1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741961 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Falken: Samma skit som förra säsongen, om inte sämre, om det nu är möjligt??

Ja det känns inte bra om Sunlöv känner sig mätt på forwardssidan. Måste ha 3 nya killar med rappa handleder.

70 Rodrigues: Och nån Jens Karlsson blir det inte heller,han väljer HV.Brynäs var med och budade,men playboydojjorna räckte inte till signatur.

Falken: I särklass ES sämsta backuppställning...sämre än Malmö, Rögle och AIK´s också för den delen. Fan om Sundlöv behåller DJ och Björck...näää....hur fan....skulle det inte satsas?

Falken: Björck? Sjögren? Herregud!

Gusten: Tydligen har man bestämt sig för att satsa på kvalserien nästa år också. Då kanske man vinner pokalen...

Bara hoppas att journalisten Sandström är ute och cyklar annars blir det ett nytt apår med DJ som översteschabblare i försvaret.

Adam Andersson klar för Djurgården.

Teppo:
Ja, det är skrämmande hur inkompetent sportchef vi har. Tror han att Boorken är en mirakelman som förvandlar
Björck, Johansson och Kuparinen till landslagsmän över en natt ? GD artikeln gjorde en hyfsat upprörd.
Vi har skrattat åt Leksands "storsatning" med topplöner till medelmåttor och de namn som Masken presenterat
skrämmer ingen, men vad har vår sportchef åstadkommit ? Skulle vara Spets då...
JJ får inte förlängt pga att sportchefen vill "föryngra" men att förlänga med föredettingarna och polarna Cassel och Sjödda
går minsann bra. Var det inte sportchefen som uttalade sig här i vintras att han absolut inte skulle sitta kvar ?
Nu har istället gjort oss en tjänst med kvalserien igen.
Christian Sjögren ? Jesper Björck ? Visst, bra namn att ha om man spelar i Allsvenskan, men det är väl ändå inte målsättningen ?

Hur kan man ha kvar Björck?! Helt otroligt! Fattar inte hur Sundlöv tänker. Björck MÅSTE bort. Samma sak med Nr 3, men han har ju tyvärr kontrakt.

Truppen ser inte alls färdig ut för något slutspel. In med två bra backar och minst en forward av toppklass, annars blir det samma härva igen.

Jo förresten, be till gudarna att NHL kommer igång igen.

Huss: Nej om nu dagens domedagsrapport i GD verkligen skulle stämma väcks ju onekligen frågor:

1. Tror Sundlöf verkligen själv på att de här laget kan undvika kvalserien nästa år?
2. eller blir det 14 lag säsongen efter och man skiter i att ha ett elitseriemässigt lag tills dess?
3. Har det skitit sig med arenan och en allmän sponsorflykt gör att spelarbudgeten måste bli rekordlåg?
4. Har klubben missat elitlicensen och det är en allsvensk anpassning vi ser?
5. och vad säger Boorken? Längtar han inte tillbaka till Almtuna nu som är fullt med unga lovande spelare och inte gamla reliker?

Tur att man bor i Uppsala och kan följa Almtuna. Ett lag med elitambitioner på sikt.

Förresten så tycker jag att det är konstigt att man väljer att låta N. Danielsson gå. Han är fortfarande den mest lovande spelaren vi har, sedan kan man snacka om Bäckström till man blir blå, men han är inte av samma kaliber som Danielsson (ännu). Tvivlar inte på att Bäckström kan bli en riktigt bra ES-spelare, men vi kunde väl ha haft kvar båda två? Men Sjögren kanske fick ett bra kontraktsförslag istället för Danielsson.

Namtrac: Håller med, i valet mellan medelmåttan Sjögren och talangen Danielsson är den senare ett bättre val alla gånger.
Det pratas mycket om pensionschocken när alla 40-talister går i pension men den demografiska katastrof
som Sundlöv lägger grunden till kommer vara värre än vad som kommer drabba Japans åldrande befolkning om 10 år.
Ser Boork implementera en spelidé som kanske fungerar, problemet är bara att om 2 år kommer 5/6 av laget vara
pensionerade. En långsiktig och strategisk värvningsfilosofi tack, samt en ny sportchef då...

Namtrac: Nr3 lär tyvärr bli kvar. I en artikel i hd.se svarar JJ så här,

"- Jag har tre, fyra klubbar att välja mellan. Några finns i allsvenskan, någon i utlandet.
Vad talar för Rögle?
- Ganska mycket. Jag känner till Rögle och Ängelholm sedan tidigare. Och jag känner Gunnar (Persson, tränaren) väl från Brynäs.
När bestämmer du dig?
- Inom en vecka.
Lämnar storebror (Daniel) också?
- Nej. Det är bestämt att han stannar i Brynäs ett år till."

