Brynäs IF

714618 inlägg · 7953 ämnen

Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00

1073934 · » Till forumet


Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
GävleLasse: Ja om det hade varit så att Markström hade behövt stå på huvudet i match efter match, för att ihuvudtaget Brynäs skulle ta poäng, så då hade jag klockrent hålt helt med dig.

Markström har varit jättebra, men det har ju laget Brynäs varit också.
Jag tycker helt enkelt att Brynäs har goda poängchanser även med Lindbäck i målet att det absolut värt priset att inte riskera bränna ut Markström och ge backupen mer erfarenhet samtidigt. Speciellt eftersom Brynäs nu ligger där de ligger, och visat sig kunna vinna matcher även med Lindbäck.

Så största skillnaden mellan oss två, är nog att du tror, eller är rädd för, att Brynäs kommer ligga nere i skiten förr eller senare även denna säsong, medan jag inte tror det alls. Skulle då Brynäs hamna där likt förbannat, ja då vill jag att Brynäs har en växel att lägga i vid slutskedet, än att då stå där med en sliten målvakt, och sliten trupp, där matchningen varit hård, efter som bästa laget alltid har spelat, under hela serielunken.

Nä, med den tunna trupp Brynäs har, så gäller det att tänka långsiktigt, i den lilla grad som nu ens är möjlig.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB:

Det handlar inte om antalet matcher i första hand utan HUR målvakten matchas... eller utespelare för den delen.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00

MickeB: Visst respekterar jag din åsikt men håller inte med. Vad drar du för slutsatser av starten på säsongen? Är Brynäs verkligen så här bra eller har det berott på andra faktorer. Att se så långt fram som i vår tycker jag är totalt felaktigt. Det är NU vi styr mycket av vårt öde i vår...Skall vi vara med däruppe i fortsättningen så måste man spela det bästa laget för SÅ jävla bra är inte Brynäs att man kan dribbla runt för mycket för då kan en osäkerhet och ett missnöje sprida sig i laget. Händer det så kan vi mycket väl hamna i trångmål och till och med KS... Är det värt att sätta föreningens framti och ekonomi på spel för att inte göra en målvakt missnöjd, ledsen eller vad som helst.

Det bästa sättet att rusta för framtiden är att smida medans järnet är varmt och ta de poäng vi kan nu i början för det kommer att bli tuffare. Snart börjar artisterna att droppa in och de flesta lagen kommer att få förstärkningar...

Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Nu är det bara hoppas att grabbarna gör sitt jobb idag och inte bjuder Södertälje på såna billiga mål som Lind gjorde sist. Då är det bänken som gäller!
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Huge: "Det snabba återbytet inför dagens match ser jag dock som ett litet tecken på att man anser Markan vara den lite mer stabilare målvakten och den som hittills skänkt utespelarna en aning mer trygghet."

Ja, utan tvekan är Markan no.1 och det märks även på tryggheten i försvarsspelet, tycker jag. Så inget snack om att jag helst ser Markan i mål, om jag bara väger in den närmaste matchen, så att säga.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB: Och jag har dessutom en känsla av att Markan och Lindbäck är jättekompisar både på och utanför isen och därför kan sporra varandra på ett ärligt och bra sätt, sas.
Vilket även innebär att man kan ta en tillfällig "petning" på rätt sätt utan att bli sur och grinig.
Har en känsla av att det senare är fallet när målvakterna ex kommer från olika håll och dessutom är i olika åldrar.

Det snabba återbytet inför dagens match ser jag dock som ett litet tecken på att man anser Markan vara den lite mer stabilare målvakten och den som hittills skänkt utespelarna en aning mer trygghet.

I övrigt håller jag med dig ang det långsiktiga resonemanget kring målvakterna.
Tror inte att det nödvändigtvis måste betyda en avveckling av den ene bara för att den andra får lite mer speltid.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Omgång 9 förra säsongen.

1 HV 71
2 Timrå IK
3 Färjestads BK
4 Frölunda HC
5 Skellefteå AIK
6 Linköpings HC
7 MODO Hockey
8 Djurgårdens IF
9 Mora IK
10 Södertälje SK
11 Luleå HF
12 Brynäs IF

Slutställning förra säsongen.

