1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739090 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Peja: Nej nej, Hansens roll blir att stå på point och tappa ut puckar... i år igen.

GävleLasse: Sant, fast det är ju svårt att bestämma sig för var man ska placera en så högklassig spelare. Jag tror även att han skulle kunna slå assistrekord om han fick stå på Gretzky-positionen i powerplay.

Jajjen: Ja, hoppas verkligen målvakterna blir 25% bättre. Då får de väl en räddningsprocent på över 100... Skämt åsido, jag håller med i vad du skriver, fast tanken är väl att Järnkrok ska ersätta Dixon. Men ja målvakterna är konstiga val av Sundlöv. Att de bara har skrivit ettårskontrakt antyder ju onekligen att även Brynäs är osäkra på deras kapacitet.

mattiaskarlgren: Mycket vågat..

GävleLasse: Ja nu när Nolander fått gå så måste dom väl ha lagets segaste på rören med klenaste skott stå där..

Peja: Nej det finns det inte. Det jag menade var att jag inte tror att de svenska lagen trots den större exponeringen inte kommer ha möjlighet att få stora multinationella företag som så stora sponsorer att de ekonomiskt kan tävla med de ryska lag som idag sponsras/ägs av stora företag/personer som idag kan lägga hundratals miljoner på sin hobby som det ofta handlar om att det är för dessa. Den kulturen finns inte idag och kommar aldrig att finnas i svenska företag som nästan alltid är ägda av aktieägare som aldrig skulle acceptera sådana projekt som jag tror är omöjliga att räkna hem reklammässigt.

sylf: Tack för tipset. Nu ställde du till det för mig ...jag hade precis tänkt gå och sätta mig i soffan och titta på SM-finalen, nu blev valet svårare.

walle: "Brynäs bör satsa väldigt hårt på de duktiga juniorer som finns i klubben och tror att detta den väg som långsiktigt kan leda klubben till att i framtiden kunna vara ett topp6 lag i Sverige."

Ja, det är väl också strategin man lagt upp efter att Boork fick ordning i leden med sin nystart.
Nu börjar också juniorsatsningen betala sig och det verkar som att Dixon får lida för överflödets förbannelse, sas.
När Dixon nu av anledningar vi inte riktigt känner till verkar vara förlorad, så ser man kanske inte det som nån jättekatastrof iom att Järnkrook verkar hålla mkt bra i ES.
Dixon oräknad har vi ändå 5 tillgängliga centrar i laget, så det blir kanske naturligt att han får bli den som inte får förlängt.
Om sen Granström är tänkt som YF och Sundström återgår till sin naturliga centerposition så blir det 4 centrar som vi har att tillgå:

Nordan
Hansen
Järnkrook
Sundström

Det finns ju också en möjlighet att man lägger Dixons pengar på en centerersättare av liknande kaliber, och att Sundström återigen får agera hjälpgumma då Järnkrook ska ha en ordinarie centerplats. Med Nordan/Järnkrook och Hansen/Dixons ersättare har vi isf 2 defensiva och 2 offensiva centrar.

Gurra88: Kanske inte speciellt vågat men Muscles (22%) samt Dance (25%) är goa om dom går in :)

Gurra88. Kan väl säga att Muscles var sådär bra :D haha

Huge: Jag tror och hoppas de vågar satsa vidare på den inslagna linjen och inte lägger Dixons pengar på en ersättare i nuläget utan vågar satsa på Järnkrok då jag är övertygad om att han redan nu kan bära en 2:a kedja i elitserien. Jag hoppas att man vågar lämna utrymme i truppan för de juniorer som redan denna säsong visade att de kunde spela i elitserien och även kan slussa in ytterliggare talanger under säsongen. Dixonpengarna kan behövas i fall vi även nästa säsong får skador på nyckelspelare eller att exempelvis juniorerna får en "Sandinreaktion" andra säsongen.

sylf: Kul. Johan Larsson och Rensfeldt är väl landslagets klarast lysande stjärnor, tillsammans med Adam Larsson. Har nån av våra juniorer, bortsett från Bäckström och Markström, varit lika dominerande i ett J-landslag? Känns viktigt att just dom här två blir kvar.

