Horace76c:
Två bovar;
Läkaren - gav Bäckis felaktig rekommendation
IOC o deras provtagningsprocessen - dröjde för länge m provresultatet, sabbade Tre Kronors matchförberedelser
Så där! Nu har jag rett ut frågan åt Er m två meningar....case closed
Horace76c:
"Enligt Peter Reinebo kan det räcka:
– En tablett kan under olyckliga omständigheter gå över gränsen. Och rekommendationen från Wada är att man ska vara tablettfri när det är tävling eller match."
Å fan, ja där ser man..1 tablett kan räcka alltså?!....ja det visar ju hur duktig man är på det där med läkemedel:s
Huge:
"Oavsett vad som hänt blir debatten ändå lite av hårklyverier, eftersom substansen inte har nån prestationshöjande effekt, har funnits på den godkända listan från och till, vilket gör att man i realiteten inte kan tala om egentlig doping som är ämnad att höja prestationen."
Oavsett vad du tycker och tänker så finns substansen på en lista med ett givet gränsvärde (dessutom med ett förhöjt gränsvärde jmf med tidigare) och ligger man över det så får man inte spela. Punkt slut.
Sedan kan vi tycka vad vi vill om detta, personligen tycker jag det är löjligt ifall den info som finns nu stämmer dvs 1 tablett dagligen. Är ju inte läkare så jag vet inte vad effekterna är av PSE, men ifall det är efedrin liknande så kommer det att höja prestationen, frågan är hur det påverkar ifall man ligger över gränsvärdet det är ju det som är intressant, sedan är det intressant att veta hur han kan komma över gränsvärdet när alla säger att en tablett dagligen inte ska kunna ge detta utslag.
Det enda faktum vi har just nu är att Bäckström tillsammans med läkare lyckades med att diskvalificera sig från en OS-final.
Horace76c: Kommer inte ihåg länken. Men det var nån artikel från 1998 om Efidrin (eller hur det stavas) och om hur det var vanligt bland NHL spelare att ta det innan match som en sorts "trigger" liksom lite uppåttjack.
Så risken finns ju att Bäckis har en vana att ta ett extra allergipiller innan match och tänkte att det inte var någon fara.
Sen ska man väl ha klart för sig att medecinerna i USA inte alltid är osm medecinerna hemma i svedala.
Horace76c:
"Men att 1 tablett av ett allergiläkemedel skulle ge såna här utslag låter ju onekligen jäkligt märkligt."
Håller med, läser man lite så ser man att dom dessutom har höjt gränsvärdet för detta med 10ggr när det infördes på listan. Tycker också att det låter konstigt att en tablett ska ge detta utslag.
Det hela verkar väldigt märkligt.
Arne Ljungqvist menar också att gränsvärdet för pseudoefedrin är väldigt högt.
– Förut fanns det ett gränsvärde på 15 nanogram per milliliter, då tillhörde jag dem som tillstyrkte att man tog bort pseudoefedrin från listan då det hade en svag stimulerande effekt. Men när det sedan återfördes på listan för fem år sen var det med ett gränsvärde som är 10 gånger högre än dåvarande nivå. Ett gränsvärde som ligger så högt att det krävs höga doser för att nå dit, säger han.
Redigerad kommentar
Peja: Substansen är inte otillåten hos IOK heller. Det är först när mängden överstiger gränsvärdet dom bryr sej.
Nån hockeyledare slog huvet på spiken: "sila mygg, svälja kameler"
Redigerad kommentar
96 Artisten: fan vilket fruktansvärt sur eftersmak.
bäckis, för mig är du precis lika stor idag som du var igår.
Björn Waldebäck: "Han frågade mig om han fick ta en tablett och jag sa ja, säger Waldebäck som tar på sig att Bäckström fastnade i testet:
– Jag kan sätta stort frågetecken på mig själv som ger en spelare en tablett som är klassad som dopning."
Waldebäck må vara en usel läkare men all cred till hans moraluppfattning.
96 Artisten: Bäckisgate
| Emil K Lagnelius: – Han frågade mig om han fick ta en tablett och jag sa, säger Waldebäck som tar på sig att Bäckström fastnade i testet: – Jag kan sätta stort frågetecken på mig själv som ger en spelare en tablett som är klassad som dopning. |
IIHF:s läkare:
– Jag känner som en läkare att det inte är något dopning i detta. Och att han är ett oskyldigt offer. Vi stöder honom i detta.
Men jag antar att du har bättre koll?
J F K: Vi vet som sagt inte vad som skett, därför tar jag heller inte ställning i nån skuldfråga så här långt.
Men ponera att Bäckis har redovisat för ansvariga läkare vilka mediciner han äter och fått Ok från officiellt håll.
Kan inte se att Bäckis i det läget har nån som helst skuld i det hela.
För vem fan ska man annars kunna lita på, om inte de egna läkarna som sitter på listan över vad som är tillåtet och otillåtet?
Huge:om du tycker det, tyck det, alla har vi rätt till en åsikt.Jag har min och du har din. Men sluta provocera och kalla mina åsikter idiotiska.
Jag tycker det är idiotiskt att äta ngt som är dopingklasssat. Som elitidrottsman är det ju viktigt att veta vad man stoppar i sig.
han har ju gjort ett val och tagit pillrerna när han vet att man inte får käka det.
idiotiskt"
Imponerande, att du redan nu har kommit fram hur det hänger ihop....
Horace76c:
Ser du inte problematiken i att läkaren rekommendation går emot WADAs rek tror jag inte vi har så mkt att diskutera...