Brynäs IF

711113 inlägg · 7953 ämnen

Lockout 2012

1584441 · » Till forumet


Sv: Lockout 2012
aug 6

Nu fylls SHL av transatlanter. Synd att man inte tillät de BÄSTA att spela förra säsongen... Då var det dåligt för svensk hockey..

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Huge: Intressant vändning den här lockout-debatten har tagit....
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Du verkar var mkt för sexistiska anspelningar och könsrelaterade problem.
Säkert att du verkligen är man och inte nån ambivalent hermafrodit som är osäker på sin egentliga läggning?
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Lunkan: Ingen.
Förutom arslet själv då, förstås.
Det lär ju se sig självt i spegelbilden därnere...  
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:Du har väl dessutom skurgummeknän och en extremt utvecklad sugreflex.

Sväljer du eller?

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Huge:En liten försynt fråga, för vem visar du arslet när du skiter?
Kommentera

Sv: Lockout 2012
foppa78: Klart jag vet hur det känns.
Varje gång jag skiter så visar jag hela arslet, och det tror jag även du gör.
Så välkommen i klubben.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Grattis, isf är vi två om att erkänna oss ha fel, beroende på vad man kommer fram till.
Så här skrev jag nämligen igår, men din sedvanliga brist på läsförstålse verkar återigen spöka för dig:

"Har sagt det redan och säger det igen för att slippa höra ditt sedvanliga svammel om att vända kappan:
OM Sundlöv ljugit och det finns en outklausul så kommer saken i ett annat läge och Sundlöv ska isf ha välförtjänt kritik."

"Men jag är ju man.. "

Du verkar något osäker på det, eftersom du måste betona saken... 
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Huge: Ja du om någon vet väll hur det känns att ha visa hela arslet!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:Vi får väl se. Skulle det bli så kommer jag att erkänna att jag haft fel . Inte skriva halva niveller här där jag förvänger och förvanskar det jag skrivit innan. Något du har svart bälte i.

Men jag är ju man.. du är inget annat än en kappvändare.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Carl Lejonkräk: Ja, han och Lindgren verkar visa halva arslet redan nu, så jag rekommenderar en rejäl livrem alt ett par hängslen.... ;-)
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Spinningswede: Kanske det blir Slajsarn som tappar brallorna :-)
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Börjar kännas som om några står med brallorna nere. Slingerbult!

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Risk för dumstrut på för Sundlöv om han skrivit ett enda ord om NHL i kontraktet i alla fall. Det som är värst är att Brynäs riskerar att tappa fokus på spelet av alla turer runt detta och att marknaden nu verkligen är död på riktigt. Sundlöv borde kanske ha hittat en lite säkrare värvning än att chansa med Cody som den free-agent han var. Det är aldrig för sent att lära sig någonting nytt för vår käre sportchef.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Va? Jag har väl inte påstått annat än att Brynäs skall anses oskyldiga fram tills att motsatsen bevisats.  Att man är oskyldig ska man inte behöva bevisa utan det är de som anklagar som ska komma med bevis....(jag misstänker starkt att brynäs är skyldiga men det är en annan sak)
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Carl Lejonkräk:Precis som du är objektiv nu menar du? Du har ju redan bestämt dig för att Brynäs/Sundlöv är oskyldiga som barn.

Å detta UTAN att ha sett några som helst bevis som stödjer det.

Det faktum att Lindgren väljer att anmäla säger ju att det fins saker som HAN anser inte är inom ramarna av avtalet.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Inte säkert att Brynäs har gjort brutit mot någonting. Att någon anmäls behöver ju inte innebära att denne döms. Risken här är bara att domarna är lika neutrala som i Tomas Qickmålet bara.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:"Isf kan man ju fråga sig varför han vill att disciplinrådet granskar saken, om han ändå bestämt sig?"

Det kallas för demokrati. Hur skulle det se ut om Lindgren satt och gjorde egna bedömningar på egen hand och delade ut bestraffningar helt efter egen skön?

Det är ju uppenbart att det finns delar av kontraktet som inte ryms innanför de ramar som avtalet utgör. Så precis som en domare som anmäler en ful tackling till DN har Lindgren gjort detsamma.

Nu ligger bollen hos "Lotterinämnden"... do the math...

