med Franson innan lockouten officiellt var över helt enkelt eftersom NHL inte tillåter det. Kostar förmodligen betydligt mycket mer att bråka med NHL än en bunt pajaser i hockeyligan.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Carl Lejonkräk:Jag misstänker att Toronto gjorde klart med Franson innan lockouten var över vilket kan påverka negativt. Han stod nämligen med på deras roster innan lockouten var över officiellt.

Nånting är det i alla fall i och med att hela affären hamnat under luppen.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
sniper: Det lär visa sig med böterna, om det ens blir några...Sen är det biten med det skadade förtroendet.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Carl Lejonkräk: Det låter ju som om man funnit tveksamheter i kontraktet och det jag tror det i så fall gäller, utifrån Expressens beskrivning av kontraktet, är att man specificerat Codys möjligheter att bryta kontraktet och gå till annan liga. Hade man nöjt sig med att specificera konsekvensen av kontraktsbrott hade man nog klarat sig undan bättre.

Men det här är ju bara svammel från en läktarjurist....

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Carl Lejonkräk:

Som sagt vi vet inte hur kontraktet ser ut. Finns där en klausul som tillåter Cody att köpa ut sig för att gå till Nhl så har ju Brynäs gjort fel som tillåtit det kontraktet.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn: "Så har Sundlöv återigen kostat Brynäs en jäkla massa pengar på grund av ännu ett experiment..."

Är inte så säker på att det kostar Brynäs en massa pengar. Vad jag har förstått så fick väl Brynäs tillbaka de pengar de hade betalt i lön till Cody. De pengarna borde räcka till att betala böterna med.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Rytter: De som om möjligt gjort fel här måste vara Cody och Toronto. Svårt att se att Brynäs kan straffas för ett brutet kontrakt fast med Loob och Helber i juryn.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Spinningswede:Uppenbarligen så har man missat nåt med tanke på utkomsten.

Sundlöv ha dragit ner Brynäs i smutsen och bör avgå omedelbart.

Det är inte VI som ska bita i det sura äpplet för HANS gärningar. Det får han göra själv.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Huge: Problemet kan ju vara att man infört en icke tillåten out-klausul. 
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Huge:

Hur många fall kommer du på där en spelare köpt ut sig från kontraktet och gått till Nhl? Hade han gått till en liga i Europa hade ingen sagt nått, men nu gick han till Nhl efter datumet för övergångar hade passerat.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:FEL

Man lutar sig mot överenskommelsen mellan IIHF och NHL, hur många har gått över efter slutdatumet? Orzagh å nån mer....

Hur var det med läsförståelsen?

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Rytter:

Straff som Brynäs riskerar: ”Tillrättavisning”, ”Varning” och/eller ”Böter”. Bötesbelopp ska användas till förebyggande säkerhetsåtgärder.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn: Jag tar för givet att Sundlöv som erfaren sportchef vet hur regelverket ser ut och utformar spelarkontrakten utifrån det. Har han inte följt regelverket är det väl bara att bita i det sura äpplet och ta konsekvenserna som sportchef och förening!

Hur svårt kan det vara?

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Zappaholic:

Tror du har helt rätt. HL kan inte besluta om poängavdrag utan detta ligger på förbundet.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: "Men du saknar argument och då kommer såna inlägg."

Sa mannen med noll läsförståelse.
Du missade visst helt mitt huvudargument, trots att jag försökte uttrycka mig så enkelt och infantilt som möjligt så att även du skulle förstå:

Det går inte att straffa oss för att en spelare själv väljer att bryta sitt kontrakt, i samförstånd med sin arbetsgivare.
Isf får man gå tillbaka och retroaktivt straffa alla lag där spelare vantrivts eller i övrigt kommit på kant med sin arbetsgivare och sen valt att själv bryta kontraktet och köpa sig fri.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Lockout 2012
mattias - 74:På sin höjd blir man av med de poäng man tagit under de matcher Cody har spelat..Å det är inte många,, Fast det skulle ju rendera i att Brynäs blir indragna i bottenstriden
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Zappaholic:Det är säkert möjligt, HL verkar ju i det närmsta vara nåt i stil med en/ett maffia/syndikat.

Fast det lutar nog åt böter om det blir fällande dom.

Så har Sundlöv återigen kostat Brynäs en jäkla massa pengar på grund av ännu ett experiment...

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Självklart blir det inte så många poäng men poängavdrag är väl inte uteslutet eller vad tror du?

