Brynäs IF

488064 inlägg · 7642 ämnen

Silly season 18/19

1894782 · » Till forumet

Sv: Silly season 18/19
Zzz: Bara att lyfta på hatten och imponeras av Lakers dominans.
Kommentera

Brynäsgubbe: Han har ju helt rätt. Men vilket fantastikt lag och spel Växjö har. Det är bara att lyfta på hatten.
Sanningen är att det lag Växjö ställer på isen måste vara det genomgående mest meriterade laget i SHL sedan lagen Färjestad/HV/Linköping/Frölunda ställde upp med innan KHL i början/mitten av 2000- talet. Kanske att Skellefteå har haft någon årgång, men då är det framför allt unga egenutvecklade spelare. Växjös lag är ju helt ihopvärvat.
Vid början/mitten av 2000-talet hängde inte Brynäs med alls pga. ekonomin. Sen kom KHL och kvalité gick inte länge att köpa utan att utveckla egna talanger blev nyckeln och vips så fick vi en chans igen.
Den här gången sägs det att Växjö har i princip samma lönebudget som Brynäs. Men ärligt talat är det väl tre spelare ifrån Brynäs trupp 2017/2018 som solklart går in i Växjös trupp. Bertilsson, Gunderson och Palushaj. Kanske Clarke och någon ytterligare back om vi bortser ifrån att få en balans i rollfördelningen. Hur är det möjligt? Jag bryr mig inte om ifall det är kommunen eller vem det är som finansierar det hela, men det är rimligt att vi vet vad vi tävlar emot. Offentliga löner kommer det aldrig bli, men kanske offentliga lönebudgeter där man kan utläsa den totala kostnaden. Om det stämmer att Växjö inte har högre kostnader för sin spelartrupp sä måste vi och dom flesta andra lagen byta sportchef snabbt, får då gör dom något som är helt galet.

Hoppas någon journalist kommer titta på det.. Det måste vara lätt att få fram för någon dom har lite känningar i agentbranschen.
Kommentera

Huss: Vad är ett vårtecken?
Saik i final.

Och förlorar...
+6
Kommentera

bifhjärta: ”Hur bra är Lindbäck då? 90.8% förra säsongen i AHL.”

Han spelade i alla fall All Star matchen i AHL.
+10
Kommentera

Forsberg 1978: Växjö så överlägsna att dom kan ge bort en match så dom får avgöra hemma.
Kul se Elias P och några men är ju noll spänning
Kommentera

mattiaskarlgren: Han vill bo nära Stockholm enligt Aftonbladet. Brynäs visade intresse och det visade sig vara ömsesidigt då Gävle ligger bra till geografiskt för honom.

Men sedan dess har det hänt något. Svensson har besökt FBK och Jocke Eriksson har börjat ryktas till andra klubbar. Då var min frågeställning om det är en slump att dessa två målvakter helt plötsligt börjar se sig om efter andra klubbar. Jag tror inte det, eftersom att Brynäs i samma veva har börjat jaga Lindbäck.
+1
Kommentera

Bara att gratta Brynäs till silvermedaljen!
Kommentera

Hur bra är Lindbäck då? 90.8% förra säsongen i AHL.
Kommentera

Forsberg 1978: Verkligen. Sen är iofs SAIKs finalplats en överrakning minst sagt, men det räcker tydligen med riktigt bra första femma, en grym målvakt och hårt arbete (maxåkningen vid bytena mot DIF verkar iofs ha kostat på).
Sen är Hallam taktiska kunnande överlägset SAIK ledarduo. Man får ner SAIK i knäet på Ortio gång efter annan....
+1
Kommentera

Forsberg 1978: Pinsamt för svensk hockey. Hatar att det alltid är så ojämnt i finalen bortsett från vår förra året. Skellefteå har ju inte ens gjort ett mål.
+1
Kommentera

Borde inte Sam Hallam vara redo för en riktig utmaning?
+4
Kommentera

Herregud Skellefteå sixfingers har inte en jävla chans mot Plastsjö ser ju löjligt ut allt annat än 4-0 i matcher är en bragd!
+3
Kommentera

