1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742301 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Skrubben: Skulle säga att Söderström presterade bättre än både Rautio och Sandström, men oavsett hur våra målvakter presterade denna säsongen, så tycker jag man ska satsa på dom inför nästa.
Rautio har utvecklats mycket sedan han kom till Brynäs, och Sandström vet vi alla att han kan utvecklas till en toppmålvakt. Inte säkert att det blir så, men efter att man jämför kostnaderna på Sandström och Lindbäck så är Sandström ett mer logiskt val.
I värsta fall ett bra målvaktspar, i bästa fall utvecklas båda och vi har isåfall två riktigt bra målvakter, för en billig relativt billig peng.

Skrubben: han står också 7 matcher. Han släpper några enkla mål, absolut. Men grodor är en överdrift. Pailles fösare möjligtvis. Hade vi haft Linus och Hv Rautio/Sandström. Gissar på 4-1 i matcher till oss. Hv imponerade inte på mig, förutom SHL:s bästa målvakt Söderström.

Bifbiffen: Herregud var du frisserar historien. Match 3 gjorde Söderström 2 grodor som hjälpte Brynäs till vinst. Även match 4 släppte han två billiga kassar som Brynäs borde avgjort matchen på.

HitTheLights: linus föll inte ihop en endaste match. Rautio och Söderström turades om att agera slips någon match var. De har sina toppar absolut, men är helt enkelt inte tillräckligt stabila. Söderström har varit helt enastående i grundserie och slutspel

Huge: fel igen. Vi var bättre på samtliga positioner utom just målvaktposten

Peja: Du gör det extremt lätt för dig när nu blandar in räddningsprocent med en obefintlig sample size.

Peja: Jag vet inte riktigt vilken fot jag ska stå på men jag tycker man gör det aningen för lätt för sig genom att peka ut målvaktsinsatsen som den orsak som gjorde att vi inte vann guldet. Vi stod där i sudden i sjunde och var det laget som förde spelet i förlängningen. Förstalinans oförmåga att prestera ser jag som en minst lika stor anledning. Seriens bästa kedja levererade inte när det behövdes som mest.

Samtidigt vill jag ha en trygg förstemålis, som match efter match levererar en stabilitet. Har vi den målisen i föreningen nu?

Tveksamt...

{7057}: Ursprungsdiskussionen var hur Brynäs bör gå vidare och agera denna 'silly season'. Vilka positioner som behöver förbättras för att Brynäs ska bli det etablerade topplaget som man uttalat säger att man vill bli.
Då är vi några som menar att mv-positionen är en position som Brynäs bör kunna förbättra genom att värva en toppmålvakt. Ett av argumenten för att behovet finns är att peka på mv-insatserna i finalserien, men det är förstås bara en liten (men viktig) del av säsongen.
Vi "kritiker" skulle lika gärna kunna peka på siffror från grundserien, där målvakterna inte heller tillhör toppskiktet, och påpeka att ett lag som vill vara ett topplag (som Brynäs vill vara) också behöver en av seriens bästa målvakter. Vilket vi menar att Brynäs inte kommer att ha med Rautio och Sandström.
På andra sidan argumentationen finns de som tycker det är helskoj om BZ fortsätter med Rautio och Sandström, eftersom de har högre tankar om dessa målvakter än oss "kritiker".
Sedan hamnar stort fokus på finalserien, men det är väl ganska naturligt. Målvakternas "beundrare" måste ju försöka lyfta fram deras insatser i slutspelet i och med att alla verkar vara eniga om att insatserna i grundserien inte var mycket att hänga i julgranen.
Men det är ju roligt att vi tycker olika. Vore trist om alla tyckte likadant!

Peja: De siffrorna går inte att snacka bort. Målvakterna vek ner sig i finalen. Det behövde man dock inte ens siffror för att se.

Kvart och semi - bra. Men då mötte vi två lag med mycket mer uddlöst anfallsspel.

Med Lindbäck - guld? Tycker inte HV gjorde en jättebra finalserie. Det var upplagt för smash.

