1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446642 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
Stuffbon: Mr Madhawk har i Expressen skrivit att han är klar, men från klubbhåll är inget sagt.
Så officiellt är han inte klar, sen är det ju upp till var och en hur stor tilltro man har till Hökens uppgifter.

Är sigalet klar för Brynäs eller vad har jag missat????

Spajderman: Nej.

{8399}: En sån som Lundgren är jag säker växer med förtroende. Lågt förtroende och speltid därefter hämmade honom förra säsongen. Kanske kan han få en större roll nästa säsong. Då blir det mera speltid och lättare att vara 100% påkopplad och med en starkare tro på sig själv. Potential finns i den defensiva delen...

{8785}: Visst allt kan hända förstås men...
Sigalet är spets
Söderström tror (hoppas) jag är spets

Lindelöf kan med flyt vara en topp 6 back
Andersén har varit riktigt bra och är en topp 6 back på SHL nivå
Norin startade grymt förra säsongen, helt ok, topp 6
Kilström visst habil back, topp 6
Lundgren och Ersson känns som reserver båda två.

{8399}:
Jag kan bara tycka från vad jag själv känner och det är att innan säsongen 18/19 startade så hade vi kanske hela SHL bästa backar rent namnmässigt och meritmässigt. Det såg vi alla hur det slutade.. Andersén kom inte upp alls i samma nivå som han kan. Definitivt inte Lundgren heller. Kilas var mestadels skadad, tyvärr, hans skada tror jag skadade själva laget mer än vad vi fans kanske märker av. Jag vet tex att Kilas är riktigt omtyckt av alla i laget och en riktig pådrivare. BP spelet är hans signum med många täckta skott och uppoffrande spel. Norin var ju borta i stort sett hela säsongen. Men visade framför allt på försäsongen och till en början innan skadan mot Mora borta att han skulle bli en riktig tillgång! Ersson är en habil 7e/8e back.
Jag är inte alls oroad över backsidan faktiskt. Till skillnad mot säsongen som varit så går vi in med en namnmässigt starkare forwardssida. Men vad är det som säger att vi inte kan plocka hit nån back som lyckas likt Ikonen gjorde, om det nu skulle visa sig att tex Lindelöf inte klarar av omställningen. Ta en sån som L.Carlsson där har vi ett Brynäs namn som jag tror Dacke och Sundlöv har som ett litet ess i rockärmen framåt jul/vårkanten. Inget jag hört men har bara en känsla av det. Kommer vi då till dom backar vi har nästa säsong (räknar in Sigalet) så både tror och hoppas jag att framför allt Andersén studsar upp rejält och tar lite över det som Berra stod för. Om dessutom Kilas och Norin får hålla sig friska en hel säsong så har vi mycket plus där! Sen vet jag garanterat att Söderström kommer växa enormt. Killen är en talang nästan i gemförelse med Dahlin. Och det står jag för. Han kom in som 17 åring redan i år. Och var i väldigt många matcher våran bästa back. Så att han kan matcha Gunde med den speltid han fick är jag faktiskt inte orolig för. Sigalet är enligt experter kanske en av ligans topp 3 backar. Tror dessutom att Lindelöf kan bli en ny Ekholm. Efter all scouting som gjorts på honom av så pass kunniga ishockey personer som Sundlöv, Inge och Dacke så har jag väldigt stora förhoppningar. Dacke snackar liksom redan om topp 4 back hos oss.

Var nu lite som Brynäs är och vill vara. Se det positivt. Tror inga Brynäsare längre vill ha fans som bara vänder kappan efter vinden. Jag pratar naturligtvis från mitt perspektiv. Och jag ska ge mig katten på att ändra syn på Brynäsare!

Dont worry be happy!

Chris11: ”Vi har 6 riktigt bra backar och 2 som är lite sådär.”

Allltså vilka 6 är riktigt bra?

Många nämner Larsson. Finns de något att gå på mer än folks intuition?

Chris11: Instämmer - vi kan inte förvänta oss att ersätta Gundersson och Bertilsson rakt av och samtidigt stärka forwardsbesättningen (som är prio 1).
Som bekant var laget baktungt gångna säsongen och jag tror inte "mormors" plånbok är speciellt välfylld....

{8785}:
Rödin och boqvist är ju starka kandidater till en förstalina, av centrar du nämner så tror jag på Larsson och scott, men inte ölund i första väll?
Sen fick jag önska innan start så hade jag önskat mer etablerat än Jaedon och Zetterberg - dock kan båda vara fina värvningar, tom mycket fina värvningar, men gillar inte tanken på att dessa likväl kan bli nya kristo/Capurosso eller ännu värre Thorell/Liljevall (för andralinan)

Jag hade nog helst sett Oskar Osala om jag fick välja en! 29 matcher, 22 poäng (varav 15mål) i liiga - och sedan hyfsad på skridskor och det med den tyngden..

