1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742031 inlägg · 7967 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15

Linus Wickman: Alla värvningar är ju inte klara och med Andersén så ser väl backsidan inte helt åt helvete ut. Men om man på riktigt inte hittar en tydligare ersättare åt en sådan viktig spelare som Gunderson, då förstår jag inte alls.

mk:Det är sant, men de borde fatta att de förlorar all slags trovärdighet till fansen. Jag kommer sluta gå på matcherna, finns andra grejor jag kan lägga tid på om Brynäs ändå kommer pissa på alla fans varje år. 

Peja:

Äh han blir en ny Hersley ;)

mattias - 74: Jacobsson kan vara en nyttig spelare om man backar hem och parkerar i egen zon, som Leksand antagligen kommer att fortsätta göra. Annars hänger han inte riktigt med på SHL-nivå.

Linus Wickman:

Låter ju som en typisk Leksandsvärvning som masken skulle kunna göra, för fan SALO, sikta högre.

mattias - 74:Dålig positionsspel, gör mycket chanspassningar. Tacklas inte så mycket som han borde göra och han har ingen offensiv skicklighet. 

Linus Wickman: Så här låter det ju varje år..Inget nytt under solen.

Peja:

Hur är Jacobsson som spelare?

Rodrigo:"slagkraftigt" lag var det ja... Vilket jävla skitsnack från Brynäs... Det blir till att slåss i botten...

Jacobsson klar för Leksand.

Nörstebö och Westlund får A-lagskontrakt. Sen kommer kanske Andersén in. Börjar bli trångt på baksidan.

Det börjar mer och mer luta åt att det blir Eklund/Djoos som ska fylla Gundersons roll. Herregud!

EskilstunaLasse: Ja, fast det var egentligen bara Jonas Frögren som kom in och förstärkte backuppsättningen. Sen tog Skellefteå in några breddspelare där men framförallt utvecklades egna juniorer. Tappet av Jocke E blev inte så tungt pga att Markus Svensson som också redan fanns i truppen har utvecklats ytterligare. Skellefteå leder mycket på sin ungdomsverksamhet och förmåga att utveckla spelare, även om det naturligtvis finns en stomme med NHL-rejects som håller hög SHL-nivå.

EskilstunaLasse: Men vänta nu, Brynäs har väl egentligen bara misslyckats med att matcha föregående års lag en gång de senaste åren (guldåret) och då var det inte kattskit som försvann. Menar du på fullt allvar att Sundlöv skulle ha värvat spelare som matchade de vi då tappade i kvalite´t? Brynäs kom förresten lika högt upp i serien iår som guldåret men det fanns ingen Silverberg, Larsson, Ekholm eller Svedberg i laget.

Det är inte alltid så enkelt som att bara dra ut och ersätta tapp med minst lika bra spelare som försvunnit (enklare nu än för två år sedan dock). Det som är surt är att vi året efter guldet inte lyckades bättre trots mångmiljonvinst och alla fördelar som det har med sig i värvningsarbetet att vara en toppklubb.

Peja: givetvis måste man ersätta de spelare man blir av med spelare som håller samma nivå. Något Sundlöv misslyckats med flera säsonger.

Carl Lejonkräk: Skellefteå har också tappat bra spelare de senaste åren. Inför den här säsongen tappade de t.ex Joacim Eriksson, Petter Granberg, Martin Sevc, Tomas Skogs men fick behålla sina bästa forwards.

Redigerad kommentar

EskilstunaLasse: Helt rätt Lasse, Saik har haft råd att behålla stommen. De hade kanske haft chans att behålla spelare som Andersén, Scott och Gunderson medan vi tappar dem. Tyvärr så var ju stommen i det senaste guldlaget spelare som direkt försvann till NHL och därför grymt svåra att ersätt och omöjligt för Brynäs att få ha kvar i laget....

Carl Lejonkräk: anledningen till att SAIK har gått så bra de senaste åren är att de fått behålla stommen i laget. Spelare som Jimmy Eriksson, Bellemare och Holloway. Att de blivit av med spelare till NHL är ju bara ett kvitto på att de har en bra juniororganisation. För det är ju unga spelare som lämnat.

Titta på skillnaden i Brynäs. Vilka spelare tillhör stommen där? Skadebenägna, allmänt dåliga och absolut inte spelare som producerar år efter år.

