1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739104 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Peja: "Vad grundar ni på att Svedberg är redo för ES?"

Vad jag har sett av honom så är han kass så fråga Sundlöv vad han grundar det hela på.

JanT: Visst är de unga och utvecklingsbara. Men att ge dem FÖR mycket ansvar som att hålla en nivå som man förväntar sig att en ES målvakt skall ha kan ha en direkt motverkande effekt.

Unga och utvecklingsbara målvakter har man ju av hävd som två bakom en solklar etta. Inte två stycken på en gång.

Huge: Alcén hade haft Sperrle massvis redan innan han hämtade honom till Brynäs... Liksom t.ex. Modig är Sperrle skicklig, men har inte psyket. Modig har sviktat så pass mycket i Luleå att det är omöjligt att inte betvivla hans psyke.

arnio: Vad grundar ni på att Svedberg är redo för ES?

arnio:

Du har uppenbarligen inte sett mycket av Ericsson märker jag !

JanT:

Japp Ejendal har klart och tydligt sagt att det är stopp nu, fast å andra sidan har man ju hört det där förut. Nya tränarna skall ju satsa på hemvävt och unga spelare, det har vi också hört förut.

mattias - 74: "Ericsson är absolut mogen för ES"
Vad grundar du det på? Några räddningar mot skitlag i Allsvenskan eller?

GävleLasse:

"Modig/Svedberg har ju i princip likvärdiga stats som Sperrle/Korhonen så jag tycker inte att de skulle vara skickligare."

Jag tycker att du missar utvecklingspotentialen hos Modig/Svedberg helt och hållet. De är fortfarande unga och utvecklingsbara.

Målvaktsstatistik säger inte allt.

mattias - 74: Svedberg/Ericsson känns hugget som stucket... Jag hade nog hellre sett att man satsat på en mer etablerad målvakt.

Det känns som att man värvade Modig som backup och köra med Läck som uttalad etta. När nu Läck drog så blev Modig helt plötsligt en kandidat för förstaspaden.

Väldigt konstigt agerat av Brynäs...Vi ses i KS nästa vår

mattias - 74: Ja han kommer definitivt inte spela i Leksands IF!

Hur går det med era värvningar btw? Har Ejendal stängt penningpungen?

Huge: Det här med målvakter är intressant;

Titta på hur läget inför säsongen 08/09 när vi gick in med 2 i sammanhanget helt oprövade målvakter; Markström/Lindbäck. Utfallet av detta vet vi alla.

Samma visa i Djurgården, som kört med tämligen orutinerade Ridderwall/Wesslau i ett par säsonger. Även där blev det succé.

Modig/Svedberg känns betydligt tryggare än vad Markström/Lindbäck gjorde inför 08/09.

Men visst kommer vi att tappa på målvaktsfronten, Markström ersätter man inte utan vidare. Men jag ser hellre 2 utvecklingsbara målvakter än ett "namn". Listan på målvakter med god stamtavla som floppat kan göras lång.

Noterar även att både Svedberg och Modig kom före "honken" i målvaktsligan, dessutom var de dessutom före Anders Nilsson som LHF nu satsar på som förstemålvakt....

Hade tonläget härinne varit detsamma om vi värvat "honken", tror inte det...

Clarence: Det behövs någonting väldigt trendbrytande i så fall. En rysk oljemiljonär eller nåt i den stilen.

Det känns som att ledningen har ett spår medans Sundlöv mer verkar vara inne på en annan linje.

Det skall bli högintressant att se hur det går med försäljningen av säsongskorten till nästa säsong. Jag har hört att det är många som inte tänker köpa något på grund av att föreningen inte satsar framåt.

GävleLasse:

hade hellre sett att ni försökt få Ericsson med Svedberg eller Modig som Back Up... Ericsson är absolut mogen för ES men nu verkar det bli Skellefteå!

GävleLasse: "Det känns som att man kör en lågbudgetsatsning nästa säsong. Det blir högintressant att se hur mycket back man gått den här säsongen."
Inget nytt direkt, i så fall...