Backsidan har jag oroat mig för länge, sedan Ryan och berra ryktas bort och vi tog in lindelöf som 7de back. Nu börjar någon/några till uttrycka samma oro..
Men då fick jag skit för att det var (och fortfarande är) långt till hösten.. Även om jag inte ser sigalet som någon ersättare till varken berra eller Gunde, så blir han troligen bästa back - och saknar då backkamrat att campera med för att ersätta istiden Gunde/berras hade. Viktor är duktig, och är nog bättre nästa säsong, men det är tufft att sätta en så ung i förarsätet om det börjar gå tungt för laget.

Första centern blir väldigt avgörande, denna är en kritisk pjäs, för jag tror inte på sallinen som förste center om det skiter sig.

{8399}: varför då?

Vi har 6 riktigt bra backar och 2 som är lite sådär.

{8785}: Jag måste säga att backsidan ser riktigt oroväckande ut.

Jag har förstått som så att Brynäs tydligen är på jakt efter 2 centrar och inte bara 1. Låter magiskt i mina öron! Skulle tippa på Larsson/Ölund ev Scott och Rensfeldt/Palmberg. Tror inte på både Larsson och Ölund. Svårt att ha Sallinen som 3e. Men vad vet jag.. man kanske vill ta en rejäl nystart? Vore iaf jäkligt skönt med 2 nya centrar in!

Scenario?
Ersson (Eriksson)

Sigalet Söderström
Lindelöf Andersén
Norin Kilström
Lundgren Ersson

Rödin Larsson/Ölund/Scott Boqvist
Danielsson Sallinen Jaedon
Zäta Rensfeldt/Palmberg Rohdin
Forslund Blomqvist Alcén
Mannberg
(Asklöf, Westfält, Solem)

Helt klart kapacitet för en sm semi!

bradberry:
*Nyfiken*
Varför? Vad hände bakom kulissen?

xxx BIF xxx: För att förhållandet Pecka Alcén och Brynäs IF (A-lag) är över..

Anders Berg:
"the plan" att han blev sjukskriven? Utveckla gärna!

bradberry:
"Glöm" = för att han fortfarande inte kommit tillbaka efter sjukskrivning, eller för att du inte tycker han duger längre?

Jag undrade primärt status.

Sen kanske inte längre ett förstahandsval, men jag vet inte, kunde tex Coutryartisten tillföra så mycket mer?

Mattson: Typ det är lättare att vara bonde i Skåne än i Norrbotten.

{8399}: Ingen annan källa än befolkningsstatistiken, SCB:s statistik över regionalräkenskaperna och svenska hockeyförbundet. Sen jämförde jag med motsvarande förutsättningar i Gävleborg och tänkte lite själv.

xxx BIF xxx: Haha! Glöm!

Mattson: Så du menar att Frölunda har större lönebudet än Brynäs, källa på det?

xxx BIF xxx: ... it´s all part of "the plan"!

Med tanke på målvaktstränaren som går till Tyskland får funderingarn iväg lite!

Pekka Alcen - han vart ju sjukskriven och utbytt där förrut.
Är han på banan igen och kan han bli aktuell igen, eller vet någon vad som hände där egentligen?
Han HAR ju iaf varit framgångsrik lär man väll säga.

Metalman: Känslan är ju att Rangers kommer satsa på Georgiyev efter att han gjort en bra säsong nu de matcher han fick.
Sen har dom ju Shestyorkin som gjorde en grym säsong bakom Hellberg, men ryska spelare & målvakter vet man ju aldrig med.
Tänker att Henke kanske om han känner sig pigg och fresh efter 2021 och ser att Rangers verkligen har något på gång , kan tänka sig att gå ner i lön och vara med som backup/slåss om spaden.
Rangers nörd jag. ;)

Peja: "Du har rätt. Frågeställningen kanske borde vara typ ’vad är det som ett konsekvent topplag som Frölunda gör, som exempelvis Brynäs inte gör?’."

Sponsor- och publikunderlag motsvarande 600.000 invånare? Landets tillväxtmotor efter Stockholm, näst högst bruttoregionprodukt? Landets näst största hockeydistrikt?

Samsung: Henke är inte tillräckligt bra för ett topplag just nu, än mindre om 4-5 år. Men hade varit kul för honom!

Samsung: Henrik Lundqvist har väl bara konyrakt till 20/21

xxx BIF xxx: Avvägningen kring Palushaj för en säsong gäller för Dick Axelsson varje match 😉

Brynäsgubbe:
"När kan vi räkna med Sigalet?"