Peja: brädad av andra målvakter är förklaringen.
Kommentera

mattiaskarlgren: Men vet vi Svenssons nuvarande status? Noterar att han bara spelade 20 matcher i KHL den här säsongen, oroväckande stats för en 33-åring.
Kommentera

Skrubben: Måste bara ifrågasätta en sak i detta fall.
Om ni nu tjatar om detta att Svensson så gärna vill bo nära Stockholm. För det första - hur vet ni det? Och för det andra - varför besöker han då FBK?
Mellan Stockholm och Karlstad är det 31 mil. Mellan Stockholm och Gävle är det 17 mil.
Det är en väldigt stor skillnad.
Så det här snacket om att han skulle vilja bo nära Stockholm förstår jag inte alls.

Jag är ganska övertygad om att Bz är intresserad av både Svensson, Eriksson samt Lindbäck. Lindbäck är garanterat första valet.
Men frågan är om Lindbäck verkligen är redo att flytta hem just nu.

Min känsla är att det kommer bli Jocke Eriksson och Rautio och för mig är inte det någon större uppgradering från Felix och Rautio.

Men jag ser absolut helst Lindbäck, men annars defintivt Svensson.
Svensson är landslasmässig samt att han faktiskt var ruggigt bra när han tog SM-gulden med SAIK samt att han blev framröstad till Seriens bästa målvakt.
För mig är Svensson en klassmålvakt.
Kommentera

Dr Spec: Det känns ändå som att Brynäs har ett annat spår än både Svensson och J Eriksson. Hade någon av dom varit Brynäs förstaval hade det varit klart redan nu. Svensson vill bo nära Stockholm och Eriksson vill tillbaka till Brynäs igen.

Bengtzén har fått vittring på Lindbäck och det är därför som det börjar ryktas om att övriga alternativ letar efter andra klubbar.
+14
Kommentera

Zappaholic: seriös är den nog, trovärdig vete tusan!😏
Kommentera

Axle San: Underbara bilder och vilka räddningar han gjorde Swedberg jisses !!👍
+3
Kommentera

Dr Spec: Skoja bara lite. Det lät så kul. Bra att den är seriös. Håller tummarna.
+1
Kommentera

Dr Spec: 6 år sedan idag, värt att uppmärksammas.

https://m.youtube.com...tIkZjFgH6Q
+7
Kommentera

Axle San: så är det! Bara att hoppas att gubben har rätt!
Kommentera

Axle San: Jag hoppas smycket på Lindbäck, Svensson lär ha besökt FBK, har inte hittat källan ännu på Twitter..letar
Kommentera

Zappaholic: Bekantingen Adam Andersson numera Masuhr till Mora.
Kommentera

Dr Spec: Lindbäck vore mumma
Kommentera

Zappaholic: källan var seriös! Tro det eller ej!☺
+5
Kommentera

Dr Spec: Gundes svärfar 😆😆
Kommentera

KalleTeodor: Visst gör det. Framförallt Adam B och Westfält. Jesper Boqvist får vi hoppas tar det där sista steget till nästa säsong. Bjurström är en härlig karaktär men där är det lite mer osäkert, framförallt då det finns många seniorspelare i truppen av samma karaktär som gör att speltiden kan bli begränsad.
Kommentera

Dr Spec: En källa är en källa tack för att du delar med dig, det uppskattas :-)
+4
Kommentera

Dr Spec: Haha, såna här rykten älskar jag! 😉
+2
Kommentera

KalleTeodor: Hur ofta händer det att Brynäs eller ens ett svensk lag har en spelare som Adam.Boqvist?
Han har vart grym i varje ungdoms/junior landslag och helt dominant där!
Och tippas att gå 5-10a i draften, ska han åka omkring och va 7-8 back denna säsongen?