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Vad har HL för jurisdiktion att utdela straff i form av poängavdrag? Det är väl det svenska ishockeyförbundet som delar ut sådana straff och Vad jag vet så tittar de ju inte ens på ärendet? Har jag fel?
Kommentera

Sv: Lockout 2012
mattias - 74:Ja i så fall kanske Rögle eller Timrå har en chans att undvika KS om vi får börja om med -16 poäng haha...
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Jag menade att det blir ,axpoängavdrag såklart och han spelade väl en del matcher?

Kommentera

Sv: Lockout 2012

mattias - 74: "Värsta tänkbara för er är ju att ni får poängavdrag för dom matcher franson varit med"

Haha.. det känns som ett straff vi kan ta... För de har ju inte blivit många poäng under den perioden.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:

Utan att veta vad ni får för straff så kan jag dra en parralell.

Det var ju faktiskt på det viset vill jag minnas att när VIK tog in 3 NHL spelare trots att överenskommelsen var 2 i varje lag när det var Lockout senast så straffades dom genom uteblivna TV pengar vilket ledde till att dom gick i Konkurs säsongen efter vill jag minnas så sakta i backarna med att tro att det här löser sig i en hanndvändning för det gör det inte.

Värsta tänkbara för er är ju att ni får poängavdrag för dom matcher franson varit med. Sitt inte lugnt i båten jag förstår alla andra Brynäsare på det här forumet att dom är skitnödiga, det hade jag varit om jag varit Brynäsare men nu är jag leksing som du vet och vi har ju våra egna problem om man säger ;)

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:Du har inte insett att du är för gammal för ironi...

Men du saknar argument och då kommer såna inlägg.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:"Välkomna till utomhusrinken bakom squashallen!!"

Allt annat är nog rätt troligt, men finns den där uterinken verkligen kvar?

Kommentera

Sv: Lockout 2012

 "Vill det sig illa så kan man bli utselutna ur HL. Om det innebär degradering eller vad det kan bli får vi se."

Vi blir degraderade och får börja om i div8.
Nästa hemmamatch blir mot Hemsta på fredagkväll kl 1830.
Välkomna till utomhusrinken bakom squashallen!!

HGK blir offentligt stenad på Rådhustorget, Sundlöv får löpa gatlopp utmed Staketgatan, Wille blir rådbråkad innan hans huvud och avslagna armar/ben hängs upp på stegel och hjul.

TJ flyr landet och dyker upp som tränare i Ulan Bator.
Pecka blir målvaktstränare på Sri Lanka.
Spelartruppen auktioneras ut till högstbjudande, inbringar exakt 583 kronor, som går till kronofogden.

Medgångarna kastar in hannduken, men jag och övriga trogan motgångsfans möts på Hemsta IP på fredagkväll.
Här kan vi snacka återtåg.
Leksand, gå och lägg er.....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge: "Det HL nu försöker göra är att straffa oss för att vi agerat i en gråzon.
Att statuera exempel på den typen av vaga grunder är bara löjligt och känns mest som ett spel för gallerierna."

Vilken tur att du har järnkoll på hur avtalet ser ut i sin helhet. Det ä knappast detta som gjort att HL valt att gå vidare...

Hade det varit nån annan än Sundlöv så hade det låtit annorlunda från ditt håll.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Peja: " Om avsikten hela tiden var att han skulle bryta för att flytta till NHL, så tror jag att Brynäs har brutit mot NHL-deadlinen."

Såvitt jag fortfarande kan se var väl avsikten att han skulle stanna säsongen ut. Franson saknade kontrakt och var inte lockoutad.
När Franson sen fick ett anbud från Toronto som han inte kunde tacka nej till, samtidigt som Brynäs förstod att det inte är nån vits med att behålla en spelare som redan är nån annanstans och som själv valde att köpa ut sig, så begriper jag inte vilket fel Sundlöv skulle ha gjort?
Den springande punkten är att Franson var kontraktslös därför går det inte att statuera nåt "juridiskt" exempel.
Det HL nu försöker göra är att straffa oss för att vi agerat i en gråzon.
Att statuera exempel på den typen av vaga grunder är bara löjligt och känns mest som ett spel för gallerierna.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Berka:Exempel kommer att staueras, Frågan är om frölunda och modo kommer att dras med de med....
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Carl Lejonkräk: Att folk dömer Brynäs nu är nog för att Brynäs dömde Modo och Frölunda tidigare, dubbelmoral är sällan uppskattat. Jag tror för övrigt inte det kommer delas ut några stora straff, om det nu öht framgår att sundlöv gjort något fel .
Sen alla tidigare kortidskontrakt gått obemärkt förbi har gått bra eftersom ingen orkat bry sig, utan man började dra upp det när Modo signade Steen och då blev det genast lite för orättvist för vissa klubbar, men jag hoppas verkligen HL drar upp riktiga regler nu efter dom rett upp den här soppan en gång för alla.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Carl Lejonkräk:Vill det sig illa så kan man bli utselutna ur HL. Om det innebär degradering eller vad det kan bli får vi se.

