1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738851 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
JanT: Nej, Gurra har jag tappat allt intresse för. Det är samma bullshit varje gång. Jag är så förbannat less på alla totalt värdelösa argument han har att komma med (Om de ens kan kallas för argument).

Diskutera och väga för och nackdelar mot varandra är vad den här sidan går ut på. Tyvärr är det allt för många som måste visa hur missnöjda de är och snacka skit om allt och alla för att visa (sig själva) antar jag, hur små förväntningar de har på säsongen.

Allt för att kunna säga, vad var det jag sa, fattade ni inte hur dåligt det skulle gå? Om det skulle gå illa....

Om det går bra däremot, då glömmer de snabbt bort hur negativa de var inför säsongen.

GävleLasse: Pengarna till mediakuben och pengar till spelare kommer från helt olika kassor och är helt omöjliga att blanda ihop. Så är det med företag och deras olika kassor. Jag tycker själv att det är jätte bra att dom bygger ut barerna för där finns det verkligen grova pengar att hämta in.
Att köpa in en öl för baren kostar ca 4 kr beroende vem som gör upphandlingen mot Pripps eller Spendrups.
Själv är jag väldigt irriterad att dom inte har byggt ut den stora kiosken i entrehallen från två till fyra kassor. För där är det jämt så otroligt långa köer när jag kommer dit i pauserna. Och maten som serveras där!! Vad f#n är det för något!!?? Köttfärsen är något halvfabrikat som inte ens jag skulle ge min hund för då skulle han bita mig i benet och hamburgarna är också halvfabrikat äckel med kallt bröd. Helt otroligt!!!
Jag menar inte att det ska vara en Al a Carte meny men något godare kan ju en fem åring laga om hjärnan är på kopplad och smaklökarna igång.
Som sagt mycket pengar finns att hämta där ifrån och dom pengarna KAN användas till spelar köp dock inte Brendel för han suuuuuuuuuuuger:)

Huge: Vad man har råd med eller vad man prioriterar. Tittar du på fakta så ser man ju att Brynäs har en av de lägsta spelarbudgetarna i ES. Samtidigt så satsar man 8-9 miljoner på utbyggnader av en redan för dyr arena. En arena som inte blivit en tillgång utan en belastning. Man byggde en evenmangsarena men har inte haft många evenemang sedan man hade premiär.

Det jag ställer mig frågande till är satsningen helt enkelt. Är det naivt att göra besparingar på truppen ett par år på raken och sedan skjuta till lite till den här säsongen och kalla det "satsning"? Just nu så ligger vi på samma lönenivå vi hade för ett par år sedan. Istället så lägger man alltså en massa pengar till mediakuber och barer. Jag tror det är fel väg att gå.

Se först till att bygga en trupp som lockar tillbaka publiken sedan bygga ut..

GävleLasse: Ekonomin styr i huvudsak vilka BRA spelare man har råd med.
Svårare är det inte.
Sen får var och en bedöma om våra topplinespelare är bra spelare eller inte, sett i förhållande till vad dom kostar och vad vi har råd med.

Har aldrig påstått att Järnkrook med säkerhet skulle ha kroknat i slutspelet i våras.
Jag sa att det var en svår sits för CZ när Dixon hackade: skulle man låta honom få fortsatt förtroende i hopp om att det skulle lossna eller skulle man bänka honom på direkten?
Jag vill minnas att jag valde att försvara CZ:S förtroende för honom eftersom jag i det läget tyckte att det kändes rätt.
Svårare var det inte.
Nu fick ju Järnkrook trots allt chansen och tog den också, med bra resultat som följd.
Ibland har man rätt, ibland har man fel.

Tväst: Visst har juniorsatsningen börjat bära frukt. Frågan är om det är värt det. man lägger ner många miljoner på en verksamhet som matar NHL och KHL med talanger som drar vid minsta doft av pengar. Blir de bra och vänder hem så har vi inte råd att ta hem dem igen utan de sticker till nån av de rika klubbarna.

Att lägga ut flera miljoner på en juniorverksamhet för att ge en handfull talanger begränsad speltid under en kanske två säsonger och sedan se dem förloras är inte bra alls.

Visst, man kan slå sig för bröstet när man har framgång med sina juniorlag men det hjälper inte A-laget vidare mycket.

