1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741937 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
Enaranger: Bara att hålla med, känns som några skulle försöka skaffa sig ett liv istället, tröttsamt dravel.

Ni som lyckas medla fred i de konflikter som pågår här kanske kan
se fram mot en resa till Norge någon gång i december, när det är
dags för Nobels fredspris att delas ut.

Det finns människor som har hopp om att Israel-Palestina konflikten
någon gång ska få en fredlig lösning, så att människorna där kan leva
i fred och samförstånd.

Men om de börjar läsa de ändlösa debatter som pågår här, mellan folk
som i grunden står på samma sida, då lär deras hopp om fred mellan
israeler och palestinier för alltid försvinna.

För de flesta ämnen som tas upp här (oftast obetydliga struntsaker)
tycks oftast leda till ett ändlöst käbbel.

När man inte läst på några dagar får man oftast traggla sig igenom
en hel sida med obetydligt käbbel. Till och med nu, mellan säsongerna,
när vi inte ens ligger på kvalplats.

Vi får nästan kalla in en fredssamordnare här i boken för att få någon ordning.
Några frivilliga Modoiter eller Timråiter som kan sy ihop ett fredsavtal till
säsongsstart, eller hellst redan till när träningsmatchandet börjar?

Huge: Som att totalsåga och placera mig i nåt fack efter att vi diskuterat ETT ämne.

Du är väldigt kvick på att döma.

tompap71: "Men allvarligt talat, generelllt sett stämmer sällan bilden man skapar sig av en person via nätet, av olika orsaker. Därför vore mitt "fikabord" ett roligt experiment."

Visst är det så.
Klart det finns undantag, där bilden säkerligen stämmer överens med framtoningen härinne men i stort är det nog som du säger.

arnio: Tyvärr, dom som finns är det samma jargong, men denna känns som den enda som är levande numer. Svenskafans känns ju död.

El Taco: Tänk cast away och långfärdsskrillor istället ;)

Jag skulle krydda fikastunden och ge er en månad på en öde ö. Flugornas herre?

tompap71:"Glömde Arnio ju! han står också på gästlistan"

Ja en lugn och sansad fikastund med lite snack om Brynäs skulle vara trevligt. Jag är ganska säker på att de flesta här på forumet skulle komma väl överens i verkliga livet. Här på forumet så ser ofta harmlösa kanske ironiska inlägg rent ut sagt otrevliga eller fientliga ut trots att det säkerligen oftast inte är avsikten. Vi är ju alla i alla fall bra människor i det avseendet att vi älskar det rätta laget så all respekt till er alla. Att det knabbas och triggas lite extra under "off season" är forståligt och beror säkerligen mest på hockeyabstinens.

Kribban: finns det något annat brynäsforum som du kan rekomendera? Jag har bara provat detta och här är det lite upp och ned (mest ned för min egen del :-) )

Det är inte ens roligt att gå in och läsa här mer vilket man tyckte förut i tiden, det har mer blivit smutskastningen som pågår på Svenskafans bla.
Nämner inga namn, men det finns ett gäng här som har ständiga "min pappa är starkare än din" konversationer. Alla vet verkligen bäst tydligen.
Nä, jag förstår varför vissa bojkottar att skriva och t o m ens vistas här mer.

Satan va aggressivt det vart här då,,,har vi slängt ut regelboken ?

Huge:

Då sätter jag mig därbak ;)

Men allvarligt talat, generelllt sett stämmer sällan bilden man skapar sig av en person via nätet, av olika orsaker. Därför vore mitt "fikabord" ett roligt experiment.

Huge:

Min poäng är att det är lätt att sitta här bakom en skärm och slänga ur sig allehanda påståenden, oavsett rätt eller fel.

det vore bra mycket mer intressant att sitta ner och i en sansad miljö diskutera öga mot öga, och göra det som vuxna människor vilket diskussionerna här emellanåt totalt fallerar i.

Huge: Nämen Hugeponken, är du arg, lite stött kanske??

tompap71: Det där kan bli en halvtråkig tillställning.
Gurraponken, Lindström och Rodrigues kommer att sitta i ett hörn och kivas om en bulle, kastandes skit på Gevaliakaffet eftersom det förknippas med Brynäs.
Vi övriga får försöka hålla sams så gott det går.
Förutsättningarna för en seriös debatt finns helt klart när barnen fått sina bullar och har somnat...   :-)

Gurra88: Tja, det är väl i stort inget som säger att Stillman, Gozzi eller Norberg INTE hade gjort ett bättre jobb med samma förutsättningar.
Ingenting säger heller att Sundlöv INTE hade gjort ett bättre jobb än Stillman, Gozzi eller Norberg i deras resp klubbar och med deras resp förutsättningar.
Vad är det du vill ha sagt?