HitTheLights: HV hade flera tilltänkta toppforwards skadade och deras version av smurfkedjan var inte direkt fantastisk mot Brynäs. Som sagt, det viktiga är inte om Jensen eller Ölund gör målen - det viktiga är att laget sammantaget har en forwardsuppsättning som levererar tillräckligt mycket för att ge laget chansen att vinna. På samma vis är det skitsamma om Rautio eller Sandström levererar mellan stolparna, det viktiga är att mv-uppsättningen sammantaget levererar.
Angående räddningsprocent: I enstaka matcher kan det vara missvisande, precis som all statistik, men sett över flera matcher kan man analysera genom att se mönster. Och det finns ett VÄLDIGT tydligt mönster i Brynäs räddningsprocent i finalspelet - det var sammantaget alldeles för dåligt. 2 av 7 matcher över 88%...?

Varför måste det vara målvakternas fel eller första kedjan eller nån backs? Känns mer som att tillfälligheter avgjorde mellan 2 jämna lag. Alla gjorde det bra, alla gjorde misstag och tyvärr vann hv. Nu ser vi fram emot guldet 2018. Tror ni alla stannar av de som Bz vill ha kvar? Hoppas verkligen på Ikonen. Var grym sen han kom in.

Peja: Hur man konstant kan tycka att det är målvakternas fel vid dålig % och lagets förtjänst vid bra % gör ju att det inte går att föra en seriös debatt.
Och återigen. De spelarna som klev fram under finalspelet i HV var deras bärande spelare. De som ska leda laget. Deras spelare ur form var inte deras toppspelare(Christensen möjligtvis undantaget.)

Men så kan man säga om andra med , exempelvis Törnberg som var sjukt viktig för Hv

Bifbiffen: Han gav Brynäs segern i match 3. Han gjorde en ok matchserie. Han var inte en matchvinnande målvakt som Svedberg 2012. Fakta är att det inte var någon målvakt i något lag som var det i år.
Att du inte klarar av att förstå att det finns fler sätt att se på hur man förlorar och vinner är ju inte direkt förvånande. Om jag förstår dig rätt så anser du att det är ok att lagets bästa utespelare underpresterar när det gäller och att det är målvaktens fel vid förlust oavsett hur förlusten ser ut. Fine. Jag gör det inte. Dra någon usel onliner så får du äran av avsluta debatten. Jag har klargjort min ståndpunkt och är tillfreds med den.

Huge: Skulle nog påstå att du måste vara bra enögd om du inte kunde se att HV hade ett mycket bättre målvaktsspel än Brynäs sett över 7 matcher. Ingen tillfällighet att deras räddningsprocent var högre i 5 av 7 finaler.

Bifbiffen: hade vi haft Söderström hade det blivit guld, det är jag också övertygad om

Bifbiffen: Du är så vilsen som nån öht kan bli.
Med din enögda och svartvita logik kan man isf vända på steken och säga att det aldrig blivit nån 7:e match om vi haft bättre forwards eller backar som förvaltat chanserna bättre alt stoppat Önerud från att kunna slå in vinstpucken på andra försöket.

HitTheLights: Ja han klappade inte ihop en endaste match. Jämn och bra. Att klappa ihop lyckades både Felix och Rautio med i samma finalserie.

HitTheLights: Om forwardsuppsättningen sammantaget levererar är det en fungerande lagdel, oavsett hur bra eller dåligt enskilda spelare presterar. Samma sak för HV. De hade många forwards som av olika orsaker (skador, dålig form) inte levererade men sammantaget fungerade deras forwardsuppsättning.

Här är målvakternas räddningsprocent i finalspelet. (HV's siffror i parantes)
Match #1: 83,87% (92,59%)
Match #2: 87,50% (90,62%
Match #3: 91,89% (85,19%)
Match #4: 77,78% (88,24%)
Match #5: 100,00% (92,00%)
Match #6: 84,38% (91,43%)
Match #7: 94,87% (96,67%)

Dvs 3 av 7 finaler där Brynäs målvakter var över 87,50%. Hur man kan tycka att det är en fungerande lagdel fattar jag inte. Men vi tycker som sagt olika.

Bifbiffen: Fast vilka har betalt för att kliva fram när det ska avgöras? Inte är det Alcén iaf...
Med råge. Absolut. Om du säger så så måste det ju stämma.

