1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739705 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
Brynäsgubbe: Campese och Dacke är väl inte riktigt ensamt ansvarigt för senaste 2 åren.
Det är väl isf mer SB och TS som byggde laget. Det är ju deras ansträngningar vi ser...

Lägg ner personangreppen. Diskussionerna/spekulationerna/förlöjligandet om Huge, Brynäsgubbe eller någon annan skribent vore bäst lämpad som sportchef får ni ta i bubbla.
Kommer ta bort allt trams som skrivs från och med nu.
Tänkte skriva "gå ut i solen och njut" men kom på att man kan skriva inlägg från stranden nuförtiden, bara att göra't via mobilen :)
/ Moderator

Huge: "är bättre lämpad att bestämma över saker och ting i Brynäs, än vad Campese, Dackell och övriga ledare är."

Resultaten senaste 2 åren talar verkligen för sig själv! De har ett strålande track record, det stämmer...

Huge:
”Vore jag chef så skulle jag omge mig med kunnigt och erfaret yrkesfolk som är insatta i det dom ska jobba med.
Jag skulle INTE lyssna på oerfaret och oinsatt folk som sitter på såna här sajter och tror att dom skulle sköta jobbet så mkt bättre.”

Fast de med erfaret idag var utan vid ett tillfälle i sina liv.
(Så någon måste ha gjort både ett och två dåliga val i sina liv om man resonerar som du gör.)
Sedan är ju problemet att vissa ”kappvändare”
-dvs de som in i det sista försvarar utan att förklara varför allt kunnigt och erfaret yrkesfolk tills andra kunniga och erfarna yrkesfolk kickar dessa kunniga och erfarna yrkesfolk och då anser det agerandet också var rätt -
troligen saknar kunskap att attrahera och plocka ut dessa kunniga och erfarna personer!

”Du behöver dock inte oroa dig så mkt för att jag skulle ha några ambitioner att ta över styret i Brynäs.”
Det är jag, och troligen flera med mig, väldigt glad över.
Och nä, det är inget iaf jag oroar mig över, även om du hade haft dessa ambitioner.
Fö för att sitta på den posten bör personen i fråga ha förutsättningarna att ta till sig information och delge den vidare utan att förvanska den, liksom ha kompetensen att analysera och kritiskt ifrågasätta de kunniga och erfarnas åsikter och viljor så att organisationen arbetar mot samma mål.

Brynäsgubbe: Sa den oinsatte och okunnige besserwissern som tror att han är bättre lämpad att bestämma över saker och ting i Brynäs, än vad Campese, Dackell och övriga ledare är.
När han inte nedvärderar både spelare och ledare med gnäll och enögd kritik.
Knappast en supporter som strålar av nyans, kunnighet eller måtta....

Makita: Det roligaste är att Huge kallar sig själv för "optimist". Förmodligen det sista ordet jag skulle beskriva honom med. Snarare en naiv besserwisser som alltid måste få sista ordet och älskar att nedvärdera sina mot-debattörer. Knappast en solstråle av optimism och positivitet med andra ord.

Makita: Är väl inte mer tröttsamt än när "får man inte skriva vad man vill härinne nu heller?????"-kortet kommer upp, så fort nån inte delar olika skribenters negativa syn.
Det blir liksom underförstått att ska du skriva något så ska det vara negativt eller också skriv inte alls....

"Sedan är frågan om det verkligen är bra om de styrande omger sig med ja sägare som enbart håller med."

Några fler självklarheter på lager när du ändå är igång?
Det är väl lika dåligt som om de styrande skulle omge sig med nejsägare som aldrig håller med?

"Är Huge chef på ett företag skulle han enbart omge sig med ja sägare som håller med och övriga skulle av rädsla hålla käften.
Dessa företag brukar i längden inte må så bra."

Inte alls.
Vore jag chef så skulle jag omge mig med kunnigt och erfaret yrkesfolk som är insatta i det dom ska jobba med.
Jag skulle INTE lyssna på oerfaret och oinsatt folk som sitter på såna här sajter och tror att dom skulle sköta jobbet så mkt bättre.
Du behöver dock inte oroa dig så mkt för att jag skulle ha några ambitioner att ta över styret i Brynäs. Det verkar finnas så oerhört många bättre lämpade härinne, iaf av deras alltid så tvärsäkra kritik av hur allting sköts i föreningen, att döma....

Berge: Är inte kränkt.
Dock tycker jag det är tröttsamt när pessimistkortet kommer upp som ett brev på posten när man inte riktigt delar olika skribenters positiva syn.
Det blir liksom underförstått ska du skriva något så ska det vara positivt eller också skriv inte alls.
Kortfattat så blandade du in både Jantelagen och loosermentalitet.