Gurra88:

Vad gäller Kalle Anka, förmodligen hans sluddriga talförmåga.

Huge: "Och inget säger att Brynäs och Sundlöv hade kunnat göra samma resa som AIK, om vi nu hade hamnat i samma läge och tvingats börja om i div1."

Och vad säger att Stillman, Gozzi, Norberg, Kalle anka inte hade kunnat göra ett bättre jobb med de förutsättningar Sundlöv haft?

Glömde Arnio ju! han står också på gästlistan.

70 Rodrigues:

Kaffe och bullar i en mixer så funkar sondmatning också ;) Å andra sidan, mitt fikabord, mina regler och reglerna är ingen sondmatning innan alla sagt sitt, den som bryter det får isf skicka mig på sondmatning, om dem har viljan och orken till det ;)

Redigerad kommentar

tompap71: Skulle bara sluta med sondmatning och andra hemskheter, hua ;-)

Vet ni vad jag skulle tycka vore väldigt roligt?

Duka upp ett fikabord med gott nybryggt Gevaliakaffe, lägga till smaskiga kanelbullar o annat gott tilltugg. Sedan bjuda in till en öppenhjärtlig diskussion om hockey i allmänhet och Brynäs i synnerhet. Valet av gäster till mitt fikabord? Huge, GävleLasse, Gurra88, Lindström, 70Rodrigues (utan z) ;) Burken, Rafalski, Jajjen och MarcusElving.

Vore inte det en skoj fikastund så säg? :)

Peja: Rent resultatmässigt så gick ju AIK till semifinal, ngt vi misslyckats med de senaste säsongerna. Så där är det väl odiskutabelt att Gozzi så här långt lyckats bättre.
Men en fluga gör tyvärr ingen sommar och Gozzis prestation måste nog ses i en lite mer nyanserad dager.
Man fick möta ett håglöst och osedvanligt tamt HV71, vilket självfallet hade enorm inverkan på utgången.
Tror att det stämmer rätt bra, utan att man därmed förtar AIK:s insats.
Och inget säger att Brynäs och Sundlöv hade kunnat göra samma resa som AIK, om vi nu hade hamnat i samma läge och tvingats börja om i div1.
Så den diskussionen blir ren och skär spekulation, om man ska försöka jämföra.

Jag vill istället framhålla Sundlövs arbete med framförallt juniorsatsningen, även om det är flera som ska ha äran av det jobbet.

Angående Real Madridsnacket så ser jag det mer som ett försök att på ett enkelt sätt förklara upplägget: både fotbollslaget och Brynäs behövde en stor trupp, därför att slitaget på spelarna blir stort vilket i sin tur orsakar skador. Svårare tror jag inte att det var.
Att han använde just Real Madrid var väl mer ett försöka att få lite uppmärksamhet kring upplägget skulle jag tro.
Det "galna" var väl isf det jag redan varit inne på: att försöka rotera på mkt folk, även om vi inte hade några skador att tala om.
Men som sagt: även den "galenskapen" påverkade sannolikt inte resultatet och insatserna nämnvärt, i det stora hela, iom att galenskapen skrinlades i ett tidigt skede.

Redigerad kommentar

Peja: Gozzi har bara haft tur förstår du väl, men hade Sundlöv gjort samma resa så hade det varit skicklighet :-)

Huge: Man måste väl trots allt säga att Gozzis prestation i AIK krossar Sundlövs... Han har tagit AIK från KK och div1, till SM-semifinal. När AIK gick upp hade de lite pengar i jämförelse med konkurrenterna, för att inte tala om förra säsongen...

Jag tycker att Boorks argument där han jämförde Brynäs med Real Madrid var helt galet. Att Brynäs behövde en stor trupp, eftersom t.ex Real Madrid har det i fotbollen. På många sätt ett fullständigt galet argument.

Peja: Bortsett från experimentet, som så här i efterhand kan diskuteras, tycker jag att Sundlöv gjort ett mkt bra jobb, framförallt mot bakgrund av våra relativt små ekonomiska resurser.
Finns det nåt annat lag i ES där Sportchefen har lyckats så mkt bättre och där ekonomin varit ungefär likvärdig med vår egen?
Tycker faktiskt inte det.
Min uppfattning är att Boorkens lyckade insatser när han fick ordning på skutan, gjorde att han hade lite lättare att trumfa igenom experimentet, då det i huvudsak och sannolikt var hans eget påfund, sas.
Jag kan mkt väl förstå att Sundlöv i det läget hade svårt att opponera sig mot Boorken, även om han (Sundlöv) hade sina tvivel kring experimentet.

