1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742310 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
KalleTeodor: Att tro på den egna juniorverksamheten är ju inte detsamma som att tro på precis varenda spelare som har spelat i A-laget. Simon Löf och Jonte Carlsson var med och tog guld, men de flesta kunde nog se att de inte höll SHL-klass. Det är trist att bryta med egna produkter men ibland håller de helt enkelt inte måttet. Det finns väl ingen spelare som har fått så många möjligheter att täppa till truten på sina tvivlare som Sandström men likväl är de kritiska trutarna fortfarande öppna och högljudda. Och på tal om Brynäsare, så finns det flera på svensk mark som är bättre än Sandström. Lindbäck, Ericsson och eventuellt Sahlin.

Peja: "Det här bäst när det gäller" Är intressant. Rautio var bäst när det gällde mot Linköping och överglänste med råge Hypeade Högberg. Men det var självklart till största del beroende av ett brilliant försvarsspel. Såklart.
Sandström var bäst när det gällde mot Frölunda i match 6 och 7. Bäst när vi hade kniven mot strupen, han nollade ett Frölunda som tryckte ner Brynäs i stövlarna och gav laget chansen att vinna. Han var betydligt bättre i avgörande lägen än uppskrivna JG. Även här var det självklart det brillianta spelet av utespelarna som var orsaken till seger.
Sandström nollade HV på bortaplan och gav Brynäs chansen att spela hem guldet på hemmaplan. Söderström darrade i det läget.
Sen klarar han däremot inte av pressen i 6 finalmatchen alternativt är övertänd och gör ett misstag, och sedan ytterligare ett. Vi förlorar matchen på hans misstag, men det mest pinsamma är ju att utespelarna inte klarade av att hantera ETT baklängesmål( till skillnad från HV match 7).
Rautio går ut och ger laget chansen att vinna borta i match 7 släpper ett mål på 60 min! En jävla studspuck i förlängning från att bli matchhjälte.

Så är våra målvakter alltså inte bäst när det gäller? Vilken infallsvinkel väljer man? Jag vet vilken jag väljer.
Därmed inte sagt att det går att uppgradera målvaktsspelet. Men de gjorde ett fullt godkänt slutspel.

Bratwursten : Ja och även om våra målisar inte tillhörde toppen av SHL tog de oss till SD i en sjunde SM-final. Kan Sandström ta steg framåt i år så är han väl värd att satsa på.

Dessvärre vet vi ju ingenting om det. Han kan stå kvar och stampa på samma plätt ett år till.

Bratwursten : Fast nu är det ganska många år sedan Brynäs hade en riktig toppmålvakt. Fem år sedan(?) Pecka förädlade en målvakt senast.

Zzz: Kan det vara så att man börjar med samma målvakter men att man avsatt cash för att kunna värva in en ny förstaspade under säsongen om det skiter sig? Kanske kan plocka in Läck eller nån om hans säsongstart blir dålig.

Är kanske önsketänkade men vill fan inte ha samma situation nästa år igen :/

Peja: Kan köpa dina åsikter till stor del (hade inte tackat nej till Lindbäck), men måste ju finnas anledning till att Pecka tror så hårt på Sandström, vilket vi ändå fått se glimtar av. Sandströms högsta nivå är väääldigt hög redan nu på SHL nivå, däremot allt för låg lägstanivå, vilket ju är normalt för en så ung målvakt.

Pecka har ju ändå ett rätt fint CV vad gäller att utveckla målvakter genom åren.

Raka besked av Bengtzén. Intressant att han delar upp spelarna i Brynäsare och spelare utifrån. Brynäsarna vill han ha kvar (Sandström, Carlsson, Ersson). Och jo han vill ha kvar Kihlström och Ikonen också men poängterar att det är spelare utifrån.
Skönt också att han och Melin ska träffa Boqvist i veckan, det kanske löser sig med honom ändå.

Bra att han förklarar angående Zaborsky, han var inte tillräckligt bra mot vad han kostade.

Det blir alltså Rautio och Sandström ett år till. Jag hoppas man får Sandström till en billig prislapp när man tar den risken samtidigt som man vet att man tappar honom oavsett hur det går för honom kommande säsong.

Skrubben: Bra tycker jag. Tar hellre Boqvist än Ritola om det nu har varit en del av spelet bakom kulisserna (speltid,, roll etc).
Ikonen, Carlsson, Kilström, är givna att behålla tycker jag.
Ersson visade att han har en dimension som Brynäs behöver framförallt om Bertilsson saknas.
Tror Sandström kommer täppa till käften på många tvivlare nästa säsong.
Framförallt är det viktigt att tro på det man gör i en klubb vilket också inkluderar juniorverksamheten. Att spelare med känsla för klubben är avgörande i framförallt slutspelstider visas gång efter annan och inte minst i detta slutspel.

munkas: Så sillyn är redan över menar du?