Prata om att man vill framåt är ju lätt att göra för Brynäs-ledningen, men i praktik och handling händer aldrig nåt revolutionerande.
En ständig övertro på sitt eget lag, det är vad man går omkring med.
Denna klubb kommer aldrig mer leda svensk hockey, det kan jag aldrig tänka mej.

Huge: Modig/Svedberg har ju i princip likvärdiga stats som Sperrle/Korhonen så jag tycker inte att de skulle vara skickligare.

Modig klarade uppenbart inte av att konkurrera med Nilsson i Luleå. Och vad gäller Svedberg så känns han väldigt upp å ner. Precis som Sperrle var...

Huge: Minns bara Sundlövs ord, och nog fan såg han inte honom som en chansning, utan en stor möjlighet när han blev ledig.. Men du har rätt han var misslyckad.. Och om inget mer händer nu i truppen så kommer även den att bli misslyckad.. För exakt vad talar för att vi skulle ta kliv framåt i år?

Gurra88: Eftersom vilken tomte som helst idag begriper och redan då förstod att det inte handlade om nån drömvärvning utan en chansning som man hoppades skulle hålla, så uppfattade jag det som att du försökte raljera i vanlig ordning kring en misslyckad värvning, och ta den som intäkt för att allt som Sundlöv gör är dåligt.
Mao: att du spårat ur som vanligt.
Och då fick du också ett urspårat svar.
Svårare var det inte.

GävleLasse: Beror väl helt på hur resp målvakt är funtad rent mentalt.
Vissa kan ju stimuleras av konkurrensen och osäkerheten, det behöver iaf kanske inte alltid vara en nackdel.
Självklart känns det tryggare med en uttalad förstemålvakt, men då ska isf den uttalade försten verkligen kännas som nr 1, och inget annat.
Mkt beror dessutom i vilket läge av sin utveckling som resp målvakt befinner sig.
Modig känns för mig som en redan etablerad målvakt som nog gärna tar på sig rollen som förstemålvakt gentemot just Svedberg i det här fallet.
Och att Svedberg kanske underkastar sig och accepterar att för tillfället stå tillbaka en aning.
Men som sagt: sånt här måste ju Alcén och Sundlöv ha diskuterat med resp målvakt innan man går till beslut.
Med tanke på upplägget och att man bestämt sig för att INTE gå på en uttalad ersättare till Markan så blir ju en noggrann och genomtänkt analys extra viktig i det här läget.
Och som jag redan sagt: tycker att Korhonon/Sperrle-upplägget är jämförbart endast om man ser till själva principen.
Vad gäller det rent sportsliga i det fallet så känns både Svedberg och Modig helt enkelt som 2 skickligare målvakter.

Huge: Tänk att jag anade att ett sånt inlägg skulle komma. Allt jag sa att Skoog var en drömvärvning av sundlöv. Har för mig att han sa att han velat ha honom länge eller dylikt. Men du spårar ur som vanligt huge..

Men visst mycket möjligt att han hörde att att CZ va på väg - elitseriens i särklass tråkigaste tränare..;)

GävleLasse: "Vad Kahnberg behövde var ju speltid och förtroende. Inte ens Kahnberg gör mål från bnken. Så det handlar nog inte om dåligt självförtroende utan mer om att han inte FICK förtroende av Dahlén."

Utveckla det där. Menar du att Kahnberg inte hade dåligt självförtroende? Vad jag vill minnas så hade han en hel del istid i Frölunda trots att den blev mindre och mindre.

Huge: Har inte Modig och Svedberg visat tillräckligt att dom inte är några första målvakter i en Elitserieklubb?

Modig hade en räddningsprocent på 89,91 (knappast godkänt för en ES-målvakt). Sen har du Svedberg på 90,06 (det är väl snudd på godkänt).
Då stod Modig 34 matcher och Svedberg 32 matcher.

Visst man ska inte jämföra med Markan eller Wesslau men samtidigt så ska dessa två herrar försöka vara förstemålvakt så självklart ska vi kunna jämföra dom med Markan och Wesslau tex.

