1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737209 inlägg · 7967 ämnen

Luleå Hockey-Brynäs IF 4/12-17.00 Coop Arena

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF 4/12-17.00 Coop Arena
Anders Berg: "Förstår du?"

Det frågar du en snubbe som klampade in och tyckte förlusten mot LHC var skitskön?

Gurra88: " Han verkar ha skakat av sig de. Och det visar väl att han som du säger har ett starkt psyke. Men det kan man knappast veta innan.. Ledningen gjorde bort sig, men det kan du förstås aldrig inse.."

Morsning.
Så du tror på fullt allvar att man värvade Greiss utan att öht ta reda på nånting om honom vad gäller hans starka resp svaga sidor som målvakt?
Psyket är nog ngt av det första man tittar på, skulle jag tro, och den biten tror jag man varit minst orolig för eftersom hans starka psyka och förmåga att hela tiden fokusera på nästa puck, nästa skott och nästa match, som bekant har framhållits extra från bl.a tidigare lagkamrater och tränare.
Mao: vi har med en Markantyp att göra här.
Så ditt snack om "det kan man knappast veta innan" ekar väldigt ihåligt.

arnio: Brynäs har 2 halvskapliga målvakter och har dessutom spelat väldigt släpphänt i försvaret.
Greiss värvas som tilltänkt förstemålvakt men är otränad.
CZ/Alcén bedömer att han ändå kan debutera efter ett par träningar och att det måste ske snabbt eftersom det är just matchträning han behöver i första hand.
Där har du EN anledning till varför man låter Greiss debutera redan mot SSK.

En annan anledning kan vara vårt dittills dåliga försvarsspel.
Genom att låta en matchotränad målvakt debutera så sätter man press på uteförsvaret att hjälpa sin målvakt lite extra, vilket säkert var en baktanke från CZ/Alcéns sida. Att spelarna sen såg ut att ha glömt ev överenskommelser om att hjälpa Greiss i hans första match, är en annan femma.
Tror iaf att man hade föresatsen att göra det.

Det enda vi med säkerhet VET är att det mesta gått framåt efter SSK-matchen, även om det blivit ett par bakslag (tänker främst på insatsen mot AIK hemma).
Nu uppträder hela laget på ett helt annat sätt överlag och som du säger: både Greiss och Svedberg på G.

Och nu kommer det underbara:
Med ovanstående händelseutveckling som underlag drar vårt småländska hockeyorakel slutsatsen:

"Ledningen gjorde bort sig"

Säg så här: om ledningen i det här fallet "gjorde bort sig" när resultatet blev ett bättre och stabilare spel överlag, så får man gärna fortsätta att "göra bort sig" via fler liknande beslut.....

Huge: Och samtidigt säger man indirekt till vedberg, Du gjorde en bra match igår men nu får du nöta bänk..

..Vi får nämligen in en matchotränad tysk så vi tänkte chansa med honom...

*serpentin*

GävleLasse: "Och samtidigt säger man indirekt till vedberg, Du gjorde en bra match igår men nu får du nöta bänk.."

Visst är det så.
Men so what?
Svedberg begriper väl för fasiken att han inte blev bänkad pga sin senaste insats?
Det viktigaste är ju att man kan motivera sitt beslut på ett sätt som Svedberg har förståelse för?
Och när man klarlagt att det handlar mer om långsiktigt tänk och nödvändigheten att ge Greiss matchträning så snabbt som möjligt, så är jag rätt så säker på att Svedberg är tillräckligt professionell för att inse att man gjort rätt.
Att han sen självfallet är besviken över att inte få chansen igen efter en fin insats, är en annan femma.

Redigerad kommentar

Huge: Men om det är långsiktigt så är det väl inte någon panik så att han knappt hinner hänga upp kavajen förrän det skall åkas till Södertälje att spela match. Hade Svedberg gjort en plattmatch innan så hade jag köpt det. Men nu visade han bra klass och man gör panikbytet ändå...

Har man en långsiktig plan så kunde man gott väntat en eller till och med två matcher...

GävleLasse: "och man gör panikbytet ändå..."

Men det är ju det snacket som är så överdrivet, vilket gör att din argumentering redan från start havererar.

Greiss gör ett par halvtaffliga ingripanden, helt klart, men i huvudsak är det ju uteförsvaret och en del oflyt som gör att målen trillar in.
Det är lätt att glömma bort i debatten.
Man hade nog ändå fått en relativt bra bild av Greiss under de träningar han trots allt genomförde innan matchen mot SSK.
Och på basis av den bilden så beslöt man att låta honom spela istf Svedberg.
Nån tokchansning, som du försöker säga att det var, tror jag inte att det handlat om.
Hade man varit riktigt osäker på Greiss status så hade man självfallet väntat ytterligare nån match, det säger ju om inte annat det sunda förnuftet. Speciellt med tanke på att Svedberg som sagt gjort en bra insats i matchen före.
Har man ovanstående som underlag så tycker jag att det är svårt att kritisera beslutet så kategoriskt som du gör.

Huge: Det roliga är att OM man valt att köra på med Svedberg en match till så hade du stöttat det beslutet hela vägen in i kaklet.,

GävleLasse: Morsning.
Jag har öht inte stöttat nåt av alternativen in i nåt kakel, om det nu undgått dig.
Jag menar att Svedberg hade varit ett helt Ok val, om man främst ser till den specifika matchen mot SSK och då han gjorde en bra insats i matchen före.
Samtidigt menar jag att det är svårt att kritisera beslutet så kategoriskt som du gör, eftersom det finns andra faktorer som talar FÖR det beslut man tog.
Om inte annat så visar väl spelet just nu att man måste ha gjort nåt rätt när man lät Greiss stå.
Vårt nuvarande spel är ju det enda konkreta kvitto vi har sas.
Hur det hade sett ut om Svedberg hade stått istället vet vi ju inte, det blir ren spekulation.

Huge: Kritiserar beslutet kategoriskt? Jag sa min stånd punkt sedan har du vänt och vridit på det hela. Det finns ingen som helst anledning att byta åsikt om det nu.

Grejen är att man chansade och misslyckades med den. Åkte på stordäng som grundlades genom två väldigt taffliga ingripanden från Greiss. I matchen efter var man i princip tvungna att köra vidare med Greis för att inte paja honom totalt. Torsk då med efter två riktiga blunders av Greiss.

Som den röda tråden var i den här diskussionen. JAG ansåg då och anser nu att man hade för brått med Greiss. PUNKT!

GävleLasse: Har aldrig bett dig byta nån ståndpunkt.
Den röda tråden har hela tiden varit frågan huruvida man kategoriskt kan kritisera beslutet som togs.
Jag menar att det finns saker som talar både FÖR och EMOT att man lät Greiss spela.
Du säger att det öht inte finns nåt som talar FÖR.
Om du nu inte har ändrat dig helt plötsligt så är jag ledsen; du kritiserar isf beslutet kategoriskt.

Huge: Hur ska någon annan än greiss själv säga hur hans psyke är? Vem vet förutom Greiss själv vart hans gräns går? Tror knappast att han varit med om några liknande säsonger.. där han fått en sån urusel start.. Där han knappt lämnat flyget innan man vill att han ska spela match med laget.. Och dessutom efter ett långt matchuppehåll..

Man gjorde bort sig, riktigt märkligt att du inte kan se de.. Jag kan se frestelsen att de ville köra med Greiss, men jag kan inte se behovet i läget där svedberg i matchen innan släppt in endast ett mål. De va inte nån panik och greiss borde spelats in på sunt sätt..

« · 1317058