HitTheLights: Ja vilsen. Ganska övertygad om att du inte sett en minut av rögles matcher förutom en snabb genomgång på sporten. Också ganska övertygad om att i stort sätt samtliga utom förmodligen du såg att Lindbäck stod på huvudet både i shl och i kvalet. Bakom ett katastrofalt försvar.

Peja: Håller inte med dig alls förutom möjligtvis angående forwardsuppsättningen.
Där tycker jag dock att vi hade ett stort problem mellan kedjorna och Bulan om man får uttrycka sig så.
Trots att vår förstalina i många av matcherna var ganska uddlösa och utraderade så ändrade inte Bulan någonting i några kedjor alls. I många av matcherna tror jag DETTA kan varit en stor bidragande orsak till att vi ej vinner mot Hv.
Målvakterna tycker jag inte avgjorde matchserien alls.
Att ni här inne tex beskyller Felix tex för Hvs 0-2 mål i match sex får mig i MINA ögon att inse att vi alla har väldigt olika syn på hockey och indivduella situationer. Klart med Gundes mål än Felix.

HitTheLights: När andra kliver fram så funkar ändå den lagdelen. Linus vann målvaktskampen - med råge.

Bifbiffen: Vilsen? Nej jag är klar med vad jag tycker och tänker. Du däremot verkar enbart klara av att skriva trötta onliners utan substans.
Så när lindbäck gör tavlor så är laget odugligt. Men när Brynäs målvakter gör tavlor så är det deras fel? En tavla är väl en tavla?

Peja: Så du tycker alltså det är helt ok att 1an 2an och 3an i interna poängligan ska gå nollade i i en sm-final? De är totalt utraderade i merparten av matcherna. Är det en fungerande lagdel då? Ok. Som du säger, då tycker vi helt enkelt väldigt olika.

HitTheLights: Precis, skrattretande svammel om att vi faller på målvakterna.
Vad gjorde Pudas när Önerud får två chanser att slå in pucken?
Isf är det väl mer befogat att skylla på backarna.
Eller forwards, som missade många fina lägen att avgöra.
Och hur mkt bättre var egentligen Söderström när det gällde?
Darrade ex betänkligt hemma via ett par tavlor på bl.a Pailles backhand och ytterligare några dåliga ingripanden.

HitTheLights: med ett odugligt Rögle framför sig ja. Lite skillnad. Du är vilsen

HitTheLights: Analysera matcherna spelmässigt. Brynäs utespelare gjorde ett fantastiskt slutspel. Även matcher som man vann i sudden var spelmässiga utklassningar. Den största skillnaden mellan Brynäs och HV var målvaktspositionen, jag skulle t.om säga att Brynäs utespelare var bättre sett över 7 matcher.
Jag skulle inte haka upp mig på det avgörande målet. Det är bara ett mål.
Kolla kollektivt istället. Sammantaget fick Brynäs ut mycket av forwardsuppsättningen i hela slutspelet. Många spelade levererade.
Nej, alla forwards levererade inte, men det var ändå en fungerande lagdel i samtliga matchserier.
Självklart blir det mer kritik mot enskilda spelare när lagdelen målvakter analyseras eftersom den bara består av två spelare.
Brynäs hade bättre backar och bättre forwards än HV i finalserien. Det var inte där skon klämde...
For the record, hade ju HV också tilltänkta toppforwards som inte levererade. Men de hade en given förstamålvakt som de kunde lita på. Nu var finalserien HANS sämsta matchserie men han överglänste ÄNDÅ Brynäs målvakter...

Bifbiffen: nej det är inget svar, det är en löjlig hypotes. Såg du grodorna han gjorde i Rögles kvalmatcher? Det spelet han visade upp i kvalet hade inte gett oss ett guld.

HitTheLights: med Lindbäck hade det inte varit en match 7. Då hade guldet redan varit hemma. Där har du svaret.

