MR Bif: Lindblom får rookiekontrakt. Lite underligt med tanke på att han inte tagit de steg framåt i utvecklingen som man borde kräva. Framförallt när man jämför med de spelare han jämfördes med för några år sedan, Nylander, Kempe osv.
Brodecki däremot har visat i J20 och A-laget att han är mogen att ta steget.
Är det bara antal kilo de går efter?
Zzz:Nej, men jag tror Sundlöv försa sig i Sportbladet Show när han nämnde honom. Så han lär dyka upp denna vecka också. Har även för mig att Twittigrarna (som avslöjade Sundlövs avgång) har skrivit att Brodecki har fått kontrakt. Lindblom har fått ett 3-årskontrakt vilket gör att jag tror att man tänker sig spela honom i J20 eller låna ut till en allsvensk klubb. Eller kanske för att säkra upp honom så inget annat lag snor honom?
Nu kommer säkert alla skrika om att det här är ersättaren till Scott eller Thuresson, men så är givetvis inte fallet. Jag litar på Sundlöv om att han vet vilka som behöver ersättas. Han har gått ut själv och sagt att man var för naiva efter SM-guldet, så han lär ju knappast göra om samma misstag igen.
Skrubben: Nej någon ersättare till Thure eller Scott lär det inte vara.
Jag skulle gärna se Rohdin och Wännström på kontrakt, ge dom två år var och en plan för hur dom ska komma in i laget på sikt. Låna sen ut dom till allsvenskan hela första året. Tror båda skulle må bra av ett år i allsvenskan får att få fart på offensiven på seniornivå.
Rögle tar in Lars Volden. Bra värvning av Masken... antagligen rekommenderad av Pecka Alcén.
Zzz: Det skulle vara trist att se Rohdin och Wännström i andra SHL-klubbar, men samtidigt kan inte alla få plats i Brynäs. Jag är kluven.
Zzz:
Tror inte Brynäs har råd att skriva kontrakt med dem som ger
dem elitserielöner, för att sen från en allsvensk klubb bara
få tillbaka vad en allsvensk klub betalar i lön.
De pengar som finns kvar måste nu läggas på att spetsa laget.
Inte bredda det. Sen får vi hoppas att vi slipper skador nästa
säsong, eller att de juniorer som fått a-lags-kontrakt klarar
av att prestera i SHL.
De flesta matcher Brodecki fick förra säsongen.
Tycker jag han presterade helt godkänt i.
De enda hemvändare som är tillräckligt bra för att
riktigt spetsa till laget är väl Johan Larsson och Järnkrok.
Men det är väl inte riktigt realistiskt.
Och på backsidan är det väl Andersén som skulle bli den
som spetsar till det. För Ekholm är nog inte realistiskt.
Carl Lejonkräk: Om jag var i Anderséns kläder skulle jag avvakta ett år. Han är inte dummare än att han ser Brynäs trend senaste åren, röda siffror, bantad spelarbudget, sportchef som lämnar och en tränare som lämnar till nästa säsong.
Andersén kan lugnt casha in ytterligare ett år i KHL och därefter se hur satsningen ser ut samt vilken tränare som står i båset. Då kommer han.
Kan vi få Ahnelöv att börja pendla under tiden?
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk:Vilket lag då? Han har själv sagt i en intervju med GD att han kommer få väldigt svårt att säga nej till Brynäs om han väljer Sverige. Snacket om att Leksand är ett alternativ är omöjligt i mina ögon.
Problematiken ligger i att han får spela VM och att ingenting kan bli klart före VM är slut. Väldigt mycket kommer kunna hända innan dess och det värsta vore om flertalet KHL-klubbar hinner bli intresserade av honom. Som tur är, är Ryssland i lite av en kris ekonomiskt just nu, och dessutom ska man på sikt ska minska ner på antalet utlänningar. Något som jag tror talar för att det är störst sannolikhet att Andersén kommer spela i Brynäs nästa säsong.
Peja, Enaranger: Jag är också kluven. Man kan inte ge alla kontrakt bara för att dom kommer från Gävle, dock måste man samtidigt kunna bortom denna säsong. Dom kanske kan bortse från det ekonomiska om Brynäs har en bra plan för dom. Det känns som att både Rohdin och Wännstörm måste ta klivet från lovande till etablerad inom ett par säsonger och att dom kommer få svårt att göra det i SHL, speciellt Rohdin som fastnat i samma fack både i Timrå och Linköping. Jag tror risken är stor att han fastnar i samma fack i Djurgården, Örebro eller vad det nu kan tänkas bli. En plan på några år i Brynäs kan ge honom lite lugn och ro.
Dessutom får vi tillbaka två grabbar från Gävle med stor potential. Båda har ju chansen att bli bärande spelare på SHL nivå. Dessutom hjärtat i klubben.
Zzz: Wännström är ingen talang längre, syntes redan när han lämnade att han inte skulle bli något. Han har i stort sätt spelat mer än hälften av sin tid där borta i ECHL. Han platsade inte ens i AHL...
Till skillnad från Brynäs har SAIK redan än bra spets och kan därför sakta anpassa talanger till A-laget. Brynäs kan inte värva högst mediokra spelare bara för att de är fostrade här, man måste se efter sina behov.
Redigerad kommentar
Har det ryktats om ett 5-års kontrakt för Andersén eller är sportbladet ute och gissar. Ganska vågad gissning i så fall..
Redigerad kommentar
Brynäsgubbe: men det vet ju även Sundlöv, är väl därför han vill ha in spets både i anfall och försvar.
Sedan är jag av meningen att det viktiga är att ha en samspelt och hårt arbetande trupp där alla vet sina roller, inte som senaste säsongens Brynäs.
Brynäsgubbe:Jag tvivlar på att Wahlman sett något annat nyförvärv än Blomqvist som spelade i Leksand. Han följer nog ytterst lite av Allsvenskan, och antagligen ingenting av Finska och Norska ligan. Alltså är det ett väldigt konstigt uttalande.
Jag är säker på att han var lika tveksam när Brynäs inför säsongen 13/14 värvade Scott, Sweatt, Brodin och Rödin. Han hade även då ingen jävla aning om vilka dessa spelare var. Om alla dom spelarna skulle lämna till nästa säsong, skulle han säkert kräva att man enbart tog in etablerade namn, som han känner till, för att kunna säga att man har "ersatt" dom. Alltså blir alla omdömen om vilka värvningar som är rätt och fel väldigt motsägelsefulla.
Johan Larssons Rochester Americans blev precis utslaget ur Calder Cup. Larssons kontrakt går ut o han har haft svårt att ta plats i ett av NHL:s absolut sämsta lag. Vore en höjdare om Sundlöv kunde avsluta med att plocka hem honom. Förmodligen bara en önskedröm men...
Zzz:
Var inte Buffalo NHLs mest upp-fuckade organisation denna sässe...?
Nån som följt Larssons spel närmare?