Brynäs IF

710588 inlägg · 7953 ämnen

Olympiska Spelen 2014

1613972 · » Till forumet


Sv: Olympiska Spelen 2014
Carl Lejonkräk: Avdelningen Ros spekulerar....
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

En Gävlebo intervjuar en Gävlebo...på engelska...känns lite komiskt...

I intervjun syns det tydligt Bäckis besvikelse på läkaren...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
mattias - 74: Fast nu kollade han ju upp det? Han frågade ju landslagsläkaren som sa att det var ok. Vad mer ska han göra? Utbilda sig till läkare själv?
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
mattias - 74:
Du missförstår mig, läs mina tidigare inlägg.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Carl Lejonkräk: Klart att man kan spekulera i hur Bäckis frånvaro påverkade matchen. Jag tror att helheten av att ha de 3 bästa centrarna borta påverkade mycket. Å andra sidan hade Kanada också många spelare borta, men deras bredd är fullständigt överlägsen vår. Laget saknade centerkvalité för att kunna vinna OS-guld. Inte omöjligt att en del spelare tappade lite fokus pga det som hände men det går ändå inte att bortse från att kvalitén saknades tycker jag.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
mattias - 74: Så om landslagets läkare sagt till dig att det är ok, hade du då misstrott honom?
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
mattias - 74: Det naturliga sättet för en spelare att få information om sånt här är att fråga lagläkaren. Det hade varit märkligt om Bäckis hade ringt upp WADA och bett om råd.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
mattias - 74: Du menar som att stämma av det med landslagsläkaren till exempel.....
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c:

Klart det är allvarligt, jag förstår inte hur man " inte " kan kolla upp att det är ok att äta det i OS.

Att medlet är tillåtet i NHL oavsett mängd är ju orelevant, trodde Bäckström att han skulle spela NHL? Ja jag hade tyckt lika om det varit en leksing som gjort detta. Han fuskade naturligtvis inte medvetet men han borde kollat upp att det var ok att äta innan en OS final, medlet är ju dessuom med på WADAS lista över otillåtna preparat. Eller hur?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c: Skönt att kunna läsa en tablett dagligen kan ge värden över gränsvärdet. Läkaren skall ha all skit här och jag anser Bäckis vara rentvådd.

Hur det hade gått med Bäckis i laget är svårt att sia om men det såg ut som att hela laget spelade i någon sorts chocktillstånd. Jag sade skämtsamt till en kompis under finalen att jag undrade om spelarnas fruar blivit kidnappade och spelarna tvingade att lägga sig i matchen. Hela lagets agerande såg ytterst märkligt ut och denna soppa sabbade nog alla chanser till en jämn kamp och maxprestation från Tre Kronor.

Bittert........

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c:

vad bra å veta alltså.  En tablett åt gången kan alltså räcka. Han är SÅ osyldig, alltså!

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c:

det är just precis som du skrivit.  Om nicklas tagit något kan vi ju alltid rentvätta honom och säga att han inte gjort sig skyldig till nånting.

fint skrivet horace !

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

96 Artisten:

instämmer fullkomligt.  vi har inte gjort nånting det är dom andra som felat.

bäckis har fuskat lite och nu snackar hela världen om honom och ingen tycks minnas att han ju är nhl proffa och i staterna är helt ok att fuska och dopa sig.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Huge:"Ja, vissa kommer alltid att gotta sig i såna här fall, speciellt finnarna.
Dom har ju en lång historik bakom sig vad gäller systematisk och medveten doping för att höja prestationerna. Klart att dom nu försöka förminska sina egna tabbar genom att överdriva den här skitsaken, fullt naturligt."

Jag tror snarare att det enligt finnarna är fel att en spelare som skulle varit avstängd spelade mot dem i semin, därav upprördheten? Dvs, man är arg både på processen och den dopingmisstänkte.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

wada hit, iok dit, läkare hit och dit.

allergimedecin, en eller 3tabletteter. Fuck it. Ta riktiga fuskare istället.

Bäckis for president!

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Huge:
Faktiskt tar jag inte det här så jäkla allvarligt.  Vet inte om det är för jag anser att Bäckis eller inte så skulle vi förlorat mot Canada.
Vem som gjort rätt eller fel för mig är faktiskt sekundärt.

Det jag innerligt hoppas är att Bäckis bara har ätit den här ordinerade medicinen (har han tagit 1 eller 2 piller extra så fine), och inte tuggat annat som det finn riskt för ("sudafed" eller nåt har jag skummat förbi).
Vill bara att Niklas blir rentvådd...

