1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742161 inlägg · 7967 ämnen

SEMIFINAL

Sv: SEMIFINAL
Anders Berg: Om och om...

Jag vill bara att domarna ska vara väldigt konsekventa så att lagen får tävla på lika villkor. Frölunda som är ett tufft lag, de ligger ofta precis på gränsen för vad som är ok men de kliver också över den gränsen alldeles för ofta. Bara Rögle hade fler utvisningsminuter i grundserien. Nu plötsligt, efter fem matcher, har de lirat tjugo minuter mer än oss i PP.

Jag finner det anmärkningsvärt.

Zappaholic: Antalet indicier är mer än tillräckliga för mig....

Anders Berg: Chans till guldet är en sak. Jag skulle inte ha svårt att erkänna att vi blivit besegrade av ett bättre lag om saker och ting hade gått rätt till. Men sett till alla fördelar som man gett Frölunda under 5 matcher så blir det svårt.
För mig har svensk ishockey dött en smula.
Man börjar nästan tro att detr Cmore som styr saker och ting och har beställt en finalserie mellan HV o h Frölunda.
Detta baserar jag på hur Cmore studion lyfter fram saker och ting.

{5915}: Westerholm backar in i målvakten utanför målområdet 2 min. Frölundaspelare kör på Sandström utanför målområdet, ingen åtgärd (dessutom mål Frölunda de Sandström tappade position av kollisionen). Sen finns en Zanettiutvisning i match 4 som inte ens repriserna hittade.

{7225}: Bubblare: utvisningen igår för sex man på isen

Vad är det som gör att denna tackling ger avstängning men inte Stålbergs???

{7720}: Det är stor skillnad mellan situationerna. Man må vara förbannad/besviken på domarnas insats men man måste vara objektiv.

{7720}: 30 SEK reklam innan klippet, va fan . SHL 👎

{7225}: P-Å Skröder blev avstängd för denna tackling mot Oskar Lindblom 2015...dessutom hårdare regler nu.

{7225}: kostar det 30 spänn att se klippet.... DYRT!!!

{7720}:
Det där är natt och dag i min värld.

smallround:
Arne Hegerfors??? Vad gör du här??

Någon mer än jag som är besviken på Granström? Trodde han skulle gå fram och leda laget i slutspelet men känns som att han bara är en i mängden.
Förra säsongen när han spelade i Luleå så var det han som skapade rubriker. Han kastade grus i spelargången, sköt puckar på motståndarna på uppvärmningen och gjorde mål nästan varje match. Han var en gris.
Vad har hänt i brynäs? Varför har han tonat ner sitt spel?

Chris11: Svårt att jämföra. Granström får ta en så oerhört stor del av "grisbördan" i dagens Brynäs, precis som Bertilsson får ta en oerhört stor del av det fysiska backspelet.

Chris11: en liten förklaring:

Bulans "inga offensiva tacklingar" princip.

Chris11: Jag tycker att Granström varit bra.

Inkazar: Tänk på att Luleå hade många spelare som spelade tufft och snackade skit. Det är mycket lättare för motståndarna att "skita i" Granström och det han sysslar med när man inte konsekvent utsätts för det från motståndarlaget. Om Frölunda bara hade haft enstaka spelare som spelade fysiskt hade ju inte deras fysiska spel varit något problem för Brynäs heller. Sen är det såklart som du säger också, att Bulans spelsätt i grund och botten inte uppmuntrar fullföljande av tacklingar. Det tror jag att vi kommer att få se mer av under Melin.

{7225}: Om du menar den situationen igår angående när Hjalmarsson kör på Sandström så tycker jag inte den ska rendera i någonting.
Felix kommer lite ur position (för långt ut) samtidigt som Hjalle är på väg in framför mål.
Klart att de måste få röra varandra lite. Just i detta fall tycker jag inte någon av spelarna uppsöker den andra utan rent av en "krock".
Däremot Westerholms igår, sådana utvisningar får vi bara inte dra på oss. Då kommer Frölunda få chansen många gånger om :)

Peja: Det är dags att ändra det nu. I fortsättningen vill jag se mer tacklingar och hårdare spel. Det ska göra ont att komma till Gävle. Jag tror dessutom att publiken vaknar av ett par rejäla proppar.

