1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742284 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2025-26

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Money rules…Ungefär som i CHL där vi inte heller få ha revärerna.
De röda tröjorna var ju enbart för att Gevalia betalade mer för att vi skulle se ut som kaffepaket. Kommer i håg chocken när jag såg de röda tröjorna första gången. Trodde det var ett uppvärmningsställ.
Nu får vi vara tacksamma för att vi spelar i världens snyggaste tröjor utan reklam.

Pelle Borås: jag är ju uppvuxen i sandviken och såg mkt hockey i Gavlerinken på 90-talet. Då var Brynäs alltid röda, någon som vet vilket år man började med det röda stället?

dempa: Säsongen 87/88. Då gick man även över till svart bottenplatta på klubbmärket.
På den tiden fanns ju inget internet och Gävles lokaltidningar fanns inte i Borås. Så första gången jag såg de röda tröjorna var på lagbilden i förbundets tidning Hockeys nummer inför seriestarten. Då hade ju revärerna varit borta några år så jag var mest glad att de var tillbaka.
Det var först några år efteråt man insåg vilken stor grej det var att inte spela i svart. Nu har jag flera kompisar som håller på andra lag men som ändå tycker att våra svarta tröjor är snyggast i serien.
På 80- och 90-talen var det mer vanligt att klubbar gick ifrån sina mönster och färger, tex Färjestad spelade i rött några år. Djurgården i lila med blå damasker. Frölunda och Skellefteå hade vitt som huvudfärg och HV hade några år gula/vita tröjor med blått som komplement.
Ditt gäng Modo har spelat i vitt något år, och andra säsonger i lika mycket gult som rött.

dempa: Googlade på Brynäs 19xx photos. Verkar ha infört rött 1987-88, sista året 1996-97 så 87 till 97.
De har dock haft rött som tredjeställ långt tidigare.

Pelle Borås: Du har rätt, det var ett avtal med Domus. Kolla länk för mer information, där står även om röda Gevaliastället

Lunkan:
Domusställ 84-86
Gevaliastället 87-97
1998 - nu världens snyggaste ⬛!

Pelle Borås: För övrigt intressant lagfoto 87-88.
Följande ingick i laget:
Christian Djoos pappa Per
Emil Larssons pappa Jan
Silfverbergs farbror Conny
Enterfeldts pappa Peter Eriksson
Elias Lindholms pappa Mikael
Bäckis pappa Anders
också förstås Gälla själv och Tord som tränare

Bobby och Bellows var på is innan ordinarie träning 👍🏻

Erat: Skönt o höra! Bäst att vila bägge Bellows o Trivigno från CHL, så dom är pigga o krya till start av SHL.

Svensson_62: Intressant lag. Sju spelare (varav sex backar) som senare blev coacher i olika lag i SHL, men ingen av dem var lagkapten i detta lag. Dessutom en blivande sportchef, en blivande styrelsemedlem och en materialare i Timrå. =)

« · 2896406