1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15
Huss: Har väl aldrig haft nån synpunkt på det egentligen, jag har väl mer hävdat att årets trupp nödvändigtvis inte behöver bli billigare än ifjol, dvs att det borde finnas ekonomiskt utrymme för likvärdiga ersättare för ex Harju, Gunderson och ev Scott/Thuresson om även dessa båda försvinner.

Angående ersättningen av Scott och Thuresson kanske det helt enkelt är så att man måste skära ner på spelarbudgeten till nästa säsong. Minusresultat i år, skybar och reklamfria tröjor till nästa säsong? Skulle detta vara fallet skulle jag bli jävligt besviken. Men vi leker ändå med tanken så man slipper bli besviken om det verkligen sker:

Andersén - Djoos

Bertilsson - Eklund

Kilström - Sunkan 

fws:

Rödin - center - Olden

Sweatt - Nordan - Ollas

Westerholm - Westerholm - Blomqvist

Brodin - Enterfeldt - Lindgren

Brodecki

Kontentan av detta lag är att det ändå kan bli slagkraftigt. Får man in en center, som verkligen är en riktigt förstecenter, kan förstakedjan klicka rätt bra. Jag såg på landskampen Sverige - Norge och jag gillade vad jag såg av Olden. Givetvis för lite för att vara helt säker på att han är en man för förstakedjan, men jag tror absolut att han har potential till det. Nu får jag säkert mycket skit för att jag vågar tro på det, men vem kunde tro att Thuresson kunde bli så här bra efter en riktigt medioker säsong 12/13? Den jag är mest orolig över är faktiskt Nordan. Han var riktigt bra denna säsong, men jag har svårt att se honom göra sin livs säsong i brynäströjan ett år till. Här tror jag att den stora överraskningen kan bli att Lindgren blir center över andrakedjan, om/när Nordan inte håller måttet. Lindgren tror jag mycket på. Sedan är den sista pusselbiten att få hem Andersén (vilket definitivt inte är klart som många här verkar tro). Får man hem honom så vågar jag sticka ut hakan och säga att vi ligger på topp 3 av alla lags backuppsättningar i hela SHL. 

Tack för mig!

Skrubben: Högst troligt att det handlar om ekonomin när det inte satsas mer. Jag tror inte det är för att föreningen inte fattar vad som behövs (som somliga antyder).

Johan Norrström: Skybaren byggs inte för att det är kul. Den byggs för att generera intäkter.

EskilstunaLasse: "Det känns som att Brynäs är en skuta på drift just nu."

Just nu? Har du nånsin upplevt att föreningen varit på rätt kurs?

Jajjen:

Åh fan!

Johan Norrström: Det är Näcken.

Verkar bli Modo för Dennis Persson enligt Mr Madhawk! http://mrmadhawk.se/

"Som Sundlöv bekräftat"?

Brynäsgubbe: Jag är inte smart. Ibland hjälper det att läsa hela meningen. 

Brynäsgubbe:Han har bekräftat att man är ute efter Andersén. Inte att han på något sätt är klar. 

Dr Spec:Modo för Dennis ja

Dr Spec: Dennis Persson måste ha en bra agent. Obegripligt om han får SHL-kontrakt, tycker jag.

Är det någon som vet ungefär hur stor spelarbudget som Brynäs hade
den senaste säsongen?

AIK hoppas tydligen på att ha en spelarbudget på 18-20 mkr, den
kommande säsongen. Det låter som en "farligt" hög spelarbudget
för vår del, om vi skulle tvingas möta AIK i en serie i bäst av 7.

Om AIK, som tydligen bara var timmar från konkurs, hoppas
satsa så pass mycket på nästa säsongs trupp. Vad ska då inte
andra allsvenska lag komma med för satsningar.

För att inte tala om de rikare uppkommlingarna i SHL,
såsom t.ex. Örebro.

Det känns som en nödvändighet att vi lyckas knyta till
oss Andersén och helst lyckas behålla Thuresson och Scott,
för att inte nästa säsong ska bli obehagligt nervpirrande franmåt
vårkanten.

För vi kommer ju att ha en rätt tunn trupp, när det gäller antalet
spelare. Så det vill till att den nye fystränaren lyckas få ner
antalet skador till ett minimum, nästa säsong.

Å andra sidan. Skulle vi få in Andersén, och få behålla
Thuresson och Scott. Då kan nästa säsong bli rätt bra,
om vi kan hålla ner skadorna till en minimal nivå.