Chris11: Tråkigt att du som aktiv brynässupporter missade match fyra då. För den kan du inte ha sett och komma med ett påstående likt detta... Eller så går det inte fram i TV-rutan... det kan vara en förklaring... Granström gör så mycket sånt som kanske inte alltid är där spelet är... Jag vidhåller det jag skrev här tidigare. Har match 4 varit en grundseriematch har Jonathan fått 10-15 tvåminutare. Han var i sitt esse den matchen och i och med att han inte blev utvisad gjorde han en massa nytta....

bifhjärta: Tyvärr kommer inte utvisningarn med på SHLs highlightvideos så ofta, annars hade det varit superkul att göra!

mattiask: Menar du att du tycker att Westerholmarna utvisning var korrekt? Han backar långsamt in i målisen som är utanför målområdet och får en tvåa.
Jag tycker inte att Hjalmarsson ska utvisas där men tar domarna ut Westerholm så måste de ju även ta ut Hjalmarsson.

bradberry: Obegripligt hur nån som har lite hockeyöga kan vara missnöjd med Granis, håller helt med dig här. Det Granis dessutom gör bra, till skillnad från ex Alcén, är att han inte tar några onödiga utvisningar trots att han oftast ligger på gränsen till det tillåtna. Ex Alcéns tvåa senast är ju fullständigt obegriplig och onödig i en så pass viktig match.

{7225}: Nej, vänta nu, står verkligen JG utanför målområdet, så uppfattade inte jag det.

bradberry: jag var på plats både igår och i lördags. En sjujävla resa hem till Norrland har precis påbörjats...

Men tycker inte man märker av Granström så mycket.. Han ser inte lika het ut som han gjort tidigare år

{7225}: om westerholm åker ska även deras målvakt åka för diving.

mattiask: Vadå klart de måste få röra varann? Domarna måste ju vara konsekventa. Hjalmarsson åker ju in i Felix som är utanför målområdet. Westerholm backar in i JG som är utanför målområdet.

Skillnaden i utfall är enorm. JG faller och Westerholm får en tvåa. Felix står upp och Frölunda gör mål.

Honken: JG var absolut utanför målområdet.

Chris11: Då kanske du var onykter eller nått...😜

Nädå... Men jag kan ärligt säga att jag aldrig sett Granis så "grisig" som han var just i match 4... Konstigt hur olika vi kan uppfatta saker o ting...

bradberry:
Tyvärr saknar vi massagespelare som fullföljer tacklingar på deras backar och viktiga spelare i varje byte.
Frölunda Mauler ner Brynäs i bäst av sju matcher och vi har inget motvapen att sätta in?
Det är samma typ av diskussion vi har varje gång Sverige möter Canada i JVM ang deras intensitet och fysiska spel.
Spela eller kötta? Kötta eller spela? Kötta och spela?
En sak är säker. Att screena Lundqvist & Co så att de tappar fart och kraft behöver alla spelare vara involverade i över hela planen. Annars får de åka runt och massera våra spelare...

bradberry:
En gris gör ingen svinstia, Brad! 😃

Auchinleck: Sant...

Auchinleck:
Tacklingar i kortsarg i forecheck "förbjudet" i Bulans system
Kan tycka det är vettigt också

bradberry: Oavsett vilka som var bra eller inte igår så orkar vi aldrig med deras massiva kötta utan Fälth o Simon, tyvärr håller inte Felix heller..ledsen att säga det men så är det....ska vi vinna imon så lär vi göra som senast 4 puckar in i nät och första linan måste gasa på hela tiden för att mota deras attacker på våra backar, för det kommer att smälla hårt, det är Frölundas sätt att vinna denna serie...

bradberry: jasså, när du säger grisig, Vad menar du då?