Sen förstår jag inte vilka "fullständigt galna argument" som man skulle ha motiverat experimentet med?
Såvitt jag vet ville man försäkra sig om att tidigare säsongers skadeproblem en masse inte skulle upprepas och att man därför ville testa med en lite större trupp. Kan inte se det som nåt galet argument precis, tvärtom klokt resonerat.
Det tror jag var huvudanledningen, även om Boork också ville testa med att gå runt på mkt folk, där vissa spelare tvingades vila mot sin vilja.
Man ska dock ha i åtanke att det testet skrinlades relativt snabbt, innan det hann göra alltför stor skada som jag ser det.

Huge: "Så den springande punkten för ditt resonemang blir följaktligen:
har det gått bra eller dåligt under Sundlöv tid som SC?"

Varför tycker du att Sundlöv har gjort ett bra jobb efter förutsättningarna, när han enligt ditt sätt att tänka inte har något ansvar för när det går bra eller dåligt? Hur bedömer du Sundlövs arbete?

"Sen är det väldigt konstigt att det var så tyst härinne om experimentet INNAN det sjösattes.
Jag vill minnas att i stort sett samtliga ansåg att det var värt att prova.
Att du sen sitter och gnäller med facit i hand är enbart patetiskt."

Snacka om efterkonstruktion. Det var många som sågade experimentet, men du försvarade det naturligtvis till 100%. Du skällde som vanligt på kritikerna, typ "ni är negativa till allt Brynäs gör", precis som du fortfarande gör.

Eller menar du att dessa personer som var och är kritiska till allt som Brynäs gör, de som enligt din mening alltid sågar allt, de som enligt din mening a-l-d-r-i-g är positiva till något som Brynäs gör, gjorde ett unikt undantag och helt plötsligt stöttade "experimentet"? Ett experiment som inte ens Brynäs kunde motivera utan att använda fullständigt galna argument.

Jag minns mycket väl att många sågade sönder experimentet totalt, redan innan det sjösattes.

WarhawK: Kom igen nu, sitt inte bara o bubbla med dina rövslickande vänner hela tiden, blända oss med din intelligens o skriv ett inlägg???

Huge: Ha ha, vi ses!!!

70 Rodrigues: Och när har jag ropat på dig då, din jävla pajas?

Huge: Som man ropar får man svar din jävla pajas!!!

70 Rodrigues: Orkar inte svara på dina bebisinlägg.
Gå ut och lek med Gurra eller Lindström istället...

Huge: Slicka slicka slicka, det/den enda som är patetisk är du, vilken jävla planet kommer du ifrån egentligen??

Peja: "Kan inte en sportchef få gå pga sportsliga saker? Om en sportchef inte har något ansvar när det går dåligt, kan han ju heller inte ha något ansvar när det går bra. Men det hindrar dig inte från att hylla Sundlöv när Brynäs går bra.

Varför ska Sundlöv och andra sportchefer hyllas när det går bra men inte kritiseras när det går dåligt? Varför försvinner deras ansvar helt plötsligt när det går dåligt?"

Så den springande punkten för ditt resonemang blir följaktligen:
har det gått bra eller dåligt under Sundlöv tid som SC?
Finns det anledning att byta ut honom, trots att det gått tungt emellanåt?
Min åsikt är att Sundlöv gjort ett mkt bra jobb, sett till förutsättningarna.

Jag har dessutom en känsla av att yrkesfolk inom föreningen har klart bättre förutsättningar att bedöma Sundlövs arbete, jämfört med oss härinne.
Eller vad tror du?
Att Gurratomten eller Biff a la Lindström har bättre förmåga?

"Tvingas och tvingas... Vem eller vad tvingade Sundlöv och Boork att ha en trupp på 30 spelare?"

Ingen tvingade dom.
Det var ett gemensamt beslut, lite av ett experiment som var värt att prova.
Och såvitt jag vet hade man väl budgeterat för den stora truppen rent ekonomiskt, annars hade ekonomiansvariga sannolikt inte godkänt det hela.
Jag talar främst om orsaker som efterhand gjorde att man tvingades spräcka budgeten, bl.a nya värvningar pga skador.

Sen är det väldigt konstigt att det var så tyst härinne om experimentet INNAN det sjösattes.
Jag vill minnas att i stort sett samtliga ansåg att det var värt att prova.
Att du sen sitter och gnäller med facit i hand är enbart patetiskt.

