1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738989 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Gurra88: Markström,Lindbäck,Eriksson, Läck, Sahlin alla borta från klubben.
Hur kan det hända? Vi får gå över ån efter vatten! Att ta hit Almtunas målvakt känns B, han har haft ett otroligt bra försvar framför sig och när motståndarna väl kommit in i boxen har puckarna suttit. Enda lösningen på problemet är plånboken!

Bjurling. Hade väl suttit mumma.. Fy fan säger jag bara

20 Åååågren: Det vore nått det :)

Jajjen: “Ågren börjar tidigt i år.”
Japp. Ja-ja… Lika bra att jag redan sprättar bort “LIND” från tröjan och häller i en lång “Å” där…

Paddan: Ben Perreault? Vi i Brynäs har som målsättning att 2010-2011 ha en relativt ung målvakt utan synfel. ;-)

Enaranger och Poffa: Ha ha! Jag kan gå in och stödköpa namnbågarna med MODIG om de redan är beställda och betalade.

mikenomad: Men Ben Perreault då...

mikenomad:Det känns som en lättnad.. :)

tompap71: Ser att Sundlöv blivit erbjuden både Krizan och Malek men nobbat för att de är för dåliga. Vore jag Brynäsare skulle jag tycka att det känns sunt och betryggande.

"-Nicklas Svedberg är ung och kommer att bli bra, men vad vi önskar nu är en rutinerad kille som kan gå in direkt i Elitserien."

Kommentar från Sundlöv i målvaktsfrågan.

Huge:

Modig återvänder inte, paragrafen som tillåter dem att åka hem till ES gäller bara för draftade spelare som är 22år eller yngre, Modig är 23.

Enaranger: Eftersom agenten bara är spelarens förlängda arm så borde du  istället vända din ilska mot Modig i det här fallet, och inte agenten.
Självfallet har agenterna ett egenintresse vid varje förhandling, det är ju för fasiken det dom försörjer sig på.
I ett normalfall hade man kunnat hålla med dig till viss del, dvs när alla inblandade har insett att spelaren ifråga varit aktuell för NHL-spel.
Men här handlar det ju om en övergång som jag inte ens tror att vare sig agenten eller Modig haft på känn i nån större utsträckning.
Känns väl isf mer som att det är Modig som i det här fallet inte har velat försitta en gyllene chans att ta en plats i ett NHL-lag, en chans han säkerligen hade hållit för högst osannolik när han skrev på för Brynäs.

Vad beträffar ev löner och ersättningar så vet vi inte hur kontrakten är utformade för att reglera sådana här situationer.
Skriver man ex in i kontraktet att all form av ersättning (lön, mm) som betalats ut innan den 15:e  samt kostnader för ev beställd utrustning ska betalas tillbaka?
Eller är det standard att klubben får stå för alla ersättningar fram till den 15:e, dvs att det är en risk som alla klubbar tvingas ta vid kontraktsskrivandet?
Om det senare gäller så är det väl isf upp till Sportchefen att bedöma hur sannolikt det är att spelaren drar till NHL innan den 15:e så att ev utbetald ersättning inte kastas i sjön sas.
I det här fallet känns det iaf som att vare sig Sundlöv eller nån annan rimligtvis hade kunnat räkna med att Modig skulle få ett erbjudande från NHL.

Iom att såna här tänkbara lägen sannolikt måste vara reglerade i kontraktet så har ju båda parter, dvs spelaren/agenten och klubben ifråga, gått in i avtalet med öppna ögon och av fri vilja.
Känns lite konstigt att i det läget kritisera den ena parten (agenten/spelaren) när båda parter känt till förutsättningarna.

Däremot kan jag hålla med dig om att Modig borde få kalla handen om han kommer tillbaka med svansen mellan benen frampå höstkanten.
Men i såna lägen beror det oftast på hur situationen ser ut när och om det blir aktuellt.
Står vi där i höst utan nån bra ersättare till Modig och han återvänder så tror jag att de flesta snabbt glömmer vad som nu hänt.

Enaranger: Det där med tröjnumret får du nog lov att förklara. Det känns inte som något stort problem.

En person som Brynäs inte bör göra affärer med i framtiden är
ju Modigs agent. Det är generellt sett en väldigt låg moral bland
agenter, men som i alla branscher finns det ett bottenskikt.