1 HV 71
2 Linköpings HC
3 MODO Hockey
4 Färjestads BK
5 Timrå IK
6 Frölunda HC
7 Djurgårdens IF
8 Skellefteå AIK
9 Södertälje SK
10 Luleå HF
11 Mora IK
12 Brynäs IF
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
rackham: Förresten snacka om ad hoc, hemsnickeri. Om Markan får stå 30-35 matcher +JVM +ev slutspel o kvalserie, vara för lite det då:) Wooohahaha *blink*
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
rackham: Ja om man gör en "Modo" då så. Det är ju det jag vill undvika, och dessbättre tränartrion också. Markan spelar med all sannolikhet i NHL, inom två år. Så långsiktigare är så, tänker, tror, nog Brynäs, genom att inte avveckla den andra. Som säkert blir landslagsmässig han också, inom snar framtid.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB:

Två målvakter i samma ålder innebär att en kommer att utvecklas den andra avvecklas. Alternativet är att båda inte når sin potential.
Vad är bäst för Brynäs?
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
GävleLasse: "Brynäs har en bra målvakt som backarna trivs med, Markström. Han är dessutom en gryende publikfavorit som publiken vill se. Därför skall man hela tiden ställa bästa tänkbara lag på isen alltid alltid a l l t i d!"

Ja, ok det är en åsikt. Men jag tycker inte ett lag alltid ska ställa upp med det för dagen bästa laget. Det handlar alltid om en avvägning, där vårkanten och lagets slagstyrka då, måste skänkas flera tankar också. Därmed en omöjlig ekvation att alltid spela med "bästa" laget.

Få saker här i världen är antingen så svart eller vit, som du verkar se det som?. Ofta måste man våga betala ett pris för att kunna få skörda desto bättre, när det verkligen gäller.

Men att toppa, maxa, maxa maxa, nu, ser jag ingen som helst logik att göra nu, vilken är min åsikt, som du säkert respekterar.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
GävleLasse:

Precis, den där känslan av lugn är svår att se men lätt att känna som utespelare... och den kan vara skillnaden mellan slutspel eller inte...
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00

MickeB: Man blir lite orolig när man läser hur du resonerar. Varför skall man inte köra bäst för dagen står? Att ens tänka tanken på att låta Lindbäck fortsätta baserat på att han kanske blir knäckt av en petning låter så jävla dagis. Brynäs har stora problem med att locka publik till sina matcher och är inte i position att köra nån social inrättning. Brynäs har en bra målvakt som backarna trivs med, Markström. Han är dessutom en gryende publikfavorit som publiken vill se. Därför skall man hela tiden ställa bästa tänkbara lag på isen alltid alltid a l l t i d!

Anders Lindbäck VET vad som krävs av en målvakt i ES och blir han "knäckt" av en petning, ja, då är han helt enkelt inte ett ämne för ES.

Nu vill jag inte skylla förlusten på Lindbäck, absolut inte. Det var LAGET som torskade mot Persson och SAIK. Men jag tycker att backarna agerar lugnare när de har Markan bakom sig.

Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB: Om man ska se det ur ett längre perspektiv så känns Markström myckte lugnare i målet (även om vissa experter i området sagt att det är just Lindbäck som är lugnare) så känns det tvärtom.

Markström verkar ha en större pondus än Lindbäck just nu och tyvärr får man väl säga efter senaste förlusten att jag tycker Anders borde fått stå denna matchen också MEN samtidigt känns Jacob som en "solklar" etta just nu.

