1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742182 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Nu är det klart att Tomas Jonsson lämnar Brynäs.

51 Roger: "Vad menar han? Låt han gå, han räknar med att Brynäs spelar kval även nästa säsong". Tja, "Honken" kanske får rätt, helt enkelt. Han uttrycker nog bara i klarspråk det många av oss känner i nuläget - att det blir ett nytt kval för BIF nästa säsong...

Clarence: Enligt lokalradion så är Casselståhl klar för två år framåt.

Busen: Och som vanligt så får man reda på vad som händer i föreningen via media och inte via BIF´s hemsida

Nu även officiellt på hemsidan.

Falken: Med tanke på den Spirit Cassel uppvisade under KS så tycker jag att det fint som snus att han fortsätter. Han har lite mer att visa oss läktarcoacher.

65selander: Faan va skönt med Cassel.. En stål man och en spelare med ett mycket stort Brynäs Hjärta !

Undrar om Cassel ståhl ock så sär skriver...?! ;)

Clarence: Jamen gode Clarence Dysterkvist, nu får Du väl ändå rycka upp Dig. "Det blir ett nytt kval för BIF nästa säsong". Vi är mitt i värvningssäsongen, arenafrågan kommer snart att vara löst och det talas seriöst om en satsning (som vi inte sett slutet på än) och Du börjar redan mumla om kvalserie nästa år. Om arenan skiter sig och om det redan är slutvärvat så kan det vara dags att börja diskutera sannolika scenarier inför nästa säsong. Att göra det idag är ju totalt poänglöst, för att uttrycka det väldigt friserat och artigt. Kom igen när vi alla ser hur det slutliga lagbygget ser ut.

MajorIce: Vad bra att Cassel är kvar! Vi behöver spelare som vet hur man klarar av att vinna i Kvalserien.

Jompe: Kul att du försöker rädda en stackars dysterkvist, men du talar nog tyvärr för döva öron.
En dysterkvists innersta väsen är att klaga i alla lägen. Och då menar jag ALLA.
När KS precis är avslutad, då klagar dysterkvisten för att vi inte redan värvat ihop ett fullt lag.
Att det sedan är lite osäkert kring NHL eller att det är vanligt att många affärer görs upp efter VM, det är oväsentligheter som en dysterkvist bara rycker på axlarna åt.
Säger du till en dysterkvist att: "Titta vad trevligt, solen lyser..."
Då kommer ett klockrent svar: "Idag ja..."

Höjden av Silly Season när Urkassel får tvåårskontrakt...

Klart att Casselståhl visar hjärta, men vad mer? Han har haft en ganska dålig säsong, tycker jag i alla fall. Tvåårskontrakt är minst ett år för mycket, dessa långa kontrakt med veteraner kan äta upp vilket lag som helst.

bocken: Ja. Cassel har väl samlat erfarenhet från kvalspel på hög, mer eller mindre. Två gånger med Timrå och lika många med Brynäs.

Undrar vilken spelare som har rekord vad gäller det?

Dream Team: Ja ska vi inte ta tebax Anger oxå han har ju erfarenhet med BIF och AIK

Dream Team: Det beror väl på hur man räknar...

I år var han garanterat med. För två säsonger sedan så var han tydligen inte med i kvalserien, var det då han var skadad måntro???

Men, han var nog med i motsvarande -95/-96 med Brynäs, och -97/-98 med Timrå?

Så borde blir 3 med Timrå, och 2 med Brynäs (+ 1 skadad?)... Så summan verkar vara 5, med snudd på 6. Enligt vad jag kan läsa ur hans stats...

Dream Team: Måste vara någon LIF spelare eftersom dom har varit i KS 4 ggr på 5 år. Fast dom har ju varit nere två utav dom också. Räknar man även att dom har gjort någon säsong i AS så måste det nästan bli Pajen i LIF

rackham:Förlänger amn med Cassel kan innebära två saker: Han är billig och vi får mer pengar över till riktiga backar eller BIF får inte tag på backar.
Han har haft en dålig säsong, men det är han ju knappast ensam om iofs.

Någon frågade långt tillbaka när första videofinnen presenteras.
Vad sägs om att trycka upp t-shirts med texten:

Våga Vägra Videofinnar!

