1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15
Carl Lejonkräk: Joråsatt!

MR Bif: Lindblom får rookiekontrakt. Lite underligt med tanke på att han inte tagit de steg framåt i utvecklingen som man borde kräva. Framförallt när man jämför med de spelare han jämfördes med för några år sedan, Nylander, Kempe osv.
Brodecki däremot har visat i J20 och A-laget att han är mogen att ta steget.
Är det bara antal kilo de går efter?

Huss: Jäklar vilket ungt lag vi får nästa år. 

Brynäsgubbe: spännande!

Huss: Är det offeciellt att Brodecki får rookiekontrakt?

Zzz: Nix, enbart enligt ryktet. Risk att Brodecki inte får ett rookiekontrakt nu när det gick till Lindblom istället.

Zzz:Nej, men jag tror Sundlöv försa sig i Sportbladet Show när han nämnde honom. Så han lär dyka upp denna vecka också. Har även för mig att Twittigrarna (som avslöjade Sundlövs avgång) har skrivit att Brodecki har fått kontrakt. Lindblom har fått ett 3-årskontrakt vilket gör att jag tror att man tänker sig spela honom i J20 eller låna ut till en allsvensk klubb. Eller kanske för att säkra upp honom så inget annat lag snor honom? 

Nu kommer säkert alla skrika om att det här är ersättaren till Scott eller Thuresson, men så är givetvis inte fallet. Jag litar på Sundlöv om att han vet vilka som behöver ersättas. Han har gått ut själv och sagt att man var för naiva efter SM-guldet, så han lär ju knappast göra om samma misstag igen. 

Huss: Men Sundlöv nämnde Brokecki i sportbladet show.. Han lär ju inte ge någon boost medialt så om han är klar så borde det komma ut.

Skrubben: Nej någon ersättare till Thure eller Scott lär det inte vara.

Jag skulle gärna se Rohdin och Wännström på kontrakt, ge dom två år var och en plan för hur dom ska komma in i laget på sikt. Låna sen ut dom till allsvenskan hela första året. Tror båda skulle må bra av ett år i allsvenskan får att få fart på offensiven på seniornivå.

Rögle tar in Lars Volden. Bra värvning av Masken... antagligen rekommenderad av Pecka Alcén.

Zzz: Det skulle vara trist att se Rohdin och Wännström i andra SHL-klubbar, men samtidigt kan inte alla få plats i Brynäs. Jag är kluven.

Johan Norrström: Ointressanta frågor har ofta en tendens att glömmas, mkt man bara scrollar förbi.
Men eftersom mina antal besök/säsong i LA verkar vara av stort intresse så blir svaret: i snitt 2-3.

Zzz:

Tror inte Brynäs har råd att skriva kontrakt med dem som ger
dem elitserielöner, för att sen från en allsvensk klubb bara
få tillbaka vad en allsvensk klub betalar i lön.

De pengar som finns kvar måste nu läggas på att spetsa laget.
Inte bredda det. Sen får vi hoppas att vi slipper skador nästa
säsong, eller att de juniorer som fått a-lags-kontrakt klarar
av att prestera i SHL.

De flesta matcher Brodecki fick förra säsongen.
Tycker jag han presterade helt godkänt i.

De enda hemvändare som är tillräckligt bra för att
riktigt spetsa till laget är väl Johan Larsson och Järnkrok.
Men det är väl inte riktigt realistiskt.

Och på backsidan är det väl Andersén som skulle bli den
som spetsar till det. För Ekholm är nog inte realistiskt. 

Enaranger:In med två spetsforwards och Andersén. Skulle så bli fallet är jag väldigt nöjd. Att så inte skulle bli fallet vet ingen än, alltså kan man inte börja gapa redan nu med att truppen ser lövtunn och bla bla bla. 

Skrubben: Bara det ni inte blir ett annat SHL-lag för Anderse'n, där är jag mycket orolig...

Zzz: Jag vet, mycket förvirrande. Hur svårt kan det vara att sy ihop ett rookiekontrakt med en junior och offentliggöra det hela, speciellt när sportchefen gått ut i media på det viset? En gissning, Brodecki har blivit erbjuden bättre villkor någon annanstans.

Carl Lejonkräk: Om jag var i Anderséns kläder skulle jag avvakta ett år. Han är inte dummare än att han ser Brynäs trend senaste åren, röda siffror, bantad spelarbudget, sportchef som lämnar och en tränare som lämnar till nästa säsong.
Andersén kan lugnt casha in ytterligare ett år i KHL och därefter se hur satsningen ser ut samt vilken tränare som står i båset. Då kommer han.
Kan vi få Ahnelöv att börja pendla under tiden?

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk:Vilket lag då? Han har själv sagt i en intervju med GD att han kommer få väldigt svårt att säga nej till Brynäs om han väljer Sverige. Snacket om att Leksand är ett alternativ är omöjligt i mina ögon.