Honken är en målvakt som hade sämre procent än Svedberg och Modig men då gjorde Honken en dålig säsong sett över hela säsongen.

Jag är livrädd för våra målvakter kan jag säga.
Sen tycker jag att vi är något bättre rustade på backsidan med Ekholm och till viss del Lasse Jonsson. Har inte sett Dale så vill ej uttala mig om honom.

Det som skrämmer mig är att vi inte förstärkt något framåt. Vi kommer vara alldeles för tunna framåt tyvärr. Titta bara på slutspelet iår, vi har inte bredden, vi har inte tyngden. Varför då inte försöka fixa detta?

Gurra88: Visst var det så. Skoog var en toppback med enorma stats från både NHL, AHL, FM-liiga samt DEL.
Samtliga ES-lag var som bekant ute efter honom men det var ES sämsta sportchef och fattiga lilla Brynäs som han till sist valde.
Anledningen till att han inte lyckades var att vi spelade så enormt tråkigt, inte alls lika roligt som Djurgården.
Sen hade han visst hört att CZ skulle värvas om 4 år, och den enormt tråkiga hockey som denne står för ville Skoog öht inte uppleva.
Så han valde att självmant och medvetet spela så uselt och illa som han bara kunde, för att på så sätt inte få förlängt.
Sen skyllde Sundlöv på att Skoog tyvärr hade för dåligt självförtroende, men det är en annan historia.
Se där, nu vet du hur det ligger till.

Gurra88: Skoog var en chansning. Man hade väl inte ens ett skriande behov av backar när han värvades.

Huge:Det som gör mig mest orolig när det gäller målvakterna så är det att man inte har någon uttalad förstekeeper. Man minns med förskräckelse hur det var när man körde samma upplägg med Korhonen och Sperrle. Det krävs mycket av målvakterna att klara en sån situation och jag tycker inte att det talar för att det stimulerar någon av målvakternas utveckling. Det blir lätt att det tvärt om blir en motsatt effekt.

Tom-2 och Qvarre:

Jag rekommenderar att ni stillar er oro genom att fråga ansvariga vart pengarna går, så slipper ni fråga er själva.
Att fråga sig själv om nåt man inte har insyn eller kunskap kring och sen dessutom svara sig själv kan iofs vara intressant och stimulernade, men tror inte att det ger några svar som känns tillfredställande.

Huge: Så Skoog var en chansning?? Var väl i princip en av Sundlövs drömvärvningar om inte jag minns fel

GävleLasse: Jag skriver "ev" stukat självförtroende.
Och det gör jag därför att det inte finns några som helst bevis för att Svedberg skulle lida av den åkomman. Några mindre bra insatser kan bero på många saker, men härinne blir en utslängd illa underbyggd tes automatiskt sanning bara för att nån skrivit att Svedberg minsann har dåligt självförtroende.
Jämförelsen med Skoog är mest tröttsam och dessutom haltar den betänkligt.
Då handlade det om en rejäl chansning från Brynäs sida, då Skoog visat upp betänkligheter under en längre tid.
Här handlar det om en målvakt som trots allt gjort det bra, sett till förutsättningarna.

Qvarre: Det undrar jag med. Ska bli väldigt interesant att se bokslutet för det gågna året. Nuvarande trupp kan knappast va speciellt dyr, blir lite orolig faktist

arnio: "Kanske det är just att förlora Markan som Brynäs behövde för att förändra spelet och fatta att de behöver göra mer än två mål för att vinna."

Ja precis, för vi kommer behöva backa hem ännu mer nu med två stycken sämre målvakter än tidigare.. För jag antar inte att du menar att vi kommer få en offensivare och attraktivare hockey med detta lag?

Det är ju fan att Läck drar .. Gillar honom skarpt och verkar vara en riktigt bra stämningshöjare..

arnio: Vad Kahnberg behövde var ju speltid och förtroende. Inte ens Kahnberg gör mål från bnken. Så det handlar nog inte om dåligt självförtroende utan mer om att han inte FICK förtroende av Dahlén.

