1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743534 inlägg · 7967 ämnen

Ny tränare!

Sv: Ny tränare!
70 Rodrigues:
Isf slipper han ju klura på hur de spelar...

Går många rykten nu, ett är att TJ blir Leksands nye tränare, hans fru har tydligen redan fått jobb i Leksand.

Huge:

Sant. Fast Viksten är en intressant spelare. Är svag för spelare som kan göra det lite oväntade, och som har bra fart under skridskorna.

Johan Norrström: Självklart!  ;-)  Men det ändrar likförbannat inte på faktum och sakfrågan: ingen av dom (förutom till viss del Julius) är väl att betrakta som nån "stjärna" direkt....

Huge:

Äh! Hade de varit klara för Brynäs hade du varit lyrisk. ;) Eller åtminstone försvarat dem och Micke tills ingen längre orkat argumentera med dig. ;)

Huge: Ja jösses vilka stjärnor:-) Pinsamt hur media skriver!

Peja: Boork var ju på topp 1984...

"4 stjärnor klara för Örebro" enligt Sexpressen.

Wow, var ju tvungen att kolla vilja NHL- eller iaf KHL-meriterade stjärnor dom lyckats signa.
Spännande, spännande.

Facit: 1 okänd transatlant som öst in mål i östpakist...
förlåt; österrikiska ligan.
1 finsk junior.
1 forward från stjärnlaget Malmö IF.
Julius Hudacek.

4 stjärnor?

Haha...

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk: Tänk SAIK, där tar "mediakåte" Robertsson presskonferenser oftast och tycks sköta sitt jobb som andretränare ganska bra eller hur?

Mmmm....

"För någon dag sedan kom indikationer från en ganska insatt person att Melin skulle bort.
Det har dock inte bekräftats på något sätt, så det ska inte tas som någon sanning"

Peja:

sant!

tjugo8: Absolut och han har säkerligen utvecklat sin mediavana där. Jag tror att det är utvecklande för tränare och även andra yrkesgrupper för den delen att skaffa sig andra typer av erfarenheter än att 'bara' vara tränare.

Peja:

Tornberg har nog fördelen att han ser media som en möjlighet, inte ett hot

Carl Lejonkräk: "Jag tror absolut inte på Tornberg, han liksom Wikegård är båda rökta som tränare sedan de blev mediakåta. Även Leif Boork hamnar i samma katagori."

Det ironiska med din kommentar är att Boork ju var "mediakåt" även innan han började träna Brynäs :)

Huss: Han lär i alla fall få ta ett par presskonferenser...

Carl Lejonkräk:Håller inte med där, Tornberg är en av få experter som låter väldigt vettig i sina taktiska genomgångar och han verkar kunnig. Verkar vara en tävlingsmänniska oxå! skulle gärna vilja ha honom som backtränare i Brynäs. 

Carl Lejonkräk: Det är lättare som andretränare. Du kommer under medialjuset på ett annat sätt då. Skulle t.ex. inte ha något emot Sanny Lindström som backtränare i Brynäs.

Carl Lejonkräk:Med risk för att starta en folkstorm.... Bäckman ?

tjugo8: Jag tror absolut inte på Tornberg, han liksom Wikegård är båda rökta som tränare sedan de blev mediakåta. Även Leif Boork hamnar i samma katagori.

Huss:

Försvarsspelet o formeringen av ledarteamet har ju varit ett skämt de senaste åren...

tjugo8: Ja, vi kan inte köra med Janne Larsson som backtränare ett år till.

Hade kunnat tänkt mig nått sånt här i Brynäs, möjligtvis är han ngt för het o har större ambitioner än ass (Lex Andreas Johansson, Hallam)

Ytterligare en back i ledarposition i shl

tjugo8: Lite mer Melinreflektioner

Huge: Ett poäng eller tusen från guldet kvittar, det finns en vinnare och resten är förlorare.

Bättre en puck i mål än fyra i stolpen!

tjugo8: Och ett straffmål från semifinal....

"– Man kan snacka om att vi är i semifinal och därmed bland Sveriges fyra bästa lag, men så är det inte.

(Melin) har ett år kvar på kontraktet och har inga andra planer än att fortsätta. Tränaren hymlade inte om att han är mycket besviken på stora delar av säsongen.

