1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739058 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag

Peja: För övrigt intressant att Aftonbladet talar om "Brynäs målvaktskris" när SSK hittills bara har 1 målvakt i sin roster.
Ingen kris i SSK, eller....?

Och som vanligt överdriver media för att sälja lösnummer.
Försäsongen har inte ens börjat, efter den 15:e juni klarnar det lite mer kring vilka spelare som NHL inte kan norpa.
Sen återstår ex NHL-lagens resp camper där det kommer att finnas alternativ när dessa avslutats.
Rent hockeymässigt tror jag faktiskt att det är en fördel för oss om Modig nu försvinner. Det öppnar för bättre alternativ, som måste och borde finnas därute nånstans.

Peja: Ja, Läcks övergång är väl isf det som kommer närmast det vi nu bevittnar med Modig.
Tycker ändå att Läcks fall isf känns mer "väntat", sas, även om även det självfallet kändes en aning oväntat. Tror dock att Läcks övergång inte kom som en lika stor chock som Läcks dito.
I Modigs fall tror jag dessutom att inte ens han själv trodde på den här utvecklingen.
Några andra klara blixtar kan jag inte se, det var därför jag undrade lite över ditt snack om "flera blixtar på kort tid".

"Tycker du att det är orealistiskt att en spelare som du kontrakterar ska lova att spela för dig?"

Det blir orealistiskt att begära minst 1 säsongs spel när det sannolikt ändå kommer att finnas klausuler i kontraktet som gör att spelaren ifråga kan bryta under vissa förutsättningar.
Jag uppfattade det som att du avsåg nån form av gentlemens agreement INNAN kontrakt skrivs, dvs att spelaren måste lova att spela i x antal säsonger för att öht få skriva nåt kontrakt.
Vilket iofs känns lika orealistiskt.

Huge: Läcks övergång kom väl också som "en blixt från en klar himmel"?

Tycker du att det är orealistiskt att en spelare som du kontrakterar ska lova att spela för dig? Kontraktet är ju värdelöst om spelaren ändå sticker utan att ha spelat en match för klubben.

Peja: "Jag tycker att Sundlöv borde begära ett löfte från de spelare han värvar att den spelaren kommer att göra minst en säsong i Brynäs. Jag har hört att han gjorde det med en utespelare, så varför behandlas Modig som en helig ko?"

Låter som ett orealistiskt upplägg som isf har gällt ett undantagsfall.
Betyder heller inte att upplägget automatiskt skulle funka på en annan spelare, då förutsättningarna är helt olika från spelare till spelare.

Nu är det dessutom inte bara jag utan många andra bedömare som anser att Pittsburgh agerande kommer väldigt överraskande.
Och om det nu var så väldigt väntat och ngt som Sundlöv borde ha tagit med i beräkningarna: varför hörde vi inget om riskerna för det här scenariot från dig och andra när Modig värvades till Brynäs?

Sen vet jag inte vilka andra blixtar från klar himmel du talar om, som har kommit flera gånger på kort tid?

De hade redan tappat Eddie Läck till Vancouver.

Det senaste dygnet har Brynäs tappat två till målvakter till NHL.

Därmed ställs Gävle-klubben inför en riktigt tuff uppgift; att hitta en ny målvakt.

– Vi hade tre målvakter för en stund sedan, nu har vi en. Och det finns inte så många lediga spelare på marknaden längre, konstaterar sportchefen Michael Sundlöv.

Hence: Malek är en bättre målis än Modig, men Modig har större utvecklingspotential. Men om det var match imorn och jag hade att välja på Malek och Modig hade jag utan tveka valt Malek.

arnio: Hoppas du har rätt, men jag är väldigt rädd för att det blir en panikvärvning av något andrahandsrat. Mardrömmen vore Bjurling eller Malek t.ex.

spud: Det gör väl ingenting att Modig försvinner, han är ju kass. Eller hur var det?

Det blir nog bra det här tillslut ska ni se.