Snart hoppas jag, men han bör få tid att köra lite "sista natten med gänget"-stuk som ren Frölundait innan han bör behöva fokusera på att rakryggad axla Brynäsoket. Om han nu ens är klar=?

Skrubben: Du har rätt. Frågeställningen kanske borde vara typ ’vad är det som ett konsekvent topplag som Frölunda gör, som exempelvis Brynäs inte gör?’.

Samsung: intressant om Rangers framtid. Hoppas Henke håller flera år till, unnar honom en riktig lagframgång med Rangers.

Anders Berg:
Det är på två sätt med Palushaj:
Å ena sidan tillför han, och spelare som honom, kvalitetshockey till shl och gör ligan bättre och intressantare.
Å andra sidan, som Brynäsare, kändes sättet han lämnade Bif på sådär snyggt.
Vilka ögon man än väljer att se på honom med så tillförde han spets under sin tid i BIF och det ska han ha kred. för.

Spajderman: HAHA! Ryssarna kommer tro att de får värsta offensiva backen; typ alla mål från hela hans karriär i det klippet! :-)
--
Gud hör bön: Palushaj lämnar nu Örebro!

{8399}:Appropå nystarten, jag funderar på att byta nick till Plunkan och bara skriva inlägg rörande ekonomin.

Kostar det något att byta Nick?

Peja: Håller Henke för säg 4-5 år till så lär Rangers vara ett lag för stanley cup. Finns väl inget lag som har sån prospectbank som dom har nu med tanke på picket nu i sommar då dom lär få Hughes eller Kakko.
Rangers har en sjukt spännande framtid :)

Peja: Ja det ryktas ju om att både Sundström och Lasu är klar för fiskekörka nästa säsong.

{2064}: Mer troligt att en sån om Sundström återvänder nu, han verkar ha haft otroligt tunga år i KHL. Lite som Rödin i Schweiz men ännu tyngre. Skador och skral poängproduktion.

Peja: Frölunda kommer nog vara ett topplag så länge den nuvarande ledningen stannar. Dom har kommit topp 3 i tabellen sedan säsongen 13/14. Ett nytt SM-guld tror jag inte förändrar den saken.

Din frågeställning är nog mer befogad om Brynäs skulle gå långt en säsong.

Peja: Sitta och värma bänk i ett lag som kommer vara på dekis i ytterligare några år kan bli tråkigt även för en kung...
Hittar de ett nytt affischnamn så släpper de honom, men det dröjer nog ett år.

Auchinleck: Vad är adlad i Göteborg mot att bli adlad i New York? :)

Peja:
Vad är väl några till miljoner på kontot mot ett SM-guld med brorsan? Och adlad i Göteborg?

Auchinleck: Henrik har väl några år kvar på kontraktet som ger honom 10m usd om året, om jag minns rätt. Och han vill nog väldigt gärna vinna stanley cup även om verkar osannolikt.

Peja:
Henke och Joel kör sina sista säsonger ihop i Frölunda?

Lunkan: Kommer bli otroligt intressant att se hur Frölunda agerar nu. Det är som bekant oerhört svårt att stanna där uppe i toppen, det har inte minst Brynäs fått erfara efter sina senaste framgångar. Tror det är viktigt att leta efter områden där man kan förbättra och även få in hungriga spelare.

{8785}: Så underbart, liksom hela Brynäs IF startar om med nya mål och visioner så gör vi en nystart på HS också.
Höjd ribba och sänkt tak, mot framtiden med god ton och positiv anda!!!
Gruppkram!!

Hoppas innerligt att kommunikationsavdelningen och tränarstaben inte har samma syn på Berra som spelare. Länk finns i artikeln...

Lycka till och tack för allt såhär långt!!

{8785}: Aha, så du är f.d. Pettisbif?
Vem är/var Gurra88? Samma?

Den gamla översittaren, bittra, små dryga Brynäs supportern pettisbif är borta. Här är min nya profil. Kommer inte bidra med negativitet och inte heller några diva fasoner. Hoppas vi alla kan ta en nystart här på HS. Har saknat er alla!

Upp till bevis. Det vet jag. Och jag ska inte vara den jag var innan. Nu ser ni en helt färsk frisk fläkt på HS.

munkas: Vi kommer köra över Frölunda i premiären i höst. 6 veckor mer fysträning 💪😜

munkas: som brynäsare kan det vara svårt att förstå

Lunkan: Fattar inte varför de fortfarande spelar. Vet de inte att säsongen tog slut för 6 veckor sedan...?

« · 1973076 · »