Sedan är frågan om det verkligen är bra om de styrande omger sig med ja sägare som enbart håller med.
Är Huge chef på ett företag skulle han enbart omge sig med ja sägare som håller med och övriga skulle av rädsla hålla käften.
Dessa företag brukar i längden inte må så bra.

Berge: Jag har en hyfsat bra känsla trots allt. Realistiskt efter grundserien är topp åtta som jag ser det och kommer Söderström och Boqen så är topp sex möjligt. Sen kanske du som optimist ser topp åtta som ett misslyckande men själv skulle jag vara ganska nöjd.

{8399}:

Nä... vi får väl enas om att oenas då, och så får vi hoppas att det är jag som får rätt.

Klart nästa säsong kan bli misslyckad.

Men får vi hem Söderström och Boqvist eller Kellman så ser åtminstone truppen riktigt bra ut.

Sen kan alltid Jaedon bli en Capporuso.
Rödin kanske missar halva säsongen pga skada.
Scott kanske inte har samma driv längre.
Och Danielsson kanske inte orkar vara toppspelare på den här nivån en säsong till.

Å andra sidan:

Ersson i mål kan bli en ny Svedberg
Back-Ersson kan ta nästa steg
Söderström kanske blir den bästa unga backen vi haft i föreningen
Asklöf och Westfält kan få Ölund-genombrott
Forslund kan kanske ta ännu ett steg och panga in fler kassar än ifjol

Det är ju sånt man inte vet nu.

Berge: och jag tror verkligen inte att Brynäs kommer att gå långt nästa säsong. Såklart kan man önska att Brynäs går långt och det gör jag också.

Berge: Standardsvaret från nån som har svårt att läsa innantill eller saknar konkreta och sakliga motargument: ”Jaha, så nu får vi inte uttala oss pessimistiskt härinne heller??????”
Ska man skratta eller gråta?
Hörru Makita: får inte vi optimister uttala oss härinne längre?
Obs! Ironisk fråga som visar hur befängd din egen fråga låter....

Makita:
Men snälla nån!

Var skrev jag att du inte får uttala dig?

Vad kan öht få dig att tro att du inte får uttala dig?

Det är ju mina gissningar som fått kritik här, inte dina!

Jag är genuint intresserad vad jag har sagt som kränkt dig?

Berge: Så vi andra som inte har samma positiva syn på spelare får dig får inte uttala oss.
Inte direkt så att jag tok sågade några spelare utan att tag tippade att ett par spelare kanske inte når lika högt som du tippar vad gäller poäng produktionen.
När det gäller Scott och Danielsson var min gissning lite lägre än din,när det gäller Blomqvist och Rhodin så tittar jag på vad de har producerat tidigare säsonger och tror du ligger lite högt.
Vad det gäller Zetterberg och Lindelöf så håller jag helt enkelt inte med och tror du är väl optimistisk de är trots allt Nykomlingar i Shl och du har enligt mig tippat att de ska göra orimligt med mål i sin debut säsong.
Övriga spelare håller jag i stort med om men jag tror och hoppas att Ölund kommer att producera 30+

Tycker du att detta är överdrivet pessimistiskt och inte ska få skrivas i ett forum då vet jag inte vad forumet är till för.
Att vi andra ska gissa att Scott och Rödin gör 25 mål var osv för annars är det ett angrepp i mot er optimister.

Säsongen 16/17 hade Brynäs också nästan 220 mål.

Så med bakgrunden att jag tror att Brynäs kan gå långt denna säsong, så är inte 140 mål speciellt otroligt.

{8399}:

Jo, 145 mål är betydligt fler än 116, men då är 116 också en väldigt låg siffra. Dessutom missade Brynäs slutspel.

Att ett lag gör över 170 mål med ett långt slutspel är dock inte alls ovanligt. Snarare tvärtom.

Säsongen 15/16 hade såväl Frölunda, Djurgården, Växjö, färjestad, Luleå, Linköpings och SAIK alla över 140 mål efter grundsäsongen.

Frölunda, Lhc och SAIK hade alla över 160.

Efter slutspelet hade Frölunda över 220 mål.

Och jag tror Brynäs kommer kunna nå långt kommande säsong.

Berge: Så går det ju inte att generalisera, optimism är ju underbart och det är ju inte optimismen i sig som ifrågasätts. I detta fall är det ju att de sammanlagda antalet mål blir grymt högt när man plussar dina gissningar gällande målskyttarna. 145 mål blir det och då är ju inte ens alla spelare med (116 mål förra säsongen av Brynäs).
Däremot så är ju optimism bra och ingenting som generellt ifrågasatts.

Haha...

Ja, lite kul är det att optimism möts med så konsekvent motstånd här på forumet.