Det var ju knappast NHL-klubben som direkt kontaktade
Modig och frågade om han ville skriva på. Innan de bytte
till sig rättigheterna så kontrollerade de säkerligen med
Modigs agent om han var villig att skriva på. Agenten
såg då sin möjlighet att tjäna en hacka till.

Det är säkert inte bara lönen som Brynäs haft i utgift för Modig.
Det var en artikel i Sportbladet runt slutspelet som visade vad
alla målvaktsskydd kostade. Inga billiga grejer.
Måttsydda skydd och handskar. Har Brynäs redan beställt det så
kan de stå där med en målvaktsutrustning för en massa pengar
som är redo för sopstationen. Såg också att han redan fått ett
tröjnummer. Får väl hoppas att den nya målvakten är villig
att spela i samma nummer.

Några pengar lär Brynäs aldrig se röken av, det ser nog agenten till.
Om Modig vill lämna farmarlivet i vinter för att spela i Brynäs
så bör dörren vara stängd med ett rejält hänglås.

Förhoppningen är att Sundlöv får tag i en bättre målvakt.
Jag hoppas att följer det han sa i gävletidningarna.
Hellre att det tar tid och blir rätt än att hasta fram en målvakt.

GävleLasse: "I det här fallet så finns det ju klara indikationer på att Sundlöv inte kunde vänta på att KS skulle bli klart innan han var tvungen att signa en målvakt. Där kommer kylan in i bilden"

Åh andra sidan är det väl ingen kyla att vänta och se om LIF klarar ES kontrakt eller inte..... ;)

GävleLasse: Ja han hade ju smakat mumma... Men det klart han vill väl inte spela för en junis lön...

mikenomad:Det många vänder sig emot när det gäller Sundlövs strategi i lagbygget är att allt måste gå så snabbt. Visst är det en klar fördel att ha laget klart i ett tidigt skede men som sportchef måste du samtidigt ha både kyla och kunskaper om svängningar i hockeyvärlden. Det är ju inte första gången som NHL lag "snor" nyligen kontrakterade spelare i den här tiden på året. Så frågan om det är så smart att bygga klart något innan man vet om man får behålla spelarna.

I det här fallet så finns det ju klara indikationer på att Sundlöv inte kunde vänta på att KS skulle bli klart innan han var tvungen att signa en målvakt. Där kommer kylan in i bilden. Var det så att Modig var den som sa att det är nu eller att han valt ett annat alternativ än Brynäs så kan man ju ha en viss förståelse OM nu Sundlöv tyckt att Modig var det absolut bästa alternativet men samtidigt så känns det väldigt konstig med tanke på att intresset på Modig verkar varit ganska svalt i Hockeysverige.

Personligen så tycker jag att Sundlöv gott kunde ha väntat med att signa en målvakt efter att säsongen var slut för de klubbar vars spelare man hade intresse för. Det hade varit ett direkt svek av Joacim Eriksson att ha skrivit på för Brynäs mtt under brinnande kvalserie. Man vet ju själv ur man hade reagerat om det varit tvärt om.

mikenomad: Skulle tro att andelen negativa åsikter om Brynäs göranden och låtanden från min sida härinne är proportionellt sett ungefär lika stor som antalet positiva åsikter vi får höra från skribenter av ex Lindströms kaliber.
Egentligen handlar det väl mer om en "vilja" att vare sig kritisera eller rosa när det gäller saker jag/vi egentligen inte vet så mkt om.
Och den inställningen tolkas tyvärr ofta lite felaktigt som om jag aldrig kritiserar utan bara är positiv.
Man kanske skulle negga lite mer bara för att få mer balans på det hela, men det känns heller inte bra.
Ungfär som att man försöker negga bara för neggandets skull, vilket knappast höjer den ev trovärdighet jag nu har skaffat mig genom åren härinne.
Sen stämmer ju inte riktigt det där med att jag aldrig kritiserar.
Jag gör det som sagt sällan, och det mest av naturliga skäl som vi båda redovisat härovan.

Huge: Som utomstående är det ganska tydligt att du har inställning a´la svenskt rättsystem, dvs man är oskyldig tills motsatsen bevisas. Möjligen kan man tycka att din ovilja till att kritisera Brynäs och dess ledning ibland gränsar till det löjliga. Men på det stora hela är det en rätt sund inställning att istället för att kasta skit och förutsätta att vissa personer medvetet eller omedvetet kletat till det så kan man peka på andra möjliga, och isf förståeliga, scenarier. Kanske dock att din trovärdighet skulle öka lite om du någon gång tillät dig rikta ett uns av kritiskt tänkande även MOT Brynäs.