Men sen vet man ju inte vad som händer om 1-2 matcher/träningar men just nu känns Markström säkrare, stabilare och lugnare. Som supporter känner jag mig säkrare när jag ser Markström i målet.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Bissett19: Det här en sång om ingenting som all bratz kan hoppa omkring. Det är på klubben och dricker skumpa... och alla brudar tar på min rumpa...
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
65selander:

: " Hej det är jag som är pajas"

Berätta nåt mer vi inte vet.......:)
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB: Hej det är jag som är pajas . Till skillnad mot fröken Challe så är jag som bärplockare en lingonplockar som man säger
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Huge: Ja bara vi slipper se Hyvönen, med sin stirriga psychoblick, konstatera samma sak om SSK, efter att ha tvålat till Brynäs.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB: Du har rätt ang SAIK, även om både jag och Månsson tror att dom kommer att tampas i de övre regionerna.
Men nåt måste ju ha föranlett det snabba återbytet av målvakt.
Förhoppningsvis som du säger: Markan har varit stekhet på träning...
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Huge: Jag tycker att Nicklas Cz, för första gången visar prov på feghet och kortsiktighet. Sänder trista signaler till Linbäck, som kan bli nog så kostsamma i en förlängning.

Jag menar att det samma kan ju sägas om SAIK, ett lag vi förväntas slåss med därnere. Men det hindrade ju inte målvaktsbyte då.

Nä, hoppas att Markström varit sylvass på träningen, så att det helt enkelt inte gick att hålla honom utanför laget, mot SSK.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Gusten: Ja, det kan jag tycka också. Men de vill nog ha igång båda två, så här i början. Men sedan tror inte jag att de blir målvaktsbyte heller, vid liknande lägen i framtiden.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB: "Huge: Det brukar ju ofta talas om lagsegrar. Igår var det en tydlig lagförlust. Lindbäck fortsätter i målet mot SSK, kan inte se något annat faktiskt, håller du med?"

Håller med, fast nu vet vi ju att Markan kommer att stå mot SSK så diskussion förblir akademisk.
Men i princip tycker jag att det är fel att byta pga som du säger, en lagförlust.
Kan dock tänka mig att man gjort ett avsteg iom att matchen mot SSK känns lite extra viktig då dom sas är en av våra förmodade bottenkonkurrenter.
Frågan är överlag mkt svår och lagansvariga har en delikat uppgift att försöka lösa.
Man både vill att Markan ska stå och att Lindbäck inte ska behöva lida för en lagförlust.
Att man dock valt Markan tyder som sagt på att man bedömer matchen som lite extra viktig.
Annars borde ju Lindbäck fått fortsatt förtroende iom att vi ännu bara hunnit spela 1/6 av matcherna.
Mkt möjligt dock att CZ inte vill chansa utan redan nu vill visa att bäste målvakt ska stå.
Ska bli intressant att se när Lindbäck isf får chansen nästa gång...
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB: "Du vill alltså att Markan ska stå 40-45 matcher i grundserien +JVM +slutspel/kvalserie, under sin första seniorsäsong?"

Nej nu tror jag inte att du läste mitt inlägg tillräckligt noga, jag citerar mig själv:

"Lindbäck ska få spela när Markström är sliten, visar sämre form än Lindbäck eller spelar J-VM."

Jag tror mao inte att Markström är det givna valet i alla matcher, men håller Markström nollan följt av två vilodagar sen ytterligare två dagar med träning innan match som var fallet nu senast mot SAIK så tycker jag att man gott och väl kan köra vidare på en som är inne i "zonen".
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Bissett19: Bra att Madsen är tillbaka samt att Björne är borta, han behöver vila sig i form. Det man undrar är om han har haft problem med ljumsken länge med tanke på hans spel.
Kommentera


Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00

Gusten:

Tommy Jonsson svarar dej:
"Klart är att Jacob Markström kommer att stå i mål. Björn Danielsson är skadad i ljumsken och spelar inte, däremot kommer Mads Hansen att vara tillbaka från sin skada."

Inga större odds på att linorna ser ut enligt:

Widing-Lind-Dackell
Herman-Dixon-Vas
Molin-Hansen-Alcén
Granis-Sundström-Sandin

Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Gusten: Du vill alltså att Markan ska stå 40-45 matcher i grundserien +JVM +slutspel/kvalserie, under sin första seniorsäsong?

Vi får inte underskatta konsten att kunna ladda upp, utan att bränna ut sig, något som kommer med rutin, och är den stora orsaken varför yngre spelare pendlar i prestation betydligt mera än rutinerade. Vill inte ha en utbränd Markan när det drar ihop sig i slutet. Riktigt korkat dessutom, då det snart kommer visa sig att Brynäs har två "första målvakter" i laget.