Kanske är det inte realistiskt att alla spelare producerar som jag skrev.

Å andra sidan tror jag ingen trodde Brynäs skulle vinna SM-guld 2012.

Tommy Jonsson och Brynäs trodde det. Se sen hur det gick.

Jag tror inte någon klubb mår bra av en pessimistisk supporterkultur. Med folk som sitter på läktaren och tror att matchen kommer gå åt helvete.

Med folk som pratar på stan om att tränare är inkompetenta och sågar spelare vid fotleden.

Det sätter sig i väggarna. En losermentalitet.

Ove Myling: Visst är det bra att vara positiv.

Men man behöver inte bli ”dum” i sin positivitet kan jag tycka...
Så där har du helt rätt i ditt inlägg.

För min del så är jag totalnöjd om man skulle lyckas komma topp 6.
Då har man bevisat över säsong att man som förening är på rätt väg.
Sen vem som gör mål eller inte.

Det skiter jag faktiskt i....

Ove Myling: Absolut siffror för ett topp-tre lag det där så vi får hoppas att det slår in...

Berge: enligt din beräkningar ska alltså 9 spelare göra fler än 10 mål i Brynäs inför kommande säsong.

Det här året hade inget lag i shl så många målskyttar på över 10 mål. Fakta är att endast Färjestad (som gjorde flest mål av alla) hade fler än 6 spelare som gjorde över tio mål.

Men det är bra att vara positiv!

{8399}: citera mig gärna var jag skrev att jag inte trodde på mina siffror.

Mig veterligen förklarade jag endast nyanserat att det inte behöver bli precis som jag tror.

För det vet jag inte. Inte du heller.

Men jag andas optimism. Jag tror och hoppas på de här siffrorna. Jag tror och hoppas på en bra säsong.

Sputnik: Uppenbarligen så trivs han inte i Nordamerika och han behöver tryggheten i Timrå. Ibland är det inte det sportsliga eller ekonomiska som avgör utan den sociala biten. Detta är en vacker historia men kanske samtidigt lite tragisk då killen inte mådde bra därborta.
Hoppas att han hittar inre ro nu.

Sputnik: Visst är det för jävligt ;-)

Mattson: Går Dahlen till Timrå i HA så är det uppenbarligen så att inget SHL lag hade lockat. Hjärta går inte köpa för pengar. 🙂

Dahlén till Timrå. Antar att Brynäs aldrig var aktuellt. Hade varit nåt annars.

Berge: Tycker att man borde vara lite realistisk också även om jag i grunden är pessimistisk vad gäller Brynäs lagbygge.
Ärligt talat Gunderson stod för 8 mål förra säsongen och du tror att Lindelöf ska göra 11.
Zetterberg ska alltså producera lika många mål på sin första säsong som våra topp målskyttar förra säsongen troligtvis inte.
Vad gäller Scott och Danielsson så är jag väll ändå inte pessimistisk även om jag tror att dina siffror är lite höga jag tippar trots allt 15 plus på båda.

Att alltid blanda in pessimist kortet och nu även jantelagen i en diskussion om vad spelare kan tänkas prestera i poängväg nästa säsong är ganska tröttsamt.
Det är bra att föreningen andas optimism och framtidstro får då hoppas att det finns grund för detta och kommande säsongs resultat blir bättre än förra jag personligen tycker att det finns ganska många konkurrenter som gjort lika bra värvningar som Brynäs och i många fall var deras lagbygge starkare ifrån start.

Berge: Så du tror inte ens på det du skriver men du tycker att det är roligare att tippa på succé?
Tror du inte att de som tippar att Brynäs inte kommer att förvandlas till ett topplag önskar att Brynäs blir ett?
Är det inte mer relevant att diskutera realistiskt och utifrån hur vi tror att det ska gå?

Makita: finns inget lättare än att vara pessimist.

Din utgång är ju tydligt att Brynäs inte kommer bli bättre än ifjol.

Min utgång är att Brynäs kommer vara ett bättre fungerande lag. Då är alla siffror rimliga.

Är det det mest troliga scenratiot? Tja, kanske inte.

Är det det roligaste scenariot att diskutera som Brynäsfan? Så det bara sjunger om det!!!

Föreningar som andas optimism mår alltid bättre än jantelagen.

När vann senast ett ödmjukt lag SM-guld?

Berge: Vilken succé om målfördelningen skulle bli sådan. Först att Zetterberg, Ingman och Lindelöf går in och tillsammans gör 32 mål och sedan blir det 145 mål totalt om vi räknar ihop alla målskyttar (Brynäs gjorde 116 mål förra säsongen).

