1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446100 inlägg · 7966 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Clarence: Skriver du för ekonomisidorna i Aftonbladet?

Clarence: Vi har ju sveriges bästa sportchef och tränare, dessutom gick damerna bra, U16, J18, J20 också. Konstigt att det gnälls egentligen!

Jajjen: Gävle måste ha varit svinrikt på sjuttiotalet

sylf: Det som är mest konstigt är att Brynäs, trots allt, fortfarande kan hävda sej. Men, vafan, kan en humla flyga så...

Jajjen:

Enkelt.

20 nya sponsorer som går in med miljon var och vi har samma förutsättningar som de bästa.

Eller 40 som går in med en halv miljon... eller 80 som går in med en kvarts miljon.

Eller sälj 12-13 spelare till NHL varje år.

Alternativt både och...

rackham: Bylund kan inte ha tänkt på det när han kom med sina floskler om Guld och utvecklingsledande.

sylf: Vad tycker du en räddningsledare ska säga? "Sorry, det här fixar inte jag. Det kommer helt säkert att gå åt helvete."

rackham: "20 nya sponsorer som går in med miljon var och vi har samma förutsättningar som de bästa."

Kärnfrågorna som aldrig nån verkar kunna - eller vilja? - svara på är då VARFÖR "de bästa" under 80-2000 -talet sprang ifrån Brynäs ekonomiskt och VARFÖR "hockeyns huvudstad", som Gävle ett bra tag benämndes, inte kan - eller vill? - återskapa ett Brynäs som nr 1 i Sverige.

Jajjen: Räddningsledaren kan ju börja med att se till att ha rätt folk omkring sig, som vet hur man förvaltar de rätt hyfsade medel man ändå har. Folk som vet hur man utnyttjar ett av sveriges starkaste och populäraste varumärken. Som det ser ut nu är det som ett stort skämt. En SC som skulle klivit av när Boork fick sparken, en tränare som förespråkar en hockey som knappast lockar fler folk till LA....etc etc etc.

Clarence: Den frågan är nog enkel att svara på. Andra klubbar hade mer framsynta ledare. Färjestads plats i svensk hockey skulle/borde Brynäs haft.

sylf: Allt det där spelar ingen roll om inte pengarna finns. Kosmetika.

Jajjen: ok, så publiksiffrorna spelar ingen roll, men medellivslängden för kvinnor i gävleborgs län gör?

Jajjen: Det är den slutsatsen man tyvärr måste dra, ja. Man undrar bara hur ett erkänt hockeykunnigt folk som det i Gävle kan "tänka sämre" och vara mer trångsynta än dominantklubbarnas ledningar...??

Clarence, sylf: Finns det ett samband mellan livslängd och ekonomiskt välstånd?

1 Ja
X Vet inte
2 Nej

Clarence: "Man undrar bara hur ett erkänt hockeykunnigt folk som det i Gävle kan "tänka sämre" och vara mer trångsynta än dominantklubbarnas ledningar...??"

Besökt Gävle nångång?

Clarence:

Inte tillräckligt mycket "vinst" att sponsra Brynäs som är en förening på dekis. Typ?

Jajjen: "Besökt Gävle nångång?"

Det har hänt. Tycker stan fortfarande andas hockey och tycker därför det är synd och skam att gävleborna aldrig mer verkar bli unnade nya guldyror som i flydda dar.

Clarence: Näe, och jag blir aldrig unnad en löneförhöjning... Det är så jävla taskigt av chefen.

Clarence: märk väl att ett Brynäs på dekis är topp åtta i sverige och med den tradition och kärlek till ishockey som finns i Gävle så kommer svarttröjorna tillbaka. Lhc och Fbk har snart lekt färdigt och då kommer minsan Brynäs att vara redo att ta över. Inom några år så kommer Brynäs att vara däruppe i toppen är min fasta övertygelse. Det sjunkande skeppet är på väg att vattentömmas och segla mot nya mål som än  så länge bara kan ses längst bort vid horisonten.

Redigerad kommentar

Clarence: Vad personer som Jajen inte verkar begripa är att Brynäs är Brynäs eftersom man kommer från Gävle. Han skulle antagligen gå med på att flytta klubben till ett rikt arabland och låta en shejk bygga en ishall som hemmaarena bara det gynnar klubbens ekonomi.

Peja: Jupp

Jajjen: " och jag blir aldrig unnad en löneförhöjning... Det är så jävla taskigt av chefen."

