1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743588 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Huge:
Sweatts tröja drar med sig med spaken, va, inte Sweatt?
Alsenfelt är rätt yvig annars skulle inte klubban ha fastnat i Sweatts tröja?

Zappaholic: Kopierar in mitt svar till Sven S i luleboken, det rör ju samma frågeställning...

"Enda någotsånär vettiga förklaringen måste väl isf vara att man bedömer det hela som att förstaläget, där Sweatt drar med sig spaden och andraläget som uppstår när Malmö gör ett självmål, ska betraktas som EN enda sammanhängande situation sas och inte två separata diton.
Mao: när självmålet görs är Alsenfelt fortfarande påverkad och förhindrad att agera som följd av förstaläget där Sweatt drar med sig spaden.
Kan inte se nån annan förklaring om man utgår ifrån vad regelboken verkar säga.
Och det säger jag utan att ha läst regelboken ordentligt och satt mig in i vad som gäller just när såna här lägen uppstår, dvs två separata situationer som antingen betraktas som just två separata eller som en enda sammanhängande."

mattiask: Problemet, som väldigt många tycks glömma, är att Sweatt stör när Schira skjuter. Efter skottet tar Malmö pucken och råkar skicka in den i eget mål.

Oavsett vem eller vilka som är för eller emot att Luleås mål dömdes bort så är det i mina ögon ganska solklart att det döms bort. Sweatt är dels inne i målområdet men även på målvakten klubba på alla de bilder vi lekmän ser.
Sen kan man självklart diskutera allt som har med mål att göra och att Sweatt kanske inte stör målvakten bara för att han "genar" genom målgården, men faktum kvarstår att han stör målvakten och målet ska självklart dömas bort i mina ögon.

Auchinleck: SHL har en del att fundera på och så även den nye domnarbasen.
Allt ringande är det bra? Vem vill ha det, fansen? Spelarna? Tränarna?
Fungerar disciplinnämnden bra, är fansen, klubbarna och spelarna nöjda med hur det fungerar med avstängningar, har det blivit bättre?
Vart tog det fysiska spelet i SHL vägen? Kan vi hitta det igen?

Skrubben: Jag är fortfarande bitter över Lill-Prostens bortdömda mål i finalen mot Leksand 1975... :)

smallround: Att studion råkar ha samma åsikt som du har, säger heller inte ett skit. Men du och studion kanske är allvetande orakel, verkar så.
Det komiska är ju att studion sinsemellan brukar ha olika åsikter i såna här situationer, så att åberopa studions åsikter och ta dom som bevis eller bekräftelse på att man själv har rätt varje gång som studion håller med, är ju bara skrattretande argumenterat från din sida.
I övrigt förstår jag inte ditt svammel om att jag skulle vara nån sorts allvetande orakel, bara för att jag råkar ha samma åsikt i det här fallet som många andra har.

Leonardo: Och om Brynäs åker ur slutspelet pga ett felaktigt godkänt Linköpingsmål, som väldigt lätt hade kunnat dömts bort via situationsrummet, så hade du blivit arg över det. Läs den här krönikan.

Leonardo: Men vad är det de kollar egentligen? Målisen blir ju inte hindrad vid målet. Han blir hindrad när Schira skjuter. Men sen tar ju Malmö kontrollen över pucken och Filppula lägger den på egen spelare och in i mål.

Det wr ska kolla är om målisen blivit hindrad vid målet och det blev han ju inte.

Så för mig är det ganska klart. Antingen ger man Sweatt en tvåa för GT-interference. Eller så friar man och då är det ju ett solklart mål. Sweatt hindrar inte längre målisen när Filppula fipplar in pucken.

Skrubben: Ja det är nog rätt dömt, men jag pratar rent generellt om hela grejen med ringandet hela tiden....stör inte bara mig, stör ganska många

KulaShaker: "Men Porser är väl en supporter som inte är så långt efter Yoda & co vad gäller att uttrycka sina åsikter."

Ja jag har mången gång funderat på om det är HS gode Sven. Men sen kommit fram till att det inte kan vara så. Savage är alldeles för vältalig i skrift mot vad Porser är.

smallround: Jag minns hur det var innan mål granskades. Det var inte bra. Har faktiskt sett Brynäs göra flertalet mål där domarna helt enkelt missade att pucken var inne.
Att WR skulle ta massa felbeslut, vet du någon expert (i detta fall elitdomare) som också tycker det? Eller är det möjligtvis ledare, spelare och supportrar som anser detta?
Och felbesluten drabbar förstås alltid bara det egna laget, enligt dessa kritiker.

Huge: Han skymmer sikten för målvakten vilket innan har varit att störa målvakten. Kommer ihåg 2 situationer där Brynäs fått mål bortdömt där spelaren varit inne i målgården men inte ens rört målvakten. Ena fallet hade han inte ens skridskorna innanför utan endast röven. Skulle man använda samma bedömning i djurgårdens fall här så skulle det solklart bli bortdömt.