EskilstunaLasse: Fast SAIK har ju haft ett antal spelare som lämnat för NHL de senaste åren . Det som gäller är att ha en mix av unga hungriga spelare och äldre erfarna. Lösningen är som alltid ekonomiska muskler så att de bästa spelarna inte drar direkt till KHL eller konkurrenter i SHL. En del i pusselbiten är givetvis egna juniorer och där har ju Brynäs lyckats bra. Sundlöv har även gjort många fina fynd bland lite billigare spelare som visat sig vara riktigt bra. Tyvärr så är fördelen med att vara en stark guldutmanare borta och de ekonomiska musklerna inte de starkaste.

oggelito:Såna spelare är det väl meningen att vi ska producera själva. Vad vi måste hitta är spelare som är i sin prime och som kan tänka sig att stanna en längre tid så att vi får kontinutet och stabilitet. Det är precis det som har varit framgångsreceptet för tex SAIK. Och det har ju gått rätt bra för dem sedan de gick upp.

Att satsa på spelare som du beskriver så blir det en för stor omsätning.

Linus Wickman: självklart att man vill ha en trupp klar i god tid, men man ska heller inte drabbas av panik för att truppen inte är spikad den 15:e april.. Sen verkar många tro att det endast finns 10 bra spelare i hela världen som alla lag i hela SHL kan värva.. Det kryllar av bra spelare!! Det gäller att hitta framtidshopp, spelare i rätt ålder som vill fortsätta utvecklas och har högt uppsatta mål. Spelare som en dag vill kunna slåss om en plats med de stora killarna i hockeyns finrum, nämligen NHL.

TobiasR:Finns det verkligen några lag som är intresserade? eller är det Thure själv som säger att han vill tillbaka och hoppas att någon klubb ska nappa? Det finns absolut ingen klubb i NHL som kommer ge han ett envägskontrakt, inte en chans. 

Håller inte med dig att Thure "ALLTID" sliter och river. Missförstå mig inte, han är en bra spelare som har haft en hyfsad säsong. Men kolla på antalet skott han missade denna säsong, inte allt för svårt att göra 17 mål när man skjuter överlägset mest i laget. Han hade också en av de sämsta skottprocenten av alla topp 25 målskyttar i SHL, trots att han skjöt sjunde mest av alla i SHL. 

Tycker därför att han är lite överskattad och att det finns bättre spelare, som tex Osala. 

Linus Wickman: Det finns väl anledningar till att han ryktas till NHL? Sen skrev jag att han är allmänt grym bara för att rodrigues skrev att Osala är det. Mest bara en kul grej. Men thure har gjort en mycket bra säsong och att han får chansen i landslaget är ett kvitto på det. Är ni inte nöjda med hans spel och prestation? Hur effektiv han är spelar inte mig någon stor roll med tanke på att han presterar i vilket fall och skapar chanser och ALLTID river och sliter, delar ut tacklingar, retas med modståndarna. Thure är en artist och det skulle svida något enormt om han lämnade. Är Osala allmänt grym för att han är stor och tung? Thure är väl ingen liten och klev spelare precis? Sen är han garanterat snabbare och kvickare på grillorna är Osala. 

oggelito:Tror det kommer ifrån att andra lag gör klart med nyförvärv, medan vi saknar den spetskompetensen vi behöver och avsaknaden av rykten gör att man får känslan att ingenting pågår i Brynäs. Sweatt och Scott kom också från nordamerika vilket gjorde att det drog ut på tiden, värvar man från Europa vid den tidpunkten så finns det inte mycket kvar. 

Sen gillar väl vi alla att ha klar en trupp med bra spetskompetens så tidigt som möjligt? 

SH: Det skulle även kunna höra ihop med att Bäcklin inte längre är kvar...

jag förstår inte varför alla har sån himla brådis vad gäller nyförvärv. Detta står jag helt för: jag anser att Micke sundlöv är en av få sportchefer som på senare år har arbetat riktigt smart. Han har bra scouter och har ingen panik så fort silly drar igång som de flesta andra. Det gäller att arbeta metodiskt. Och Brynäs är nog för övrigt nästan helt ensamma om att säsong 13/14 inte ha värvat in en dyr flopp...

sen tror jag, om inte scott/thure blir kvar, att det med all säkerhet kommer att värvas från AHL igen. För att nämna en sak: Scott blev klar för Brynäs lååångt in i maj förra året och sweatt i juli. Och bara titta vad dessa två spelare kunde göra på isen.. Lugna ned er, värvningarna kommer. 

TobiasR:Respekterar din åsikt, men varför är Thure allmänt grym? Han har bara haft en hygglig säsong och han har hybrisen att tro att han plasar i NHL, hans effektivitet är också väldigt låg för att vara en målskytt. Vad gör han så bra? 

Peja: Tror det fanns klarare linjer hur man skulle spela när 90-91:orna kom upp under Cz, tråkigare spel var det iofs men det känns som alla hade koll på vad man skulle göra. Sen tror jag att en sån som Dackell gjorde stor nytta då, åk rätt istället för snabbt typ.