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

"Problemet för Bäckström kan ligga just i att han följt rekommendationerna.

Olika rekommendationer

Det finns nämligen två olika - som skiljer sig åt.

– Wadas rekommendationer är att man ska låta bli att äta den typen av medicin 24 timmar innan tävling eller match. Medan ishockeyrekommendationen (från Internationella ishockeyförbundet) har varit att man klarar gränsvärdena med en tablett per dag, säger Reinebo."

Här kan faktiskt förklaringen finnas: Bäckis har gått på IHHF:s rekommendation och tar sin tablett samma tid varje morgon, en rutinsak helt enkelt. När vi sen möter Slovenien i en tidig match så räcker inte tiden till för att substansen ska gå ur kroppen innan matchstart.
En teori lika god som nån annan....

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Zzz: Ja, vissa kommer alltid att gotta sig i såna här fall, speciellt finnarna.
Dom har ju en lång historik bakom sig vad gäller systematisk och medveten doping för att höja prestationerna. Klart att dom nu försöka förminska sina egna tabbar genom att överdriva den här skitsaken, fullt naturligt.
I princip kan Bäckisfallet jämföras med en som åker fast i en nykterhetskontroll med för högt värde i blodet.
Har du 0.6 promille (översatt till Bäckis värden) så är du rattonykter.
Hade du haft 0.4 promille så hade du betraktats som nykter (i Bäckis fall spelklar).
I båda fallen är personen ifråga i stort sett lika full eller nykter, bara det att gränsen måste dras nånstans.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tjugo8:
Jag anser fortfarande att du inte rett ut för oss varför Bäckis värden var höga, läkaren följde inte WADA, men det förklarar inte värdena.


"Däremot varför Bäckis hade sånt högt värde....kan inte svälja ditt påstående rakt av att Läkaren är ansvarig (ja, såvida inte du är läkare dvs.)"
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c:

Då hade jag rett ut ngt ändå...

Skiter i värdena (just nu iaf)

Men en lagläkare som inte följer WADAs rekommendationer...I rest my case...

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Zzz:
Håller med.
Det blir att svamla i mörker fram till det här är utrett klart.
Hur utgången än blir så är tyvärr Bäckis den stora förloraren.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c: Tycker det är svårt att få någon uppfattning alls som lekman. Flera olika läkare har ju olika teorier. En säger att det är möjligt att komma upp i dom värderna efter en tablett, en annan säger att det är omöjligt och att han måste ha tagit ren psuedoefedrin. Det känns som om vi kommer få vänta ett tag innan detta reds ut. Nu skrivs det ju att det kan vara så att IOK har blandat ihop enheterna, är det så är det ju den största skandalen.

Hursom kommer Bäckis få svårt att skaka av sig detta. Även om det reds ut och han är oskyldig så kommer vissa alltid komma dragandes med det här.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tjugo8:
Ok, sant där..WADAS rekommendation var väl att inte ta medicinen inom 24h av matchstart, där håller jag med om att det är en blunder av läkarna.

Däremot är jag nyfiken hur värdena kan ha skenat..
Kvällpressen (min kunskapskälla i detta fall) meddelar genom diverse läkare väldigt spridda teorier/fakta om hur detta kan ha skett (värdet alltså)
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c:

Ser du inte problematiken i att läkaren rekommendation går emot WADAs rek tror jag inte vi har så mkt att diskutera...

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tjugo8:
Tack för att du försöker reda ut åt oss, men för mig har du inte rett ut nånting som jag inte redan visste.

Att IOC har fuckat upp med provsvarstiden är nog alla rörande överrens om.
Däremot varför Bäckis hade sånt högt värde....kan inte svälja ditt påstående rakt av att Läkaren är ansvarig (ja, såvida inte du är läkare dvs.)
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c:

Två bovar;

Läkaren - gav Bäckis felaktig rekommendation

IOC o deras provtagningsprocessen - dröjde för länge m provresultatet, sabbade Tre Kronors matchförberedelser

Så där! Nu har jag rett ut frågan åt Er m två meningar....case closed

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c:
"Enligt Peter Reinebo kan det räcka:
– En tablett kan under olyckliga omständigheter gå över gränsen. Och rekommendationen från Wada är att man ska vara tablettfri när det är tävling eller match."

Å fan, ja där ser man..1 tablett kan räcka alltså?!....ja det visar ju hur duktig man är på det där med läkemedel:s

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Rytter:
Ja, prestationshöjande eller inte...läkemedlet finns med på listan.
Sen så hade ju Bäckis trots allt en dos som var 15x högre det tidigare gränsvärdet som ansågs svagt prestationshöjande..(15x svagt höjande = mycket höjande?).

