1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736865 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
majk: Skuggan lär ju gissa han med men det låter ju troligt att Luleå och Dif lyckats få ut bra ut truppen sett till kostnad.

{8399}: Nej men nu nämnde jag något konkret. Skuggan som vet hur det ser ut vet att Luleå ligger på den nedersta halvan och anser att Luleå och DIF fick ut mest av spelarbudgeten.

majk: Ja vi kan ju alla gissa men vad är syftet med det?

Brynäsgubbe: Vid den här tiden på året säger Lex ”Dysterkvist” att ALLA lag utom Brynäs kommer att ta stora kliv kommande säsong.
Det sitter i generna hos alla dysterkvistare att aldrig se några möjligheter till att ta några kliv hos det egna laget....😂

{8399}: Intressant med tanke på spelarbudget. I dagens LHF-live så nämner Skuggan att Luleå ligger på den nedre halvan och at de och DIF får ut mest av spelarbudgeten. Kan gissa på att DIF också ligger på den nedre halvan. Dock ligger nog DIF och Luleå på den övre nedre halvan om ni fattar vad jag menar. Mittenskiktet som jag pratat om tidigare. Ni ligger nog också där om jag får gissa.

Luddf: Känns som Rögle m.fl kommer ta rätt stora kliv nästa säsong...

Brynäsbrynäs: Om man räknar de som går eller gått hockeygym så har Brynäs:
- Eriksson
- Ersson x 2
- Söderström
- Alcén
- Asklöf
- Blomqvist
- Boqvist
- Danielsson
- Rohdin
- Solem
- Westfält

Kopenga Kickass: att räkna Andersen som Brynäs produkt är väl ungefär som att räkna Bäckis som Caps produkt...

bradberry: Så jävla tråkigt, Granström saknar jag verkligen i laget måste jag säga. Hoppas nu bara att han kan leva ett normalt liv och inte har problem i de civila livet efter hjärnskakningarna.

Wesley: Som Brithen, Everberg, Zaar och Sjögren

{8399}: Vad gäller hockey så är det ett avslutat kapitel för Granström tyvärr.

Hur han mår vet jag inte. Liksom gått under jord fullständigt...

Charles: då blir det jävligt svårt med gästrikemodellen

Precis. Man får skilja på moderklubb och egen produkt. Egen produkt tycker jag spelaren blir om den har spelat ett antal säsonger inom klubbens ungdom och juniorverksamhet och sen kliver upp i A-lag

Luddf: då blir det jävligt svårt med gästrikemodellen

Wesley: moderklubb då är det väl bara Ersson och Asklöf i Brynäs då

{8399}: Granström har vi också eller hade kanske...finns någon relativt ny info om vår kämpe?

Nej, Granis är som Boqvist och Erson i mål ifrån dalaklubbar, Mora, Hedemora och Falun.

Wesley: Granström har vi också eller hade kanske, eller är han från Mora tro?...finns någon relativt ny info om vår kämpe?

Kopenga Kickass: Andersén kan väl nästan räknas dit också?

Ja, och Söderström.

Men av spelarna i Rögle så är det bara Brithen som har Rögle som moderklubb men född i Danderyd. Ingen av dem andra kommer från Ängelholm eller dess närhet heller. Så det kanske inte var moderklubb som avsågs?

Wesley: Andersén kan väl nästan räknas dit också?

Luddf: Vad har vi i Brynäs? Alcen och Blomqvist?

Nu var du väll lite snål på spelare.
Det finns väl fler egna produkter i laget, Jocke, Rhodin, Asklöf, Ersson på backen?

Peja: Rögle har nu Everberg, Brithen, Zaar och Sjögren som är spelare som ifrån staden och har hjärta för klubben.

Vad har vi i Brynäs? Alcen och Blomqvist?

Försök hålla er till rätt trådar. Vi har tyvärr inte möjlighet att flytta inlägg mellan trådarna.

Mattias - 74 postade nedan länk om att Dennis Everberg är klar för Rögle.

Pettisbif: Vad jag hört så kommer det ett nyförvärv denna vecka. Kan inte säga mer ännu. #dackesignar

Rödin? 😏

Vad jag hört så kommer det ett nyförvärv denna vecka. Kan inte säga mer ännu. #dackesignar

Skrubben: Känns som risken är att dom lägger all tid å krut på Rödin . Missar dom det känns det som dom "glömt" ett annat spår Lex palu .

