1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742275 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Bissett19: Håller med dig. Boorken kan fortsätta att göra det han gör i TV4. Om han sedan har skrivit på för Hästen så är det ju bra för honom...och för Brynäs, för då slipper vi honom.

bocken: Ja, idag åker Fleming hem (om han inte redan åkt) och utan att ha lämnat ett besked. Men det var väntat tycker jag. Att komma hit för att stanna under KS för att sedan få frågan om att stanna tre år till är nånting som man inte bara bestämmer i brådrasket. Min gissning är att Fleming kommer att begära längre betänketid och Sundlöf kommer snällt att stå med mössan i hand och vänta. Samtidigt så kommer han att säga att de har andra namn som de jobbar på men i själva verket sitter han och hoppas på ett positivt svar ifrån Fleming, det är ju så "härligt långt" innan säsongen börjar liksom...

Risken är att om Fleming tackar nej så vill Bryäs fortfarande tillämpa samma taktik som Fleming kört med nu under Kvalserien och att lämpa över en tränares filosofi till en annan brukar inte vara lyckat. En bra kombination med Flemings idéer kryddat med den andra tränarens idéer och filosofi kan ju låta som en bra mix, men dömd att misslyckas är jag rädd.

Det är inte Flemings taktik som JAG kommer sakna utan hans handlingskraft. Det skall bli intressant hur Brynäs löser detta problem. Det är dags att välja väg nu, välja spelstil och behålla denna under en lång period framåt. Detta är viktigt för när spelstilen väl är vald så gäller det att dana våra juniorer till samma spelstil samt att värva lämpliga spelare till våra led.

sylf: nej tack,Nemas Boorkas!!!Förresten ska han ju till Hästen har jag för mej!!

GävleLasse: Exakt samma sak som jag skrev igår. Jag tycker att det är viktigt att få in en bra och rutinerad tränare som har några års erfarenhet i ES. BIF har senaste åren valt att värva folk från Allsvenskan och det har visat sig i många fall att dom inte räcker till men det är förstås ekonomi som styr eller Sundlöv.

GävleLasse: Säger det igen,in med BOORKEN!!!!!!

p j davydjoos: Risken är ju att de tar en så pass meriterad tränare som möjligt, vilket spelsystem denne har tror jag Sundlöf glömmer bort i paniken. Tyvärr.

Jag tror att det var en tabbe att erbjuda fleming ett tre års kontrakt. 1 år eller 1+1 hade varit bättre.

sylf: Det är klart han är, alla lediga tränare är heta alternativ för Brynäs just nu... Frågan är vilken strategi som ligger bakom valet av tränare? Väljer dom tränare efter meriter eller efter ideologi gällande hur hockey ska spelas? Hoppas valet är väl genomtänkt innan tränare presenteras...

Det är det som är det jobbiga när man inte har insyn i dom bitarna (inte mkt vi har insyn i), att bara kunna hoppas att dom där viktiga bitarna verkligen läggs på rätt grunder... Både för framtiden (slåss om guldet sen) och på kort sikt (att kunna prestera minst för slutspel nästa år)...

Falken: Enligt Expressen är Tommy Samuelsson ett hett alternativ för Brynäs,då Fleming inte kunnat bestämma sig.

wap.hockeysnack.com
Bra att man värvar ungt!

Brynäs jagar våldsamt efter ny tränare enl. Peo Larsson

Falken: Inte jag iaf, och det känns inte som att det är någon större idé att spekulera.

Däremot undrar jag: Har någon hört nåt om Sachl? Har han ens blivit erbjuden ett kontrakt?

Uppsnappat från dagens tidning:

- Wayne Fleming åker idag hem till Kanada. Han har dock inte lämnat något besked om han vill skriva på det treårskontrakt han har blivit erbjuden utan säger att han vill prata med sin fru och sin förre arbetsgivare Philadelphia och sedan fatta ett beslut. Sundlöv säger dock att man inte kan vänta för länge.

- Om nu inte Fleming skulle stanna så har man tre andra alternativ, varav minst ett ska vara ett utländskt namn. Inga namn är kända.

- Tomas Jonsson är erbjuden ett kontrakt som assisterande tränare, vare sig det blir med Fleming eller någon annan. Tomas säger i dagens tidning att det antingen blir Falu IF eller Brynäs IF, några andra alternativ finns ej.

- Antti Jokela blir inte erbjuden något nytt kontrakt och får därmed lämna Brynäs IF. Föga överraskande.

- Micke Sundlöv har lagt fram ett kontraktsförslag till "Honken". Sundlöv hoppas på ett svar snarast.

- För er som nu missat det så har Brynäs gjort klart med sitt andra nyförvärv. Mattias Månsson, 23, från Bofors har skrivit ett kontrakt som löper över ett år med klubben.