Fan vad det tramsas i denna gb, ska det vara Sundlöfs fel att Modig tar NHL chans när han mot alla odds får den?

För övrigt måste ni ha världens bästa mv tränare som får Modig till NHL aktuell efter en månads barmarksträning.

Peja: Nu är det även klart och påskrivet för Markström. Snaran dras åt kring "sveriges bäste SC´s" huvud!

Jajjen: Jag tycker att Sundlöv borde begära ett löfte från de spelare han värvar att den spelaren kommer att göra minst en säsong i Brynäs. Jag har hört att han gjorde det med en utespelare, så varför behandlas Modig som en helig ko?

Modig är inte ett dugg bättre än Fasth och andra som Sundlöv har prioriterat bort. Huge snackar om en blixt från klar himmel och så vidare, men kan såna verkligen komma flera gånger på kort tid?

Redigerad kommentar

Tror att Lindbäck kommer få sin speltid, kanske inte i NHL första säsongen, men helt klart i Milwaukee. Pekka Rinne, Chet Pickard (första-rundare 2008) och unge finnen Atte Engren konkurrerar han med just nu.

Zzz: Han kommer att spela i SSK. Om inte Sundlöv kliver in.

Jajjen: Om han spelar i ssk kommande säsong återstår att se.

Men han är säkert en målvakt som skuile passa Pecka rätt bra att jobba med.

Peja: "Bra spenderade pengar av Sundlöv, eller hur?"

???

Du menar att Sundlöv borde veta bättre än att anställa spelare som är aktuella för NHL eller annan välbetald liga?

Zzz: Ja. Helt riktigt. Men det hindrar honom inte från att spela med SSK kommande säsong.

Redigerad kommentar

Jajjen: Helenius har kontrakt med Tampa.

Peja: Eftersom NHL kan plocka spelare fram till den 15:e juni så är det väl isf mer sannolikt att man har en klausul i kontraktet som säger att all lön som utbetalats fram till den 15:e ska återbetalas av spelaren ifall denne skriver på för ett NHL-lag innan deadline.
Min huvudpoäng är egentligen den att det iaf borde finnas nån sorts överenskommelse som reglerar just den tänkbara situation vi nu hamnat i.
Om det sen är spelaren personligen eller hans nya NHL-lag som får stå för återbetalningen är väl egentligen ointressant.
Den springande punkten i hela resonemanget är dock denna:
Har Modig ansetts vara så pass het på NHL-marknaden att Sundlöv rimligen borde ha insett att Pittsburgh skulle kunna tänkas värva honom just nu?
Känns snarare som att Pittsburghs intresse isf kommit som en blixt från klar himmel, mer eller mindre.

Men va faan! Målvaktssidan såg svag ut MED Modig. Var, och framförallt när, hittar man nåt likvärdigt? Eller allrahelst bättre. Vad jag förstår så är inte Helenius kontrakterad än. Lägg ett överbud på han, Sundlöv! Helenius är Elitseriens bästa målvakt efter Markström.

Med Sundlövs röta kommer Markström, Läck och Modig hem i oktober. Då står vi med fem målvakter att avlöna.

Ågren börjar tidigt i år.

Enigt Aftonbladet så har Modig en klausul som tillåter honom att återvända till Brynäs om det inte funkar. Jag hoppas verkligen inte att Brynäs står med öppna armar då.
Jag har svårt att se att det skulle fungera får alla tre av Markan, Läck och Lindbäck. Speciellt Lindbäck får det riktigt tufft i Nashville.

Huge: Vi får väl se vad Sundlöv säger i morgondagens tidning. Men det verkar ju osannolikt att Brynäs skulle kunna förhandlat till sig en sådan klausul med tanke på att Modig hade fler anbud och gick ner i lön för att skriva på för Brynäs. Och jag har aldrig hört talas om någon spelare som har haft en sån klausul, tänker på att t.ex HV fick betala Franzén lön under sommaren etc.