"Förut fanns det ett gränsvärde på 15 nanogram per milliliter, då tillhörde jag dem som tillstyrkte att man tog bort pseudoefedrin från listan då det hade en svag stimulerande effekt"
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Huge:

"Oavsett vad som hänt blir debatten ändå lite av hårklyverier, eftersom substansen inte har nån prestationshöjande effekt, har funnits på den godkända listan från och till, vilket gör att man i realiteten inte kan tala om egentlig doping som är ämnad att höja prestationen."

Oavsett vad du tycker och tänker så finns substansen på en lista med ett givet gränsvärde (dessutom med ett förhöjt gränsvärde jmf med tidigare) och ligger man över det så får man inte spela. Punkt slut.

Sedan kan vi tycka vad vi vill om detta, personligen tycker jag det är löjligt ifall den info som finns nu stämmer dvs 1 tablett dagligen. Är ju inte läkare så jag vet inte vad effekterna är av PSE, men ifall det är efedrin liknande så kommer det att höja prestationen, frågan är hur det påverkar ifall man ligger över gränsvärdet det är ju det som är intressant, sedan är det intressant att veta hur han kan komma över gränsvärdet när alla säger att en tablett dagligen inte ska kunna ge detta utslag.

Det enda faktum vi har just nu är att Bäckström tillsammans med läkare lyckades med att diskvalificera sig från en OS-final.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Peja: Ja, teorin om att det skulle handla om nåt annat känns inte speciellt trovärdig.
Kräver isf att Bäckis (medvetet eller omedvetet) fått i sig nån ny substans som ger utslag för PSE och inte nåt annat. Troligt? Morsning...

Antingen har Bäckis inte tänkt sig för och tagit för många tabletter, liksom han ibland gör i hemma i Washington.
Eller så har EN tablett för nära inpå match gett det här utslaget och där vår matchläkare missat att informera om tidsramen för när ett intag är Ok.

Oavsett vad som hänt blir debatten ändå lite av hårklyverier, eftersom substansen inte har nån prestationshöjande effekt, har funnits på den godkända listan från och till, vilket gör att man i realiteten inte kan tala om egentlig doping som är ämnad att höja prestationen.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Peja: och med tanke på NHLs regler kring doping och provtagning så sker det nog lite mer kontrollerat så här ett OS-år, jämfört med ett vanligt år då risken att åka fast är ungefär noll. (en generell observation)
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Horace76c: så kallad hardcoredoping hade gett ett helt annat utslag med andra substanser inblandade.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Carl Lejonkräk: Vad säger B-provet?
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Monno:
Å andra sidan så kanske det är så att 1 eller 2 tabletter av den här allergimedicinen KAN generera såna här värden, men det måste ju vara en baggis att ta fram svar på i ett labb.

Känner igen det du säger om NHL och uppåtshack.
Känns i min värld troligare att det är nåt annat än allergimedicin som gett dom här utslagen.
Hardcoredoping känns dock inte som Bäckis, men återigen...jag känner inte honom.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Monno: Oavsett så förtog detta all glädje med OS...
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c: Kommer inte ihåg länken. Men det var nån artikel från 1998 om Efidrin (eller hur det stavas) och om hur det var vanligt bland NHL spelare att ta det innan match som en sorts "trigger" liksom lite uppåttjack.

Så risken finns ju att Bäckis har en vana att ta ett extra allergipiller innan match och tänkte att det inte var någon fara.

Sen ska man väl ha klart för sig att medecinerna i USA inte alltid är osm medecinerna hemma i svedala.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Horace76c:

"Men att 1 tablett av ett allergiläkemedel skulle ge såna här utslag låter ju onekligen jäkligt märkligt."

Håller med, läser man lite så ser man att dom dessutom har höjt gränsvärdet för detta med 10ggr när det infördes på listan. Tycker också att det låter konstigt att en tablett ska ge detta utslag.

Det hela verkar väldigt märkligt.

Arne Ljungqvist menar också att gränsvärdet för pseudoefedrin är väldigt högt.

– Förut fanns det ett gränsvärde på 15 nanogram per milliliter, då tillhörde jag dem som tillstyrkte att man tog bort pseudoefedrin från listan då det hade en svag stimulerande effekt. Men när det sedan återfördes på listan för fem år sen var det med ett gränsvärde som är 10 gånger högre än dåvarande nivå. Ett gränsvärde som ligger så högt att det krävs höga doser för att nå dit, säger han.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Horace76c: Känner folk som känner Bäckis hyggligt och det verkar fullständigt omöjligt att han med uppsåt gjort något sådant. Möjligen ovetandes i sådana fall, men inte medvetet fusk som sagt. Att han skulle ha lite dålig koll på reglerna ser jag dock inte som osannolikt...