GävleLasse: "Huge:"Med nya idéer från Pecka, mer speltid och förtroende från CZ och ett miljöombyte så känns det som ett par ingredienser som kan få fart på vilket ev stukat självförtroende som helst."

Samma visa som man sade angående Simon Skoog...

Är Brynäs ett lag som vill framåt eller är det en instutition för spelare med sargat självförtroende."

Funkade ju bra med Kahnberg..

Huge:"Med nya idéer från Pecka, mer speltid och förtroende från CZ och ett miljöombyte så känns det som ett par ingredienser som kan få fart på vilket ev stukat självförtroende som helst."

Samma visa som man sade angående Simon Skoog...

Är Brynäs ett lag som vill framåt eller är det en instutition för spelare med sargat självförtroende.

Det känns som att man kör en lågbudgetsatsning nästa säsong. Det blir högintressant att se hur mycket back man gått den här säsongen.

Jag är orolig

Vad gör Brynäs med pengarna frågar jag mig.
Det blir ju några extra miljoner från Canal+, Dixon, Hutten och Ove är ju spelare som säkerligen har haft ganska höga lönekonton och den enda "dyra" värvning so far är väl Clarke.
Även på målvakstssidan är jag övertygad om att Brynäs betalar minde lön detta år då vi byter två 1:a målvakter mot två billiga dito. Förutsätter att de är billigare då de i alla fall är sämre.
Borde inte Brynäs ha ganska bra med pengar att värva för då det även blir några millar för de spelare som drar till NHL eller tänker jag fel?
Räntorna är rekordlåga så lånet på Arenan borde vara lägre än kalkylerat så antingen finns det ett svart hål där pengarna försvinner eller så borde det finnas utrymme för ett antal värningar av klass.

arnio: Ja, och Svedberg är dessutom hyfsat stor rent fysiskt, vilket känns bra.
Det som jag tycker låter lovande är att han verkar ha en vinnarskalle a la Markan.
Då har man också en vilja att lära sig och utvecklas.
Modig är för övrigt en rutinerad och skicklig målvakt, vad än några halsstarriga läktarcoacher i Luleå säger. Man blir inte landslagsmässig om man inte har några kvaliteter så i grunden finns det absolut kapacitet.
Känns iaf inte som en jämförelse med Korhonen/Sperrle (som vissa pekar på) är riktigt rättvis.

mattias - 74: "TOM jag som är neutral och följer alla lags Silly season måste säga att målvaktsparet med Modig och Svedberg är 2 målvakter som jag absolut skulle känna mig osäker med i laget om jag varit Brynäsare.."

Osäkert, om du jämför med vadå?
Markan och Läck?
Tja, jämfört med DEN uppställning så känns ärligt talat det mesta osäkert.
Det är ju det som är "problemet": realistiskt sett kan vi inte jämföra med det vi haft i Markan/Läck, eftersom det varit ett undantagspar.
Sen det här med uttalade förstemålvakter osv: det handlar om hur både laget och tiltänkta målvakter ser på saken.
Hur ser resp målvakt på Brynäs/CZ:s upplägg och intentioner med målvaktssidan?
Är dom beredda att ex flytta på sig om Markan kommer tillbaka?
Hur ser isf kontrakten ut?
Kan ju tänkas att nån av dom eller båda har accepterat läget, dvs att det inte blir nån uttalad förstemålvakt, eftersom ingen av dom har samma status som ex Markan har haft. Och då har ändå Läck känts som en riktigt bra målvakt som trots sin kapacitet accepterat rollen som andremålvakt bakom Markan.
Tror även att Alcéns roll som utvecklare och erkänt skicklig tränare har spelat i ni valet som både Modig och Svedberg gjort.
Kanske mer än dom flesta tror.

Huge: Svedbergs stora problem är att han är otroligt sen att komma i position efter att han varit på simtur. Förhoppningsvis så kan Alcén få ordning på detta. Annars så är han ju ganska reaktionssnabb..men brukar också ha hål i sig vid långskott...ung och förhoppningsvis formbar....Modig har i alla fall visat tidigare att han klarar elitserien....PEKKA Hjälp!

arnio: "jag ser inte laget som sämre förutom på målvaktssidan men där kanske Sundlöv överraskat med fingertoppskänsla, vem vet."