Men det blir "små marginaler" nästa säsong, för många lag.
Det finns inga givna "räddningsplankor". Jag skulle nog tippa
att åtminstone 6-7 lag riskerar att hammna på någon av de
två sista platserna.

JAg känner mig väldigt orolig med tanke på nästa säsongs trupp.
Den känns väldigt tunn, om nu Andersen kritar på så känns backsidan kanske lite mer defensiv än förra året med Gunde i spetsen, men den känns inte helt trygg.

Målvaktsidan känns som den kan räcka långt...

Framåt känns väldigt tunn och en massa frågetecken kvarstår att räta ut.
Vad händer med Thure ? vad händer med Scott ? vad händer med Nocke ?

Känns som det skulle behövas en första center (om inte Scott förlänger) och en riktigt vassa sniper , gärna av Brendl klass....

Usch, kommer bli en jobbig tid tills dess truppen är spikad.

Färjestad ska visst ha presskonferens klockan 15.30 i dag.
Hoppas inte Thuresson är i närheten av Karlstad i dag.
För i så fall borde det betyda att han är en av de spelare som presenteras.

"Klart är i alla fall att klubben tänker satsa. Kommer man upp i 18-20 miljoner i spelarbudget så kommer man få störst budget i hela HockeyAllsvenskan.
Ta bara ett exempel på en annan föredetta elitserieklubb, Södertälje. Det plussar på 50 % och landar då på 15 miljoner.
Malmö kommer väl också ligga i de trakterna."

bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2014/04/26/aiks-infomote-idag/

"HV 71, som inlett knackigt i höst, har trots besparingar den dyraste truppen och spelarbudget på uppskattningsvis 45 miljoner kronor. Det är många miljoner ned till AIK, som hamnar någonstans kring 30."

www.corren.se/sport/lhc/bergsten-dyrast-inte-alltid-bast-6566229-artikel.aspx

Enligt dessa två artiklar hade AIK alltså 30MSEK ifjol och man får väl tolka att dom hade lägst budget ifjol. Brynäs borde legat i mitten nånstanns? (hittar inte källa på detta ännu). Så mot AIKs 20MSEK i spelarbudget ska vi inte känna oss oroliga för. Men visst, en bra trupp kan dom säkerligen få ihop ändå, minns bara året dom gick upp!

Stende89: "AIK hade den gångna säsongen en spelarbudget på 42 miljoner kronor." Enligt artikel i AB.....

Honken: Ja men då har dom ju bara en ännu högre lön så dom 18-20MSEK dm eventuellt har på spelarlöner näsat säs BÖR inte vara ett hot mot oss i en eventuell KS.

Men det handlar om att bygga lag och spelarbudget är inte allt. Enligt listan nedan hade ju HV överlägst störst budget se hur det gick^^

Thuressons musmatta är på rea i Brynässhopen. Tecken ?

Kahn:Säkert, skulle inte FBK ha presskonferans kl 15:30 idag ?

JAg hade fel. Ingen presentation av Thure hos FBK

micke63: Enligt Sundlöv ligger Thuressons prio på NHL och KHL så han lär inte ha gjort klart med någon annan klubb i SHL än.

Zzz:
Enligt Sundlöv skulle inte Sundlöv avgå

tjugo8: Helt sant, dock har han väl ingen anledning att mörka om Thuresson om han redan var körd för Brynäs? En center ska in och eventuellt en forward, rimligtvis borde "eventuellt en forward" betyda att Thuersson och/eller Scott inte är körda riktigt än.

Redigerad kommentar

Zzz:

Tuffare att tillstå en förlust t Familjen än t NHL...

Granis ersättare?

tjugo8: Med en större budget+trupp,mer än gärna! Med årets budget, nix. Vi behöver få in stjärnor (+Brodecki) på de 2-3 platser som är kvar.

Huss:

Rohdin + 2 rökare (tex typ Thure + 1:a center)...

Brodecki på utlån...

How about it?

Tycker vi måste ha ngn halvbegränsad lirare som skitar ner sig o kommer innanför huden på motståndarna...

Viktigt jobb? Vem ska isf göra det?

Jag vill att Brodin o Enterfeldt fokar på liret...

Starkbaum - Johansson (Sandström)

Djoos - Andersén
Bertilsson - Kilström
Eklund - Westlund
Nörstebö - Sundqvist

Rödin - Lander/Larsson - Thuresson
Ollas - Nordquist - Sweatt
Westerholm - Westerholm - Blomqvist
Brodin - Enterfeldt - Rohdin
(Lindgren - Brodecki)

tjugo8: Gärna! Går du in som tung sponsor nu? ;-)

Huss:

Se min uppställning på ut/in i Laget-tråden...