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Häng med lite nu.
Lindgren säger ju att vi inte gjort nåt fel ur HL:s synvinkel men vill reda ut om vi brutit mot avtalet mellan NHL och SIF.
Alltså VET han ingenting än så länge, mer än att han redan nu tolkar vårt agerande som straffgrundande.
Isf kan man ju fråga sig varför han vill att disciplinrådet granskar saken, om han ändå bestämt sig?
Har sagt det redan och säger det igen för att slippa höra ditt sedvanliga svammel om att vända kappan:
OM Sundlöv ljugit och det finns en outklausul så kommer saken i ett annat läge och Sundlöv ska isf ha välförtjänt kritik.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Enaranger:

Jag tror inte att IIHF kan stoppa Franson från spel i NHL. Däremot kan de stoppa honom från spel i Europa och landslagsturneringar, vilket han inte lär bry sig speciellt mycket om.

Det verkar inte riktigt som att ni inser att "gråzonen" ni försvarar, i princip innebär att det gällande avtalet om NHL-deadlines, som det har kämpats så hårt för, blir värdelöst. Om detta fall får passera utan granskning, innebär det att det är fritt fram för alla spelare att göra likadant.

NHL-klubbarna kan sitta lugnt i båten och se vilka spelare som verkar hetast i Elitserien, för att sedan erbjuda dem kontrakt lagom till slutspurten. Om det står inskrivet i spelarnas kontrakt att de kan upplösa kontraktet när de vill (vilket det med all sannolikhet har gjort i Codys), förutsatt att de betalar en liten summa, så finns det ju inte längre något skydd mot NHL.

Jag menar, hur kul slutspel skulle det bli om Carl Söderberg och Bud Holloway köpte ut sig lagom till Kvartsfinal 3 för att istället lira Stanley Cup-slutspel? Ni tycks inte ha förstått det, men det är av denna anledning som det är förbjudet med NHL-klausuler.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:"Franson kan i det här fallet (om det saknas en outklausul som ger honom rätt att bryta för att gå till NHL) jämställas med en överårig kontrakterad spelare som inte platsar och där båda parter väljer att gå varsin väg.
Svårare är det inte."

Det är nog lika bra att du mejlar HL och talar oom det för dem. För uppenbarligen har de gjort en annan tolkning.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Huge: Du har slagit en spik i huvudet.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Enaranger: Du slår huvet på spiken.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Om nu detta avtal mellan elitserien/hockeyligan/europa är så vattentätt att
inga spelare kan gå till NHL efter ett visst datum, ja då är det väl bara för
IIHF och/eller svenska ishockeyförbundet att stoppa franson från spel i NHL.

Men jag gissar att de inte har mod till det.

Därför anmäler hockeyligan Brynäs till sin egen diciplinnämnd,
där de vet att de kan "vinna", eftersom det är de själva som dömer.

De skulle visst ta in representanter från några andra klubbar att döma.
Låt mig gissa: Loob, Helber, Växjönissen, någon från Rögle och han i
AIK som minsann varit i näringslivet.

Det låter som en passande domstol från närmsta bananrepublik.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: HL har inget att komma med sett till deras egna rekommendationer i överenskommelsen, den har vi följt.
Då försöker man hitta nåt oegentligt som förekommit, sett till vad avtalet mellan NHL och SIF säger.
Kan inte tänka mig att det står nåt där om att det är förbjudet att bryta ett kontrakt med en spelare, om denne av nån anledning vill gå och arbetsgivaren ger sitt samtycke.
Franson kan i det här fallet (om det saknas en outklausul som ger honom rätt att bryta för att gå till NHL) jämställas med en överårig kontrakterad spelare som inte platsar och där båda parter väljer att gå varsin väg.
Svårare är det inte.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
tompap71:Men det finns ju fortfarande ett avtal som gör att spelare kan lämna ES för spel i NHL. Där har du pudelns kärna...
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:Och de "faktiska omständigheterna" ha du järnkoll på?

HL ville ta del av kontraktet, efter att de gjort det så har Brynäs anmälts. Det tyder väl på att "De faktiska omständigheterna" INTE är som Brynäs har deklarerat i media, eller?