KulaShaker:
Bara att anmäla honom också. 😃

"Å så sjunger vi alla sassa brassa mandelmassa"

Peja: absolut bättre. Wr funkar inte. Varför skall domarna va på isen om de inte vågar ta besluten. Då kan man ju köra med centraliserade domare isf som ser på skärmen.

Låt domarna ta beslutet. Visst det kan bli fel. Men så snabba felbeslut är lättare att ta. Än om man får vänta flera minuter på ett felbeslut från Stockholm. .. det gör mig less.

Huge... konstigt att shl studion hade samma åsikt som mig. Men du ditt allvetande orakel har nu öppnat mina ögon.... i agree to disagree

Auchinleck: Men Porser är väl en supporter som inte är så långt efter Yoda & co vad gäller att uttrycka sina åsikter.

smallround: Poängen är att WR har bättre förutsättningar att göra korrekta bedömningar än domaren på isen. Om domarna på isen bedömer dessa situationer kan du räkna med fler felbeslut och mer inkonsekvens - men det kanske du skulle acceptera mot att få slippa WR?

smallround: Nä, han stör inte målvakten ett skit.
Egen back får en liten dutt utanför målområdet och glider sen mot egen målvakt där det möjligtvis blir en knappt märkbar kontakt. Sen backar egen back ifrån egen målvakt och när skottet/fösningen kommer har Steen full rörelsefrihet att försöka rädda pucken.
Om du på allvar jämställer den här situation med när Sweatt drar klubban ur händerna på Alsenfelt så vet jag inte vad jag ska säga?
Nåt om Spec Savers, kanske? ;-)

{7225}:
Porser som har några "fuck you-kronor" på kontot...
Och förresten. Har inte målvakten ansvar för sin klubba också?

{6984}: Här kan du kolla...

{7225}:
"Hockeymördare"?
Det hamnar du i HS disciplinära råd för? Böter väntar?
HS borde ge dig sparken?
Hur kan du häva ur dig nåt sånt utan att ha förlorat åtminstone en play in på videobedömning...?

😎

{7225}: det är det jag sagt hela tiden. Hellre fria en fälla men man kan inte ha en regelbok för vissa lag och en regelbok för andra lag. Då blir det skevt. Sedan är det helt fel att ansvaret flyttas från domaren på isen till lärlingen i sthlmn.... helt fel

smallround: Fan va less jag är på alla videobedömningar om målvakten störs eller ej, bort med detta!!!
Ta bort regeln och freda målområdet igen, detta är fan löjligt.
War room skall inte kunna underkänna ett endaste mål om det inte är 100% rätt.
Som det är nu tas ju mål bort trots att det är så jävla osäkert att man inte vet om det är rätt trots massor av repriser, War Room hockeymördare !

Huge: nej jag sade inte att han kört över målvakten och inte heller ramlat över honom... det är din tolkning. Han stör ju likförbannat målvakten eller hur huge?

I studion var de överens att Steen blir störd vid sitt ingripande... situationerna är enligt mig likvärdiga och borde bedömas på samma sätt.

Huge: Finns sekvensen att se nånstans?

smallround: "ingen som diskuterar det orimliga att difs mål godkändes... där backen blir intryckt i Steen som sedan inte kan rädda pucken.."

Intryckt i Steen?
Backen får en lätt dutt utanför målområdet, dutten gör att han sen glider mot målvakten och råkar toucha denne men absolut inte på ett sätt som gör att Steen hindras från att försöka rädda skottet eller snarare fösningen som sen kommer.
Du får det att låta som om djurgårdsbacken mer eller mindre kört över deras back och denne sen ramlar över Steen och båda hamnar i nätmaskorna.
Typ....

Peja: Ja, visst fanns det en livlina. Men den livlinan kanske sträcker sig till att ge lite plåster på såren för fansen. För oss andra hade det snarare varit en sensation.

Peja:
Mourinho Trump eller Nortugg, då förväntar man sig utspel.

Men som du säger. Coach tog hela misslyckandelasuten (?) på sina axlar oavsett...

{6984}: Mm men fram tills igår hade Luleå fortfarande chansen att göra en bra säsong. Om de hade kommit till typ semifinal så hade ingen pratat om en misslyckad säsong, grundserien till trots. Istället var de väldigt mediokra och deras tidigare så hyllade målvakt gjorde skillnaden på ett fel sätt - men vem pratar om det idag?

Om José Mourinho hade fått ett likadant utbrott så hade det nog handlat om ett skydda spelarna, men jag tror inte att Petter tänkte så långt. Han var nog bara förbannad och kunde inte kontrollera sig själv. Men man kan ju ändå leka med tanken på att det kanske bara var skådespeleri.

Peja: När spelar han med J20 ?