Det känns lite som att Brynäs är i fel läge rent ekonomiskt att göra en så stor satsning som man gjort. Jag tror att man måste börja i en annan ände. Bygga ett starkt A-lag som tar sig lite längre i slutspel, lockar till sig mer publik och på så sätt skapar de ekonomiska muskler som behövs för att förse världen med nykläckta spelare.

Tväst: Såhär har det varit sedan jag gick med i HS.. Bara att välja sida som passar grundåsikterna och tjöta på.

Om jag skall göra en lite mer personlig analys på vad jag tror är roten till mycket av detta så är det en kombination av att Brynäs "börjat om" så många gånger under de senaste 10 åren kombinerat med en splittrad fansskara. Det är för många små supporterklubbar istället för att man samlas under samma så att säga.

GävleLasse:
Medan gräset växer dör kon.... för 3-4 år sen hade vi inte dom juniorerna som vi har idag.
Ekonomin var urusel..... då får en stackars sportchef vänta tills de rika klubbarna köpt sina lines, därefter kunde Sundlöv börja handla ( med undantag för Pavel B ).

Är väl ganska stor risk att det fick bli medelmåttor eller talanger som gått i stå i andra klubbar, o hoppas att klimatombyte skall hjälpa.

Såna "fakta" kan väl knappast va så svårfunna att det skall behöva förklaras?

Som redan sagts så tycker jag att det ser ut som juniorsatsningen så sakta börjar ge frukt, vi kan ju inte både satsa på junisar o köpa in dyra färdiga spelare... det har vi inte ekonomi till.

Däremot så tror jag att Sundlöv (vis av förra höstens skador) har sparat en liten slant att investera framåt jul, om det visar sig behövas.

Huge:Det är inte satsningen på de unga killarna i sig som känns fel. Det är bristen på BRA spelare i topplinorna.

Vad får dig att tro att Järnkrok orkar en hel säsong nu när han inte ens skulle ha orkat att spela ett slutspel i våras? Det var i alla fall vad du ansåg då när du försvarade Cz's enorma förtroende för Dixon..

GävleLasse: Men varför tycker du isf att Brynäs satsning är konstig, om du har förespråkat fler egna produkter och vi nu har massor av egna produkter på väg framåt?

GävleLasse: Förstår inte vad Lasse Jonssons 63 matcher har med "nyförvärv" att göra?
Han känns enligt mig som ett nyförvärv inför nästa säsong iom att han uppenbarligen bara spelade 10 matcher den senaste säsongen.
Det är ju i DEN bemärkelsen jag talar om "nyförvärv", inget annat.
Trodde jag att alla förstod, men tydligen inte.
Inte konstigt att du uppfattar allt jag skriver som borförklaringar när du har så svårt att förstå det jag försöker säga...

Dessutom tycker jag att första säsongen i ett nytt lag kan vara knepiga för de flesta spelare. Därför är 9 mål och 12 assist kanske en rätt så normal siffra, varken värd att hissa eller dissa.
Laget var väl dessutom mer försvarsinriktat under hans första säsong än vad vi var den senaste. Borde självfallet inverka även på Jonssons offensiva kvaliteter.

GävleLasse:

Ja visst är det så... skribenten sågas, inte alltid argumenten.

Men hur har det kunnat bli så? Att kommentera varandra som fan läser Bibeln kan ju knappast va så konstruktivt... eller?

För övrigt undrar jag om alla supernegativa skribenter här på forumet noterat att det stundar årsmöte i våran kära hockeyförening.

Eftersom i stort sett allting som Brynäs tar i blir så fel enlig vissas kommentarer så är det på sin plats att rekommendera ett besök och försöka styra upp det värsta.
Det är ju redan försent för kommande säsong men det är hög tid att planera för 2011-12.

Är mest nyfiken på vad Sylf, Gurra o Lindström skulle kunna bidra med om ni nu får säga nåt i god tid inför nästa säsong.... men ni kanske tycker det är lättare att spy på allt o speciellt när ni har facit i hand.

FORZA BRYNÄS!!!

Huge:Jag har även argumenterat för att man skall bygga laget med TVÅ leading lines och ha två lines med spelare under utveckling mixat med äldre spelare vars främsta tillgångar är rutin och defensivt spel.

Jag har argumenterat många gånger för att det är dumt att ta in medelmåttor utifrån som står ivägen för våra egna juniorer.

Boork var väldigt duktig på att ta in såna spelare.. Spets, Hermansson och allt va de hette.