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Jag har inte dragit några som helst slutsatser mer än att saken kommer i ett annat läge om det visar sig att det funnits en outklausul.
Det är DU och andra spåkärringar som dragit slutsatsen att Franson med säkerhet skulle skriva på för Toronto.
Därmed har du/ni gjort samma fel som HL nu gör: baserar ev bestraffningsgrunder på ett moraliskt antagande och inte på faktiska omständigheter.
Kommentera

Sv: Lockout 2012
16 lag i ES är nästan ett måste nu.. 
En tydligare målsättning riktlinje / regelbok i HL måste också fram.
Sen ser jag också gärna en satsning på domaren ifrån varje elitklubb, att det krävs ett domarutbildning på något sätt inom alla hockeygym (kanske redan gör?) så att alla spelare får testa på att dömma hockey så de får en större inbklick hur det är på andra sidan, samt så måste klubbarna stötta de grabbar som inte kan livnära sig som elitspelare att satsa på en domar/tränar-karriär.

Talanger och intresse verkar ju finnas i och med den goda talangutvecklingen i sverige de senaste åren. Ta vara på det fullt ut! 
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Och vilket är beslutet? Det beslut som KKV fann olagligt har ju enligt HL:s VD Jörgen Lindgren aldrig tagits, något som t o m hävdats i domstol och låg till grund för att HL blev friad i marknadsdomstolen. Beslutet handlade tydligen om att ett gammalt beslut angående korttidskontrakt fortfarande skulle gälla, samtliga korttidskontrakt. Det tycks dock inte en del av klubbarnas representanter i HL ha fattat utan går på om brott mott att ta in lockoutspelare... För att toppa det hela har ju inget av detta med varför Brynäs blir anmäld till disciplinrådet att göra. Ett disciplinråd som för övrigt består av en advokat samt utvalda sakkunniga från Brynäs motståndare.

Hur kan man se det som något annat än en jävla cirkus fullt med pajaser?

Kommentera

Sv: Lockout 2012

tompap71:Pajaser som tog ett beslut efter en omröstning vilket representanter från Brynäs gått ut med och stöttat, och talat sig varma över. Och samtidigt jobbat med att göra allt man kan för att kringgå dessa regler.

Att man vill göra en markering för sånt handlande behöver man inte vara pajas för. Det handlar om förtroende och där har Brynäs brustit rejält.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Det är möjligt att man hade kunnat skött det bättre. Jag tycker dock fortfarande att det hela är en storm i ett vattenglas skapat av pajaserna i hockeyligan, en organisation som överlevt sig själv och borde ha upplösts för länge sedan. Ska vi snacka om förtroende och anseende så är det där vi ska börja.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

sniper:Haha, ja så kan man se på det.... Eller att NHL hämtar hem "sina" spelare under säsong.

Frågan är hur mycket gehör Brynäs får i framtiden för SINA åsikter i olika frågor....

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:"Oavsett vad som skrivits så har det renderat i en granskning och detta har svärtat ner Brynäs IF. Vad det blir för konsekvenser visar sig."

Det skulle kunna bli så att regelverket ändras så att vi får möjlighet att under säsong skicka spelare till NHL som inte platsar i Brynäs ;-)

Kommentera

Sv: Lockout 2012

tompap71:Ja det är sant...Det kan även vara så enkelt att man inte uppdaterat rostern sedan förra säsongen heller...

Men det är skitsamma. Nu är det Brynäs jag intresserar mig för och jag gillar INTE sättet Bynäs har agerat på för fem öre.

Det var inte länge sen man stod i media och talade sig varm om hur dåligt det var med korttidskontrakt och samtidigt jobbadei nån slags gråzon och värvde en spelare som man visste skulle försvinna när NHL drog igång igen.

Kanske hoppades man på att säsongen skulle blåsas av och inget av detta skulle komma i dagen.

Men baserat på det uttalande som Fransons agent gjordeså tyder ju allt på att det fanns en outklausul.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Huge:Oavsett vad som skrivits så har det renderat i en granskning och detta har svärtat ner Brynäs IF. Vad det blir för konsekvenser visar sig.

Jag tycker ändå att det är lite kul att du kan dra såna sltsatser när du i andra fall kräver "bevis" för minsta lilla påstående.