Tror vi kan klara oss m samma el tom lägre budget...

Pettisbif:Dream on. Att vi får in Lander eller Larsson ligger på promillenivå i sannolikhet. Att vi dessutom skulle få behålla Thuresson är även det väldigt långt bort just nu. Jag tror nog att det är bättre att dom flesta fans går in i Silly Season med låga förväntningar så man inte blir besviken om dom inte infrias. 

(För övrigt ska Lindgren platsa i en topp 4-kedja, men det är en annan diskussion)

tjugo8:Skulle vara en bra lösning att låna ut Brodecki, som Frölunda har gjort med några av sina talanger. 

Frågan är dock om Rhodin vill tillbaka? Han lämnar ju LHC för att han vill ha en större roll, som inte de vill erbjuda. Var ska han då in i vårt lag? Om vi ska värva han skulle det vara för en fjärdelina/utfyllnad, accepterar han det?

Men skulle man låna ut Brodecki och värva in Rhodin, Andersen + Två spetsspelare, tycker jag faktiskt vi har ett riktigt bra lag. Finns många spelare som kan höja sig och få ett genombrott..

Pettisbif: Olden?

tjugo8: Wallin har tydligen haft problem med diskbråck. Bara det borde ju göra honom ytterst aktuell för en brynästrupp... 😁

bradberry: Gammal skadebenägen "use-to-be"... en drömvärvning för Sundlöv, gärna med en allt för stor lön.. ;-)

Wallin i Brynäs får bara inte hända. 

Linus Wickman:
Nog bara sånt man skriver ang istid, kan säkert ligga annat bakom...det är ju LHC som brutit kontraktet
Tror inte Jocke räknade m top-6 i LHC, men har ju producerat lite i shl nu så det skulle förvåna mig om det blev AS
Hem o smäll på lite i LA nu o bli lite publikfavorit...!

tjugo8:

Vad trevligt det hade varit om det för en gångs skull värvades någon spelare som konkurrenterna också vill. Ja istället för de spelare de ratar och gör sig av med.

Brynäsgubbe: Kommer Wallin till Brynäs är något riktigt sjukt i föreningen! Usch hemska tanke!

MR Bif: Om det skulle visa sig att han kommer och är riktigt bra då? Vem är då den sjuke?

Carl Lejonkräk: Om han kommer och är bra är jag sjuk då? Jag vill fortfarande inte ha fröken Wallin i Brynäs tanken på att han glider runt i Sveriges snyggaste matchställ i läkerolen gör mig illamående!

MR Bif:Din attityd är förkastlig liksom det faktum att du använder ordet fröken i ett nedsättande sammanhang. Det är ju vad en spelare presterar i brynäströjan som han skall bedömas efter och inte någonting annat. Förövrigt så är Wallin en riktigt bra spelare fortfarande även om hans skadeproblem gör att en värvning inte känns så lockande direkt.

Carl Lejonkräk: Men ge dig hur många gånger har det INTE skrivits fröken Wallin här inne? Du verkar vilja ha honom i Brynäs absolut inte jag! Och tro mig att han har haft skadeproblem hindrar inte Brynäs från att värva honom!

MR Bif: Nu är det ju ok att inte vilja se en specifik spelare som en värvning till Brynäs men denna aggrisivitet är ju omödig. Jag förstår inte varför det skall vara så rotat bland vissa supporters med hat och hån. Tråkigt tycker jag.

Carl Lejonkräk: Barnsligt är nog rätt ord...

MR Bif:

Som en klassisk attitydsspelare och resticka är han ju en av de bästa. En spelare man älskat ha i sitt eget lag men som man ju retat sig på för han tillhört motståndarlaget. Bra ersättare för Granström. Fast stämmer det han har stora skadebekymmer hoppas jag att Brynäs intresse inte stämmer. Ryktas ju om att han ska flytta hem till Västerås också. Han började väl sin karriär där om jag inte minns fel.

Huge:

Nåja. Alla är vi väl lite barnsliga. Du är inget undantag. ;) Du svara aldrig på min fråga förresten. Hur många gånger besöker du Läkerol Arena på en säsong? Du kanske missade den frågan, eller så räknar du fortfarande? :)

Carl Lejonkräk: Jag är absolut inte aggresiv jag vill bara inte ha honom i brynäs!

Huge: Är jag barnslig bara för att jag inte vill ha honom i Brynäs?

MR Bif: Det där med att kalla honom för Fröken Wallin är ju lite barnsligt om du frågar mig.

« · 1620903 · »