Tväst:Jag tror det är ganska enkelt faktiskt.

Det finns de som lever på gamla minnen och det finns de som har krav på laget IDAG.

För många räcker det inte med att ha  v a r i t  bra.

Men i slutändan så kommer man att fortsätta i samma stil här på HS så länge man per automatik ger mothugg på det vissa skribenter skriver. Man motargumenterar alltså inte det som skrivs utan motargumenterar skribenten.

GävleLasse: Du har tidigare talat om vikten av att försöka värva eller släppa fram egna produkter, då dessa ger laget en lokal identitet som i sin tur attraherar publiken på ett bättre sätt än inköpta och dyra spelare.
Nu börjar den lokala satsningen ge effekt, och juniorkedjans framfart i slutspelet är ett bra exempel.
Hur kan du i det läget tycka att Brynäs satsning är konstig?
I min värld är juniorkedjan ett bra exempel på att man verkligen försöker utveckla spelet mot det kreativa och egna spel du talar om.
Att få ihop ett BRA lag tar tid, med tanke på den ekonomi vi haft men som nu sakta men säkert börjar bli bättre.
Rom byggdes inte på en dag, och det gör heller inte ett Brynäs med de förutsättningar vi haft och fortfarande har...

Huge: Du kör ju dina vanliga mantran hela tiden.

Att man kan se Lasse Jonsson som ett "nyförvärv". Tycker du inte att 63 matcher i Brynäs dress räcker för att se honom som en ganska inkörd spelare.

Hur många poäng gjorde han under sin första säsong i brynäs? 9 mål och 12 assist är inget som man kan hissa direkt. Ett ganska mediokert resultat om jag får säga.

Funderar en del på hur det kan va så otroligt fientlig stämning mellan oss supportrar, man skulle kunna tro att det är Leksingar o Brynäsare som med alla tänkbara verbala tillhyggen försöker förnedra varandra..... ja inte alla förståss... men här förekommer ju några som inte kan stava till seriös, konstruktiv debatt utan bara gapar på.

Hur har det kunnat bli så?

Själv har jag läst forumet ca. 8-9 månader o de onyanserade påhoppen fanns redan då.... min första tanke efter några dar löd.... " hur orkar denne Huge gång efter gång leverera tänkvärda teorier när han bara bemöts med godagyxskaftskommentarer ".

Nu är det väl lika bra att jag frivilligt stoppar upp huvet i en onämnbar anatomisk kroppsöppning..... eller kan man få en förklaring hur mestadels Brynäsfans kan ha en sån här ofattbar ton gentemot varandra.

GävleLasse: Inte alls. Undrar bara varför du inte lyckas hitta ETT enda exempel i den notoriska högen av bortförklaringar jag strör omkring mig...

Huge:Du är verkligen sugen på att bortförklara ikväll märker jag.

Huge: Bry dig inte om honom Huge, han är bortom all hjälp...patetiskt var ordet Bull

JanT: Visst finns det intressanta aspekter i lagbygget. Men samtidigt så blir man lite fundersam på hur den här truppen kan vara dyrare än i fjol.

Däremot så tycker jag att Brynäs gör en lite konstig satsning. Får man inte ihop ett BRA lag som kan vinna matcher genom eget kreativt spel istället för att backa hem, slå ifrån sig och vänta på misstag så spelar nya mediakuber för 5 mille och nya barer för 3 mille ingen roll alls.

Jag tycker att man måste se till att få ihop ett BRA lag först.

GävleLasse: Många exempel, och du kan inte hitta ett enda i högen?

Huge:Det finns många exempel, det vet både du och jag så jag ser ingen vits i att peka ut vissa exempel.

Det slutar bara med att du bryter ner dina inlägg i ord för ord och snöar iväg med en massa bortförklaringar.

Något vi sett förr..

MarcusElving:

Kul att ta del av några positiva komentarer angående lagbygget!

Gurra behöver man inte bry sig om, men det har du väl redan noterat.

Han har överhuvudtaget inget positivt att säga om laget i sitt hjärta.

Intressant kille......

GävleLasse: Fortfarande inget konkret exempel på det du påstår.
Märkligt.
Om det nu är så notoriskt förekommande så borde du väl kunna komma upp med åtminstone ETT litet exempel där jag försökt förklara bort ngt jag skrivit?