Statistik är också kul. Hade Brynäs haft Svedberg(s räddningsprocent) i mål i år (den av våra nya målisar med bäst räddningsprocen) hade vi släppt in 157 mål, 33 fler än med Markström/Läck. Slaget bara av Rögle och SSK.

Antingen låter vi inte motståndarna skjuta lika mycket. Eller så tar Svedberg/Modig 30 puckar fler nästa år.

Jajjen: Slut 3-1 precis nu och Brynäsarna låg bakaom 2 av målen.

Larsson är hur bra som helst, ett par klasser bättre än Hansen/Lauritz......

walle: Sandinreaktionen är inte helt unik (Alcén t.ex.). Och att Järnkrok öser in 20 mål första hela elitseriesäsongen är ganska osannolikt. Det behövs etablerade elitseriespelare för att gardera upp alla osäkerheter det innebär att satsa på oprövade juniorer. Om det är juniorerna som förväntas "göra't" i år är det en chansning i klass med "stor trupp".

Jajjen: Sunklöv har väl, i total avsaknad av eget tänk, tittat på Saik och DIF, som har använt en drös med framträdande junisar i år. Han har dock missat poängen med att komplettera dom på ett bra sätt.

Ett lag som Färjestad kommer nästa säsong att stoltsera med målvaktsparet Nihlstorp/Rahm. Känns inte heller så där värst hett?

sylf: Pengar saknas. I år tror jag att Brynäs tar över Rögles jumboplats när det gäller spelarbudget. Trots AIK.

Jajjen: Instämmer till fullo i det. Jag tycker dock att det finns en bra stomme av etablerade spelare ( Eero, Nordan, Kahna, Lasse J osv) och att man riskerar att hindra den unika möjlighet vi har nu att låta alla dessa jättetalanger att få ta chansen att etablera sig om man stirrar sig blind på att man måste hitta en etablerad ersättare till Dixon.

Hence: Nej. Men det värsta som kan hända är att dom blir fyra.

Jajjen: Vad har hänt med Jajjen.. Kommit med i den skeptiska skaran? Varmt välkommen:)

sylf:

Och Hansen/Lauritzen spelar kontinuerligt mot 17-åringar med fjun på bröstet?

Det där var ett lågvattenmärke.

Inget ont om Larsson, men va fan...

Noterar förövrigt att hela "positiva klubben" varit samlad under aftonen, kul att se hur framtidstron riktigt sprudlar från herrarna!

Lindström; Jag har inga som helst problem att lista 5 positiva saker med BIF. Men jag har inte hört en enda från dig på väldigt länge....

Det ska vara kul med hockey, det är liksom det som är grejen....

Hence: Nihlstorp/Rahm...

Hade Nihlstorp/Rahm värvats av BIF hade väl servern på HS brakat ihop....

JanT: Jo du, framtidstro och Brynäs är ju verkligen synonymt. Om två år fyller Brynäs IF 100, skulle va´ trevligt om föreningen ville fira jubileet i elitserien. Man börjar tvivla på det.

Clarence: tänk på att jonsson blir som ett nyförvärv han också..

GävleLasse:

Ser man på!

Nihlstorp/Rahm i FBK, ännu ett par påläggskalvar i ES!

Kul!

JanT: Jag har aldrig gillat Nihlstorp å inte FBK heller så det är en perfect match :)

GävleLasse: Ungefär lika dåliga målvaktspar..

JanT: "Och Hansen/Lauritzen spelar kontinuerligt mot 17-åringar med fjun på bröstet?"

Näe, men dom spelar som om dom vore 17 år och med fjun på bröstet!!

sylf: Lite kul med Järnkrok. När han äntligen fick chansen gjorde han dundersuccé och folk här inne betraktar honom som lagets förstacenter inför kommande säsong. Men ändå är de skeptiska till att ge andra spelare chansen, spelare som dessutom betraktas som lika stora talanger av neutrala bedömare. Trodde att de flesta hade lärt sig läxan att inte underskatta de egna produkterna efter Järnkroks succé. Brynäs har 3 potentiella förstarundare inför den kommande NHL-draften men ger bara A-lagskontrakt till en. Det kan dröja många årskullar innan klubben får fram någon som är lika talangfull som dessa tre.