- Serien är viktig för att du ska tro på dig själv och bygga upp något bra inför slutspelet. Titta på Skellefteå. Vi har alldeles för svajiga. Kommer du bara nia är det något som saknas."

...O vi i Brynäs var ca en förlust från 8:e platsen...

BRYNÄS4EVER NR1:

27 min

Jobbigt läge idag-Vi måste hitta ett nytt sätt att utveckla vår LHC till att bli bättre. SM semi är bra- topp fyra! Men långt ifrån målet.

?????

BRYNÄS4EVER NR1: Djävla nalle
Ska självfallet vara Melin.

BRYNÄS4EVER NR1: Melin verkar trött, han lägger nog av.

Peja: Någon mer som såg kapningen av lhc. Melon är färdig i lhc. Ganska säker på att melon är tex i Gävle till hösten.

tjugo8: Jo, men vem som helst kan ju se att det är så som Gefle vill spela. Ibland får du det att låta som att Tommy aldrig någonsin har kommenterat Brynäs spel, men så är det ju inte. När en reporter däremot ber honom rita på en taktiktavla tycker jag att det är rimligt att tacka nej, inte minst eftersom tv-kanalen i fråga faktiskt har anställda experter som har som jobb att tycka och analysera matcherna.

Redigerad kommentar

EskilstunaLasse: Det kan du ha rätt i. Hoppas att Melin också tar med sig Brodeckis gamla lekkompis Bristedt från deras J20 lag.

Huss: Jag ser hellre att Melin tar med sig Hävelid som på kort tid fick ordning på LHC's försvarspel.

Kahn:Som det låter just nu verkar det bli Melin med Dacke som assisterande. Tror inte Sundlöv tänker lägga pengar på två assisterande tränare. Lägger nog hellre pengarna på nya spelare. 

Kahn: Forwardssidan i år var väl ett självspelande piano om man tittar på namnen.
Men i slutspelen har vi inte kommit någon vart. Ser inte Janne som ett tränarämne tyvärr. Ironiskt nog så är det den typen av spelare han själv var som vi saknar.

Huss: Kanske. Tänkte att forwardsidan har producerat under Jannes styre. Sjödin mer en chansning.

Din önskan ser intressant ut.

Kahn: Lite mer nytt blod behöver vi väl va?
 Melin - Dackell - Ragnarsson/Lindström

Får man drömma:

Melin-huvudcoach.

Janne Larsson-forwardscoach.

Tommy Sjödin-backcoach.

Peja:
TJ kommer gå i taket...

"GIF-ledningens taktik mot topptippade AIK höll väldigt bra. Simon Lundevall och Jonas Lantto hade order att kliva in i banan, utmana och ge motståndarna problem. Det fick AIK.

Nu lät han sina centrala mittfältare Celso Borges och Ibrahim Moro ta kampen i mitten och inte blanda in sina yttermittfältare.

– Annars spelar dom bara ut på ytterbacken som då får en gata på 20-30 meter och kan slå tidiga inlägg. Då får vi försvara oss inne i straffområdet i stället.

Sandberg erkände att det var taktiken.
– Det är så vi spelar."

tjugo8: Nej, Tommy har naturligtvis inte kommit på något "ultrasmart" när han kommer med floskler. Det är snarare så att han är mainstream i den bemärkelsen och smälter in bland övriga SHL-coacher.

Jag tycker personligen inte att Mårts ger ett särskilt underhållande intryck i tv-rutan. Sen kan det ju vara så att gemene man hellre vill se och höra floskler än riktiga analyser - varför skulle annars kanalernas betalda analytiker ('experterna') kommer med betydligt mer floskler än sakliga analyser? Det finns väldigt sällan tid för riktiga analyser i tv och frågan är om intresset är särskilt stort heller?

Redigerad kommentar

Peja:

Det skulle kunna vara så att TJ kommit på ngt ultra-smart o mörka mycket o istället oengagerat stå o rapa hockeyfloskler o uttalanden i stil med;

"det tänker jag inte stå o berätta här"

"vi möter ju Leksand en gång till i år, så det vill jag inte avslöja"

Men jag tror de flesta, inkl Mårts i OS, förstår vikten av att underhålla de som betalar deras löner o att man kan släppa ganska mkt som motståndaren redan ändå har koll på men som kan vara intressant/utbildande för mig som tittare

Peja:En taktik kan vara att i direktsändning gå ut med en taktik och sedan spela helt annorlunda. Brynäs kan vara först ut med detta.