Problematiken ligger i att han får spela VM och att ingenting kan bli klart före VM är slut. Väldigt mycket kommer kunna hända innan dess och det värsta vore om flertalet KHL-klubbar hinner bli intresserade av honom. Som tur är, är Ryssland i lite av en kris ekonomiskt just nu, och dessutom ska man på sikt ska minska ner på antalet utlänningar. Något som jag tror talar för att det är störst sannolikhet att Andersén kommer spela i Brynäs nästa säsong. 

Huss: Jaså, han ville pendla till Ö-vik istället den där Ahnelöv....

Huge:

Se där kort och koncist. :)

Jo det där med att scrolla har man verkligen fått lära sig här på HS. En del ämnen tenderar ju att stötas och blötas i all oändlighet. Själv såg jag 15 matcher under säsongen. Tyvärr fick jag bevittna väldigt många förluster. Målkalaset mot mästarna SAIK var dock ett av några få glädjeämnen.

Huss: Ja det eller att han funderar på juniorligorna i nord amerika.

Peja, Enaranger: Jag är också kluven. Man kan inte ge alla kontrakt bara för att dom kommer från Gävle, dock måste man samtidigt kunna bortom denna säsong. Dom kanske kan bortse från det ekonomiska om Brynäs har en bra plan för dom. Det känns som att både Rohdin och Wännstörm måste ta klivet från lovande till etablerad inom ett par säsonger och att dom kommer få svårt att göra det i SHL, speciellt Rohdin som fastnat i samma fack både i Timrå och Linköping. Jag tror risken är stor att han fastnar i samma fack i Djurgården, Örebro eller vad det nu kan tänkas bli. En plan på några år i Brynäs kan ge honom lite lugn och ro.

Dessutom får vi tillbaka två grabbar från Gävle med stor potential. Båda har ju chansen att bli bärande spelare på SHL nivå. Dessutom hjärtat i klubben.

Zzz:

Har man verkligen råd och utrymme i spelarbudgeten att ge Rohdin några år för att utvecklas? Brynäs är ju en elitförening och ingen social verksamhet.

Johan Norrström: Ett år i allsvenkan där lönen helt eller delvis betalas av den allsvenska klubben kan väl inte störta ekonomin? Hur länge får vi behålla Lindblom och Brodecki? Kanske dags att även satsa på dom som kan tänkas bli kvar i klubben. Skellefteå har satsat på och utvecklat spelare som Melker Karlsson, Martin Lundberg, Adam Pettersson mfl. Samtliga är nu etablerade i SHL. Ingen av dom var en talang i närheten av vad tex. Wännström är/var. Brynäs har inte lyckats lyfta och utveckla juniorerna strax under stortalangerna vilket gör att vi måste värva spelare till tredje och fjärde kedjorna.

Zzz: Wännström är ingen talang längre, syntes redan när han lämnade att han inte skulle bli något. Han har i stort sätt spelat mer än hälften av sin tid där borta i ECHL. Han platsade inte ens i AHL... 

Till skillnad från Brynäs har SAIK redan än bra spets och kan därför sakta anpassa talanger till A-laget. Brynäs kan inte värva högst mediokra spelare bara för att de är fostrade här, man måste se efter sina behov.

Enligt Gävletidningarna har Brodecki fått ett kontraktsförslag och endast hans signatur återstår för att det ska bli officiellt.

Zzz: Det är inte alltid så himla lätt att förutse hur bra talangerna ska bli. Brynäs måste såklart ge de talanger som är bäst chansen och försöka maximera samtligas potential (vilket är svårt...). Om du har väldigt många som är väldigt bra, som Brynäs hade i 90/91-kullen, så kan du resonera som så att alla inte kommer att bli NHL.

Med facit i hand har dessa grabbar redan spelat hem ett SM-guld till Brynäs. Dessutom kommer knappast samtliga som är i Nordamerika nu (Larsson, Ekholm, Silfverberg, Markan, Lindbäck etc) att spendera hela karriären i NHL. Flera kan mycket väl återvända och tillhöra toppskiktet bland SHL-spelarna. Särskilt med tanke på att KHL har ekonomiska problem och planerar att begränsa antalet utlänningar per lag ännu mer.

Det som jag tycker är synd är när man värvar t.ex mv-Dansk till Hockeygymnasiet och han därefter väljer spel i nordamerikansk juniorliga framför A-lagsspel i Brynäs. Med facit i hand kunde man inte lita på Dansk och hans 'camp', men de sa antagligen något annat till Brynäs när han sökte till hockeygym...

Brynäs har också satsat på unga spelare som inte har värvats till Nordamerika. En spelare som Löf fick oerhört många matcher i A-laget sett till sin spelnivå. Brodecki borde rimligtvis också få svårt att hamna i Nordamerika, med tanke på att intresset hittills verkar svalt och han är ganska liten. Även om NHL-klubbarna inte bryr sig om storlek lika mycket som tidigare, så är det en faktor.

Redigerad kommentar

Zzz: Han är nog inte så intresserad av det givet polaren Bristedts erfarenhet. Dessutom är det nog även det omvända, nordamerikanerna brukar inte vara sugna på relativt korta och lätta europeer.