Redigerad kommentar

Peja:

Läste i tidigare inlägg från dig att du inte trodde Järnkrok skulle ha fått chansen om det inte vore för alla skador, där har du faktiskt fel. I ett snack med Cz inför fjolårets tredje träningsmatch svarade han på en direkt fråga att man planerade att ge minst fem, kanske sex juniorer ett antal matcher för att få känna på ES-spel, han nämnde då särskilt Järnkrok som mycket talangfull och tänkt att ingå bland de fem säkra. Kanske planen är något liknande nu.

Peja: Sant, finns inget som är så kul som när det kommer in egna killar som tar för sig. MEN, jag tror man måste ha en bra mix mellan ungt och gammalt och en helt annan spets på truppen än vad Brynäs har idag. Kolla DIF, som har Ölvestad,Ottosson,Nilson,Ragge etc.

Helvete va bra deras junisar var igår, dom har verkligen utvecklats bra.

Vidare kan man konstatera att Torp i HV hade kunnat lägga en karriär på hyllan igår med en riktigt ful knätackling som inte ens blev 2 minuter, skrämmande!

sylf:

Klok iakttagelse det där, är också för att släppa fram juniorer men ju färre starka erfarna kort som kan bära upp laget blir möjligheten att ta in ungdomarna mindre.

sylf:

Jag är för övrigt skyldig dig ett flak Norrlands då Eero inte lyckades sätta minst lika många baljor som Widings 25. Något förslag på hur vi lämpligast reglerar skulden?

Peja:Man får vara lite försiktig när det gäller inslussandet av unga spelare. Även fast det kan verka frestande så är det bevisat många gånger om att unga spelare inte orkar leverera i 55 omgångar. De har en väldigt energikrävande spelstil. Det finns många exempel på när unga spelare "gjort succé" i början på säsongen för att sedan försvinna helt resten av säsongen.

Om man är 17 år och väldigt talangfull så får man inte ha för bråttom. Att visa ambitioner är en sak men samtidigt så gäller det att visa förmåga att underkasta sig lagledningars beslut. Det är ofta i just den bemärkelsen som man märker att spelarna inte är mogna för spel i ES. En del konstiga uttalanden i Rödinfallet är ett exempel.

När det gäller Larson och Rensfeldt så räcker det gott med att ge dem löfte att deras tid kommer. Spel i J20 och löften om att ges chansen i A-laget torde vara morot nog för de unga killarna. Är det inte nog så tror jag att det finns risk för att man måste kalla det "stora brister i ödmjukhet" och till och med egoism. Såna spelartyper brukar av hävd inte bli kvar länge i något lag.

Nej, som jag skrivit förr. Brynäs behöver ett farmaravtal med en AS eller en Div1 klubb. Där alla unga talanger kan gå i lära...

tompap71: Det räcker om du bjuder mig på en bira, ska vi säga vid hemmapremiären? Resten kan du behöva för att dränka sorgerna under säsongen:-)

sylf:

Jag är optimistiskt lagd så jag hoppas isf att ölen går till firande ;)

En öl, eller fler, vid hemmapremmiären bjuder jag så gärna på.

GävleLasse: "När det gäller Larson och Rensfeldt så räcker det gott med att ge dem löfte att deras tid kommer. Spel i J20 och löften om att ges chansen i A-laget torde vara morot nog för de unga killarna. Är det inte nog så tror jag att det finns risk för att man måste kalla det "stora brister i ödmjukhet" och till och med egoism. Såna spelartyper brukar av hävd inte bli kvar länge i något lag.

Nej, som jag skrivit förr. Brynäs behöver ett farmaravtal med en AS eller en Div1 klubb. Där alla unga talanger kan gå i lära..."

Det där skriver jag under på alla dagar i veckan!

De unga spelarna skall slussas in i laget med förnuft!

JanT: A M E N!!

JanT: Utan att lägga några aspekter på resp lags spelmässiga filosofi och satsning så har jag tittat på Djurgården resp Brynäs juniorinslag i sina A-lag.