Redigerad kommentar

Lindström: Nä, jag kör som sagt buss och sitter inte med vid förhandlingarna. Det är just därför jag inte vet ifall det är Brynäs som kladdat bort Jocke Eriksson eller om det är Eriksson som har en egen vilja och kanske valt nån annan klubb därför att det passar honom bättre.
Men eftersom DU nu påstår att det är Brynäs som kladdat bort Jocke så måste du logiskt sett ha suttit med vid förhandlingarna.
Kan inte se nån annan förklaring, om du nu inte är nån sorts medium med telepatiska egenskaper.
Eller är agent för Jocke.

Huge: "Det där borde väl inte vara så svårt att begripa om man har 20.0 eller vad det nu var du hade i betyg..."

Hahahah ta och håll reda på vem som säger vad INNANS du försöker vara viktigpetter.

"Sen verkar det som att du i sedvanlig ordning varit med vid förhandlingarna mellan Jocke och Brynäs eftersom du tydligen vet att han kladdades bort.
Är det några fler spelare du har i ditt agentstall?"

Men det var ju du tydligen.

"Dvs: jag har svårt att se hur Sundlöv ska kunna lastas ifall det scenario som JAG spekulerar kring stämmer."

Att Jocke spelade kval å mormor var skitnödig att missa utslag var viktigare än att man kunnat vänta till kvalserien var över. Men de klart du missar väl det när du sitter och kör buss.

"Är det några fler spelare du har i ditt agentstall?"

Haha du visar hur uppe i det blå du är ivf, hoppas du trivs med att vara bäst i din egna lilla värld.

Pecka's jävla fel vore inte han så bra så skulle vi haft ett gäng målisar. Modig gick till Brynäs bara för att Pecka var målvaktstränare.

Och vips så hamnar han i NHL utan att snöra på sig skyddena  

Bissett19:

Nej men så gott som, och jag hade fel, det var igår han skrev på.

sylf: Det är nog bara att be er SC komma med ett bud. Frölunda behöver spara lite pengar. Han är lite dyr dock.

tompap71:

Inte officiellt ännu?

Horace76c:

Han skrev på för Florida idag.

sylf:
Har varit från hockeyn en stund, men ÄR Markan verkligen förlorad?

Bissett19: Honken, kom hem, vi behöver dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tompap71:

Tellan vore väl helt okej,men inte troligt.Han berättade under SHG att spel i Elitserien finns bara ett lag för honom,Djyrgårn.

Blir spännande att följa detta.

Huge: Titta liiite längre än de svenska ligorna finns det bra många _BRA_ målvakter lediga...

Men ni kanske är närsynta ni från gävle?

Huge:

Känns inte som något lysande alternativ det heller.
Tellqvist och Hedberg är också free agents, men knappast realistiska värvningar, annars vore åtminstone Tellan ett fint kap.

Hence: Ibland tvingas man bita i det sura äpplet och ingå en tillfällig pakt med djävulen själv...     ;-)

tompap71: Jag säger isf: go for Malek, om han är ledig.

Huge:

Jo man hoppas ju det, men bland de som står till buds just nu ser det inte särskilt lovande ut. Fransson, Bjurling, Johan Asplund, inga stjärnor direkt.
Jag blir inte förvånad om en av de två första presenteras som ny målis i Brynäs snart.

Huge: och att du och sylf håller med varann är ju ett väldigt tydligt tecken på en stundande apokalyps. :/

tompap71: Måste finnas bättre alternativ än Fransson som är värda att vänta på.
Med Svedberg/Fransson i laget känns det som att jag måste hålla med sylf:
inte mkt bättre än Sperrle/Korhonen.

tompap71: Skulle inte förvåna mig om Svedberg också får ett förslag från NHL.
När Sundlöv sen lyckats hitta 2 ersättare så kommer Markan, Läck och Modig tillbaka pga missnöje med att spela i farmarlagen.
Som lök på laxen floppar även Lindbäck därborta och vill hem till gamla trygga Brynäs.
Sen får Sundlöv skit för att han inte borde förutsett ett sånt scenario....    :-)