Redigerad kommentar

tjugo8: Man kan bjuda på mycket, men just taktiken är helig för många tränare. Och de tränare som "bjuder på taktiken" är inte alltid särskilt sanningsenliga heller, men det ser förstås bra ut i tv. Tommy är extremt trevlig mot alla Brynäsare som träffar och en utmärkt representant för klubben. Det kan man inte säga om alla andra inom Brynäs.

Peja:
Brynäs spel/taktik lär ju vara helt omöjligt för ngt annat lag att scouta på annat sätt
...och varför bjuda på sig själv, ens tankar o skapa intresse inför tittare/supportrar?

TJ är usel här, Melin, Forsberg, Appelgren mfl föredömen

O varför twittrar/tittar TJ så mkt om Kvalserien?
Vilket av lagen tränar han nästa år?

Peja: mmm, vissa experter är kunniga och har något att tillföra, andra ser bara en möjlighet att hänga kvar i strålkastarljuset några minuter till.....

tjugo8: Å andra sidan finns det andra sätt att kommunicera med publiken. Just att berätta taktiken inför samtliga kanske inte är det smartaste att göra ur ett sportsligt perspektiv. Förstår egentligen inte varför coacherna ska göra detta - rimligtvis borde väl experterna kunna rita upp lagens taktik efter att ha granskat deras spel? Det vore intressant med mer analyser istället för så himla mycket 'tyckande' hela tiden. Vissa experter är bättre än andra, om man säger så.

Suck!

@1TommyJonsson: En sak begriper inte jag! Varför ska coacherna, i direktsändning i viasat, rita o förklara taktik/strategi laget har? Varsågod motståndare!

Och jävligt bra svar

@nordlow: @1TommyJonsson @ lite för mycket säpotänk. Din roll är även att ha kommunikation med de som är intresserade att titta på er.

Ryktet just nu, Melin huvudtränare med Dacke som assisterande. Spontant så känns det bra, hade möjligtvis viljat se en backtränare oxå. 

Carl Lejonkräk: Precis, Sundlöv har agerat precis som en junkbond trader från det glada 80-talet...

mattiaskarlgren: "Tycker folk här inne att Sundlöv värvat fler spelare som varit skadade mycket?"

Ja, många verkar tycka det utan att han nån kunskap om vilken typ av skada det gäller.
Finns ju olika typer av skador där många av dom inte behöver avskräcka från en värvning.
Så den springande punkten i hela den här debatten blir: hur många spelare har Sundlöv värvat där en spelare haft en återkommande skada och där det således föreligger en överhängande eller stor risk att spelaren ifråga drabbas av samma skada igen?
Där är ju DEN typen av värvningar som man bör diskutera, inte de fall där en spelare fått en skada som inte kan relateras till kategorin "återkommande".
Ta en spelare som ex Lauritzen. Hur såg hans ev skadehistorik ut när han värvades?
Kan inte påminna mig att han varit skadebenägen tidigare, hans problem har väl kommit i Brynäs vad jag förstår. Så där ska man isf diskutera om Sundlövs förlängningar av hans kontrakt har varit kloka eller felaktiga.
Och även då finns det en aspekt att väga in: hur har läkarna sett på chanserna till rehabilitering/läkning utan följdproblem?
Det blir ju alltid en avvägningsfråga för ansvariga i såna fall: risken för återfall kontra möjligheten att få en frisk spelare som tillför laget det man tror och hoppas på.
Tycker att du gör en klok och nyanserad analys av situationen i dina tidigare inlägg, även om jag inte riktigt håller med om följande rader eller iaf är osäker på om det verkligen stämmer ang Nokelainen:

"Att värva en spelare man vet har ett gediget skadeförflutet är fel. Och där spelar väl Nokelainen in"

Hade Nokelainen verkligen ett gediget skadeförflutet?
Nån som kanske kan upplysa om saken?

Sen finns det ju också bevis på motsatsen sas, ex Nordan.
En spelare som haft återkommande ljumskproblem men lyckats hanterar dessa och nu varit en av våra bästa och viktigaste spelare ett par säsonger, även om han fått ett par mindre återfall.

« · 1619468 · »