Det var ovanligt ogenomtänkt skrivet...

Skrubben: Det var väl tanken inför denna säsong också. Tycker inte han tog några stora kliv direkt. I slutspelet gjorde han ett par helgjutna insatser som inte går att ta ifrån honom. Hans insats i match 6 kan dock ha kostat oss guldet...

Skulle gärna se att han blev kvar. Dock som andremålis bakom typ Lindbäck eller någon annan med motsvarande kvaliteter. Kanske blir svårt med kontraktläget?

Bratwursten : Jag tycker inte att Sandström var särskilt mycket bättre 16/17 än 15/16. Det är fortfarande samma ojämna målvakt som tenderar att släppa in långskott och göra tavlor. Och han har inte visat att han är bäst när det gäller heller. Givet att han har mer utveckling i sig, men han kan utvecklas någon annanstans. Hur många SM-guld ska Brynäs riskera att gå miste om för att BZ vägrar värva en toppmålvakt?
Men vi får väl se, det är ju inte spikat än.

Lunkan: Att sitta nöjd är att bli omkörd. Målvaktsidan var vår akilleshäl från 1a omgången till 7e finalmatchen. Missförstå mig rätt, bägge är bra, men inte tillräckligt bra för att ta oss hela vägen. När vi möter likvärdiga motståndare i ett slutspel så är det nästan alltid den starkare målvakten som avgör matchserierna.

Skrubben: Jag tar mig friheten att ha en egen åsikt grundad på mina egna observationer, precis som alla andra här också borde göra. Sedan kan förstås åsikterna gå isär. Det som försvagar "Brynäs vet bäst"-argumentet är ju det faktum att Brynäs uppenbarligen gjorde den bedömningen inför 16/17 och det visade sig bli väldigt kostsamt. Så jag förstår inte riktigt varför man ska köpa det argumentet den här gången.

Får väl se vad gäller sandström, han är ju längre fram i mycket nu än vad Söderström var vid samma tid förra året (Söderström är ett år äldre)

Peja: Och om Pecka och Bengtzén bedömer att Felix kommer ta några steg i utvecklingen nästa säsong (speciellt med tanke på att han slipper spela JVM) så anser du dig kunna göra en bättre bedömning som motsäger deras?

SH: Gillar Ritola av det jag sett tidigare, men med tanke på vilket spel Brynäs börjat bygga upp under Bulan och nu ska väl då Melin fortsätta utveckla detta så måste jag säga tack gode gud att Ritola stannade i LIF.
Tycker inte alls att han hade passat in i ett sådan spel som vi har.
För mig är han en aning för dålig på skridskorna (snabb) för MIN smak.
Men sen har han självklart många styrkor, men jag är samtidigt glad och tycker pengarna kan användas till en klart bättre spetsspelare än Ritola (oavsett om han var tänkt som spets eller ej).

Peja: Man måste alltid tänka på alternativkostnaden också, hade vi plockat in en bättre målvakt tex Jocke Ericsson som många ville ha innan säsongen ( som för övrigt inte hade någon jättesäsong), så kanske vi inte hade kunnat värva en sån som Clark, och då kanske vi inte hade varit i final ändå.

Sen håller jag med om målvakterna på ett sätt, hoppas det blir bättre till nästa säsong.

Lunkan: Målvakterna var ju en stor orsak till att Brynäs förlorade. Söderström var inte på topp i finalserien men han överglänste ändå våra gossar med råge. Jag tror det är farligt att dra den slutsatsen som du verkar dra, typ "hur dåliga kan de ha varit om Brynäs gick till final?".
Ja, Brynäs gick till final, men det betyder inte att alla spelarna bör få fortsätta. Precis som Brynäs behöll för många spelare efter guldet 2012 kan man vara på väg att göra samma misstag nu. Målvakterna tappade in puckar i ett läge där Brynäs var ytterst nära att vinna guld, det håller inte.