70 Rodrigues:Säkerligen inte... Men man får väl hoppas Brynäs är med i leken. 

70 Rodrigues: alla har väl olika åsikter som tur är men jag skulle välja Thure framför Osala iaf många dagar i veckan. För Thuresson är allmänt grym :)

I Brynäs lär han ju inte hamna, har Sundlöv ens varit i kontakt med honom kan man undra?

TobiasR: Osala alla dagar i veckan, stor, tung och allmänt grym :-)

Linus Wickman: Lander framför Scott kanske skulle funka men Osala istället Thure? Njaa. 

Linus Wickman: Jag tror att kan bli svårt att hitta spelare som producerar mer än Thuresson och Scott gjorde i grundserien. Thuresson gjorde 17+20 och Scott 17+19. Med detta var båda topp 20 i seriens poängliga. Bara Gunderson och Ollas gjorde fler i Brynäs. Visst producerade de (Thure och Scott) som mest under grundseriens första halva, men de gjorde ändå många poäng sett över hela säsongen.

Min förhoppning är att Brynäs dels ska rekrytera ytterligare forwards och dels att flertalet unga som redan finns i truppen ska utvecklas. Det finns stor utvecklingspotential hos ett antal forwards, men känslan är att Brynäs som "grupp" var betydligt hungrigare för några år sedan än nu. Det gäller att skapa en miljö som gynnar utvecklingen hos spelare.

TobiasR: Han har ju redan fått indakationen att båda två vill lämna, ingen av dem vill ju stanna. Varför leva på hoppet att de kommer göra det? Varför ens värva någon jänkare från AHL? Finns flera europeiska spelare lediga, spelare som flopprisken är betydligt mindre på, som Lander, Osala och flera andra. Spelare som redan är bättre en Scott och Thure. Men som du sa, det är Sundlöv vi pratar om och han kommer låta såna spelare redan försvinna innan han börjar leta.. 

Linus Wickman: Men det är Sundlöv vi pratar om. Inte en chans att han plockar in en nya spelare innan Scott och Thure har bestämt sig. Kanske någon ersättare till Granis men knappast någon spetssvärvning. Sen är det väldigt svårt att hitta bättre spelare än thure och scott. Det är klasspelare på den här nivån. Vill ju hellre att vi får behålla dessa herrar än att plocka in någon jänkare som kan totalfloppa likt tj hensick.

TobiasR:Risken är att riktigt bra spelare hinner försvinna innan Thuresson och Scott har bestämts sig. Thure väntar ju på anbud från NHL, kan dröja rätt så länge innan en NHL klubb ger ett anbud. Sen tycker jag att vi faktiskt kan hitta bättre spelare en både Thure och Scott. Både Thure och Scott var bra i början av säsongen, men sen då? Thure är ingen utpräglad målskytt och Scott har inget superskott han heller.

Redigerad kommentar

Linus Wickman: Tror Sundlöv jobbar röven av sig för att få Thure och Scott att stanna. Tror det är därför det inte händer så mycket just nu.

micke63: Ungefär när ifjol blev Scott och Sweatt klara? Kan det vara så att man inväntar slutspelet i AHL innan det går spika något?

micke63: Han och polaren Bud går till samma klubb i AHL, det är stalltipset.

Linus Wickman: Är det skrivet i sten att Scott försvinner ? Hade gärna sett honom kvar, tror han skulle vara ännu bättre nästa säsong.

Men jag håller med dig, skulle verkligen sitta bra om Sundlöv kunde presentera några riktigt tunga nyförvärv !!

Gud vad det inte händer någonting runt Brynäs just nu... Kom igen Sundlöv, var är våra spetspelare någonstans?? 

micke63:Synd att han är så liten bara, vi behöver verkligen tyngd framåt. 

micke63: Det är jag övertygad om att han skulle göra.

70 Rodrigues:Han får lämna Växjö, skulle han ta en tröja i vårt kära Brynäs ?

Lunkan: He he!!!

70 Rodrigues: Han var väl billig och skadebenägen?

Zzz: Man kan ju fundera på varför Jacobsson ens värvades?

Redigerad kommentar

tjugo8: Fast en spelares defekter kan ju bli mer eller mindre synbara beroende på hur laget spelar. Tror som sagt att Jacobsson skulle passa fint i ett tätt försvarsspel som Leksands. Brynäs försvarsspel ställde ju väldigt höga krav på backarna något många av dom inte hade kvalité för.

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Har inte skrivit att det gick bra i Luleå någonstans!

Stor o tung, verkar ha snäppt upp läget rejält borta i Finland.

« · 1619915 · »