Vågar man hoppas på en #Dackesignar imorgon? Händer inget denna vecka med Rödin känns det som att denna värvning kommer bli mer och mer osannolik ju längre tiden går. Dom förhandlade om ett femårskontrakt i januari. Tre månader senare förhandlar dom fortfarande. Får lite obehagliga Palushaj-vibbar. Förhandling man tror kommer lösa sig och så slutar allt med en käftsmäll.

Peja: Precis så... Om något år när brunkarkontrakten börjar löpa ut kanske de kan bli aktuella...

Fast vad gäller Rensfeldt tror jag han självmant avböjde Brynäs för att få en större roll i Timrå...

bradberry: Det påminner mycket om när Rensfeldt gick till Timrå. En gedigen SHL-spelare men egentligen inte en spelare som Brynäs behöver.

mattias - 74: Varr väl inte så märkligt... I den där texten står det dock inget om att han helst gått till Brynäs, att det var nära under säsongen innan fönstret stängde samt att. Brynäs intresse svalnat efter säsongen.

Brynäs hade fått svårt att placera Wännström i truppen. För dyr för en tredje/fjärdekedja, för dålig för en första/andra... När vi dessutom har forwards så det räcker redan på den undre halvan i hierarkin var nog valet enkelt för Brynäs...

Hoppas han får ett lyft igen i Leksand. Det får gärna gå ”lagom bra”...

mattias - 74: Magkänslan=lovad en stor roll..😂

Ni som tyckte det var märkligt och konstigt att Wännström valde Leksand kan här läsa om varför han valde just Leksand.

www.hockeysverige.se/2019/04/22/sebastian-wannstrom-soker-lyft-i-leksand/

Makita: det är så han gör. Han spelar på det som att han hört, varit på träningar, osv. men i själva verket kommer allting från GD.

Vuollerim:
Det finns ju anledningar till att man talar om rollspelare, olika uppgifter som skall lösas. Gångna säsongen fick spelare som normalt spelar i tredje eller fjärde linan vikariera i andra och t.o.m. första ibland... det blir ingen bra balans i ett sådant lag.
När alla har sin givna plats o ger allt för laget så händer det ibland att ett på papperet sämre lag vinner över "storebror". Inte konstigt, motivation slår ibland klass!

Vuollerim: Tror det ligger en hel del i det. Bara att hoppas att vår spets blir bra i år.

Vuollerim: Jag tycker det ligger lite i det du skriver. När vi slapp hålla på och fladdra runt med Rhodin lr Nilsson för att ersätta spets så upplevde jag att t ex Alcen, Blomman, Rhodin var tunga att möta och ofta fick fast pucken i anfallszon.

Skrubben: Det är väldigt tidigt att säga, just nu tänker jag ganska krasst. Brynäs kommer ha ett av seriens bästa målvaktspar, stabila (men kanske inte så mycket mer) backar och två kedjor som levererar. Vissa nyförvärv verkar vara vassa PP-spelare, men samtidigt tappar man Gunde som mer eller mindre var en garant för ett starkt PP. Tycker rent generellt nyförvärven ser bra ut (har dock inte koll på Jaedon), Ersson kan bli en supersuccé.

Jag har läst några kommentarer som antyder att det bara blir max två bra kedjor även om värvningarna lyckas. Övriga två kedjor är ju "desamma" och lika dåliga som säsongen som gick typ...

Men är det inte så att de kedjorna fick dra ett för tungt lass i och med att vi bara hade en riktigt bra fungerande kedja större delen av säsongen? Den tilltänkta spetsen försvann ju från andra kedjan pga olika orsaker.

Min teori är att tredje och fjärde kedjan kommer att lyfta ett antal procent om det finns två leadinglines att ta rygg på. Genom att axlarna sjunker ner något och de kan fokusera mer på sina uppgifter på isen kommer de också att fungera bättre...

Vad tror ni om det tankarna? Ligger det något i mitt resonemang eller är det inget vi ska räkna med?

Peja: Vilka tror du kommer slåss om kvalplatserna?

Ragnarok: Suck....