Ja, och det är jävla taskigt av Brynäschefen att inte unna Gävle ett SM-guld på seniornivå. Otack är världens lön...

arnio: " märk väl att ett Brynäs på dekis är topp åtta i sverige och med den tradition och kärlek till ishockey som finns i Gävle så kommer svarttröjorna tillbaka. Lhc och Fbk har snart lekt färdigt och då kommer minsan Brynäs att vara redo att ta över. Inom några år så kommer Brynäs att vara däruppe i toppen är min fasta övertygelse. Det sjunkande skeppet är på väg att vattentömmas och segla mot nya mål som än så länge bara kan ses längst bort vid horisonten."

Fan tro´t...

Clarence: Jajamen! Det är ALLTID chefens fel. Att du eller jag skulle behöva bidra - det är ju oförskämt!

Lindström: "Ser ut som Dif fö börjat få lite soppa torsk..."

Näe, dom vilade lite, sudden var ett styrkebevis utan dess like!!!!!!!!

sylf: Linköping kunde ha stängt matchen långt innan sudden om det hade funnits någon rättvisa...

Redigerad kommentar

MarcusElving: "Linköping kunde ha stängt matchen långt innan sudden om det hade funnits någon rättvisa..."

Ja precis som Brynäs snott en massa orättvisa poäng i vinter...

arnio: Vafan snackar du om?

MarcusElving: jag snackar om att Brynäs ofta vinner fast motståndarna skapar fler chanser. Tycker du att det är orättvist då också eller?

Nå, vad tror ni alla? Kommer även Rödin vara förlorad innan veckan är slut?

Clarence: Rödin stannar säger jag.

Han gillar gruppdynamiken i Brynäs såsss mycket

Redigerad kommentar

arnio: Rödin väntar på bud från Dubai säger jag.

arnio: ok, alltså drar han.......

arnio: Ja Brynäs vann nog en del matcher lite orättvist den här säsongen, helt klart. Men eftersom jag är Brynäsare så är det ju bara skönt.

Eftersom jag avskyr DIF som pesten så känns det skönt att konstatera att de vinner jävligt orättvist och var det sämre laget.

Sånt som vi fått höra ganska ofta, från DIF exempelvis. De hävdade ju att vi levde på Markström.

Tycker minst sagt att de lever ganska mycket på Wesslau också

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

En fundering eller två angående ekonomi.

Gävleborg är en avfolkningsbygd, traditionellt sett väldigt beroende av större företag i företrädesvis skogs och verkstadsindustri. De senaste 10-20 åren har ca 50% av dessa företag flyttat produktion till låglöneländer och lagt ner eller minskat drastiskt här. Något som man kan anta att det har inverkan på möjlighet till sponsorintäkter och även minskar den vanliga människans plånbok vilket i slutändan gör att de lägger mindre på intressen som t ex hockey.

Sedan tillkommer att stora sponsorer som exempelvis gevalia som tidigare hade lokal anknytning och inte sällan också ledning med koppling till Brynäs idag ägs av globala storföretag. Brynäs är ett fint varumärke i svensk idrott, globalt betyder det inte ett skit och ungefär så stort intresse har förmodligen dessa storföretag att sponsra.

Vad håller Modig tycker jag vi bör vänta och se innan vi sågar honom, han är inte den sopa en del vill ha honom till. Visst har han en del att jobba på men det var ju ungefär vad som sas om Läck ifjol också...
Ge Pecka och grabben en chans o såga sedan om det behövs.

Peja:

En lite intressant betraktelse i frågan är att Magnus Wahlman på radiosporten som är inbiten Brynäsare på höstkanten föreslog att man kanske borde flytta Brynäs från Gävle under en femårsperiod, av anledningen att Gävleborna verkar ha så dåligt intresse för laget.

tompap71: Det jag tycker är mest oroväckande med Modig är hans förmåga att släppa mycket returer, både korta och långa. Brynäs har inte de stora och tuffa backarna framför mål som kan städa undan när dessa returer uppstår. Han måste även bli bättre på att hålla upp överkroppen för att täcka mer av målet.

Jag tror att dessa detaljer blir Peckas främsta uppgift, att få Modig att hålla puckarna i större utsträckning och att hålla upp överkroppen lite bättre, har sett tendenser på honom när han gå ner på knä att han tappar hållningen och hukar överkroppen. Luckorna blir mycket större över axlarna osv. Han kanske behöver bli starkare i mage och rygg för att orka hålla upp överkroppen, eller så är det bara tekniskt han behöver slipas till litegrann.

Jag är inte i närheten av någon målvaktsexpert, men dom två detaljerna är ganska enkla att lägga märke till när man tittar på honom.