Håller med i hela din analys av läget.
Målvakten är väl den enda post där det känns som att vi blivit försvagade, eller säg så här: Markan och Läck var ett målvaktspar utöver det vanliga.
Nåt sånt GÅR inte att ersätta rakt av mht till Brynäs ekonomi.
Känns som att det handlar främst om just ekonomi i det här fallet och att man dessutom halvchansar på att Markan ev kommer tillbaka och tar med det i beräkningarna.
Angående alternativet med en likvärdig ersättare till Markan: finns inga garantier för att det för det första FINNS en riktigt bra likvärdig toppmålvakt tillgänglig och för det andra att han verkligen vill hit.
Och vad skulle han isf kosta i pengar?
Tja, förmodligen så pass mkt att ersättare till bl.a Hietanen knappast hade blivit Clark utan ytterligare en juniorback, typ.
Och att en spelare som Ekholm hade valt nåt annat lag.
Vi har ju dessutom en osäker Dixon som ska ersättas med nåt som helst är likvärdigt. Pengarna räcker inte till allting så det får bli en avvägning av hur dom på bästa sätt ska fördelas i det här knepiga fallet, då BÅDE Markan och Läck försvinner.
Hade varit ett helt annat och betydligt enklare läge om ex Läck hade varit kvar, vilket man säkerligen räknade med.

Lindström: "Ja eller kanske dig, upplys om deras storheter för du tycks ju sitta på samma kunskaper som Alcén."

Fel.
Det är DU, sylf och några andra läktarcoacher som som tror er sitta på helt nya och revolutionerande kunskaper om vilket val som är bäst.
Och dom kunskaperna har ni uppenbarligen förvärvat genom att sitta hemma i soffan och käka chips.
Imponerande....

sylf: "Tänk på att du snackar med killen som hyllade Jamie Ram, DJ, Simon Skoog......."

Jag TRODDE på Ram och Skoog, har öht inget med att hylla dom att göra.
Inte konstigare än när DU toksågar det mesta vad gäller nyförvärv och det sen visar sig att du varit fel ute. Av nån anledning bortser du från dina egna "misstag"...

Sen finns det ju dom som döper sina barn efter Jamie Ram.
Riktigt SÅÅÅÅ långt gick jag ju iaf inte....     :-)

Huge:

TOM jag som är neutral och följer alla lags Silly season måste säga att målvaktsparet med Modig och Svedberg är 2 målvakter som jag absolut skulle känna mig osäker med i laget om jag varit Brynäsare.. varför försöker man inte hitta en bra 1:a målis. Om man förstått Alcen så är ingen av dom tänkt att vara uttlad 1:a målis. Borde man inte ha det?

Peja: "Nej, men utskällda av fansen till Luleå respektive Modo. Sånt sänker självförtroendet. Tror du att en spelare som kommer från en dålig säsong har lika bra självförtroende som en spelare som kommer från en bra säsong?"

Bara för att dom ev blivit utskällda av ett gäng sylftyper i Modo resp Luleå så behöver det inte betyda nåt öht. Dom skäller ju på allt och alla oavsett.
Skulle snarare tro att det är tvärtom: när sylf och den typen av skribenter skäller, då vet man att ledningen satsat rätt.
Svedberg är tydligen en riktig vinnarskalle och sånt är enormt viktigt. Med lite drillning av Alcén så tror jag det kan bli riktigt bra.
Hans självförtroende naggades säkert i kanten när han inte fick speciellt mkt speltid i Modo, ngt som Boorken är inne på i dagens GD.
Sen begriper jag inte vad hans dåliga säsong i Modo har med saken att göra (om den nu verkligen var så dålig...).
Visst spelar en sämre säsong in i bilden men självlförtroende är såvitt jag vet en färskvara, som hänger ihop med laget i övrigt.
Med nya idéer från Pecka, mer speltid och förtroende från CZ och ett miljöombyte så känns det som ett par ingredienser som kan få fart på vilket ev stukat självförtroende som helst.