Peja: Nja, det faktumet att Luleå återigen har överraskat negativt (snällt sagt) var det länge sen hockeysverige konstaterade. Visst hade de en minimal chans att begränsa skadan genom att ta sig till kvartsfinal men i det stora hela så var ju hela säsongen ett stort misslyckande.

Rumpelstiltskin: Det verkade i och för sig vara äkta känslor, men är det inte lite frestande att leka med tanken att det kanske bara var ett skådespeleri för att flytta fokus från Luleås sportsliga prestation? För alla pratar ju fortfarande om intervjun och inte om det faktum att Luleås storsatsning åter igen gick åt skogen.

{7225}: Va? Gjorde dom inte?! ;)

Skrubben: Jag tyckte det var uppfriskande i alla fall. Jag har inget emot lite "crazy stuff" som piggar upp lite. Ingen kommer till skada ändå. Det är hockey vi pratar om, man ska inte vara så jäkla fin i kammen.

Peja: Definitivt Rautio i kassen på lördag. Frågan är om dom tänker sig att Felix ska stå på måndag och att dom därmed vill låta han få en match i benen innan dess?

Skrubben:
Avdelningen klickspekulation, eller?
Pecka var väl inte direkt 100 tydlig i sitt svar...

"Vi ger Timrå nåt att fundera på" skulle jag tro.

Att splittra fokus för en av målvakterna i A-laget och hela J20 är helt bortkastat inför slutspelet.

Skrubben: Nja, ingen självklar slutsats kanske, tror snarare att det är ett ypperligt tillfälle att hålla Felix på tårna under ett långt uppehåll. Kanske.....

Skrubben: Good find, som man säger på engelska. Ja, då blir det ju berguven i kassen.

Intressant att Brynäs ställer Felix i kassen i J20-slutspelet. Det borde innebära att Rautio är given etta.

Peja: ingen som diskuterar det orimliga att difs mål godkändes... där backen blir intryckt i Steen som sedan inte kan rädda pucken.. men det godkände lärkingen... samma kväll också

Peja: Precis min mening. Det gäller att ha en ständig dialog mellan domare och ledare. Har man det så kan såna här incidenter undvikas. Nu hoppas jag på att samtliga parter tar lärdom av detta och att vi kan lägga det bakom oss. Det minsta vi behöver är någon snackis angående nivån på våra domare.

{6984}: jag håller med om att domarna och deras chefer är dåliga på att motta kritik men tycker samtidigt inte att man ska bunta samman seriös konstruktiv kritik med raseriutbrott a la Petter.

Rumpelstiltskin: Jag håller med om att det är tråkigt med robotintervjuer. Men allt kan inte vara svart eller vitt. Det finns ett väldigt stort utrymme på skalan som ligger mellan robotintervju och Petters intervju. Petter får absolut kritisera domarna och situationsrummet. Men det är på sättet han gör det på som gör att allt blir totalt fel. Varenda människa borde förstå att man inte kan upprepa flera gånger i en tv-sändning att domarna och situationsrummet kan dra åt helvete. Vi kan ju inte lägga oss på en nivå där det anses acceptabelt att uttrycka sig så. Det sista han sa behöver vi inte ens gå in på. Jag tror att de flesta 10-åringar hade kunnat hålla sig borta från att säga en sån sak i stridens hetta.

Rumpelstiltskin: Framför allt så måste man kunna ta emot kritik när den är befogad. Inte fungera som något slags totalitär diktatur och dela ut böter så fort en tränare eller spelare har åsikter.

Inget fel och visa äkta känslor av en tränare... finns verkligen inget tråkigare än robotintervjuer, sen kanske han kunde skippa sista meningen. SHL är en av världens tråkigaste liga, så sånt här behövs!

Bratwursten : Jag för göra det..haha ;-)

{6984}: du får låna ut källaren till dom!!

Huge: Hade warroom legat på en neutral plats. Så hade inga spekulationer kunnat göras alls. Det är min tes. Nu målar Sven Savage upp ett scenario som en stor konspiration baserat på denna tunna avgränsning mellan TV studion och Warroom. Sånt hade helt kunnat undvikas med ett "riktigt" warroom...

{6984}: Såvitt jag vet är det väl redan enbart officiella domare eller likvärdigt fackfolk som sitter i WR och bedömer UTAN nån påverkan utifrån.
Har svårt att tro på upplägget att nån eller några andra utifrån kan påverka pågående bedömning och beslut som görs och ska tas. Jag menar, en plats kan ju vara avskild fastän den ligger vägg i vägg.
Min poäng överlag är att domarna inte är i närheten av att vara så otroligt enögda och lättpåverkade som många verkar tro.
Skulle dessutom vara nästintill omöjligt att mörka ifall det förekom mygel och medvetet felaktiga bedömningar i syfte att gynna nåt speciellt lag.

« · 1810165 · »