Redigerad kommentar

MarcusElving:

Du har en par bra poänger där, detaljer som jag också har lagt märke till och hoppas Pecka kan rätta till, om inte helt så åtminstone till större delen. Sedan hoppas jag att man inom ledningen tänker till lite nu och skaffar minst en av de där stora starka backarna som kan öka tryggheten därbak. Lita på målvakten håller ändå inte i längden, oavsett om det är Modig eller någon annan.

Inte ett dugg förvånad att Rödin är aktuell för Canucks..Fler än jag som ser hur förbannat bra han är tydligen? Eller är de läktarcoacher som inte har en aning?. Bra spelare är intressanta där borta. Det är en av anledningarna till att en sån som Lauritz aldrig kommer få en ända minut i nhl..

Bara att gratulera Rödin..

tompap71: Du ser, han lyckades ju. Med att någon kom ihåg någonting han sa! Varför inte flytta Luleå, Timrå, Skellefteå, Rögle och Södertälje också? De kom ju efter Brynäs i publikligan.

Gurra88: Canucks har ingen aning, de styrs av en grupp läktarcoacher!

Peja: ;-))

Peja: Förmodligen.. De skulle komma hit och se hur man sköter en förening, sportchef och coach av yppersta världsklass.. Kanske borde kopiera vår filosofi rakt av?

Peja:

Bara en synpunkt med tanke på att majoriteten av Brynäs fans finns utanför Gävle, vilket man förmodligen inte kan säga om de andra lagen du räknade upp. Placeringen i publikligan ger jag inte mycket för vad gäller det lokala intresset, men bortsett från det så har de andra lagen mindre arenor än L.A vilket inte ger någon rättvis jämförelse, o vad gäller lokalt intresse så har Skellefteå med få undantag mer folk på de första isträningarna än vissa av Brynäs hemmamatcher mitt i serielunk har.

Jag säger inte att Brynäs borde flytta från Gävle, skulle hata det, men jag tycker det är något för Gävleborna att tänka på.

Gurra88: Det är väl ingen som har tvivlat på Rödins potential, eller? Precis som Sundlöv så tror nog Canucks ledning att han kommer blomma ut om ett par säsonger.
Det är mycket möjligt att Rödins säsong var helt suveränt upplagt iom utlåningen till Mora-JVM-genombrott i Brynäs-kontrakt med Canucks.

Bra jobbat Sundlöv ;)

Gusten: Haha jasså? har ju glade huge bland annat.. Hur förklarar han nu detta att det är Rödin och inte Lauritz som är påväg till canucks?

Hävdar inte att han tar en tröja i canucks med en gång.. Men nog ser dom nog mer i honom än Czopan i brynäs gör som placerar honom i en fjärde..

Hoppas Rödin tar nästa steg..

Gurra88:

Ja eftersom mannen som förmodligen är orsaken till att Canucks fått upp ögonen för honom ingår i Brynäs värvningsgrupp så gillar dem säkert klubbens organisation.

Rödins spelstil passar enligt mig bättre däröver, dem är ju mer för rollspelare. Kan kanske bli bra för han.

Vad gäller Lauritzen så är poängen med honom just att han förmodligen aldrig kommer till Nhl, han är en bra Es-spelare men inte tillräckligt bra för att ta steget över. Därför finns möjligheten att vi kan få nytta av honom länge. Ungefär som man såg på Ove Molin när han dök upp i Brynäs, inga jämförelser i övrigt...

Gurra88: aaahh alla har samma roller och attribut menar du? Smart tänkt! Vi kanske ska skita i att ha backar och forwards också? Typ de fem snabbaste spelarna i laget ska spela nonstop?

Gusten: Kanske man borde ge en kille som Rödin mer utrymme, just med tanke på sin snabbhet.. istället för att låta honom spela i en fjärde där hans typ av spel inte lönar sig särskilt mycket.. Men orkar för fan inte ens diskutera det

Rödin gör rätt som sticker om han får chansen..

Gurra88: Klart han ska ha istid om han visar framfötterna, inget snack om saken. Men jag tycker att man såg en hel del defensiva brister innan utlåningen till Mora. Efter det så växte han mer och mer och mer. I slutskedet av säsongen så fick han således mer istid ... sen att hans kedja var uppsatt som fjärdekedja har ju ingen som helst betydelse.

Jag tycker också att han ska sticka om han är beredd på att det kan bli ett smärre helvete ett tag. Han har en bit kvar i mina ögon innan han kan platsa i NHL. Han hade nog mått bra att lira ES-hockey en eller två säsonger till tror jag ... han har ju grundat rätt fint i slutskedet denna säsong för lite mer istid till hösten i Brynäs menar jag ...

« · 1255590 · »