Tycker alla borde få in det i huvudet nu, att Markan nog är den bästa, men Brynäs inte kommer att kunna skylla på Lindbäck, för poängtappen. Utan bara en kort tidsfråga innan även han som oftast vinner målvaktmatcherna i matcherna. Vilket han förresten redan gjort i två matcher av tre.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
mattiaskarlgren: Det har kommenterats, men en sån svag insats och dålig attityd kan man få hacka på mer än en gång.

I min mening är det en väldigt avgörande händelse i matchen, hade vi kunnat hålla 1-2 och rida ut den värsta anstormingen kanske SAIK hade vikt sig lite. Men nää,,Lind bjuder in Skrbek utan nån kamp alls.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
rackham: Vet inte riktigt vad du fiskar efter just nu, hade jag vart coach hade jag nog matchat 70/30 till Markans fördel, baserat på det jag sett hitills.

Jag antar att din ståndpunkt är att Markan ska matchas som stenhård 1a och stå varje match under förutsättningarna att han visat ok form och är frisk.

Fine. Jag säger : Så länge Lindbäck visar upp ett godkänt spel och kan avlasta Markan då och då utan risk för målvaktsbaserade förluster så är det ok, Lindbäck har bara en förlust i sitt facit hitills och den ligger inte på hans samvete.

Tror vi behöver se mer av Lindbäck i ES innan vi kan säga säkert vilken klass han håller.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Det har säkert skrivits om det förut men jag har inte läst det.
Men grejen är att när man ser Linds försvarsspel vid 2-2 målet så blir man ju mörkrädd. Herregud vilket j-a försvarsspel.

Som sagt, har inte läst tidigare kommanterar om detta så ursäkta om det dras upp igen.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Davey_22:

Jo, men inte lika konsekvent som Boork...?
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
rackham: "Boork hade rätt förra året då...?
Eller gäller det bara målvakterna? "

Det där är ju en ganska löjlig jämförelse då Boork vilade 7 av lagets bästa spelare under samma match.

Att matcha två unga målvakter på det sättet som Brynäs gör nu är inte i närheten av samma sak.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Peja:

Ja, eller att ett krav för att bli ES-domare är bra glid...
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
MickeB: "Jag tror han bara behöver några matcher till för att komma in riktigt i det hela"

Han får ju minst fem raka matcher runt jul.
Som både vi här inne och någon spelare var inne på så är alla poäng lika viktiga när serien summeras.
Varför inte spela med bästa laget? Speciellt i en lördagsmatch hemma mot ett av lagen vi förmodligen måste ha bakom oss OM vi ska till slutspel/undvika KS?

Jag tycker inte heller att Lindbäck ska lastas för förlusten igår, men det är en helt annan fråga. Lindbäck ska få spela när Markström är sliten, visar sämre form än Lindbäck eller spelar J-VM. Det är min åsikt.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
rackham: Kanske det. Om domarna får möjlighet att vara domare på heltid borde de ju kunna förbättra skridskoåkningen.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Davey_22: Markström kom ju in ifjol i slutet av serien, och gav laget ett annat lugn därbak. Men även han visade på en kantighet och lite fladdrig i positionsspelet, de första matcherna. Hade också en räddningsprocent i nivå med Lindbäck nu.

Alltså Lindbäck har bara spelat 3 ynka matcher ännu. Jag tror han bara behöver några matcher till för att komma in riktigt i det hela, och spela med en helt annan pondus, än hittills. Sedan om han kommer upp i Markströms nivå, är väl tveksamt, men spännande att se och följa deras "kamp" och utveckling.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Huge: Det brukar ju ofta talas om lagsegrar. Igår var det en tydlig lagförlust. Lindbäck fortsätter i målet mot SSK, kan inte se något annat faktiskt, håller du med?
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Peja:

Eller skridskostarkare domare...?
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Huge: Jag tycker att det verkade som att domaren hade stora problem med skridskoåkningen. Han befann sig alldeles för långt borta från situationen när han tog Lars Jonssons felaktiga utvisning etc... In med fyrdomarsystem.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Lindström: Danielsson är ju klart sämst av forwardsen, tycker jag. Fyra onödiga utvisningar på de senaste två matcherna dessutom.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Gusten: "Sören har hatat oss från sin första ES-match."