Peja: Självfallet säger Sundlöv som det är när ett NHL-kontrakt presenteras lite oväntat för en spelare som Modig: då är det inte alltid så lätt att stå för de ev muntliga löften man givit tidigare.
Det jag menar är att sådana löften alltid måste tas med en nypa salt, vilket sportcheferna förmodligen också är fullt införstådda med.
Min poäng är att ett sånt löfte aldrig kan vara juridiskt bindande utan att det mer handlar om ett moraliskt löfte, sas.
Dvs ett löfte som alla spelare sannolikt ger iom att dom förmodligen är inställda på att spela iaf minst 1 säsong med sitt nya lag.
Det är isf den typen av löfte som jag antar att du avser.
Alternativet vore ju att alla spelare istället säger att dom kanske inte tänker spela hela säsongen, vilket låter väldigt främmande.
Om det inte handlar om spelare som uppenbarligen är föremål för ett starkt intresse från NHL, ngt som dock knappast varit fallet vad gäller Modig.

tompap71: Bara att hoppas!:)

Gurra88:

Det är drygt två veckor kvar för NHL-lagen att plocka spelare, Svedberg hinner få ett kontraktsförslag han med. ;)

Huge: Jag gnäller inte över att han drar.. Det bästa som kan hända Brynäs, synd bara att det inte va svedberg som är en ännu sämre målvakt..

Huge: "Jag uppfattade det som att du avsåg nån form av gentlemens agreement INNAN kontrakt skrivs, dvs att spelaren måste lova att spela i x antal säsonger för att öht få skriva nåt kontrakt.
Vilket iofs känns lika orealistiskt."

Fast det verkar väl som att Sundlöv hade detta med några av de spelarna som har försvunnit, men att de inte höll sitt löfte när NHL-kontrakten kom?

Citat från Sundlöv: "Några har försvunnit som man inte trodde skulle försvinna och som sagt att de skulle stanna hemma. Men när ett kontrakt ligger på bordet i skarpt läge så kanske det inte är så lätt att säga nej."

Ljuger Sundlöv eller är det kanske inte helt orealistiskt att några spelare lovade att stanna?

Redigerad kommentar

mikenomad: Vad roligt för er.

Gurra88: Om det är nån som är underhållande så är det väl isf du.
Som först totalsågat Modigvärvningen och nu sitter och gnäller över att han drar.
Det enda jag säger är att det sannolikt finns bättre alternativ än Modig därute och att farhågorna är överdrivna.
Därmed inte sagt att Sundlöv gjorde fel när han värvade honom, eftersom Modig är en mkt kompetent målvakt som säkert hade gjort det bra i Brynäs.
Att vänta ut de bättre målvakterna hade säkert funkat i din enögda och svarvita värld där allt är så enkelt.
En sportchef jobbar dock i verkligheten och måste ibland bestämma sig när en intressant spelare dyker upp och som dessutom är intresserad.

Gurra88: "MarcusElving: Extraklirr till Sunldlövs egna semesterkassa:)

I övrigt kan vi se att Timrå har skaffat sig ett nästan lika dåligt målvaktspar som vi.. Alltid något att glädja sig åt
Gurra88 Kommentera 2010-05-25 08:45"

Vi har iaf ett målvaktsPAR.

Huge: Ja du är ta mig fan underhållande.. Ja det va förstås det bästa som kunde hända brynäs.. Att en signerad målvakt drar.. Så sundlöv gjorde fel från början? Eller varför inte vänta ut de bättre målvakterna med en gång??

Huge:

Jonas Fransson är sugen på att flytta hem til ES igen, om han är ett bättre alternativ kan man iofs diskutera men av de som finns ute på marknaden så är han en av de bättre.

Gurra88: Ja, jag tror att det finns bättre alternativ än Modig därute, när alla deadlinedatum och camper har passerat.
Sundlöv drar en snyftvals i media, men det hör till att låta uppgiven.
Det gäller bara att vi har pengar som kan locka en bra uttalad förstemålvakt, att det inte skulle finnas nån därute är rent nonsens.
Att du sen trodde att Modig/Svedberg va det bästa som gick att få tag i kan jag inte gör så mkt åt.

Peja:

"- Några har försvunnit som man inte trodde skulle försvinna och som sagt att de skulle stanna hemma. Men när ett kontrakt ligger på bordet i skarpt läge så kanske det inte är så lätt att säga nej, säger Sundlöv"

Kommentar från Sundlöv i XP

Huge: Så nu helt plötsligt finns det bättre alternativ.. Trodde Modig/Svedberg va det bästa som gick att få tag på?

« · 1264776 · »