Numerärt sett ser det ut så här:

Djurgården

Deilert (b)       21 år
Eklund (b)       21 år

Cehlin (f)        18 år
Krüger (f)       19 år
Josefsson (f)    19 år
Brodin (f)       20 år
Eriksson (f)      22 år (utlånad)

Brynäs

Löf (b)         19 år
Bertilsson(b)       19 år

Järnkrok (f)      18 år
Silfverberg (f)      19 år
Rödin (f)       19 år
Sandin (f)      22 år
Thegel (f)      20 år  (utlånad)

Intressant att se fördelningen som är mer eller mindre identisk.
Säger kanske nåt om hur lagen ser på fördelningen och mixen när det gäller juniorer och mer bärande spelare, där de sistnämnda är oerhört viktiga för juniorernas utveckling.

JanT: Samtidigt så måste förnuftet gälla åt båda hållen. Att hålla kvar vid gamla spelare baserat på att "de varit bra" är precis lika illa.

Sett till Brynäs verkligna ambitioner som visas genom lagbygget så känns det bättre att låta en bilig junior göra samma jobb som en medelmåtta på nedgång. Hellre lite mer fart och fläkt baserat på ambition än lågt tempo och tråkig hockey baserat på "rutin".

Visst blir det tuffare att klara sig kvar men det skulle innebära en bättre ekonomi, roligare hockey och pluspoäng i media.

Huge: Skillnaden är ju speltiden och förtroendet.

Deilert  07:02 
Eklund: 11:12

Cehlin: 09:16
Krüger: 16:41
Josefsson: 15:16
Brodin: 07:41

Löf: 08:53
Bertilsson: 16:49

Järnkrok: 11:06
Silfverberg: 12:06
Rödin: 08:25
Sandin: 08:05

Tiden är alltså den totala istiden under säsongen. Timmar:Minuter

Med tanke på Brynäs skadeproblem där man hade upp till 8 junisar i laguppställningen så är skillnaden väldigt markant.

Våra nya målishjältar!

GävleLasse: Ändå inte så markant som man trott på förhand, för att avvika lite från ämnet.
Vi diskuterar som sagt fördelningen mellan yngre och mer rutinerade spelare i ett lag, rent generellt.
Och det gör vi eftersom man från vissa håll vill se fler orutinerade juniorer på A-lagskontrakt och helst att dom går direkt in i laget.

MarcusElving: Vänta ett tag med hjältar, det återstår att se om Pecka "Labero" Alcen kan göra nåt!

sylf: Hjältar är min förhoppning åtminstone!

Redigerad kommentar

Huge: Det gäller att skilja på vad folk tycker och vad som är verklighet. Vad vi vet så har ju våra unga killar knappt fått mer förtroende än at gå ut och avlasta mednas DIF har gett sina unga förtroende i PP. Det är den satsningen som de inkasserar nu.

GävleLasse: Kan nog stämma till viss del initialt i serien, men efterhand tycker jag nog att våra killar både fått förtroende och dessutom förtjänat sin istid.
Och där ligger Djurgården helt klart lite före oss, men vi är snart ikapp.
Det är väl först nästa år som vi tidigast kan räkna med att själva skörda frukterna av den lyckade juniorsatsning som trots allt än så länge är relativt ung.
Ett tecken är förmodligen att Dixon får lämna sin plats till Järnkrok, även om dom inte byter rakt av sas. Blir väl Nordan som tar Dixons plats som förstecenter, om nu inte Dixon blir kvar.

Huge:Det finns ju inget som talar för att han blir kvar. När man läser hans agents argument i aftonbladet så fattar man ju vart prislappen landar.

Det stod inget om att han blev fet och ineffektiv lagom till slutspelet ;)

Det som måste till nästa sesse är:

1. Driv på mål varje gång
2. Åk hela bytet
3. Våga topp-röra om om det inte funkar
4. Stå upp för laget
5. Stå upp och visa när vi är på våran hemma plan
6. Om nån rör målis STÅ UPP
7. Våga ta avslut
8. Om vi blir utspelade STÅ UPP för klubbmärket
9. Våga spela fult om det behövs
10. Åk in i situation inte peta i dom
11. Dela ut minst en tackling per byte

Görs detta i 55 omg finns det risk att vi kommer till slutspel, Bif ska vara JOBBIGA att möta.
INGET lag ska vilja komma till LA å spela, dom ska veta att här gäller det att se upp annars så blir man överkörd.

Visst kan någa spelare leva på smartness, men ska kunna kräva att alla är beredda att offra en tand eller två.

« · 1259658 · »