Peja: Men om vi säger så här. Vi tog oss trots uselt målvaktsspel fram till en game 7. Där håller Rautio mot alla odds oss kvar i matchen. Han ger laget chansen att vinna. Var är Lindblom, var är Clark och var är Jensen? Paille? Granis? Vilken av våra matchvinnare och slutspelsrävar kliver fram?
Vilka är inblandnade i avgörande målet? Thörberg och Önerud, HVs främsta "kulturbärare" vinner matchen.
Men nej, vi lastar våra målvakter. Våra målvakter som alltså spelade direkt avgörande roller får att vi fick uppleva en final. Var är den befogade kritiken för våra poäng och målkungar??

Peja: Enig. Svedberg var tungan på vågen som tippade över till vår fördel mot Skellefteå.
Med likvärdiga målvakter som Hv hade det inte blivit 7 matcher inte heller Hv-guld

Skrubben: Att vara bra i en av tre matchserier är ingenting som man vinner guld med. Och även Rautio gjorde ju bort sig totalt i final 6.

HitTheLights: Ok då tycker vi olika. Jag ser framförallt match 6 som en match där målvakternas grodor fullständigt omöjliggjorde en seger. Har aldrig sett så dåligt mv-spel i ett guldlag, iaf inte i finalspel.

Bratwursten : Men ändå. Finalspelet. Tänk om Svedberg hade svajat lika mycket 2012, då hade nog Skellefteå vunnit den matchserien. Brynäs behöver en målvakt som tillhör ligans toppskikt om man ska tillhöra toppen. Det finns backar, forwards och centrar som tillhör toppskiktet, men ingen målvakt. Det är en svaghet som Bengan bör korrigera. Att vi hade två osäkra mv-kort innan final 7 säger allt och lite till.

Bratwursten : Japp. Många glömmer bort Rautio i denna diskussion också. Han växte något enormt under Pecka den här säsongen och var fantastisk i slutspelet fram tills förkylningen. Han hade svårt att hitta in i spelet igen efter sjukdomen, men som du säger var även han mycket bra i game 7 i finalen.

Skrubben: Eller Sandström efter Game 7 nere i Göteborg.. Rautio gjorde en kanonmatch nere i jkpg i game 7 också enligt mig.

Såklart med god hjälp av ett grymt försvarsspel.

Skrubben: absolut helt klart bra i kvarten. Men när vi summerar så är det ändå den position som blev fallet i finalen. Nu har vi chans att förbättra denna position och ändå så verkar man inte göra det. Övertro var ordet

HitTheLights: Håller helt med.

Jag minns hur alla hyllade Rautio i kvartsfinalen och bad om ursäkt hur fel dom hade om honom förra sillyn.

Peja: Jag tycker väl själv att den bärande formationen som blev totalt bortraderad i 7 av 7 finalmatcher har en större del i att de blev en förlust än målvaktsinsatserna.

Är rent ut sagt förvånad att man inte själva ser att det var just målvakterna som fällde oss från guldet. Ändå ger man samma målvaktspar företroender. Ofattbart

Peja: Nog kan man på goda grunder debattera huruvida dessa målvakter räcker för att ta laget hela vägen eller ej efter att ha förlorat på lotteri i sjunde avgörande... Dessutom ska man komma ihåg att båda målisarna fick avbryta mycket positiva trender i slutspelet pga sjukdom.
Med det sagt håller jag med om att Linus S var en bättre målvakt och att man gärna ser Felix höjer sin lägsta- (eller Rautio sin högsta) nivå till nästa år. För egen del blir upplevelsen av hockey större att se den utvecklingen, än att vi köper den nivån. Men det är jag det och säkert är det förstås inte.

Peja: Tycker många överskattar målvakternas insatser i flera av matcherna där de "storspelade". Ofta var försvarsinsatsen så bra att de knappt behövde göra kvalificerade räddningar.

Exakt du säger det ju mer eller mindre själv här, har man riktigt bra backar så ser ju självfallet målvakterna jävligt bra ut. Vi kanske kommer ha grym backsida nästa år? som dessutom kommer kunna bidra mycket framåt. Den offensivt skickliga tvåvägsbacken (Gunderson typen, eller ännu hellre Erik Karlsson typen som sväljer massa istid) Skulle jag kunna argumentera för är minst lika viktig som en grym målvakt för lagets framgångar, så som modern hockey ser ut. Verkar ju uppenbarligen som att Brynäs vill satsa på denna typ av backar också (Henrik Larsson bland annat ).

