1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739069 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
GävleLasse: Ja, domarn´s pipa efter slutsignalen i Skellefteå har ännu inte "kallnat", men luftslotten (lagbygget) är redan igång härinne.
Kul att läsa iofs, men man måste resonera lite realistiskt.
Hörde en intervju på radiosporten idag med en kanadensisk hockeyjournalist som hävdade att nästa säsong förmodligen inte kommer att komma igång. Åtminstone inte med de lockoutade spelare som nu spelar runt om i övriga världen.
Man skulle istället satsa på ersättningsspelare, dvs spelare som inte står under kontrakt med NHL.
Han befarade dessutom att speciellt hockeyn i USA kan vara på utdöende, åtminstone i form av NHL. Där är hockeyn bara en sport i mängden av alla franchisingvarianter, och dessutom en av de mindre.
Helt annat i Kanada där man inte alls är oroliga för hockeyns framtid.

Om vi nu spekulerar i att dessa teorier kommer att slå in, då vore väl isf Fleming ett utmärkt val som tränare.
Han har ju dessutom mkt bra kontakter därborta vilket underlättar om ES även nästa år kommer att invaderas av lockoutare.
Han verkar ju dessutom ha en bra plan för hur vi skall spela.
Jonsson kan fortsätta som assisterande och fortsätta sin sociala rehabilitering. Se där: 2 flugor på smällen....

Huge: All förändring börjar med insikt. Ingen insikt, ingen förändring.
11-10-11.

Huge: Famla i blindo? Agera med tro på lockout istället för att bygga med en idé = Dåligt!

Jompe: Agera med insikt, framtidstro = Bra!

Jompe: "Huge: All förändring börjar med insikt. Ingen insikt, ingen förändring.
11-10-11."

Påskyndandet och starten av nya arenabygget är väl ett tecken om ngt på att man kommit till insikt.
2 ordspråk som för övrigt passar ganska bra in på läget är:

"Man måste lära sig krypa innan man kan lära sig att gå"

"Ibland måste man anpassa kartan till verkligheten, och inte tvärtom"

Det sista gäller väl mest det rådande osäkra läget angående NHL.

p j davydjoos: "Huge: Famla i blindo? Agera med tro på lockout istället för att bygga med en idé = Dåligt!"

Floskler.
Mitt förslag gällde rent konkret: vad göra om NHL inte kommer igång?
Och även om NHL skulle komma igång i höst: tycker du isf att Fleming är ett dåligt val?

Hade vi i höstas agerat med tro på lockout, kanske vi aldrig hamnat i KS.
Hade det också varit dåligt?

Huge:
Av någon konstig anledning har jag fått in radio Gävleborg idag på P4. Har Radio Västernorrland somnat in?
Vart dock positiv när jag hörde en glad, avspänd Tomas Jonsson tala ut i radioetern.. Man kan väl lugnt konstatera att Brynäs följer utvecklingen i NHL noga just nu. Enligt Tomas har Wayne god insikt i det hela, så att vi skall missa något i år är föga troligt.

Vad jag dock förstod av intervjun, så kommer Brynäs att satsa rejält på truppen. Det sammantaget med att Molin gick ut o sa att det skulle hända mycket framöver kan väl bara tolkas på ett sätt?

Huge: Min kommentar av avsaknad av insikt gällde både Brynäs och Din egen analys. För Brynäs del har insikten kommit ganska sent och delas tyvärr ännu inte av alla i ledande positioner.

Vad gäller Din analys så har Du helt rätt i att NHL nästa säsong är en snårig osäkerhetsfaktor som vi måste förhålla oss till. Däremot har Du en förmåga att, försiktigt uttryckt, tona ner de problem som många ser i Brynäs sätt att arbeta. Där finns en brist i insikt. Notera att insikt och krav på förändring inte automatiskt gör en person till dysterkvist, tjötgubbe, neggo-supporter eller HS-marinkårssoldat. Det finns en tredje ståndpunkt, och den ståndpunkten heter analys, insikt, strategi, förslag till handling. Brynäs måste våga formulera djärva mål för sig själv. Jamen finns ju inga pengar, säger Du. Nej, vilket kanske beror på att ett ES-lag som har som målsättning att undvika kvalserien är inte sådär görsexigt att sponsra.

Ge sponsorerna ett atttraktivt paket att stödja! Tala om för dem vilka våra mål är, hur vi tänker ta oss dit och förklara för dem varför de bör vara med på det tåget!

If you want to fly with the eagles, don't hang out with the ducks.

Jompe: " Däremot har Du en förmåga att, försiktigt uttryckt, tona ner de problem som många ser i Brynäs sätt att arbeta"

De "många" du talar om innefattar nog de flesta härinne, inklusive undertecknad.
Vad jag menar är att många kanske ofta "övertonar" många saker, trots att man inte har en aning om hur saker och ting sköts och vilka förutsättningar man har.
ALLA härinne har nog rätt länge haft insikten att saker och ting behöver förbättras.

stefan Bskv: Låter bra. Min första "analys" kanske slår in ändå:
Fleming och Jonsson i båset till hösten... :-)

Huge:
Flertalet härinne vet också om att det arbetas o förs diskussioner mellan supporters. Jag skulle dock vilja uppmana flertalet ,att vi tillsammans lägger fram våra förslag samt idèer till medlemsrådet framöver.
Det finns nog ett par grupper som diskuterar med varandra just nu, men jag hoppas vi kan framföra våra åsikter o funderingar gemensamt vid något tillfälle.