Jag orkar inte mer , det känns som man har blivit lurad av en otrogen flickvän

" Brynäs går ut med att ALDRIG MER KVALSERIEN!!!, det kommer hända saker!!!" På en punkt har dom rätt...att det händer saker, dom skickar dom yngre spelarna. Dom värvar 3 st visserligen talangfulla spelare

Men igentligen INGA spelare som på pappret ska kunna LYFTA laget redan under sina första år, utan som förhoppningsvis KANSKE mer kan ersätta de spelare som får gå.

Backsidan orkar jag inte tänka på, jag brukar inte vara den som gnäller, men jag älskar ju hockey och vill kunna njuta av hockey när jag kollar, jag vill också kunna se på hockey tillsammans med polarna utan att behövas skämmas över sitt lag, men när jag ser brynäs backbesättning så ryser jag..inte av välbehag precis....jag känner samma pinsamhet över backbeståndet som jag gjorde när jag var liten över mina föräldrar när dom gjorde bort en inför polare och flickvänner...ni känner säkert igen känslan.

DJ = Igentligen en bra back med fin skridskoåkning och kan hålla i pucken. Men nu borde han byta ut klubban och gavlerinken mot ett äldre boende och ett par virknålar.

CASSEL = Rörlig och bra, men kan inte skjuta, kan inte lyfta bort spelare framför mål, borde igentligen vara en målfarlig back. Har igentligen ingenting som en back behöver för att vara tongivande.

KUPAN = Vart är skotten!!?? och han borde kunna vara respektingivande, men NEJ det är han inte! borde kanske få utbilda sig hos CHARA (stavningen?)

SJÖDIN = KUNGEN som borde abdikera nu på STÖRT!

BJÖRCK = Är jag alergisk emot.

NA = Kan jag inte klaga på ännu

JS = Kan inte bedömma ännu.

Jag har hållt på Brynäs sedan jag kom till Sverige (nästan i alla fall)
MEN om den här truppen är den slutgiltiga (det räcker inte äns att de värvar en back och/eller en fordward till så kommer jag tvi tvi tvi! att byta lag.

Nu är jag en knäckt människa, hellre får tjejen göra slut än att jag vill se den här truppen på is i höst och vinter.....

Teppo:
Är du Magico eller??

Mitt råd:
Byt lag!

Wesley:
OK, det du säger visar att du är insatt. Men att du ens nämner att byta lag gör dig till en ganska kass supporter : )

claesw: Det handlar om att ge och ta helt enkelt, jag handlar supporter saker, jag betalar för canaldigital, medlemskap etc. för att kunna se mitt lag, men när man inte får valuta för pengarna då orkar jag inte längre.

Kingbif: Jag la faktiskt ned mitt förra nick här på HS i protest mot alla Magicos och Munkasar som härjade. Men nu känner jag att jag inte orkar en säsong till i kvalträsket. Jag måste försöka ta timeout från Brynäs för min egen hälsas skull om klubben inte tar konsekvenserna av tre års lindansande och byter ut några spelare. Man ju tro att vi vann SM-guld eftersom alla spelare stannar kvar.

Teppo:
Frågan är bara, och den måste ställas, hur vi står oss med detta lag om NHL drar igång.

Blir inte matcherna mot bla a Mora, MoDo, Djurgården och Leksand (Ryder) lättare då?

Jag vet att vi hade en otrolig nytta av Phillips, men vi hörde ju helt klart till de lag som missgynnades mest av NHL-konflikten.

Vem tror förresten att en så kallad "storsponsor" går in med 10 miljoner för en allsvensk arena?

Räck upp en hand!

Wesley: Stavningen av Chara är nog korrekt, men nu kommer mr.Besserwisser fram:

igentligen -> egentligen
alergisk -> allergisk
äns -> ens
äldre boende -> äldreboende
fordward -> forward

;)

+:
Sulku är den enda riktigt bra backen i laget...

?:
Kupan hoppas jag får rejäl drillning av Boork...
Niklas Andesson får vi hoppas utvecklas bra med lagom istid.
Jörgen Sundqvist kan man ju hoppas räcker, rent fysiskt... Lättare än Daniel Johansson... Men tydligen mer energisk (svårt att inte vara!?!?!)
Sjödda, får inte utgöra stommen...
Cassel, en bra kille, en ok back, men...

-:
Björk - njae
Daniel Johansson - njae. Bryt!!!

Backbeståndet är inte bra iaf... Fasen, nog krävs nya klass-backar för att lyfta detta lag, 2 st...

p j davydjoos: Ursäkta stavningen, men det blir så när man är upprörd :-)

Kingbif: Vakna! Vi var ytterst nära att åka ur trots att vi hade Fleming, Phillips, Bergeron, Petrovicky, Sachl, Soling. Vi spelade jämnt mot de allsvenska lagen och kunde med tur vinna bortamatcherna mot nyköping och oskarshamn. Hade inte SAIK fått sitt fundamentala sammanbrott hade vi varit ett allsvenskt lag nu. I nästa kvalserie har vi inga NHL-proffs som hjälper OSS att stanna kvar.