Redigerad kommentar

Peja: Amen!

Peja: Klockrent!!!!

Peja: E ju solklart ju....
Ren Huge logik inget annat.

Redigerad kommentar

Huge: "Tränare, får gå i huvudsak pga sportsliga saker, inget konstigt i det heller.
Sportchefen sitter kvar därför att han kanske är den ende som det inte finns nån större anledning att byta ut, då han skött sina åliggande på ett tillfredställande sätt."

Kan inte en sportchef få gå pga sportsliga saker? Om en sportchef inte har något ansvar när det går dåligt, kan han ju heller inte ha något ansvar när det går bra. Men det hindrar dig inte från att hylla Sundlöv när Brynäs går bra.

Varför ska Sundlöv och andra sportchefer hyllas när det går bra men inte kritiseras när det går dåligt? Varför försvinner deras ansvar helt plötsligt när det går dåligt?

"Tränaren och SC kommer överens om en spelarbudget, men man tvingas av olika anledningar att överskrida densamma. Inget ovanligt, som jag ser det.
Klubbdirektören får gå av helt andra anledningar och det ser jag heller inget konstigt i."

Tvingas och tvingas... Vem eller vad tvingade Sundlöv och Boork att ha en trupp på 30 spelare?

Redigerad kommentar

hans_edgren: Under säsongen så pratas det faktiskt hockey, trot eller ej ;-)

men annars mår ni bra här inne...??

Herregud....jag reggade mig här för jag hört att detta skulle vara ett brynäs-forum för folk med koll,insights och åsikter...men efter drygt 3 veckors läsande av alla kommentarer så är jag spyfärdig...jag trodde ni pratade hockey här inne och inte massa tuppfäktande om allt och inget..fjädrar som växer till tuppar stora som hästar..

Ena sidan gnäller på allt och skulle må klart bättre av att byta klubb..

Andra sidan försvarar allt som BIF förtar sig...och skulle må bra av att se lite av nyans..

Lycka till...typ..

Burken: " Så tränaren och sportchefen kommer överens om en strategi där det innebär att man överskrider bidget och klubbdirren får gå av "personliga ekonomiska problem".

Fel.
Tränaren och SC kommer överens om en strategi som är anpassade efter budget. Sen tvingas man av olika anledningar att överskrida budgeten som lagts. Så skrev jag och inget annat.
Har aldrig påstått att man kommit överens om en strategi som medvetet skulle överskrida budgeten, vilket du har tolkat det som att jag sagt.

Som sagt: läs inläggen noggrannare för att undvika missförstånd när du sen ska svara.

"Hur var det nu med armbetsmarknadslagarna?"

Vet inte säkert.
Men förmodligen kunde man inte sparka klubbdirren pga dessa lagar, och valde istället att omplacera honom.
Vad är problemet med det förfarandet?
Hade förmodligen blivit betydligt dyrare att köpa ut honom.

"Hade KÅE förskingrat pengar? Att en person är skuldsatt är INGET argument för att sparka nån."

Nä, det är inget argument.
Om det nu verkligen var just det ENDA argumentet?
Såvitt jag vet hade han väl även nallat ur klubbkassan.
Utgår ifrån att man hade goda skäl att omplacera KÅE.

"Och minns jag rätt så sjukskrev sig Sundlöv tills stormen var förbi. Ännu ett argument för att kicka ut honom."

Inte ovanligt att folk som är utarbetade sjukskriver sig när det inte funkar längre. Sundlöv hade väl en rätt så intensiv och tung arbetsperiod bakom sig när detta hände så jag ser inget märkvärdigt i det.
Jag hade varit mer orolig ifall klubben hade låtit honom fortsätta och gå in i väggen. Vi behöver en pigg och kry Sportchef.
Sen vet jag inte om nåt företag öht brukar sparkar sina anställda med motiveringen att dom är sjukskrivna.
Är väl dessutom olagligt, om jag inte har fel.

Burken: " Jag vet inte hur jag ska tolka huge. Han är ju något så emotsägelsefullt som en Besserwisser utan åsikter."

Tja, välkommen isf i Besserwisserklubben härinne.
Här vet exakt ALLA hur Brynäs ska skötas, vad/vem som gjort rätt eller fel.
Som sagt: välkommen i klubben...

"Utan åsikter".....
Hmmm.....

Hur menar du då?
Om jag nu menar att Brynäs inte gjort nåt större fel i den här historien så är väl det en åsikt om ngt?
Eller menar du att man måste vara kritisk mot agerandet för att det ska kallas för en åsikt?

