Det mest oroväckande med Nokelainen är enligt mig hans skada förra säsongen, man har blivit lite jävla känslig mot sånt efter Nordqvist och Rahm.
Men mest är jag glad att vi ens fick en ersättare, det är inget man ska vara säker på ha det visat sig.
Kul med ett meriterat namn dock.
Linus Wickman: Grip du efter dina halmstrån. Den finns ingen målskytt förutom Harju. Känns lite taskigt att kräva att han ska ligga på 20 baljor varje år. Sen sprida ut resten. 7 st forwards var över 5 mål förrra säsongen. 3 av dem har lämnat.
Laurtizen som målas ut som potentiell målskytt av trollet här inne mäktade med 2(!) mål.
Gurra88: för att statistik-porr-surfa, tar vi bort Niklas strid (som spelade j20) så gjorde Brynäs nuvarande manskap 125st mål tillsammans förra säsongen, skador inräknade. Det skulle ge oss ett snitt på 2,27mål/match. Slår man sen ihop alla lag gjorda mål och dividerar, så får vi ett genomsnitt för elitserien på 143,75mål per säsong eller 2,61mål/ match.
tar man medianlagen, pos 6&7 så får vi ett snitt på 129mål/säsong eller 2,34mål per match. Så visst gäller det att öka några baljor här och var. det är mycket statistik nu!
Honken (Rahm)
Betilsson Gunderson(bästa backparet i SHL)
Kihlström Djoos
Sundqvist Persson/Jacobsson
Sweatt Nokelainen Scott
Harju Nordqvist Lauritzen
Rödin Enterfeldt Brodin
Thuresson Granström Ollas
Är det bara jag eller blev inte laget att se mycket bättre ut med nokelainen i laguppställningen? Tror detta KAN bli väldigt bra.
Rodrigo: Som sagt, en bra värvning defensivt, men vi står fortfarande helt utan offensiv. Ställer frågan till ni som är positiva vem fan ska göra målen?? Vilken center ska leda en förstalina? Nokke kommer förmodligen inte klara en helsäsong med gamla ryggproblem
Nej det håller fan inte någonstans.
Redigerad kommentar
Gurra88: Alltså, känns som att folk hade hittat på olika saker vad man än värvat, typ "men det är ju för att dom ska spela såhär", hit och dit, som du säger känns det ju inte alls som någon speciell spelartyp man letat efter, snarare mest bara en ersättare till Lindholm.
Helt enkelt, det vi supportrar har fått höra är att laget ska få offensiv spets, det fick vi knappt. Sen fick vi höra att laget skulle ha en ersättare Lindholm, det fick vi knappt heller :) Så frågan är om man ska tro på något som Sundlöv säger, han verkar ju alltid säga en sak och mena en annan.
Jag börjar tro att vi har helt fel taktik i forumet vad gäller Sundlöf.
Troligen gör han allt han kan för att pissa på oss supportrar och göra tvärtom...
Starka backar behövs - han värvar styrman
Stabil målis behövs - han kör på Rahm
Målskyttar saknas - han kör på finnen. Bra visst men ingen målskytt
Listan kan göras lååååååååång.
Han är för rolig Sundlöf !
Rodrigo: Till skillnad från en div.2 spelare så har denna spelat en hel del matcher i NHL. NHL-spelare har jag högre förväntningar på än en div.2 spelare. Därför anser jag att han har allt rätt i världen att få bevisa sin skicklighet innan folk dränker honom med ankare!
Visst - risken finns att han möjligtvis är lite bra som en div.2 spelare - och då är det fritt fram att gå lös med motorsågen och kapa honom!
Mkt bra värvning. På pappret en riktigt bra spelare. Kul! Ser fram emot att se honom spela.
Jag undrar givetvis också var offensiven är. Det är vårt just nu största bekymmer tillsammans med att honken håller. Men att påstå att det är en dålig värvning är magstarkt.
Nokelainen kan ju ses lite som samma typ av värvning som
Växjö gjort i Jani Lajunen. Båda blev världsmästare samma år.
Båda har rätt skral poängproduktion. Skillnaden är att Lajunen
inte spelat någon NHL-match.
Som några tidigare sagt.
Nokelainen skulle ju vara en mycket bra ersättare till Hansen.
Men som jag skrivit tidigare.
Ska vi klara oss hyfsat den här säsongen, så gäller det att
vi har många spelare som lyckas göra 8-14 mål. Många fler
än förra säsongen.
Har vi lyckan med oss så återvänder Järnkrok eller Lindholm.
Då har vi ju gått lite "plus" i värvningarna. Då har vi ju även
fått en klart fullgod ersättare till Hansen också.
Omark verkar ju inte ha fått något NHL-kontrakt ännu.
Så man kan ju fortsätta drömma lite till, om att vi ska
få in någon spelare som liknar en offensiv spets.
Och till Sweatt har hunnit debutera, så kan man ju drömma
att hans fart även ska inkludera en hyfsad klubbteknik och
spelsinne, samt med svenska mått mätt, vara en hyfsad
avslutare.
Kahn: nokelainen är en toppvärvning det kan jag lova dig. Jag som följer NHL har sett han spela väldigt många gånger och han är en väldigt komplett spelare, bra på allt helt enkelt. 1 av dem bästa värvningar av alla.
Förstår dock att folk blir sura då vi kanske hade hoppats på en poängspelare. Men tommy och sundlöv bygger ett lag där spelare som nokelainen helt enkelt passar in bättre. Vi kommer bli ett hårt jobbande lag som spelar lite av ett styrspel där vi kommer gå på snabba kontringar med hjälp av alla våra bra skridskoåkare, plus ett väldigt stabilt försvarsspel. Vi kommer bli jobbiga att möta helt enkelt.
Och låter vi bara scott, rödin och sweatt bli van med den stora rinken så kommer dem börja göra poäng. Jag är iaf väldigt nöjd med den här värvninge. Bra jobbat för en gångs skull sundlöv.
Kahn: Nu tycker jag att det är väldigt mycket gnäll här inne - kamma er för fan!
Låt dessa spelare få bevisa vad de kan istället för att pissa på dem direkt när nyheten släppts.
Man undrar vad Jonsson menar med att Nokelainen i början kommer att användas som center? Kommer man värva någon mer eller är hoppas man på Järnkrok eller Lindholm?
Rodrigo:"Farliga 11 mål på 85 matcher i AHL. Aja, vi har ju en bra backbesättning och nu även en del bra defensiva anfallare så det blir väl många 0-0 matcher i höst."
Överskatta inte Elitserien/Calle Järnkrok med sin 0 mål på 9 AHL matcher. En finsk VM center känns helt om för mig i alla fall.
Han verkar ju aldrig ens spelat i en offensiv roll? Som Uffe Bodin skrev på Twitter nyss "Problemet med Nokelainen är att han inte har spelat i en offensiv roll på - forever. Har svårt att se honom som en ersättare till Lindholm."
Varför värva en defensivt skicklig center som ersättare till en så offensivt skicklig center som Lindholm? Eller är det precis som med Scott? Bara han får spela i en offensiv roll kommer han producera 50 poäng. Då kan man ju lika gärna sätta Sunken på powerplay och hoppas på att han blir en ny Ekholm.