Alla pengar från försäljningen kan sen skänkas till Brynäs ungdomsverklsamhet. Eller till att anställa en spelarscout kanske. :)

aphac:
2 år.
Hrmpfh.

Hittade en insiktsfull kolumn på www.hockeycentralen.se om Silly Season så här långt (se länk). Avslutningen var särskilt kul:

"En antites till detta är Leksand, som inte verkar ha scoutat spelare utanför sin egen serie den här säsongen. Varför knappast purunga spelare som Nyköpings Patrik Wallenberg och Patrik Hucko, helt plötsligt skulle lyckas på toppnivå den här gången, är höljt i dunkel. Får inte klubbens sportchef, Anders ”Masken” Carlsson, fart på sin fantasi snart, kan Leksands återtåg tillbaka till allsvenskan redan ha börjat den här veckan."

Imorrn vill jag öppna AB/GD och se rubriken: ARENASPONSOR KLAR!

Lilljanne: I morrn kanske vi även får reda på tränaren också.

"Vem som ska leda Brynäs nästa säsong är inte klart.
- Det kan bli klart i kväll eller i helgen men det här har första prioritet. Vi har två kandidater, Wayne Fleming är den ena kandidaten, den andra vill jag inte avslöja" - Sundlöv

Trodde "den andra" redan var avslöjad?

Gusten: I brist på annat kan man ju försöka tolka det här:

"I diskussionerna mellan Tomas Jonsson och Brynäs IF så har föreningen framfört önskemål om att ”del av tiden” få knyta Tomas Jonsson till föreningens framtida verksamhet."

Just det där med "del av tiden".

Nåja, det löser sej. Bara det inte blir Curre Lindstöm är jag nöjd.

Läste just att Patrik Stefan är aktuell för Leksand. Han skulle isåfall bli den andre i Elitserien som gått som nr 1 i NHL-draften. 10.000-kronorsfrågan blir alltså: vem var den förste? Sketasvårt!

Lilljanne: Och jag gnager hellre av mig en arm än jag ser den andre Curre (Lundmark alltså) i Brynäs bås.

Hmm. Jag gissar att Henrik Zetterberg var den förste att gå som nummer 1 i draften. (Ska jag maila kontonumret? ;)

Joshua_Tree: Hmm. En snabb googling säger att Z gick som nummer 210. Jag var ju nära iaf...

Lilljanne: Chris Phillips!!!!!!!!!!!!!!!

Spets är ett kanonvärv. Hoppas bara BIF kan förvalta supertalangen på bästa möjliga sätt...

(Förlåt Sandelin för alla hårda ord jag sagt om dig, all heder till dig som fixade Spets till Brynäs IF. Vi är evigt tacksam)

Lilljanne:
Ja, det är väl ett svävande svar. "Del av tiden" Framtida verksamhet! Framfört önskemål? "Vi Vill ha" skulle jag vilja att föreningen sa
Var rak. Säg vad man vill använda honom till, eller vänta med uttalande tills den nytänkta satsningen är i hamn.
Håller med om Curre..

sylf: Såklart! *tar sig för pannan*

Lilljanne: DJ ?

Lilljanne: Antar att inte allt för många draft nr 1:or har spelat i elitserien så då borde det ju vara Sudden

Ang. tränarfrågan skulle vi kanske satsat på Osten om nu Flemming är avskriven. En tjurig norrlänning med pondus....

micke: Osten är klar för Malmö.

micke: Osten skrev på för Malmö för typ 5 minuter se´n.

Självklart är det en brynässpelare (Phillips) som gått som nr 1 overall i draften (undrar vad det är för overall). DJ gick nog bara som 2:a.

Börjar bli lite smått orolig när jag tänker på backuppsättningen nu. OKEJ jag gillar Cassel och jag tycker att det borde finnas plats för spelare med den inställningen (växer inte på träd).

Men OM nu inte kontraktet med DJ blir löst så står vi där igen med Kupan, Cassel och DJ. Ingen av dom platsar som 1:a - 5:e back om man vill satsa mot slutspel för en gång skull.

??????-??????
Sulku -??????
??????-Kupan/Cassel/DJ/NA/MK/Sundkvist

Blir kamp om 6:e backplatsen :)

Portello: Jag vet. Det var därför jag skrev "skulle" istf "ska".

Gusten: Vi har i alla fall en stark bänk. Är det som menas med att "bygga bakifrån"?

