Redigerad kommentar
EskilstunaLasse: Varför ska Brynäs gå ut på sin hemsida och skriva att Jacobsson lämnar för Leksand? Finns väl ingen anledning till det?
Räcker väl med att Sundlöv gick ut med sitt vanliga "Vi tackar spelarna för deras insatser i Brynäs IF" när fyra spelare fick lämna?
Vad finns det för anledning till att Jacobsson ska bli en nyhet för att han är klar för Leksand?
Tänk nu att länken är bra gammal och jag redan vet att du sett den MEN den nyheten räcker väl gott och väl?
Kan bara hålla med en tidigare kommentar angående Sundlövs Silly (hittills)
Innan säsongen 13/14 startade tjatade alla på att det inte fanns några riktiga målskyttar. När Järnkrok gick och ett sent återbud från Lindholm förstod ingen vem som skulle göra poängen. När vi sedan sammanfattar säsongen är detta det minsta man kan klaga på. Fem spelare över 15 mål är riktigt bra, och tyder på en bredd på målskyttet. Nu, när Silly Season är långt ifrån sitt slut, tjatar alla om att Sundlöv ersätter Scott och Thuresson med Westerholmarna och Olden. Hur vet ni det? Har ni snackat med Sundlöv själva? Jag vet, av Sundlöv själv, att två forwards till ska in, FÖRUTOM JUNIORER, så snälla säg inte att Adam Brodecki är en tänkt ersättare till någon av dessa två.
Två spelare som fick mycket kritik innan säsongen började, upplevs helt plötsligt som gudar, nästintill oersättliga, med mångas logik. Ingen kunde väl drömma om att Thuresson skulle göra en så här bra säsong, med tanke på att han ändå floppade säsongen innan? Detta tyder ju ändå på att Brynäs lyckas utveckla spelare, under sin tid i brynäströjan. Kolla bara på spelare som Ollas, Rödin och Gunderson. Ingen kunde väl tro att dom skulle bli så här bra? Nu är dom landslagsmässiga. Som slutsats kan man dra att Sundlöv värvar ytterst sällan riktiga spetsspelare från start, utan dom flesta utvecklas till det. Dom riktiga spetsvärvningar på förhand är väl: Harju (även om han var misslyckad i Luleå), Nokelainen, Greiss, Somervuori. Dessa spelare har verkligen knappast betytt dundersuccé. Utan dessa spelare har även dom visat sig vara chansningar. Även om Somervuori var en lyckoträff, så var Greiss en dunderflopp.
Redigerad kommentar
Det ska bli intressant att se var Sebastian Wännström hamnar. Kommer säkerligen vända hem till Sverige.
Tittat lite på klass spelare som är lediga och spelare som har ryktats till Brynäs och de är:
*Staffan Kronwall
*Niclas Andersén
*Mat Robinson
*Kyle Cumiskey
*Ilkka Heikkinen
*Rickard Wallin
*Mikael Samuelsson
*Johan Larsson
* Sebastian Wännström
*Linus Videll
*Patrik Zackrisson
*Niclas Bergfors
Redigerad kommentar
Huge:Får han ett genombrott denna säsong så är det inte omöjligt att han åker, men om han får lira i fjärde som vanligt som är ju inte risken jättestor att en NHL- klubb vill ha honom.
Jag tror stenhårt på Alexander, men tror inte han blir så bra efter nästa säsong så att han sticker över.
Det skulle vara befängt att tro att något NHL-lag på riktigt skulle vara intresserade av Lindgren. Klart dom inte bara tittar på produktion. Men jag tror inte att dom är så sugna på en 20-åring som mestadels lirat i fjärdekedjan på SHL-nivå. Visst om han skulle komma över 25-30 poäng nästa säsong...
Lagen i NHL kastar ju inte bara ut lite kontrakt här och där till dom som dom tror har någon liten liten chans att lyckas i NHL.