1 målvakt, 2 backar och 2 forwards kommer få rookiekotrakt.
Nu har JJ, Westlund, Nöreströ och Lindblom fått det. Bara Brodecki kvar!
Som jag förstått det vill Brynäs erbjuda ett rookiekontrakt till honom men Brodeckis "team" hoppas fixa att riktigt kontrakt till honom. Alltså vill man lyfta upp honom i A-laget direkt och ej spela i J20 som han kommer få göra i och med Rookiekontraktet..

Så fort man löst denna biten så kommer Brodecki skriva på! 

HappyX3: rookiekontrakt är väl vara namnet på ett kontrakt med minimilön för en ung talang?

Peja: Jag håller med om allt du säger. Men jag tycker att Brynäs måste bli bättre att utveckla spelare som ligger ett steg under supertalangerna. Det är ju dom man får behålla. Skellefteå har ju lyckats i stor stil med just detta för även dom tappar ju spelare till Nordamerika.

Har det ryktats om ett 5-års kontrakt för Andersén eller är sportbladet ute och gissar. Ganska vågad gissning i så fall..

Redigerad kommentar

Wahlman om hur truppen ser ut nu. Fast vad vet han...

Brynäsgubbe: men det vet ju även Sundlöv, är väl därför han vill ha in spets  både i anfall och försvar.

Sedan är jag av meningen att det viktiga är att ha en samspelt och hårt arbetande trupp där alla vet sina roller, inte som senaste säsongens Brynäs.

Zzz:

Längden på kontraktsförslaget kan nog stämma. Fast naturligtvis kommer det finnas en KHL- klausul i kontraktet.

Brynäsgubbe: Vadå Brynäs trupp just nu? Truppen är ju inte klar än. Några spelare ska ju in, spetsspelare som både Sundlöv och Jonsson säger. Helt meningslöst tweet av Wahlman. 

Brynäsgubbe:Jag tvivlar på att Wahlman sett något annat nyförvärv än Blomqvist som spelade i Leksand. Han följer nog ytterst lite av Allsvenskan, och antagligen ingenting av Finska och Norska ligan. Alltså är det ett väldigt konstigt uttalande. 

Jag är säker på att han var lika tveksam när Brynäs inför säsongen 13/14 värvade Scott, Sweatt, Brodin och Rödin. Han hade även då ingen jävla aning om vilka dessa spelare var. Om alla dom spelarna skulle lämna till nästa säsong, skulle han säkert kräva att man enbart tog in etablerade namn, som han känner till, för att kunna säga att man har "ersatt" dom. Alltså blir alla omdömen om vilka värvningar som är rätt och fel väldigt motsägelsefulla. 

Bud Holloway, det är spelare man går runt och små drömmer om. Har inte hört så mycket om han förutom KHL och att Modo ska vara intresserade. Hoppas Sundlöv rycker litegran. Få Scott att stanna och plocka in Holloway skulle vara något det och med tanke på att dem är bra vänner så är det väl inte omöjligt? Tänk en lina med Rödin, Scott och Holloway, kanske den bästa kedjan i SHL? Sen Djoos som matar mackor till Holloway i PP. Drömma kan man ju iaf :)

TobiasR: Blir nog KHL för Holloway och Scott. Tror inte Brynäs har råd med Holloway på något sätt, faktiskt. Men man vet ju aldrig.

Rodrigo: Själv funderar jag på Thure och Scott, om de stannar (mot all förmodan) och vi också tar in Andersén, då jäklar tror jag vi skulle ha ett fantastiskt bra lag. Ungt, hungrigt och erfaret på samma gång. 

Då var det Brodeckis tur.

Johan Larssons Rochester Americans blev precis utslaget ur Calder Cup. Larssons kontrakt går ut o han har haft svårt att ta plats i ett av NHL:s absolut sämsta lag. Vore en höjdare om Sundlöv kunde avsluta med att plocka hem honom. Förmodligen bara en önskedröm men...

tompap71: Spännande ändå, ska bli kul att se var han hamnar.

tompap71: Det skulle vara helt fantastiskt, men som du skriver förm,odligen bara en önskedröm. För mig är det helt obegripligt att Johan inte tar tagit en plats i NHL. Tycker han på förhand var den som kändes mest redo av våra exporter.

Zzz: Mycket hänger nog på vilken spelartyp som behövdes. Det finns ju en uppsjö av transatlantiska spelare som har Johans spestil.
Bara att hoppas att han kommer hem till Gävle igen.

Zzz:

Var inte Buffalo NHLs mest upp-fuckade organisation denna sässe...?

Nån som följt Larssons spel närmare?

Tror inte vi ska vara så säkra på att vi är Johans förstaval om han väljer att komma hem.

Brynäslegenden:

Nej att valet skulle falla på Brynäs, om han väljer att flytta hem känns långt ifrån självklart. Han har inget som knyter honom till Gävle. Tror han väljer det mest ekonomiskt gynsamma för honom i så fall.

Johan Norrström: Växsjö ? Hv ? Båda dessutom närmare hem till Gotland.

Johan Norrström: Såklart att han skulle komma till Brynäs, klubarnas klubb.

Spam, sa Bill

tjugo8:

« · 1621106 · »