Någon som snappat upp vilka tre namn det kan röra sig om på tränar fronten?

Jörgen Sundqvist låter väl okej. Har dock ingen speciell koll på honom, utom då statistiken som jag kollade upp för en stund sedan. Någon som har bätte koll på vilken speltyp han är, vilka kvaliteer han har, vilka mindre bra sidor och sånt?. Vore väl bra med en ung back i vårt lag.

Det verkar inte bli något besked om Fleming ikväll,
förhandlingarna kanske pågår för fullt.
Jag fimpar för idag.
Haa Dää alla nattugglor.

Kan ivarjefall nämna att en annan gästrike klubb förlorar en världsspelare:

I går blev det klart - Magnus Muhrén lämnar SAIK för Ryssland.
- Det känns riktigt bra. Det blir ett äventyr, både för mig och familjen, säger Muhrén.

Enligt en mycket osäker källa är Skellefteås Jörgen Sundqvist aktuell för Brynäs. Han kommer i varje fall att spela i Elitserien nästa säsong:

Jörgen Sundqvist tackade igår definitivt nej till Skellefteå AIK.

Har du bestämt vilken klubb det blir?
- Nej, bara att jag tänkt spela i elitserien nästa säsong.

Joshua_Tree: Detta faktum att vi har snott 2 spelare framför näsan har även slagit mig. Bra jobbat av mormor. Detta faktum har passerat alla positiva och glada "supporters" som ropar efter Marian Hossa och grabbarna....

Det slog mig just att hittills den här löjliga säsongen har vi värvat två spelare som Djurgården också har varit ute efter (och andra lag med för den delen). Och vi har vunnit bägge dragkamperna. När fan hände det senast?

AD: "Jag gillar den pannkakan som mormor lagade, men den Brynäs lagar, gör mig bara deppig..."

Tell me about it. Jag har varit sjukskriven för depression. Jag är helt säker på att Brynäs är orsaken...

Sebastian Meijer till Leksand. Så här långt har vi värvat bättre. Nu gäller det bara att hålla ut 5 månader till.

Lilljanne: Om det var 4 år sedan du såg BJ kan jag garantera dig att han inte såg bra ut.
Möjligen på att sälja kalsingar...

GävleLasse: Är Tull-ola frälsaren? Han är typ 34 år och spelade för BIF för 4 år se´n. Kan ha hänt mycket sen dess. Jag säger inte att det är fel att värva honom men jag tvivlar på att det är samma kille idag som för 4 år se´n. Om du förstår vad jag menar. Sist jag såg BJ var han j-vligt bra.

Wesley: Jag ser hellre att Brynäs satsar lite mer långsiktigt än bara köper ihop ett lag för en säsong i taget.

GävleLasse: Så länge backaran är rörliga och smarta och inte ha krämpor så får dom gärna vara gamla (rutin)

Wesley: ja det är ju inte en dag för tidigt...Nån som har hört något annat rykte? Kronwall?

Brynäs var ju även och ryckte i Johan Olsson som gick till Färjestad, så det verkar som Sundlöv jobbar lite i alla fall.

Wesley: Nej inte ännu en gamling. Ska det vara NÅN som är 30+ så är det Tuulola som gäller. Vi måste leta fram ett par backar som är på uppgång i karriären, inte spelare som gjort sitt bästa år redan. Det vore ju skönt om man kunde få besked ifrån Brynäs om vilka backar som kommer att få fortsatt förtroende. Sjödda tror jag lägger ner och satsar på sportchefsjobbet. Däremot så tror jag att Casselståhl kommer att få ett två årskontrakt.

GävleLasse: Backsidan ser svårlöst ut, jag har kollat på finska silly season och det är inte en spelare där som ryktas till oss.
Dock finns en av mina favoriter utan kontrakt Jiri Vykoukal, har sett honom i många matcher. passningssäker, snabb och rörlig gillar honom skarpt även fast han är 30+

Jompe: Visst är det så. Men jag tror nog att Månsson kan bli nyttig, Han gjorde ju i alla fall 44 poäng på 51 matcher i Bofors.

Falken: Har letat här och där, nada.

Det är nästan omöjligt att ta ställning till enskilda värvningar. Man måste se hela truppen först. Då kan man se vilka rollspelare man har och hur formationerna möjligen kommer att se ut. Månsson lär inte vara en finesslirare precis, låter snarare som en ersättare för en spelare av Solingtyp.

Huge: Man kan heller inte göra några vidare anrättningar på halvrutten potatis. Det kanske är läge att kolla "Bäst före datum" på några av den befintliga potatisen vi har.

Ingen som hört om Fleming kladdat på eller?

Wesley: Man kan ju alltid hoppas. Skulle tränarfrågan lösa sig till ett (för många) positivt besked så är mycket vunnet. Men det är fortfarande en bit kvar, särskilt på backsidan.