Däremot tror jag Lindgren kan bli otroligt bra på SHL-nivå, hoppas han får mer förtroende nästa säsong. Lite mer spel i PP och inte bara få brunka runt med spelare som Brodin/Granström.
Rodrigo: Vi kan nog bara drömma om Johan Larsson också. Att han skulle komma hem till nästa säsong ser jag bara som 5%-10% chans. Han verkar ha bra psyke och kan gnugga i AHL i 3-4 år innan han ger upp. Den enda av brynäsarna som vill komma hem är nog bara Wännström. Där är snarare frågan om Sundlöv vill ha honom. Vi har ju bara två forwardsplatser kvar att fylla. Där ser jag inte riktigt han gå in.
Sen håller jag helt med några som skrev om Lindgren. Han har gått helt under radarn bland fans och journalister, men kommer utvecklas ännu mer till nästa säsong. Skulle han få komma upp lite högre i hierarkin kan han bli riktigt bra. Även om det sticker i många ögon, så måste vi nog inse att vi inte kan värva ihop ett sm-guldlag, som exempelvis Linköping försöker göra. Det är bara att kolla var vi ligger i SHL:s löneliga. Tror vi låg åtta senaste gången jag kollade. Ska man vinna ett SM-guld med dom förutsättningarna måste man göra klockrena värvningar (vilket jag givetvis hoppas att Sundlöv gör), men sannolikheten är ganska låg. Kolla bara på vilken väg som ledde oss till SM-guldet för två år sedan. Givetvis får man inte fram så många bra juniorer varje säsong, men att bara satsa på att värva etablerade namn (som många "fans" verkar vilja), kommer inte bli så lyckosamt. Det är här Sundlöv måste göra en bra balans, och hittills hoppas jag det ser bra ut. Skriv kontrakt med Brodecki, Andersén och två etablerade forwards så hoppas jag att det kan leda oss till SM-guld nr. 14.
Jag kan inte hjälpa att bli skeptisk till Sondre Olden. Jag menar hans utvecklingskurva borde väl ha pekat lite mer uppåt efter hans juniortid i Modo och en säsongs spel i Erie Otters. Mer för att ta en plats i en bättre liga än i den Norska ligan där till och med Valbo skulle hävda sig bra.
Hur bra scoutad är han? Visst draftad i tredje rundan men hur många draftpicks faller inte bort som intressanta efter ett par år?
EskilstunaLasse:Hur bra scoutad är du själv på den norska ligan då? Platsar verkligen Valbo där? Vad jag har hört håller ligan nästan allsvensk nivå, lite sämre kanske.
Skrubben: Det är nog rätt liten chans, ja. Vet inte hur hans status i NHL är just nu, hans kontrakt går ju ut och för att vara kvar i Nordamerika måste ju något NHL-lag skriva kontrakt med honom. Brynäs enda chans att få hem honom är ju om han inte får något kontrakt där borta.
Wännström är precis vad Brynäs inte behöver just nu så jag hoppas verkligen inte att Brynäs värvar honom... han skulle nog må bra av att par säsonger i Allsvenskan.
Redigerad kommentar
Peja:"Beträffande Sundlöv, så tycker jag (till skillnad från en del andra här) att han är en helt okej sportchef, men när det gäller att kommunicera med fans och media är han verkligen inte vass."
Där har du nog grundbulten till att många inte gillar Sundlöv. Men med en levande hemsida så kringgår man ju det problemet.
En information till medlemmar angående föreningens målsättning för 14/15 samt lite om hur man tänkt nå det satta målet skulle vara intressant läsning.
Redigerad kommentar
Nyheten kablades ju ut efter kontorstid och dessutom kan jag gå i god för att aktiviteten på kontoret inte var den största igår. Vissa har väl tagit påskledigt tidigt.
Vad det gäller Jacobsson har ju Brynäs redan bekräftat att han inte längre var önskvärd. Hans vidare öde är väl hans och den nya klubbens problem. Leksand och Salo har ju bekräftat övergången. Förstår inte varför Brynäs ska informera på sin hemsida också.
Redigerad kommentar