Berge: Att Zetterberg och Lindelöf ska gå direkt ifrån Allsvenskan till Shl och tillsammans panga in 27 mål tror jag inte kommer att hända.
Rhodin har aldrig gjort mer än 9 mål i shl Blomqvist är upp och ner ser man till historien så gör han antingen 10 plus eller fyra mål ska han spela center tillsammans med Rhodin lutar det mer åt fyra mål nästa säsong.
Danielssons 20 mål är högt satt tillsammans med att Scott ska göra 18 mål men troligtvis kommer de att minst göra minst 15 mål var men 20 på Danielsson nja.
Tycker dock att Ölund borde kunna skrapa ihop 30 poäng.

Skrubben: Att Växjö skriver 3-årskontrakt med en 32-åring antyder att någon annan klubb (förmodligen Leksand) var där och erbjöd ett långt kontrakt. Tror inte Växjö vill skriva så långa kontrakt med spelare i den åldern i vanliga fall.

Skrubben:

Så kan det såklart vara

mattias - 74: Du tror inte att det kanske var så att Gynge själv valde bort Leksand?

Steenm:

Rykten i leksand säger att Johansson valde bort Gynge pga att han var för dyr samt att man inte ville chansa att värva honlm pga hans skadehistorik. Nu blir det väl succé ;)

Skrubben: Norin tyckte jag var bra i inledande matcherna som point man

{8399}: Blir intressant hur dom gör i PP. Nu när det inte finns en naturlig PP1-back så länge Söderström är borta kan jag tänka mig att Danielsson får rollen på blålinjen. Skulle i sin tur leda till att Z får Danielssons roll till vänster där han står redo för direktskott. Den rollen som Danielsson var en riktig besvikelse förra säsongen. Tror faktiskt att han inte gjorde mer än ett enda mål på direkskott i PP.

{8399}: delpost

Berge: Ja han var ju riktigt stundtals riktigt bra förra säsongen, en del onödiga utvisningar och dåligt spel i PP var på minussidan.
Absolut att det kan bli bättre i rätt omgivning och med en annan roll i PP (samt bättre disciplin).

Anders Berg:

Hans meriter talar om att det är en duktig hockeyspelare.

Det såg man också ifjol. Han hade en seg start men var överlag Brynäs bästa forward bakom Boqvist och Kellman. Konkurrensen var kanske inte mördande, men ingen annan var ens i närheten heller.

Anders Berg: Att han får spela med Scott och Rödin kanske eller att han fått mer rutin med åren.

Berge:
Finns det något som talar för att Danielsson - som aldrig varit bra i Brynäs - kommer vara det 19/20?

bradberry: Jävlar vad stjärnspäckad årets säsong av SHL kommer att bli. Kul ändå! Det behövs efter några i mitt tycke "svala" år där NHL tagit över min uppmärksamhet allt mer.

munkas:

Rödin är ju inte främst en målskytt. Han är en helt okej skytt, men har väl aldrig vunnit skytteligan i något lag han spelat i.

Jag tror och hoppas Danielsson och Zetterberg skyfflar in mellan 15-20 puckar var. Tror dock Rödin vinner interna poängligan.

Rödin: 15 + 25
Scott: 18 + 18
Danielsson: 20+12
Jaedon: 12+18
Sallinen: 10+20
Zetterberg: 16 +8
Ölund: 12+12
Rhodin: 11+11
Blomqvist: 9+10

Sigalet: 8+15
Söderström: 7+14
Lindelöf: 11+11
Ingman: 5+10

Gynge till Växjö...

Skrubben: Lite märkligt indeed. Sist Anton var här, S 15/16, skottade han in 16 mål på 33 matcher och var ligans bästa spelare. Nu jämförs han med rookies från allsvenskan...
Minnet är synnerligen kort ibland.

{8399}: Undra vad det är som gjort att Jaedon ligger tvåa? Intressant i alla fall. Sen att Rödin och Z har samma odds är lite märkligt i mitt tycke.

Jag drömde inatt att Brynäs vann Sm-guld. Säger som Widding, abstinensen börjar bli påtaglig.

Skrubben: Ganska intressanta odds på bästa målskytt hos Brynäs också:
Greg Scott 3,75
Nicklas Danielsson 4,5
Jaedon D 5,5
Anton Rödin 8,0
Lukas Zetterberg 8,0

Tittade precis på oddsen på Betsson över hur SHL kommer sluta. Brynäs har 7:e lägst odds. Ganska otroligt i mitt tycke. Spelbolagen har gjort en objektiv analys och kommit fram till att Brynäs ska ha lägre odds än t.ex. Skellefteå, Rögle och Malmö.

Måste vara att jag fortfarande är lite pessimistisk efter besluten som Dacke tog i början av året (ett antal mycket konstiga förlängningar i mitt tycke). Avslutningen på sillyn var betydligt starkare.

« · 1979295 · »