Nu dyker det fortfarande upp nya teorier, aå det verkar omöjligt att ens veta vad som är fakta.

Själv minns jag fler tuotalet år sedan då varannan NHL-spelare tog Suda Fed, som är innehåller ett annat preparat i gränslandet.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Carl Lejonkräk:
Jag vet fan inte..jag känner Bäckis ungefär lika mycket som jag känner Ludmila eller Muhlegg..(vet dåliga exempel då "öst" har en med rotad dopingkultur än sverige, och längd är en med dopingdrabbad sport)
Hoppas innerligt att det inte är så att han "knaprat".
Men att 1 tablett av ett allergiläkemedel skulle ge såna här utslag låter ju onekligen jäkligt märkligt.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Sputnik: Nu säger experter på området att det är omöjligt att komma över gränsvärdet med en tablett om dagen. Till och med Tre Kronors läkare säger detta. Kan det vara så att Bäckström råkat ta för många tabletter eller hur kan detta förklaras? Tyvärr så är hans rykte för all framtid befläckat nu.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Huge: Bäckström skall ju ha varit väldigt tydlig med att tar det här preparatet när han lämnat prov Hos IOK. Så det låter väldigt konstigt det här. Lider faktiskt något fruktansvärt med Bäckis i det här fallet. Skulle varit hans största match i livet och så faller det på allergimedicin. Waldebäck landslagsläkaren borde ju även ha kontakt med Bäckis läkare i nhl om ordination och så med. Vet inte vad Bäckis skulle gjort annorlunda faktiskt. Kanske ha en dosa av nått slag med sig var han än går. Som visar vilken mängd av ämnet han har i kroppen med sig(ironi)

Nje jag anar verkligen ugglor i mossen i det här fallet.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Peja: Substansen är inte otillåten hos IOK heller. Det är först när mängden överstiger gränsvärdet dom bryr sej.

Nån hockeyledare slog huvet på spiken: "sila mygg, svälja kameler"

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Sputnik: Tjänstefel om förbundet INTE anmäler IOK.
Slarvig/felaktig procedur kring både provtagning och beslut verkar det som.
Lägg till skadorna på ett par viktiga NHL-spelare och du får ännu ett argument för din åsikt.
Det som skulle göra soppan än mer rörig är väl om det visar sig att Bäckis B-prov visar negativt resultat...   :-)
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Sputnik: substansen är inte förbjuden i NHL så de kommer givetvis inte att agera mot Bäckström.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Sputnik: Risken med det här, är nog att chansen är större att det inte kommer finnas med proffs från nhl i os längre. Det verkar som att NHLPA är lagom roade av det här beskedet. Eftersom det redan varit på tapeten med att inte skicka proffsen längre. Så kan det här vara droppen tror jag. Ännu en anledning för NHL pamparna att inte skicka spelarna till os.Det verkar som att Tre kronor kanske också skall anmäla IOK för det här. Verkar vara en riktig soppa det här.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
bifhjärta: Jo visst är det så. Denna skribent är ju ganska känd för att skriva massa skit. Är bara att titta igenom hans inlägg så förstår man att han bara är här för att jävlas.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Carl Lejonkräk: J F K hade inte gapat så om det gällt en ex-modo spelare. Avundsjukan lyser igenom bara, han har hittat ett läge att få gnälla på en brynäsare. 
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
atilla: Det kom ju också fram att en slovakisk spelare(tror jag att det var) 2010 os i vancouver också haft för högt värde av samma sort. Han hade bara fått en varning. Den här medicinen räknas ju inte heller i NHL som doping.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Zappaholic: "Björn Waldebäck: "Han frågade mig om han fick ta en tablett och jag sa ja, säger Waldebäck som tar på sig att Bäckström fastnade i testet:"

Enligt JFK borde Bäckis naturligvis inte ha litat på sin matchläkare.
Han skulle förstås ha gjort en egen grundlig undersökning med hjälp av medicinsk och kriminell expertis, för att undersöka ifall vår matchläkare ändå inte är lierad med kanadensarna på nåt vis. Dom gör ju som bekant allt för att vinna ett OS-guld och har självfallet sen flera år tillbaka hjärntvättat Waldebäck och fått honom att lura Bäckis att ta den där tabletten.
Så måste det ligga till....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
smallround: fy för dig med, skäms.
Kommentera

1613972 · »