Det enda jag ställer mig frågande till är målvakterna. Uppenbarligen har man, som vanligt, en enorm tro på Felix. Visst är det möjligt att han växer ut nästa säsong när han bara har klubben att fokusera på.
Men mot Fasth, monstret, JE, Lassinanti, ev Svedberg, osv. Blir det lite löst.

Men annars ser jag det som jävligt bra att man försöker bygga vidare på det som fungerade förra säsongen.

Ser många som är rädd för att det ska bli som 12/13. Skillnaden nu är att det bara är 1,5 bärande spelare som försvinner, då var det väl 5-6?
Man har stora möjligheter att förbättra på varje position man tappat såhär långt.

KalleTeodor: Huss beskriver grundproblemet bra, rautio och Sandström är bra målvakter, men inga målvakter som tar laget hela vägen. De är ju snarare två väldigt bra andramålvakter. Om Brynäs är seriösa med att vara ett topplag bör man också ha en av seriens bättre målvakter mellan stolparna. Det känns som ett rejält önsketänkande att rautio eller Sandström kommer tillhöra toppskiktet bland ligans målvakter. Ja visst, Felix kan utvecklas, detsamma kan sägas om typ Lucas Carlsson - men backuppsättningen står inte och faller med Lucas. Det är så det ska vara.

Peja: hmmm jo, men många har ju faktiskt sagt att Rautio gått framåt denna säsong (vilket jag håller med om) också så han har ju utvecklat även etablerade målvakter, tycker dessutom Starkbaum tog ett kliv i Brynäs.

Är övertygad om att Sandström kommer att bli en grym målvakt i slutändan, men visst tålamodet är ju det som diskuteras i denna fråga, vilket såklart kan skilja sig mellan supportrar sinesemellan. Tråkiga med Sandström är ju att han med största sannolikhet drar till NHL/AHL om ett år, speciellt om han gjort en bra säsong.

För att kunna göra en klar och nykter analys måste vi ju ha hela spelartruppen framför oss, vilket är långt ifrån spikad. Sen visst är målvaktsposten väldigt viktig, sen tror jag du håller den något viktigare än vad jag gör.

{7057}: Lindbäck är en separat diskussion. Det finns många andra målvakter som också är bra, det ser man ju inte minst på de andra lagens värvningar. Det här är ju målvakterna vi pratar om, inte forwards till en fjärdekedja, livsviktigt att pricka rätt på målvakterna.

HitTheLights: Tycker många överskattar målvakternas insatser i flera av matcherna där de "storspelade". Ofta var försvarsinsatsen så bra att de knappt behövde göra kvalificerade räddningar.
Högberg gjorde fler svåra räddningar än Rautio, som dock var bra, mot LHC men Brynäs utespelare var ju klasser bättre än deras dito.
Jag fortsätter att vidhålla att målvakterna var en stor orsak till finalförlusten. Du kanske kan acceptera att de tappar in puckar i avgörande lägen, men det kan inte jag, inte när det inte är engångsföreteelser.
Angående bäst när det gäller: inför final 7 hade vi ingen aning om vem som skulle stå eftersom båda målvakterna hade gjort bort sig i final 6. För mig är det liksom yttersta beviset på att målvakterna är för dåliga när man går in i en avgörande finalmatch utan att kunna lita på någon av målvakterna... tror du att många SM-guldvinnande lag har varit i den situationen inför en avgörande final?

Peja: Självklart hade jag gärna sett Lindbäck i kassen. Det vill nog de flesta. Kan ju vara så att Bz erbjudit honom kontrakt men han inte vill signa innan hösten och invänta nhl/khl. Frågan är ju om vi kan vänta? Rena spekulationer från mig.

Peja: Nu är det ju detta bara ett rykte än så länge men om det visar sig vara sant så får vi helt enkelt vänta och se.
Värt att notera är att just målvaktsposten ofta får mycket kritik och åsikter även på andra forum och med andra målisar än detta. Vet inte hur det varit på detta forum tidigare då jag inte varit med så länge men en gissning är att det inte varit så många säsonger utan målvaktskritik. Sånt är livet för en målvakt.

« · 1827764 · »