Skrubben:" ...bara för att få lite omväxling?"
Rolig du.
Nej, för att kanske kunna bli ytterligare bättre.

munkas: Så man ska sparka spelare, som bevisligen gjort det bra, och värva in nya bara för att få lite omväxling?

munkas: kommer garanterat ett par starka namn framåt. Vi lirade trots allt en 7e och avgörande final vilken avgjordes i SD så så j-a kassa kan inte målvakterna varit. Jag ser inte Lindbäck som någon frälsare, han gör också grodor. Jag tycker både Kilström och Carlsson höjde sig ju längre slutspelet gick, ersätt sunken med stabil back så ser backsidan vg ut.

Älskar att se kampen mellan brynäsare och leksingar om vilka som är gladast över att Ritola blir kvar.

munkas: Jepp det absolut största misstaget som Brynäs kan göra nu är att bländas av framgången och ha övertro på de befintliga spelarna. Det behövs en uppgradering mellan stolparna och flera offensiva spetsar. Men vi får väl se var det landar när lagbygget är färdigt.

honken21: Känns lite som Sundlöv efter guldet 2012. Förläng och skriv långtidskontrakt med alla inblandade och ta upp några junisar så blir det ny final nästa säsong. Jahapp, det var den sillyn. Ospännande var ordet.

Peja: Vad är det som händer??????

Peja: Är på din linje helt och hållet men har gett upp den tanken. Ledningen tror hårt på Rautio/Sandström. Verkar vara omöjligt att rubba.

Skrubben: Man kan tycka vad man vill om målvaktsvalet, men tycker det är väldigt härligt att man vill förlänga med alla unga.
Peja: Jonas G är jag lite spänd på, har ju varit fruktansvärt kritiserad i NA på slutet. Är inte säker på att han kommer vara lika bra som innan. Med det sagt är inte jag supernöjd med paret.

honken21: Rautio/Sandström vs monstret, Fasth mfl i bäst av 7 matcher... tack för kaffet.

Skrubben: Oj! Mycket blir sig likt nästa säsong alltså, om man får som man vill. Inte fel. Bara lite spets som ska ersätta Zaborsky/Johnson. Att Rödin inte är aktuell "nu" var ju lite diffust.

Mrassarson: GD har gjort en intervju med BZ nu på eftermiddagen som ska presenteras ikväll eller imorgon. Kanske kommer några indikationer där..?

{7981}: japp. Är med dig där. Har egentligen ingen plats för honom heller. Skulle han komma skulle han bara 1a pp back. Där har vi gunderson. Å i 2a pp är det väl tänkt att fälth och Larsson ska husera.

Den här veckan vill jag ha lite action! Nu har vi sörjt klart. Ge oss något.

micke63: Skulle tro att han blir kvar i NA. Även om inte Washington erbjuder honom nytt kotrakt så tror jag att han får kontrakt med någon annan klubb. Han har gjort det riktigt bra i AHL detta år.

Lunkan: haha nog tror jag vi matchade Leksand. Men karln lyckades väl hitta lite heder i kroppen :-)

Ingen som hör något om Djoos ? Hans kontrakt har ju gått ut. Kanske sugen på att komma hem till Brynäs igen ?

Forzzen: Vad kan det vara för dalmas..finns väl ingen i den regionen som Brynäs vill ha

Lunkan: tror inte nödvändigtvis att de ät hade enbart med pengar att göra denna gång. Han har väl lite anseende kvar att rädda. Klokt beslut av honom och skönt för oss

Agenten: Oj det var en rejäl chock. Bör dominera i allsvenskan.

Bifbiffen:
Förekommer alla dysterkvistar,
Trots en långt slutspel klarar vi alltså inte av att matcha Leksand i en budgivning, vad har de sålt denna gång?

1) Ett övergångsställe
X) En lekpark
2) Ett återtåg

Bifbiffen: Spekulationer... Hade de varit missnöjda hade de släppt honom och jobbat in andra namn.

HitTheLights: äpplen och päron. I förhållande till hans troligen ganska feta lön är de nog inte helt nöjda med ett mål. Nu, lägre lön och spel i allsvenskan, en helt annan sak. Men bra försök

Bifbiffen: Tydligen var Leksand tillräckligt nöjda för att skriva nytt kontrakt trots bara 1 mål...

bifhjärta: sköööönt!!

Agenten: såg det. Skönt.

HitTheLights: jag väljer att se det vad man får för pengarna. Tror inte Leksand är helt nöjda med 1 mål på 16 matcher eller vad tror du?

Jag har en samlad åsikt om honom som spelare och han imponerar inte på mig. Inte ens i ett självspelande piano som skellefteå

Ritola stannar i Leksand.

Tarasov: liknande utveckling på Öhlund kommande säsong så är han topp10 bland forwards/centrar

« · 1827689 · »