In med Adam på 6 backar och i power play säger jag, en av hans stora styrkor är skotteknik och rörligheten.
Ta det mot för backarna som va på blå i powerplay säsongen som va, Kilström, Fälth!
+9
Kommentera

Dr Spec: Hurra ! Så spännande.....
Kommentera

Charles: Man fick upp hoppet i alla fall!
Kommentera

Dr Spec: alltid något :P
Kommentera

En kompis som känner Gundes svärfar gav mig lite hopp nyss. Han tror att Lindbäck är klar. Ytterst tveksam källa dock!
+12
Kommentera

bradberry: Han försvann helt efter kontraktsigneringen tycker jag. Synd att han inte får ut mer av sin fina, speediga skridskoåkning.
En spelare för en fjärdefemma som lär fortsätta ligga med poängsnitt runt 10 i fortsättningen varje år.
Asklöf är en väldigt likartad spelare, liten och speedig, men sex år yngre från juniorleden. Iom med kontraktsförlängningen av Mannberg lär det blir svårt för Asklöf att få plats efter kommande säsong.
Kommentera

Huss: Jag tycker att det finns mycket potential i kvartetten:
- Bröderna Boqvist
- Westfält
- Bjurström
Dessa 4 är talangmässigt i nivå med juniorerna vi hade 2010 men behöver väl i ärlighetens namn kanske ytterligare ett år på sig.
+12
Kommentera

ellis: Det är väl bättre det än att det är knäpptyst? Du är ju en av dom med minst tålamod under silly season.
Kommentera

ellis: Välkommen till silly season. Antar att du inte varit med förut.
+10
Kommentera

ellis: Det är ju bara trevligt att spekulera
Kommentera

Tycker faktiskt det här "målvaktskryptot", ja inkluderat även utespelarna, börjar bli smått tragikomiskt. En upprepad förslags- och gissningstävlan där den ena efter andra tänkbara lyfts upp på tapeten - för att i nästa andetag behäftas med förbehåll och tvivelaktigheter...
Kommentera

moment22: Gör Mannberg lika bra ifrån sig spelmässigt som förra säsongen är jag nöjd... Han gör en riktigt bra säsong. Från att ha haft säsonger där han endast inlett piggt, för att sedan mattas efter ca: 10 omgångar, gör han det bra genomgående... Oroande med hjärnskakningarna bara...
+3
Kommentera

Zappaholic: Jag håller med, jag ser hellre Jocke, Lindbäck eller Svedberg faktiskt och gärna tillsammans med Rautio.
Kommentera

Axle San: Är det bara jag som tycker Marcus Svensson är en överskattad målis? Visst, han var bra i ett bra Skellefteå men skulle han bära ett Brynäs? Jag tvivlar starkt på det.

Jag tror mer på målvakter som Jocke och Lindbäck. Båda med brynäshjärta som jag tror skulle betyda en del.
+11
Kommentera

Skrubben: Nej, jämfört med dem är nog garanterat billigare, särskilt Wännström. Ja, det är skönt att han verkligen verkar vilja vara i Brynäs. Jag tillhör dem som verkligen gillar Mannberg och när en dröm om att han ska få ett "Martin Johansson-lyft", d.v.s helt plötsligt börja skjuta bredvid målvakten istället för rakt på honom.
+2
Kommentera

moment22: Svårt att veta som sagt, men jämför man med Wännström och Rensfeldt bör han inte alls ligga på samma nivå. Jag tror också att Bengtzéns förhandslingsläge var gynnsamt i och med att Mannberg verkligen ville stanna. Det märker man inte minst med hur han uttryckte sig i pressmeddelandet.
Kommentera

Skrubben: Helt rätt, men vet vi verkligen att Mannberg är billig? Det kontraktet Brynäs tog över hade han skrivit med Luleå efter att han gjort landskamper. Och även om han hade det trassligt ett tag med utlåning till Asplöven så tror jag ändå att han är etablerad på en inte jättelåg lönenivå.
Kommentera

micke63: Jag vet vem Marcus är men han är ju fortfarande en kandidat eller har du annan information?
Kommentera

micke63: Då är Brynäs inte ute efter honom helt enkelt. Han vill ju bo nära Stockholm.
Kommentera

1894782 · »