Nja, riktigt SÅ långt skulle jag inte vilja sträcka mig i mina konspirationsteorier, men igår var han ovanligt enögd, enligt min mening.
En petighet som säkert bottnade i att dom åkte mer skridskor och då har domarna alltid en tendens att hitta fler småhakningar och fasthållningar på det lag som står mest stilla.

Tror för övrigt att Skellefteå kommer att ligga kvar i toppen av tabellen, vilket Månsson självsäkert påstod i en av pauserna.
En torsk däruppe är i dagsläget inget att höja på ögonbrynen åt, inte ens hur det gick till.
Vi har kontroll på läget fram till 1-2 och sen tar dom över.
De marginaler vi hittills haft med oss var igår dessutom emot oss.
Deras förstafemma håller mkt hög klass och det är inte många ES-försvar som hänger med när dom börjar att rulla runt i anfallszon.
Nån ytterligare transatlant utöver Dixon skulle även vi behövt i laget.
Imponerande att se spelare som Dimitrakos och Moran som nyper på direkten när chansen dyker upp.
Igår hade vi även behövt en frisk Hansen när matchen började svänga till deras fördel.Men hur gör man nu med målvakterna?
Att byta ut Lindbäck efter 1 match känns heller inte riktigt bra, ur en rent psykologisk synpunkt.
Kan ju tolkas som att man inte riktigt litar på Lindbäck.
Det ska fan ha 2 av europas mest lovande målvakter i laget... :-)
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Davey_22:

Boork hade rätt förra året då...?
Eller gäller det bara målvakterna?
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
rackham: Jag håller också Markström som förstaval, men just angående gårdagens match så gjorde Lindbäck en helt ok insats, vilket han gjort i alla sina matcher hitills enligt mig (möjligtvis lite väl fumlig mot Rögle), igår fick han för jäkla lite hjälp runt egen kasse dock.

Sen är det en svår balansgång hur ofta Lindbäck ska stå, att matcha in yngre spelare kan ju inte bara gälla forwardsplatserna, utan även målisarna.

Och Lindbäck håller ändå så pass bra klass att man bör kunna tänka långsiktigt och ge han hyfsat med speltid nu i serien även om Markström är en fantommålvakt.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
JBlom: Den var bra!! :)
Hopppas att det kommer att röras om lite i formationerna. En fågel kvittra att vi får tillbakas en center tills i morrn.
Hoppas dom bänkar Molin alt Sundström...
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
rackham: Låt dom stå en match med bara 5 mot 3 så kan dom välja målis sen. :)
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Davey_22: Jag håller också med. Lindbäck tog ju flera frilägen och gjorde även flera riktigt kvalificerade räddningar. Däremot gjorde inte veteraner som Lind, Molin och Danielsson sitt jobb. Andra slarvade också, t.ex Sundqvist. Det är för dåligt.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Davey_22:

Markström Jacob 93,94
Lindbäck Anders 86,67

Enkelt att välja...
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Bissett19: " Tycker Lindbäck får lite för mycket skit från gårdagen,bättre att skylla på spelet runt egen kasse där tre av målen kom till. "

Håller helt med, tycker Lindbäck höll nere siffrorna i matchen faktiskt, Molin och Sunkens agerande vid 1an och Linds ickeagerande vid 2an är bedrövligt att se.

Dixon vart nog bäst i Brynäs sett över 60 min, enligt min mening.

Nu käkar vi kringlor på lördag,gubbar.
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
Bissett19: Och det är just 4:an som avgör matchen........
Kommentera

Sv: Schtaan AIK-Brynäs IF 9 Oktober 19.00
moreten: Instämmer!! Var ju bara till att åka in i slottet i går INGEN hjälpte till att städa vid målet..
Kommentera

1073934 · »