Men det är klart. Du anser väl att du vet bättre än HL

Kommentera

Sv: Lockout 2012

J F K:

Det är dagens sanning. :)

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Räcker väl att de kollar igenom matcherna han var med så ser de att vi fått straff nog av ATT han var med och spelade alls
Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Jo men det är inte ovanligt att RFA och prospects står med på rostern före säsongsstart, inför training camp, dock brukar de vara markerade som just RFA eller prospect. Och att Cody tog QO:t kan vi utesluta eftersom kontraktet han skrev på ger drygt 300k dollar mer än vad det skulle ha gjort.

Men vi kan vara överens om en sak, något skumt är det.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: ":FEL

Man lutar sig mot överenskommelsen mellan IIHF och NHL, hur många har gått över efter slutdatumet? Orzagh å nån mer....

Hur var det med läsförståelsen?"

Som jag och några redan begripit, men inte du och vissa andra:
vad Franson gör efter att självmant ha brutit kontraktet med Brynäs är isf en sak mellan honom och Toronto.
Så länge det inte finns nåt skrivet mellan Brynäs och Franson mer än att han var kontrakterad för resten av säsongen, så kan jag inte se hur vi ska kunna straffas för att ha släppt en spelare som själv valt att bryta kontraktet.

Men om Sundlöv nu har varit så obegåvad att han skrivit in nån outklausul som säger att Franson är fri att gå till just NHL, då kommer saken i ett helt annat läge.
Men varför skulle Sundlöv och Franson skriva in en sån klausul när man visste att det fanns en möjlighet/sannolikhet att Toronto skulle bli den nya arbetsgivaren?

Du får nog öva lite mer på dina läsförståelseproblem, själv har jag aldrig haft några. 

Kommentera

Sv: Lockout 2012
tompap71:Nej det kan så vara. Men oavsett så stod han uppsatt på rotern på hemsidan. Det kanske till och med var så att Cody ändrade sig och tog det Quaifying offér han fått innan. Å då blir det väl en gråzon i det faet med ;-)
Kommentera

Sv: Lockout 2012
tompap71: Med hockeyligan som företrädare behöver svensk hockey inga yttre fiender.
Kommentera

Sv: Lockout 2012

J F K:

Visst är det så, men skrivningen om andra ligor skulle kunna göra det juridiskt hållbart.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Ja det var nu jag menade och ja, jag vet att Toronto hade gett honom ett qualifying offer som Fransson sa nej till i Juli, mycket mer förhandlande än så förekom inte innan lockouten.

Hursomhelst kan Toronto bli straffad av NHL om de gjort klart något med Franson innan lockouten var över, den risken tror inte jag man tar.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
J F K: Bra jobbat Brynäs ni har gjort våran klubb till svarta fåret i elitserien! :-(
Kommentera

Sv: Lockout 2012

tompap71: Det retar väl många att det var så fruktansvärt uppenbart att Franson skulle dra samma sekund som lockouten upphörde. Det finns väl ingen hockeykunnig som inte satt och funderade på vilket sätt Brynäs skulle använda sig utav för att släppa Franson. Själv trodde jag på en annan lösning än att Franson skulle köpa sig fri, typ att han sparkats eller lämnade "av personliga skäl".

Andra ligor? Nej, det var klart redan när han skrev på för Brynäs att det skulle bli Toronto.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

tompap71:En spekulation god som vilken annan somm helst

FAKTA: Nånging är väldigt oklart i och med att ärendet tagits upp till granskning.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Jag är glad att vi har en sportchef som Sundlöv. En som vågar att prova nått nytt. Ex stor trupp, ta in Borken efter att han fått sparken, lyfta upp juniorer istället för att betatala pengar till överbetalda legoknektar,m.m.

Den här gången testade han ev gränserna med kontraktsskrivning. Det kommer att visa sig om det var rätt eller fel.

Det jag vill ha sagt är att det är personer som Sundlöv som gör att saker utvecklas och att det inte ser lika som när det börjades spela hockey.

Det är bara döda laxar som flyter med strömmen.

Kommentera

Sv: Lockout 2012

Slajsarn:

Om jag ska våga mig på att spekulera skulle jag gissa att man hade en skrivning i kontraktet som sa att Franson kunde köpa ut sig för att gå till en annan liga, vilket vore ok om han gått till en liga i Europa, men att man inte specifikt förbjuder övergång till NHL.

Kommentera

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Dom hade väl även avslutats då de inte kom överens?
Kommentera

1584441 · »