Debatten har i mångt o mycket flyttats från datan till samtal medlemmar emellan via telefon eller möten privat. Alltfler bryr sig o vill vara med o påverka. Ser med glädje på detta...

Honken till Frölunda? Han nämns i alla fall i den bifogade länken.

Huge: Syftar inte på Fleming som tränare, oavsett NHL-strejk eller ej...

Jag syftar på insikt, riktlinjer och planering både sportsliga saker som spelidé, spelarmaterial, tränare som passar in något sånär i föreningens sportsliga LÅNGSIKTIGA plan, samt angående organisatoriska åtaganden, som ska också ske insiktsfullt med riktlinjer och planering, även här LÅNGSIKTIGA sådana...

Jag vill inte år efter år att Brynäs lindansar sig kvar... Vad händer om det blir strejk och BIF får jättebra spelare, har knappt nå egna spelare kvar, och sen ska bygga nytt lag året efter? Långsiktigt så är man ute i djupt vatten...

Man måste som Frölunda och Färjestad satsa på att slåss om guldet med normalt lag, bygga efter sin spelidé och långsiktiga plan, sen spetsa med NHL-kompetens ifall strejken fortsätter, för att ligga kvar på den nivå som man i sina mål eftersträvar, att slåss om guldet....

Hur tror du annars att Brynäs ska resa sig???

Att lindansa bort alla sponsorer?

Visst - arenan fixar en del inkomster, men då krävs också nästan omedelbar sportslig uppryckning för att vi ska få in dom pengar som vi faktiskt skulle kunna få in, om vårat varumärke hade varit polerat och fräscht, luktat framåtanda och optimism...

Fleming som tränare? Ja, det gäller väl att kolla om han passar in i den långsiktiga planen... Varken sågar eller hyllar i detta läge, honom som nästa säsongs huvudtränare...

Namtrac: Ritar "Honken på för Frölunda så blir jag ledsen på ögat!! Däremot så skulle jag bli glad om Brynäs kunde skriva kontrakt med Jari Tolsa!!

70 Rodrigues: Honken som vill spela i NHL skulle nog göra rätt för att skriva på för Frölunda, men hoppas hans hjärta säger att han ska vara kvar i BIF

70 Rodrigues:

Helt seriöst så ser jag ingen storhet i Honken direkt, 89.15% i räddningsprocent, i och för sig i ett bottenlag då ;-)                  

Han är otroligt ojämn tycker jag i dom matcher jag sett, går ofta ner på knä och är inte tillräckligt snabb på plocksidan där han släpper in många puckar, allmänt kännt bland ES spelarna, skjut högt på plocksidan..., om han går till Frölunda så lär det vara som andre målis, tror knappast han skulle få chansen som förstekeeper,även fast henke lär försvinna. 

70 Rodrigues: Tolsa sticker med all säkerhet till NHL om det blir säsong. I annat fall lär nog Frölunda vara hans "rescue-plan"...

Fan vad man är nyfiken på hur laget kommer att se ut kommande säsong, något liknande det här kanske? Framåt så behövs det iaf 3-4 nya spelare med målsinne och bakåt(akilleshälen) måste det förstärkas rejält.

Målvakter:Holmqvist(Korhonen)

1:a Sulku-Tuulola Dackell-NY-NY

2:a NY-NY Molin-Lind-Soling/Malmström

3:e Kuparinen-NY Viitakoski-Wahlberg-Miettinen

4:e N Andersson-NY B Danielsson-NY-Malmström/Soling

Reserver: D Johansson, N Bäckström

TIKbiff: Brynäs tid som bottenlag är över, kommande säsong så slåss vi om guldet, kom ihåg var du läste det först :-) Vad gällande "Honken" Så lär du får se på andra bullar kommande säsong när han spelar i topplaget Brynäs, med ett stabilt försvar :-) "Honken" kommer inte att skriva på för Frölunda utan få garantier om att vara 1:a målvakt.

70 Rodrigues:
Vi får ge oss tills tåls. Av döma vad Tomas sa i etern idag, så blir det en hel del nya spelare.

stefan Bskv: Mellan 7-10 nya spelare behövs anser jag!!

70 Rodrigues: .....jag tror inte han skriver på för Frölunda över huvudtaget.
Om det inte blir NHL, så är nog Brynäs laget han vill spela för.......men man vet ju aldrig........han har ju redan ett Guld med Brynäs.

70 Rodrigues:

7-10 nya spelare? Då är det väl lika bra du byter lag ;-) Timrå är ett bra topplag tycker jag  :-)

TIKbiff: Det hjälpte föga i slutspelet!!!