Pettisbif:

Så du menar på allvar att vi skall säga upp kontrakten med
Sandin, Hansen och Sundström?

Och det tror du är gjort i en handvändning?

"Vi har kvar att skriva kontrakt med Dackell, men där är vi i stort sett redan överens, det blir nog klart i de närmaste dagarna. Om ingen spelare försvinner till NHL är lagbygget klart, säger Sundlöv."

Va händer med Dixon? Har han fått andra bud, eller är han inte aktuell ändå?

arnio:Men? Har du inte sett hans "förslag" han lagt ut här? Han är inte från den här planeten...

Pettisbif: Äh lägg av nu! Först och främst så kan fler spelare faktiskt komma in. Sen så har vi ju en massa unga lovande spelare som kan bli kanon, kanske tom. bättre är Slovaker och Finnar med hyffsade stats på Eurohockey.
Kanske det är just att förlora Markan som Brynäs behövde för att förändra spelet och fatta att de behöver göra mer än två mål för att vinna.

jag ser inte laget som sämre förutom på målvaktssidan men där kanske Sundlöv överraskat med fingertoppskänsla, vem vet. Backsidan har vi ju nästan två nyförvärv bara i Jonsson och Andersén. Framåt så har vi massa unga talanger som jag tror mycket på och som liksom kommer att få komma fram nu när Ove och Dixon lämnat.

Jag ser fram emot nästa säsong som fan i alla fall och tror att detta blir bra!

Vilket bra och roligt lag vi får se nästa säsong :S

Mattias Modig
Niklas Svedberg

Lasse Jonsson
Niclas Andersén
Dale Clarke
Jörgen Sundqvist
Mattias Ekholm
Simon Bertilsson
Simon Löf
Victor Berglind

Eero Somervouri
Jonathan Granström
Andreas Dackell
Magnus Kahnberg
Jonas Nordquist
Sebastian Lauritzen
Anton Rödin
Calle Järnkrok
Jakob Silfverberg
Emil Sandin
Mads Hansen
Alexander Sundström
Sebastian Wännström
Joacim Rohdin

Alltså:
Markan UT-Svedberg IN - SÄMRE
Läck UT-Modig IN - Sämre
Nolander UT Ekholm IN - Bättre
Hietanen UT - Clarke IN - Något sämre
Berglind ordinare - Bättre
Dixon UT - Järnkrok IN - Något bättre
Molin UT - Wännström och Rohdin in - SÄMRE

Det jag inte fattar är, varför i helvete ersätter man inte Ove??? Och varför ska man förlänga med Basse och varför ska Emil Alex och Hansen vara kontrakterade? Minst FYRA bättre forwards skulle man kunna ha Men icke!?

Summa summarum - Ett sämre lag än denna säsong, alltså missat slutspel, kanske till och med kvalspel.. AVGÅ DUMLÖV!!!!!!! Blir vi som bäst 8:a nästa säsong så ska jag aldrig mer klaga över Mormor.. men det börjar bli tröttsamt att alltid vara besviken efter varje silly season, aja nu ska jag jobba!

Huge: Har du ens belägg för att Alcén ens godkänt de värvningarna? Det KAN ju vara så att han får dem i knät så att säga.

"Huge: Låter som ett otroligt seriöst gäng av rådgivare som Alcén borde frågat innan han rekommenderade Modig och Svedberg...."

Ja eller kanske dig, upplys om deras storheter för du tycks ju sitta på samma kunskaper som Alcén.

Skräcken är ju att dom blir som två slipsar.. Sist vi hade det så gick ju det sådär..

Peja: Tänk på att du snackar med killen som hyllade Jamie Ram, DJ, Simon Skoog.......

Huge: Nej, men utskällda av fansen till Luleå respektive Modo. Sånt sänker självförtroendet. Tror du att en spelare som kommer från en dålig säsong har lika bra självförtroende som en spelare som kommer från en bra säsong?

« · 1259451 · »