Huge: "Som sagt: jag förstår inte upprördheten över agerandet hos Brynäs.

O fan, otippat.

Burken: "Också en intressant mening. Den kritik som länsnämnden lagt fram är ju rätt allvarlig. Är den sann så skall väl Wille fått avgå UTAN att länsnämnden ens sagt något. Och OM man nu ansett att han misskötte sitt jobb så borde man ha löst ut honom."

Som jag redan påpekat: såna här historier är inte ovanliga.
En krog ligger nog ofta på gränsen sas och slarvar förmodligen både medvetet och omedvetet när det gäller alkolholutskänkningen och reglementets efterlevnad. Det ligger så pass mkt pengar i verksamheten att det snarare vore konstigt om man INTE låg på gränsen och istället agerade klanderfritt(!) i exakt varje läge.
Man har varit naiva och kanske inte tagit myndigheternas påpekanden på riktigt allvar. Kan mkt väl tänka mig att just Wille är en personlighet som inte sällan har den här "laissez-faire"-inställningen.
Vilket än mer gör mina antaganden troliga: Wille har sen fått bära hundhuvudet när andra, som också känt till missförhållandena men låtit det rulla på, borde ha agerat på ett tidigare stadium.
Att man sen inte sparkar Wille för gott visar förmodligen att men sen fått dåligt samvete och att det inte hade sett bra ut om man sparkat en legend, som dessutom inte har långt kvar till pension.

Som sagt: jag förstår inte upprördheten över agerandet hos Brynäs.
Wille har gjort fel och tagit sitt ansvar.
Han har fått nya uppgifter som inte har med hans gamla område att göra.
Man har tillvaratagit en kraft som är uppskattad hos de flesta och som ändå ska gå i pension inom kort.
En ny ansvarig kraft för restaurangen är tillsatt och åtgärder som ska få myndigheterna nöjda har förhoppningsvis vidtagits.
Sundlöv får avlastning och slipper  lite av det vardagliga kontorsjobbet.

Det enda jag i stort sett kan hålla med dig om, är att man kanske borde ha insett hur allvarlig kritiken från myndigheterna varit.
Agerandet därefter ser jag inte som speciellt klandervärd.

Burken:" Vem fan stoppade en krona i dig?"

Kul att se att mitt inlägg fick önskad effekt.

Burken: "Det får visa sig. För det kommer ju att krävas radikala förändringar för att länsnämnden ska bli nöjda. Att ge Wille hundhuvudet hjälper inte ett skit.

Jag tycker det är konstig att man först tar bort Wille från sin tjänst för att blidka länsnämnden och sedan ge honom en annan tjänst. Då försvinner ju hela effekten av det hela."

Du påstår att du inte har tagit ställning men verkar samtidigt ha väldigt bestämda uppfattningar kring vem som har gjort fel, vem som inte har gjort rätt, hur man istället borde ha agerat osv osv.
Tänk vad bra det vore om alla i ansvarig ställning hade samma förmån som du har när dom går till aktion: att ha facit i hand.
Hur vet du ex att det inte kommer att "hjälpa ett skit", att man byter ut Wille som ansvarig mot nån annan?

Jag förstår fortfarande inte vilken effekt du talar om och vad effekten isf skulle ha för syfte?
Man har ju plockat bort den ytterst ansvarige för restaurangen, pga kritik från myndigheterna.
Det om ngt visar väl på god vilja att förbättra sig och att man är beredda att låta en ny kraft ta över.
Som du själv säger: sen får det väl via nya kontroller visa sig om myndigheten är nöjd eller inte med åtgärderna som vidtagits och den som tagit över efter Wille?

Att man skulle provocera nämnden genom att låta Wille få ett annat jobb känns lite väl långsökt.
Det hade väl som sagt isf varit betydligt mer provocerande om man låtit Wille behålla sitt restaurangjobb.
Nu får han ju helt andra uppgifter som inte har ett skvatt med "nämndens" intressesefär att göra.

Men snart dyker det säkert upp nån ny konspirationsteori om att Wille bakom kulisserna ändå är den som egentligen styr restaurangen....

Burken: Jobbigt för Markström, han kanske kommer hem snart ;-)

Lunkan: Det spelar väl ingen roll på vilken plats man ligger i omgång 10. Det är inte förrän efter jul det börjar bli intressant.

Någon som missat att det är andra juli? Det lär bli riktigt intressant att läsa här efter omgång 10 och vi ligger på kvalplats, då jävlar......

« · 1386412 · »