TV pengarna skall visst vara svåra att ta förTV avtalet gäller ju ALLA matcher i ES

Kommentera

Sv: Lockout 2012
sylf: " Vem ska vi ha som sportchef?"

Vi har ju redan en sportchef, räcker inte det?
Onödigt att anställa en till, kostar bara en massa pengar...
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Berka: Risken är att Brynäs får böta rejält här eller kan konsekvenserna bli än värre? Brynäs ska dömas av folk som verkar ha bestämt sig för att fälla Brynäs redan och jag är riktigt orolig här. Sen varför de förbjudna korttidskontrakten gång på gång passerar ostraffat kan man ju undra....

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Berka:Klart som fan att det är mer... Annars är det ju egendomligt att dra det vidare.

Att tro på Brynäs version de gått ut med i media utan att ifrågasätta är ju mer än lovligt naivt.

Fast det lär komma ut information framöver...

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Gurra88: Jag står för min anonyma identitet Carl Lejonkräk. Kul att du hellre snackar om mig än om Brynäs eller hockey i allmänhet.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Carl Lejonkräk: Jag tror inte man granskar detta om det finns mer bakom än de du tar upp nu!
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Carl Lejonkräk: Märkligt att någon uppmanar folk att stå upp för något när du själv inte kan stå för din egen identitet? Märkligt som sagt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Hockeyligans disciplinråd leds alltså av Hockeyligans advokat som sedan ska handplocka sakkunniga från övriga klubbar. Jag hoppas era advokater undersöker ifall det finns jäv, för det luktar som det.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn:"Det är bara för Sundlövatt avgå. Nu har han svärtat ner Brynäs IFoch det förtroendekapital vi haft jämtemot HL och Svenska Ishockey Förbundet är kraftigt reducerat.

Nu KRÄVS det att Brynäs visar kraft tag och SPARKAR chefen. Alltså Sundlöv."

NEJ! Brynäs ska stå upp för det de har gjort, nämligen värvar en kontraktslös spelare för resten av säsongen. Ingen klubb ska straffas för att ett kontrakt bryts och givetvis så är det klubben som värvar från Europa efter dead-line och spelaren som flyttar till NHL-efter dead line som har gjort fel. Straffas Brynäs här så innebär det att klubbar bär ansvar för vad en spelare gör efter att ett kontrakt är brutet. Stå upp för Brynäs och Sundlöv uppmanar jag er alla att göra!

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Extremt roligt att de som skrikit att Sundlöv är skuldfri nu sitter där med skägget i brevlådan.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
73Sjöbba:HGK kan avgå han med...
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Vem ska vi ha som sportchef?
Kommentera

Sv: Lockout 2012

sylf:Essensen i det hela är ju att hade NHL lockouten pågått fortfarande så hade Cody varit kvar i Brynäs. Det är väl uppenbart att man gjort allt man kan för att kringå regler och överenskommelser.

Det är illa nog. Vad domen blir är oväsentligt. Sundlöv måste bort för att man skall kunna börja att bygga förtroende hos våra ES kollegor igen.

Jag flaggade för detta i samma stund Franson blev klar. Men då blev jag i princip idiotförklarad av vissa här.

Nu sitter vi med svarte petter likt förbannat.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Ron: Det verkar aningen suspekt.

"Brynäs klubbdirektör Hans-Göran Karlsson:
– Jag kan inte kommentera nånting som gäller avtalet med Cody Franson. De där uppgifterna får stå för den som presenterar dem. Jag vet inte var dom kommer ifrån."

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn: Men om Cody köpt ut sig från kontraktet, och SEN skrivit på för Toronto, så har ju Brynäs inte släppt nån till NHL. Vattentätt!!

Förtroendekapitalet går det nog åt helvete med!

Kommentera

« · 1552134 · »