Man skriver ”drömde till” och det tolkas som att jag skulle ha en tro å det...

För:
• Vill hem (?)
• Timrå ej i SHL
• Nära hem till Medelpad
• Får bra med stash
• Kontrakt går ut

Mot:
• Halverar lön...
• Sämre liga

Tja... Det är spelare i den klassen eller i närheten Brynäs letar. Pengar finns ju i och med alla släppta löneposter. Jag säger inte att den värvningen är trolig men den är knapppast helt omöjlig...

bradberry: Varför skulle Anton Lander välja att lämna KHL för Brynäs?

Jag hoppas på utveckling på Wästfält och att han kan axla en centerroll i tredje...
Sen drömde jag till om Anton Lander.
Detta lag skulle skadefritt vara top 8. Utmana om semi och med en formtopp ihop med tur kunna gå ännu längre...

Ersson Ericsson

Sigalet Kilström
Söderström Andersén
Norin Lindelöf
Ersson

Rödin Lander Danielsson
Boqvist Sallinen Descheneu
Zetterberg Wästfält Blomqvist
Forslund Asklöf Rhodin
Alcén Mannberg Solem

Skrubben: Jag tror på en mittenplacering nästa säsong. Tror Sundlöv/Dacke kommer få till kedja 1+2. Målvakterna är bra. Backsidan något sämre och kedja 3+4 lika dåliga som 18/19.

Undrar vilken roll Jaedon kommer ha i PP? Kommer han vara den som cirkulerar i slottet och letar skottlägen/skymmer beroende på vart spelet är?

Berge:
Boqvist måste bli kvar, helt klart, och en center och forward på absoluta shl-toppnivå måste till för att vi ska kunna klättra uppåt.
För två "Jaedon - sallinen - Danielsson"-linor i 1&2 kan slå åt båda hållen placeringsmässigt, beroende på hur de 13 andra lagen lyckas bygga såklart.

Berge: SM-guld? Lugn nu. Så länge vi har Sunkan i båset är jag väldigt skeptisk att Brynäs ens är i närheten av en semifinal. Men han får gärna bevisa att han blivit pånyttfödd under sommaren.

Jag sitter snarare och oroar mig över vilket lag som gör Oskarshamn sällskap i kvalspelet. Har en obehaglig känsla att Tjomme kommer trolla med Leksand denna silly season.

Huge: Jag vet inte vad du har för krav på spelar som Brynäs tar in. Men Kristo var det absolut ingen fart på, och han såg ju väldigt klumpig ut på isen.
Vältränad? Nja, hans dubbelhaka talar emot det.
Seriös? Ja allt är ju relativt.

Rumpelstiltskin:

Rödin och Boqvist vara eller icke i Brynäs nästa säsong kommer vara enormt betydelsefulla.

Om Brynäs lyckas landa dessa två så blir vikten av en vass förstacenter inte lika avgörande. Rödin och Boqvist kommer vara 2 av seriens 5 bästa forwards. Så bra är de.

Backas de sen upp av Sallinen, Jaedon, Danielsson och en ny center så kan det bli riktigt bra!

Personligen ser jag inget hinder för att ett skadefritt Brynäs kan utmana om guldet.

Men då måste Rödin in, och Boqvist måste bli kvar.

Eriksson (Ersson)

Sigalet - Lindelöf
Andersen - Söderström
Kilström - Lundgren
Ersson, Norin

Boqvist - X - Danielsson
Rödin - Sallinen - Jaedon
Rohdin - Asklöf - Zetterberg
Alcén - Blomqvist - Forslund
Mannberg - Westfält - Solem

PP:

Sigalet - Danielsson
Rödin - X - Boqvist

Söderström - Lindelöf
Jaedon - Sallinen - Zetterberg

Huge: Jag vet inte, jag är så otroligt orolig för att Rödin hamnar i Örebro/växjö....

Wesley: So far, so good ang förhoppningen att Rödin ska skriva på för oss vad det lider...

Wesley: Jag bedömer det utifrån vad jag såg på isen och jag tyckte inte att han såg mer otränad ut än nåt annat av våra liknande nyförvärv under de senaste åren.
Men DU vet att han var otränad och oseriös, eller gissar du?

« · 1971589 · »