Lilljanne: Som det ser ut nu så måste vi släppa N.A och M.K och INTE värva Sunken!

Hur fan kommer det se ut annars?

Kupan-Sulku
Cassel-DJ
Sunken-N.Andersson
M.Karlsson

AAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH

Gusten: DJ som etta i draften? Kanske, i hård konkurrens med Pekkala och Custemo.

Gusten: Jag kanske är helt off men var ändå inte Sjödda/Cassel ett ganska bra backpar (innan Cassel blev skadad)? Vilken backen bildar par med är enligt mitt tycke väldigt väsentligt i hur dom presterar på isen. Just nu har vi bara fyra backar kontrakterade och vi får väl se vilka dom andra är innan vi målar faan på väggen.
IMHO

Gusten: Det där ser ju inte så jävla bra ut nej. :/ Men kanske Tommy Sjödin byter in grillorna mot en sparkstötting, klubban mot käpp och hjälmen mot rutig keps och fortsätter ett tag till.

"Flyngel! Man fka vifa refpekt för äldre!"

Joshua_Tree: Hey, Custom var gud på träningarna. Om han hade gett fan i chipsen och folkölen skulle han vara Niclas Lidström.

micke: Aja, det har gnällts mycket på Custom i det här forumet genom åren - faktum är dock att när det behövdes så klev han fram och stänkte in pucken. Med andra ord: Han var bäst när det gällde. :)

Joshua_Tree: Som du säger. Custom fixade guldet till oss 1999. Första och enda målet i ES för honom (iofs in ES utan slutspel, men men). Just i den stunden klev den dolda Lidas han har inom sig fram...

(om han bara hade haft högre ambitioner och inte nöjt sig med att vara stjärna i andraserien)

micke: Visst kan man höja "prestandan" på spelare genom att lyckas i sammansättningen. Men som det känns nu så har vi bara "muttrar" men ingen skruv...en mutter och en skruv i varje backpar tack!

micke: Du menar att han fick en Lidask, eller jag menar Lidnersk, knäpp? Jag tror han fick en felträff jag. ;)

Jimmie Ericsson har väl fortfarande inte ristat sitt namn hos nån klubb. Det tycker jag är en allsvensk spelare av klass, om än lite ojämn. Vore nåt för Brynäs. Mitt tips är ändå att vi redan sett Brynäs "spets" vad det gäller värvningar den här säsongen. Ja, jag nämnde visst hans namn redan i förra meningen...

Joshua_Tree: Nej tusan. En lidnersk knäpp är väl om man gör nånting helt makalöst när ingen förväntar sig det. Jag själv visste att Custom skulle visa sitt riktiga jag, någon gång, en gång åtminstone... Synd (eller tur kanske) att han väntade så länge med det.

Ärligt talat så var jag lika chockad varje gång han var med i laguttagningen, men så sa XXX "-du ska se honom på träning, han är makalös". Sagt och gjort så åkte jag upp till Gavlerinken. Oboy, snubben var Djoos, Lidas och Scerban ihopslagen, han gjorde 30 meterspassningar ingen kunde ana, slängde sig för att blockera puckar, följde med i anfallszon, fintade och gjorde mål.
Kort sagt; Custom var Mr Jekyll och Dr Hyde i träning resp. match.

Clarence: Ericsson är inget för elitserien än. Det är bara ännu en Daniel Olsson, Wågström eller Johansson...

65selander: Ja, nån Leksing lär kunna ligga bra till i den ligan. Någon av de spelare som varit med länge i Björklöven (Beljavskij?) ligger garanterat också högt upp på listan eftersom det är det lag som är i topp vad gäller det antal gånger man spelat i kvalserien. De flesta av de 13 ggr. Umelaget gästspelat i kvalserien har väl inträffat under -90-talet. En period när Alexander den store (ja, iaf i Umeå) mestadels spelat i just Björklöven (jag minns nån kortare avstickare till Frölunda).

Topplistan, antal ggr. i kvalserien:

1. Björklöven, 13 ggr.
  2. Södertälje, 9
  3. Västerås IK och Troja, 8
  4. Timrå, Hammarby och HV 71, 7
  5. Linköping, Leksand och Rögle, 6
  6. AIK, Skellefteå, Mora och MoDo, 5

Brynäs, 3 ggr.

« · 539756 · »