Teppo:
Tycker du överdriver mända spelares betydelse faktiskt. Phillips var mycket bra, annars får Sachl godkänt, övriga underkänt. Dessutom vet du ännu inte hur nyförvärven kommer att prestera.

Wesley: haha, ingen fara... Men du bjöd in till det genom att ifrågasätta stavningen av Chara ;)

Ja, usch, man blir upprörd om det inte händer mer med truppen, framförallt etablerade namn på backsidan, samt nån etablerad forward till...

Kingbif: Nej det är sant men om du på allvar tror att tre lovande allsvenska spelare ska ta Brynäs till slutspel nästa år så tycker jag du verkar naiv.

Kingbif: Teppo överdriver inte mycket, Brynäs varit träsket under flera år nu eller hur ? Oavsett NHL konflikt eller ej.

Teppo: Det var enbart NHL-lockouten som gjorde att vi hamnade i kvalträsket senast. Nu är det iofs osäkert med NHL denna säsong, men övriga lag har ju tappat alla sina lockoutstjärnor och ngn större aktivitet hos dessa lag vad gäller värvningar kan man ännu inte se.
Vilket tyder på att alla avvaktar.
Och att läget är mkt osäkert. Vad händer om det blir en ny Kalle Anka-säsong?
Att behålla de spelare som står under kontrakt är inget att säga om.
Med tanke på ekonomin så är det orealistiskt att börja snacka om att bryta kontrakt. Då skall spelaren i fråga ha varit en total katastrof och bara ställt till besvär. Inte ens DJ går under denna kategori.
Faktum kvarstår dock: ännu ingen riktigt bra klassback, typ Tuulola, därbak. Och som det verkar så lär det inte komma ngn heller.
Mkt oroväckande då det väl var det enda och det minsta som åtminstone JAG hade begärt för att vara någotsånär nöjd hittills....

Huss:
Absolut. Men ni får ju isåfall komma med konkreta förslag på vilka spelare/ledare/organisationsförändringar som måste till för att återta förlorad mark. Ska vi köpa in Detroit Redwings lag?

Teppo:
Naiv, jag? Jag som tillhör den ironiska, lätt cyniska generationen...

Du måste förstå att rätt coach kan få ut mer av spelarna. Bara för att ett lag på pappret ser likadant ut, betyder inte det att spelarna kommer att bete sig exakt likadant nästa säsong. På en arbetsplats kan nyrekryteringar och att vissa slutar, bidra till en ökad produktivitet, för att inte tala om vad ett chefsbyte kan innebära.

Det gäller även för ett hockeylag.

p j davydjoos: Det jag saknar är typ ett uttalande mot spelarna från Brynäs styrelsen, typ att " Vi är inte nöjda med er, nu rensar vi hela laget"
Andra lag kan uttala sig så mot sina spelare, men inte Brynäs....
Dom sätter ju ingen press på spelarna utan bjuder dom bara ännu längre kontrakt.

Det börjar kännas som att styrelsen allvarligt vill ha ned föreningen i typ div. 2 eller liknande....det är en känsla som jag har inom mig.

Huge: Att till och med du visar tecken på missnöje avslöjar ytterligare omfattningen av misslyckandet denna silly season. Att inte ens försöka få in lite nytt blod i backbesättningen efter tre år av kaos i försvarsspelet är ju för f-n katastrofalt! Vilken annan förening som helst hade kickat halva laget.

Wesley:
Nä, nu börjar debatten spåra ur va?

Kingbif: Visst det låter jättebra det där. Tror säkert att f.d. blivande storsponsorer bli till sig i trasorna.

Teppo:
Haha, point taken!

Teppo:
Men problemet kvarstår dock- vilka superbackar ska vi rekrytera????

vilka superbackar ska vi rekrytera????

vilka superbackar ska vi rekrytera????

Kingbif: Finns bättre lag än Big Red Machine om vi skall hämta spelare..
Det jag ifrågasätter är Sundlövs värvningsprinciper. Alla är ense om att Brynäs backbesättning är av allsvensk klass så varför har inget hänt där ?
Forwardssidan ser ganska bra ut. Månsson är ett bra alternativ för Soling,
Spets en jättetalang men jag hade hellre sett Danielsson istället för Sjögren.
De alternativa backvärvningarna kan du se i mina tidigare insändare om du är intresserad av de konkreta förslagen.
Vi kan inte utnyttja våra anfallsspelare till max så länge vi har en undermålig backbesättning. Balansen mellan lagdelarna saknas.
Slagsida snarast.