Peja: Eftersom du drog igång debatten med att oroa dig över att de månadslöner som Modig redan fått skulle vara förlorade för Brynäs del, så finns det bara en (1) intressant fråga kvar:
finns det en klausul i kontraktet som gör Modig återbetalningsskyldig vad gäller dessa pengar?
En sån klausul borde Brynäs rimligtvis ha krävt i kontraktet med tanke på att en sån här situation kunde tänkas uppkomma.
Vilket också skedde.

tompap71:

Ursäkta mig, Sandin är naturligtvis draftad för Ottawa, inget annat...

Peja:

På samma sätt som Emil Sandin varit aktuell för Vancouver i ett par år då eller? Lite skillnad på att vara draftad och att vara aktuell och som Modig själv säger i artikeln du länkar till så har han inte hört något konkret från Anaheim.
Jösses vad aktuellt!

Lindström: Det är väl snarare DU som är lite lustig.
Jag skriver "Har iaf svårt att se hur Sundlöv ska kunna lastas för detta".
Dvs: jag har svårt att se hur Sundlöv ska kunna lastas ifall det scenario som JAG spekulerar kring stämmer.
Det där borde väl inte vara så svårt att begripa om man har 20.0 eller vad det nu var du hade i betyg...
Sen verkar det som att du i sedvanlig ordning varit med vid förhandlingarna mellan Jocke och Brynäs eftersom du tydligen vet att han kladdades bort.
Är det några fler spelare du har i ditt agentstall?

tompap71: Nej, Modig har varit aktuell för Anaheim i flera år, men visst var traden oväntad.

GävleLasse: Jag hoppas att Sundlöv tar sig i kragen och värvar Fredrik Pettersson-Wentzel. FPW, Viktor Fasth och Jocke Eriksson har hela tiden varit bättre alternativ än de målvakter som Brynäs har värvat, tycker jag... Men Sundlöv valde ju som bekant andra namn istället och nu är både Fasth och Eriksson klara för andra klubbar, så jag hoppas på Pettersson-Wentzel.

Upp till bevis Sundlöv!

Peja:

Att påstå att Modig varit aktuell för NHL i flera år är väl en överdrift, en hel del hockeyfans uppe i Luleå är då förvånade över hans flytt och det tycker man att dem inte borde vara om han har varit aktuell en längre tid. Dessutom bytte ju klubben som han isf skulle ha varit aktuell för bort rättigheterna till honom för ett val i sjätterundan i årets draft, känns inte som han var särskilt aktuell tycker jag. Att sedan Pittsburgh slår till direkt dem fått rättigheterna bara för att dem vill ha in en tänkt tredjekeeper till nästa år kan inte vara enkelt att förutspå.

Redigerad kommentar

Lindström: Huge väljer ALLTID att tro på best case scenario...precis som andra automatiskt väljer worst case scenario...

Det borde du har lärt dig vid det här laget.

Peja:Grus i maskineriet...illa. Även om man vet att det finns bättre alternativ ute på marknaden än Modig så är det illa ända tills en likvärdig målvakt presenteras.

Samtidigt så vet man om att NHL är väldigt aktiva i slutet på maj och fram till 15:e juni. Något man kan tycka att Brynäs borde ha beredskap på. OM nu detta skulle hända. Men man har hamnat i en väldigt ovanlig sits där först Läck försvinner lite överaskande och sedan hans ersättare. Har man lagt ner all scouting på målvakter eller har man fler namn på listan?

Det lär visa sig...

Huge: Lite lustig du.. Först så skriver du "Om du inte har läst kontraktet mellan Modig och Brynäs så har du faktiskt inte en aning om huruvida det handlar om bra spenderade pengar eller inte. Du spekulerar bara och här har du isf ytterligare en tänkbart scenario"

Sen skriver du ditt tänkbara scenario med knorren "Har iaf svårt att se hur Sundlöv ska kunna lastas för detta"

Delge oss andra hur kontraktet är skrivet då du måste veta mer än oss andra..
Annars så faller väl din teori in i sammas som Pejas eller?