Tycker inte han varit så märkvärdig sett över hela slutspelet... Han är där och gör ett skapligt jobb, Men inte så mycket mer än så.. .

{7225}: Ok, har bara sett en repris igår, och då var jag mest irriterad på att vi ens får en utvisning där.

{6984}: var livat sist vid tacklingarna och åtminstone jag lär jubla högt på onsdag när Ståhlberg åker på en propp.

tjugo8: ja, när checkande spelare är Mannberg så blir det hela rätt meningslöst. Vi kanske skulle behövt en mer renodlad checkingline?

Jag har inte hunnit läsa allt här idag.
Men är tacklingen på Bertil anmäld eller inte?

mk: Fick ett mail från SHL:

"Situationsrummet granskar allt som händer på isen i SHL och gör sedan, efter samråd med referensgruppen, en bedömning om olika situationer ska leda vidare till anmälan till disciplinnämnden. I det här fallet har ingen av dem tyckt att situationen ska leda till avstängning. Disciplinnämnden ligger sedan under Svenska Ishockeyförbundet och inte SHL.

Du kan läsa mer om domarnas, situationsrummets och referensgruppens arbete här:
www.shl.se/spelarnas-sakerhet"

Korrupta så det sjunger om det.

Brynäsgubbe: Verkar bara vara vi Brynässuporters som "gnäller"!? i media är det tyst och helt korrekt allting .

Brynäsgubbe: Fy fan

Brynäsgubbe: Lyssnar på Puckat. Johan Hemlin är där och förklarar. Det är 5 gamla spelare plus domarna i den matchen som bedömer. Majoriteten avgör om det ska anmälas.
Lyssna på puckat med Oldeen och Helber.

pjåtor: det slutgiltiga beviset på att lag kan köpa domarna .min respekt för domare och shl är nu för evigt borta . Djävligt jobbig dag i lastbilen i dag Göteborg. Personlig tragedi och korrupta domare FYFAN 😭😭

{7225}: Den utvisningen som Westerholm får i gårdagens match är väl ganska klar? Eller är det ens samma situation vi diskuterar?
För den utvisning jag tänker på, dvs den igår tycker jag enbart är jävligt klantig av av PaW. Däremot Hjalmarsson/Sandström är i min värld ingen utvisning. Felix är utanför sitt målområde och där är han inte lika skyddad som innanför målområdet (enligt regelboken).
Man måste kunna se saker med opartiska ögon.
Däremot så är jag på det klara med att Frölundas mål i Göteborg senast där en spelare täcker Rautio/Sandström genom att vara i målområdet med en skridsko utan att störa vår målvakten är tveksam av den anledning att om det nu finns en regel som säger att man ej får vara inne i målgården så SKA det blåsas för offside i målgården. Då kan man inte i ena sekunden blåsa för det för att i nästa läge inte blåsa för det.

mattiask: deras målvakt spelar död tills domaren klargör att westerholm skulle visas ut, det var ett ypperligt tillfälle för domaren att visa ut målvakten för diving.

tjugo8:
Ja, om man kan "ta skiten" i egen zon istället och är jävligt spelskicklig för att kunna spela sig förbi checkpress med 5 man (a la Frölunda tex).
Vill minnas att Homer (Melin) gillar en eller två rejäla checking lines... vi får se vad firma Raggarn/Homer kokar ihop till 17/18?

Nu är vi fast i Joels masserande checkpress.
Kan vi flytta puck tillräckligt snabbt i morgon för att få dem på hälarna?
Och blocka skott från blå? 😃

Jan Grismöbel: Styrkekramar till dig 💪

pjåtor: tackar . Blir nog ingen hockey på mig i morrn .

tjugo8: är väl annars ett bra sätt att sakta ner motståndarna och återerövra pucken? Vilka argument finns för att inte tackla i kortsarg, hamna efter i hemjobbet ?

« · 1819711 · »