Måste besöka husläkaren i år igen,behöver fylla på förrådet av valium,om inget händer inom spelarfronten.Brynäs kan väl inte mena allvar,behålla de spelare som ej har kontrakt.Okey,Malmström kanske.Varför skall Sjödin fösöka övertyga oss att han skall göra en bättre säsong nu.Vad skall Lind göra.Detta luktar kvalserie igen.Ekonomi,ja visst behövs det pengar,men man kan ej år efter år,hoppas på att det ordnar sig.Arena namnet skulle har varit klart för länge sedan,då kanske sponsorerna har insett att Brynäs verkligen satsar,och det har nog varit lättare att få in såponsorer

Kingbif: Jag köper inte det där med "rätt coach" längre. När Nokelainen var tränare så fick spelarna träna hårt och rätt t ex, men då gick spelaran sönder, pluss att dom gnällde på hans sätt att träna.

I ett normalt lag så skulle man ha sagt "att ni får äta det som bjuds" men i Brynäs så klappar man dom på huvet, snyter näsorna och torkar bort tårarna på spelarna och säger att vi lovar att ni ska slippa den tränaren igen pluss att ni ska slippa träna så hårt.....

När "Lill Affa" kom så ville inte spelarna lyda honom heller, det kan man ju läsa mellan raderna.

När Kyrö tog över så tänkte spelarna, fan va bra en polare....honom kan vi styra över ännu mer. osv.

Jag vill ha spelare till Brynäs som älskar och brinner för hockeyn, som vill utvecklas...

Det är inte så konstigt att spelarna endast kommer tillbaks till Brynäs när dom är på nedgång eller är/har varit skadade en längre tid eller helt enkelt IGENTLIGEN bara har en säsong kvar att ge någonting...

Kingbif: Nä, nu har mina fingrar kommit igång på tangenterna :-)

51 Roger: Ang Lind så är han Brynäs bästa poäng plockare två år i rad så nog duger han.
Men han har mer att bevisa

Huss:

Du har helt rätt i det om backarna....man kan inte anfalla utan bra försvar...

Vad fan är det fråga om??

Det började ju så bra med tre raka värvningar av unga, utvecklingsbara spelare. Och sen lutade man sig tillbaka och började förlänga med det lag som förde oss till kvalserien. Som förlorade mot Nyköping! Varför?

Varför Sjögren? Varför inte ND? Här har man på ett mycket framgångsrikt sätt förstört sin största talang genom att ge honom träsmak i rumpen av för mycket bänknötande, och så skickar man honom till Almtuna några gånger om året. Sen kickas han ut i kylan för att han inte har levererat!? Som han själv sa: Det är svårt att göra succé från bänken...

Inget ont om Sjögren, han är nyttig på sitt sätt, men i valet mellan talang och gris är det inte så svårt. Särskilt som grisspelaren blivit sådär Brynäs-mysig och snäll.

Näe, min enda kvarstående förhoppning är att Boork gör en favorit i repris och skickar laget till Sheike för en rejäl risbastu!

Huss: "Alla är ense om att Brynäs backbesättning är av allsvensk klass så varför har inget hänt där ?"

Återigen en överdrift.
Att dysterkvistarna härinne är ense om saken, det är en sak.....

Joshua_Tree: Tillägg:

Och att man ens överväger att förnya Björcks kontrakt är nog för att störta mig tillbaka ner i den depression jag nästan jobbat mig upp ur.

Joshua_Tree:

Där satt en klockren 3 poängskast :-)

Jag hade oändligt mycket hellre sett Kronvall, A A och valfri finsk/slovakisk medelback istället för Cassel, DJ, Björck.

Huge: Brynäs agerande gör oss alla till dysterkvistar idag utom du då, men jag kan inte se vad som skulle kunna åstadkomma det ;-)

Kan någon tala om för mig hur det kommer sig att andra lag kan hitta billiga talanger från sämre A nationer, B, C och juniorligor, men inte Bynäs.

Vafan om det inte finns pengar, varför inte leta upp såna spelare, dom kan sätta någon på att söka sånna spelare...dom spelarna lär inte ge anspråk på en fantasilön.

Titta på SSK som har hittat t ex. Kopitar, en junior som tar plats i A-truppen i år och spås en lysande framtid....han är från slovenien tror jag.

Jag satt förresten häromkvällen och nostalgisåg Brynäs-Modo match 5 från -99. Vilket backspel! Djoos i högform, Löfström som var grymt säker i defensiven, Tuulola, Melker, Wallin - vilka försvarsklippor! T.o.m. Custemo glänste!

Vilken av dagens backar hade tagit en plats -99?

« · 542175 · »