Var det inte så att värvningen av Månsson var fördröjd på grund av att tränarfrågan inte var löst....nu har han ju ritat på hmmm!
Något måste vara på G eller?

GävleLasse: Spelar heller ingen roll hur fin potatis du har, om den blir skadeangripen.
Och när kockarna på alla andra restauranger har prima råvaror från utlandet att tillgå.
Det ska fan va kock i Brynäs....

Joshua_Tree: Jag gillar den pannkakan som mormor lagade, men den Brynäs lagar, gör mig bara deppig...

Joshua_Tree: undrar när det där pressmeddelandet om fleming kommer ? suttit o väntat hela dagen

GävleLasse: Mmm, ju fler kockar desto mer pannkaka.

Joshua_Tree: Exakt. Vi har mycket fin potatis i vårat land. Det gäller bara att ha en tränare som kan ta fram det bästa genom att ta fram de bästa recepten. Det har ju varit en hel del "kockar" i brynäs bås den gångna säsongen och vi vet ju alla hur det gick...

Joshua_Tree: Men då gäller det att ha rätt jordlott att odla den på. Sen gäller det att ha rätt sorts potatis, och det har inte Brynäs idag. Men Brynäs satsar långsiktigt och gör det med rätta.

Att bara köpa ihop ett lag och sedan prata om Brynäshjärta rimmar inte.

GävleLasse: Återigen kan jag inte hålla med mer. Och som jag sa tidigare: Vi HAR etablerade spelare. Vi har rutin i överflöd. Vi behöver inte fler spelare som har sina bästa dagar bakom sig, som lever på gamla meriter. Vi behöver spelare som har sina bästa dagar framför sig. Det är det enda sättet att se till att även Brynäs har sina bästa dagar framför sig.

Två unga talanger har knutits till truppen. Ett långsiktigt och ekonomiskt hälsosamt lagbygge ÄR det bästa. Vi Brynäsare måste inse att man bygger inte ihop ett kanonlag över en sommar. Visst vill man se "kanonvärvningar" så att spekulationerna om en jätteintressant säsong kommer redan en vecka efter att vi klarat av KS.

Det är långt kvar innan första nedsläppet kommer för säsongen 05/06

Jag blir hellre positivt överaskad av att Brynäs har nånting bra på gång, än går runt och hoppas på SM guld bara för att Brynäs har gjort ett par toppvärvningar. Vad gör vi om en eller två av dessa går sönder? Man måste bygga laget smart. Jag minns med fasa vad som hände förra säsongen när Sulku gick sönder.

GävleLasse: Hehe. Det har du ju helt klart rätt i. Fast potatisen kan man ju odla själv, så blir det mer pengar över till annat. Och inte så tungt att bära hem heller. ;)

aphac: Har aldrig påstått att du tagit ut ngn serieseger i förskott i ngt inlägg.
Men du påstår ju följande:

"De senaste två förvärven ändrar inget: lindansning på 50m höjd utan skyddsnät. Det är skillnad på nytt o nytt."

Jag kan inte tolka det annat än att du anser att vi kommer att bli ett lindansargäng igen, baserat på våra 2 första värvningar.
Och dom blev klara 1 vecka efter att KS slutade.
Liiiiite tidigt att ställa den diagnosen va.....?

Joshua_Tree: men potatis är nyttigt, och framför allt basen i nyttig föda.
För mycket delikatesser ger dig inget annat än rännskita.

aphac: Men om man är för liten för att armbåga sig fram så man är först i kön vid första sittningen kan man helt enkelt vänta tills personalen har fyllt på bordet igen. Och så ska man inte ta nån potatis för då orkar man inte lika mycket gott.

För att fortsätta liknelsen alltså. ;)

Joshua_Tree:

Håller fullständigt med dig. Att satsa på unga talanger istället för gamla rutinerade russin är precis vad som behövs. Vi har rutinen kvar i form av t.ex. Molin, Dackell och Wahlberg (sistnämnde tror jag kommer igen till hösten) etc.. Hur som helst så tror jag det blir omöjligt att bygga ett topplag på bara en sommar. Jag ser hellre att rutinen kommer i takt med arenabygget, så är vi ett topplag om ett par år! ;)

Huge:Hänvisa till ett inlägg där jag har skrivit att vi skulle vinna något, Mr Positive. Nu är du ute cyklar!!!!!! Värvarcikusen är som ett smörgåsbord,ju längre tiden går desto mindre delikatesser.

prosten: "Vet inget om Månsson...."

Inte jag heller.
Men det skall bli kul att läsa dysterkvistarnas sågning av Sundlöv.
Trots att man förmodligen vet mindre om Månsson än vad vi gör... :-)

« · 538953 · »