Klantigt att spika truppen då Jocke hade varit ett alt men detta kladdedes bort. Inte konstigt att spelare fostrade i Bif inte har ett sk "Bif hjärta"..
Kanske dom med makten inom Bif ska ta å lära sig att ha en DIALOG med egen fostrade spelare och inte vara så kåta på att få billigaste lösningen för stunden, bara för man ska kunna pegga upp tidigt..

Huge:

Enligt det nya NHL-avtalet är NHLklubbarna fri att plocka vilken spelare de vill, oavsett om de står under kontrakt eller ej, fram till den 15:de juni. Naturligtvis mot en viss ersättning men då den ersättningen förutsätter att spelaren har spelat tävlingsmatch/er för klubben så går i det här fallet hela ersättningen till Luleå.

Redigerad kommentar

Peja: Om du inte har läst kontraktet mellan Modig och Brynäs så har du faktiskt inte en aning om huruvida det handlar om bra spenderade pengar eller inte. Du spekulerar bara och här har du isf ytterligare en tänkbart scenario:

Om Modig nu går till NHL så får man väl utgå ifrån att det handlar om nån form av kontraktsbrott, "avsiktigt" eller "oavsiktligt" sas.
Om det varit "avsiktligt", dvs att både Modig och Brynäs känt till att en sån här situation skulle kunna uppstå så borde man rimligtvis ha reglerat detta i kontraktet genom att Modig ex tvingas betala tillbaka den lön han redan fått plus lite extra pengar då Brynäs tvingas se sig om efter en ny målvakt i ett sent skede.
Handlar det om ett "oavsiktligt" kontrakstbrott, dvs nåt som både Modig och Brynäs INTE haft vetskap om eller kunnat förutse, så är det väl isf ett kontraktsbrott där Pittsburgh får betala vad det kostar att bryta gällande kontrakt.
Har iaf svårt att se hur Sundlöv ska kunna lastas för detta och att Brynäs kommer att göra en ekonomisk förlust på affären.

65selander: Modig har varit aktuell för NHL i flera år, men det är klart, han kunde ju lämna ett snabbt besked till Brynäs, till skillnad från vissa andra målvakter som inte ville göra klart med annan klubb mitt under pågående säsong.

Peja: Hur kan det vara Sundlövs fel?

zpith: Brynäs får väl ingenting för Modig. Däremot har Brynäs redan betalat honom några månadslöner... Bra spenderade pengar av Sundlöv, eller hur?

Det finns ju inte många målvakter kvar. Hoppas han inte tar Bjurling eller liknande från Svergie. Riku Helenius skulle vara något. Han spelade riktigt bra i SSK, sen finns alltid Tellan... Men mest skulle jag vilja se Backlund i Brynäs.

Bissett19: Nu får Sunklöv visa varför han är "sveriges bäste SC"

Kanske skulle haft lite is i magen vad gäller Jocke E.......

zpith:

Skönt?

zpith: Skönt?? Hur blir det om Markström drar? Då får Sundlöv snöra på sig skridskorna...

Zzz:

Fan så skönt! Ingen förlust... Någon som vet om vi får betalt för Modig? Och hur mycket?

Zzz: Vi får verkligen hoppas att Markström stannar.

spud: Tack, men nej tack! Väldigt märklig värvning av Pittsburgh.

Zzz: hehe en efter en åker de.. Sugen på Malek? Han kommer nog inte dra.

Venom: Läste i en intervju i GD att utlandet är förstavalet för Widing. Blir det inte Davos blir det säkert KHL.

Skulle han mot förmodan kunna tänka sig att komma tillbaka till Brynäs nästa säsong så tar jag för givet att Sundlöv skakar fram pengar på något vis...

Venom: Om mormor har vunnit på lotto så kanske...

Widing ryktas bort från Davos. Jag har sett att han nu är i Gävle. Ska man våga hoppas? Tror ni det finns någon möjlighet till att göra utrymme för honom?

Nu har även Brynäs skrivit under. Markan slipper gå arbetslös och vi kanske har tur att få behålla honom.

« · 1264623 · »