Huge:"Och det roliga med dig är att du sitter och bestrider många av de styrkor som jag och andra försöker påvisa för att sedan sitta där och låtsas som om det regnar när domedagsprofetiorna inte slagit in."

Jag har i alla fall pondus nog att erkänna mig fel och inte sitta och försöka förklara bort det man skrivit...Något du gör notoriskt.

GävleLasse: Och det roliga med dig är att du sitter och bestrider många av de styrkor som jag och andra försöker påvisa för att sedan sitta där och låtsas som om det regnar när domedagsprofetiorna inte slagit in.

För enkelhetens skull så kanske vi kan få nåt exempel på vad du menar.
För det mesta handlar det isf om att jag ev bestrider saker som jag anser vara mkt överdrivna, utan att fördenskull förneka att det kan finnas viss bärighet i det jag bestrider.

Huge:Det roliga med dig Huge är att du sitter och bestrider många av de svagheter vi andra påvisar för att sedan använda precis samma saker i dina försvarstal när det gått åt helvete...

MarcusElving: Håller med dig, tycker jag det är skönt att han visar attityd och att han tror på sig själv..

Det hade nog inte hjälpt vad han hade sagt i gurra och sylfs ögon/öron....

Redigerad kommentar

Gurra88: Han syftar nog på juniorverksamheten, att arenan utvecklas otroligt mycket, positiv ekonomi osv.. Brynäs är ju en mycket framgångsrik förening, det kan man inte sticka under stolen med.. Det enda vi väntar på är att A-laget ska ta nästa steg.

Halvdryg verkar han då fan inte.. Jag tycker han verkar vara hur skön som helst och har rätt jävla inställning. Han vet att han kan vara en av de bättre i elitserien och tror på sig själv, det är ju så det ska vara.

Jag hade varit orolig om han stod och tvekade på sig själv i en intervju.

För övrigt är det kul att stora delar av familjen är Brynäsare.

MarcusElving: "Brynäs har nått stort på gång" Vad fan har vi för nått stort på gång? Har jag missat nått, eller varför envisas den där kommentaren att komma tillbaka.. Vi stampar på som vanligt.. Inget är större än något som varit..

Förövrigt, lite halvdryg var han allt. Verka ta sig själv på lite för stort allvar.. Även att han rent personlighetsmässigt känns ganska mycket vassare än fånet modig.

En intervju med Bjurling för er som är intresserade..

sylf: Det krävs framförallt snabba spelare som ORKAR åka i båda riktningarna. Precis som juniorerna gör. Gamlingarna orkar inte det.

sylf: Sluta nu.. Vi har ju världens bästa målvaktstränare. Han kommer göra under med en 30-årig Bjurling.

T T:

12. BRYNÄS IF – BJURLING/SVEDBERG

Observera även vilken plats han placerade dessa kufar......

Huge: Och Djurgårdens BÅDA målvakter låg tvåa och trea i målvaktsligan.. Det kommer INTE bjurling och svedberg att göra,,

Garanterat

GävleLasse: "Men osäkra målvakter följer ett mer tillknäppt spel där defensiven ställs i första rummet. Det kommer inte att finnas mycket utrymme för våra juniorer att spela med den fart och fläkt de vill."

Rent skitsnack, skulle jag vilja påstå.
När jag talade om osäkra målvakter så handlar det inte om hur laget och spelarna ser på saken utan hur publiken säkerligen uppfattar våra målvakter.
Dvs att vissa åskådare och supportrar säkert uppfattar målvakterna som ett osäkert kort mer än vad spelarna och ledarna gör.

Djurgården har visat att duktiga juniorer lyfter laget och jag ser ingen som helst anledning till varför inte CZ också skulle utnyttja det juniorkapital vi nu har.
Dom är dessutom inte ett dugg sämre än vad Djurgårdens juniorer är, så jag är inte ett dugg orolig på den punkten.

"Svedberg kan bli en sensation"

Peja: Det är lätt att vara destruktiv, svårare för ett lag som Brynäs att hålla till i anfallszon, då krävs fantasi, spelskicklighet och jävlaranamma.

GävleLasse: Jag tycker att juniorkedjan blev bra när Brynäs började spela mer som Djurgården... Dvs forechecka mer och åka mer skridskor. Med Czarneckis vanliga styrspel kommer inte juniorerna att kunna glänsa, veteranerna är mycket bättre på den typen av spel i så fall...