70 Rodrigues:

Whatever ;-)

70 Rodrigues:
Det blir så...!

stefan Bskv: Vilken tur, då behöver jag inte byta lag alltså :-)

stefan Bskv: Det är bra att det tydligen blir en hel del nya spelare, men då måste det vara spelare av klass!!

70 Rodrigues:
Ja. Helt klart. Det känns extra viktigt att man kan värva till sig klasspelare, i vart fall i början av värvningssäsongen. Det brukar alltid sprida med sig bra vibbar till andra spelare som söker nya arbeten.
Timrå gjorde exempelvis klart med Jonathan samt Magnus rätt tidigt förra året, så de satte en god grund för fler spelare att söka sig dit. Spelarna såg att klubben satsade hårt..

Markus Matthiasson från Malmö kanske skulle vara något för Brynäs nu när Malmö är Allsvenskt? Han har ju tidigare talat varmt om Brynäs. Han har väl inte haft någon lysande säsong men man vet ju vad han kan prestera, kan nog vakna till liv igen i Brynäs!

Enligt Svenska fans så ryktas det om följande spelare som Brynäs har visat intresse för:

Markus Matthiasson Forward-Malmö

Jimmie Ericsson Center-Skellefteå AIK

Jens Karlsson Forward-Frölunda

Jari Tolsa Forward-Frölunda

Staffan Kronwall Back-Djurgården

Marko Tuulola Back-Rapperswill

Niklas Bäckström Forward-Brynäs J20

Tränarrykten: Ulf Taavola och Gunnar Leidborg!

70 Rodrigues: Svenska fans vet inte hundraprocentigt något men Matthiasson är ett rykte det vet jag.
Jimmie Ericsson säger att 7 lag har kontaktat honom, BIF borde vara ett.
Jens Karlsson och Jari Tolsa är nog bara lösa rykten.
Staffan Kronwall begrundas väl av att BIF lånade honom.
Marko Tuulola har alltid stått på väggen.
Niklas Bäckström kommer givetvis få kontrakt.
Och tränarrykterna har vi hört förut.

AD: Självklart så vet man inte något eftersom det bara är rykten!!

Matthiasson känns som ett mycket bra nyförvärv, tycker jag. 12 mål senast i Malmö (som kom överlägset sist) och det hade väl varit bland de absolut främsta i Brynäs. I Timrå gjorde han väl nästan 20 strutar/säsong så det känns som om det är en kille som levererar mål, precis några sånna spelare som måste komma (förutom backar då...).

AD:

Jimmie eriksson är står väl överst på Luleås lista över nya spelare??

mattias - 74: MoDo var också intresserad enligt aftonbladet

Högst på listan över prioriterade värvningar:

1. Karaktärsspelare (med C på bröstet, tänk Huss)
2. Karaktärsspelare (med A på bröstet, tänk Marko)

rackham:
Måste få kommentera lite om Huss. Mikael Andersson f.d Luleås tränare har som bekant tagit över Huss tjänst i Timrå.
Har ej hört vad Huss skall göra framledes..Dock var Anders intresserad av att arbeta inom Brynäs organisation när han slutade som spelare.
Han fick dock inget erbjudande av Brynäs, vilket jag än idag fann mycket märkligt. Tycker det var synd att vi ej tog tillvara på hans kunskap.
Alla här uppe är nöjd med vad han åstadkommit i Timrås ledarstab.

stefan Bskv: Det senaste budet var väl att Timrå lät angelägna om att behålla Huss i sin organisation.

AD: Tuulola spelar för närvarande med EHC Basel (utlånad från Rapperswil) i kvalet till NLA. Enligt Rapperswils hemsida har han 2-års kontrakt. (1+1??)

JanT: Har för mig att KEB skrev att hans kontrakt går ut i vår!

Skall bli kul att kunna se en match utan att få hjärnblödning i kväll iaf.
Lite svagt utav TV24 att lyfta bort matchen.

Läste just att Patrik Wallenberg (Nyköping) skrivit på för Leksand. Precis en sådan spelare som Brynäs borde ha huggit. Leksand är, till skillnad från BIF, på tårna redan nu. Bah!

Namtrac: Sedan så har Leksand en j-a massa kosing också, glöm inte att BIF kanske mörkar i vanlig ordning ;-)

Om ni inte har läst det så är Aspen klar för Timrå

Namtrac:

Vart läste du det ??

Namtrac:

Jag läste i morse att han förväntades skriva på men nu är det klart tydligen =) tror Wallenberg kan bli en frisk fläkt =)

mattias - 74: Mathias Månsson till Brynäs

Det blev varken Färjestad, Djurgården eller Luleå.
Istället blir det Brynäs för Bofors Mathias Månsson.
- Vi är mycket intresserade, säger Brynäs sportchef Michael Sundlöv till Kanon.

MJ: och är det där trovärt?

Är det någon som får igång HockeyLive ?
Eller är det inställt också ?

« · 536276 · »