GävleLasse: Du glömde stjärn spelaren Nr.1... Huges blöta dröm.
Tro fan att dom rutinerad (som är segare än kola på rören) kommer att få mera speltid som vanligt.
För inte kommer NC at våga köra dom spelarna med fart i då han inte hinner med i spelet själv..

Ska bli intressant å se om han VÅGAR bänka sina "säkra kort" när dom gör bort sig lika snabbt som han bänkar junisarna.

Huge: "Det vår juniorkedja visade mot Djurgården såg otroligt intressant ut och dom har säkert utvecklats enormt på den erfarenheten."

Men osäkra målvakter följer ett mer tillknäppt spel där defensiven ställs i första rummet. Det kommer inte att finnas mycket utrymme för våra juniorer att spela med den fart och fläkt de vill.

Går det dessutom tungt så kommer Cz att spela sina "säkra" kort i Dackell och Hansen tills de går på hörntänderna. Vi har sett det förr och det kommer att bli samma visa igen.

arnio: Jag tror på SM-guld!! Färjestad och HV till kvalserien! Vi spöar AIK i SM-finalen :D

Huge: Jag tror på Semi. Modo åker ur

Huge: Haha..Du kan vrida och vända på varenda sten. hur du än gör så kan du omöjligt få detta till ett spännande lag. Fast kanske lika bra att få kvala så vi blir av med sundlöv så vi kan börja göra några framsteg.

Gurra88: "Så vi ska värva elitseriens sämsta lag för att varje år bli nederlagstippade för att sedan kämpa oss till åttonde slutspelsplatsen ? what about framsteg?"

En sak är iaf säker: du har inte gjort några framsteg öht på läsförståelsefronten.
Och inte på några andra fronter heller, när jag tänker efter....

GävleLasse: I juniorkedjan har du dessutom en av de saker du själv tjatat om: lokala förmågor från trakten som du iaf tidigare ansett vara viktiga för att locka mer publik.
Och nu har du fått dina efterlängtade lokala produkter, som dessutom håller riktigt hög klass.
Ibland ser man inte skogen för alla träd....

GävleLasse: "Du tror inte att ett spännande lagbygge med ett par riktiga "dragplåster" i laguppställningen skulle underlätta försäljningen av säsongskort?"

Absolut inte.
Ju fler gråa och tråkiga sopor, desto mer publik...

Frånsett målvakterna, som iofs säkerligen kommer att göra nästa säsong lite extra spännande (läs: osäker) så tycker jag att dragplåstren redan finns där.
Det vår juniorkedja visade mot Djurgården såg otroligt intressant ut och dom har säkert utvecklats enormt på den erfarenheten.
Sen har vi Jonsson tillbaka som ett nyförvärv, mer eller mindre.
Lägg till Nordan som nu får rejäl grundträning och vi har ytterligare en intressant spelare att följa.
Lite synd att vi inte kunde landa Henrik Karlsson, det hade känts optimalt.
Men som sagt: i övrigt ser det intressant ut.

Peja och Gävlelasse: Jag talar inte om nån hype kring laget, utan om vad som är bäst för ett lag där bl.a målvakterna ifrågasätts, dvs vårt eget lag inför nästa säsong. Och det gör jag därför att debatten inleddes med ett inlägg där nån talade om "expertisen" och hur den sanoolikt kommer att ifrågasätta ex våra målvakter.
I det läget tror jag spelarna och laget är mer betjänta av att baissas än att haussas, svårare är det inte.
Om man sen trots detta lyckas hajpa laget och på det viset mer eller mindre "lura" till sig fler åskådare så är det väl isf bara positivt.
Om inte annat så kanske dom upptäcker att laget faktiskt inte är så djävla usla som experterna påstått.

Huge: Du tror inte att ett spännande lagbygge med ett par riktiga "dragplåster" i laguppställningen skulle underlätta försäljningen av säsongskort?

Svikande publik i år igen? Vad ska du skylla på den här gången? Brynäs satsar mångmiljonbelopp på att öka trivseln (attraktionen) för publiken i form av barer, mediekubar och liknande men delvalverar laget. VAD skall locka folk till Brynäs matcher. Att betala 200 spänn i inträde för att kunna dricka en massa öl ett par gånger i veckan i LA? Gävle måste ha sveriges rikaste alkisar i så fall.

Det är ju solklart att ett lag som får höga förväntningar på sig lockar publik, man skapar en hausse genom förväntningar.

« · 1266183 · »