1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742264 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Var förbättringspotentialen finns i detta lag? Ja den är potentiellt mycket bra. Vi har ett gäng unga spelare som bara kommer bli bättre. Skulle inte förvåna mig om t.ex. Lucas Carlsson nosar på landslaget kommande säsong.

Sedan verkar Bengtzén satsa på kontinuitet vilket gör att vårt lag kommer bli ännu mer samspelta kommande säsong. Om du tycker det argumentet är bullshit så kan du titta på HV:s utveckling den gångna säsongen. I princip samma lag som säsongen innan men som vann SM-guld istället för att åka ut med 4-0 i matcher i kvarten. Ett tydligt exempel på att kontinuitet kan vara en mycket viktig faktor.

Sedan fattar jag inte hur vissa kan dra paralleller till 2012. Då försvann 5-6 absoluta toppspelare som i vissa fall ersattes med skräpspelare. I år tappar vi EN toppspelare och ersättaren till honom är inte ens värvad än...

Huge: Söderström bara hela ansvaret men gör trots det ett stabilare intryck och detta med ett sämre lag framför sig än vad radarparet har att tillgå. En väsentlig skillnad. Att du inte ser att Söderström överglänser radarparet är lite oroväckande.

För er med (+) så kan ni läsa om Boqvist. Så kanske ni slutar mala MV-frågan i två minuter.
www.gd.se/logga-in/jesper-boqvists-svar-efter-ryktena-motet-avgor-hans-framtid-vill-kanna-mig-behovd

Bifbiffen: Din "målvakt utan dess like" släppte 2 billiga isskott från Paille (backhand ur dålig vinkel) och Zaborsky.
Felix räddade som halvskymd men pucken fastnar oturligt nånstans i utrustningen och glider sen in i mål.
Där vill jag nog klassa Söderströms ingripanden som klart grövre tavlor än den Felix isf gjorde.
Beträffande målvaktsfrågan i övrigt så hänvisar jag till tidigare redogjord åsikt härinne: många lag med
1 uttalad förstemålvakt istf 2 alternerande "förstemålvakter" klarade sig sämre än vad vi gjorde. Finns för- och nackdelar med båda, är rätt säker på att BZ och Pecka är bättre än du och jag på att avgöra vad som passar oss bäst.

Charles: Helvete vad skönt att slippa honom. Han kanske läste våra kommentarer. :p

Ritola kanske såg att det inte fanns 1 enda positiv kommentar i cybervärlden om honom från Brynäsfans och därför ångrade sig xD

Jan Grismöbel: Vad härligt att ni är brevkompisar, vilken nostalgi!

Peja: Har skickat brev till dig Peja .

Huge: Vi diskuterar målvaktsposten och hur den kan förbättras. Då två andramålvakter känns som en dålig idé dessutom när det vallfärdar in grymma målvakter till ligan.

Att du sen kallar Felix ingripanden för oflyt och Söderströms för tavlor är i sig inte helt oväntat, inte mindre roligt för det.

{2064}: Även Laine. Vart var Niklas Hansson, petad?

Bifbiffen: Nä, som målvakten "utan dess like" gjorde Söderström isf grövre tavlor än de Felix påstås ha gjort.
Kan inte se vad Rautio, som Felix radarpartner, har
med den saken att göra.
Men du ser säkert ett samband där, som ingen annan ser....

Huge: Så Söderström gjorde fler tavlor än Brynäs radarpar? HAHAHA

Andreas Galle: och HV saknade Ullström och Abbott så det gick nog på jämnt ut.

Bifbiffen: Och som vanligt har du noll nyans i dina bedömningar, går inte att ta dig på allvar öht.
Söderström gjorde ett par rejäla tavlor som isf var större än de Felix påstås ha gjort, men det bortser du förstås ifrån när målvakten "utan dess like" ska bedömas.

Hade vi lagt mer pengar på en dyrare målvakt förra året så hade vi behövt kompenserat det med billigare utespelare. I värsta fall hade den dyrare målvakten floppat, och vi hade inte ens tagit oss till final. Förra säsongen kan vi inte påverka. Nog om den nu.

Nästa säsongs målvaktspar kan vi antagligen inte heller påverka. Lindbäck vill helst avvakta och spela i NHL eller KHL. Att vänta på ett besked från honom, som skulle kunna bli ett nej tack, hade kunnat bli förrödande för hela laget. Sandström/Rautio är det enda logiska valet, oavsett vad.
Vi får helt enkelt lita på att de utvecklas som tänkt.

3 stjärnforwards i Lindblom, Zaborsky och Johnson har lämnat, samt våran andra center. Där måste pengarna läggas!

Huge: ja ett halvdant lag. Inte alls samma spets som vårt anfallsspel. Men en målvakt utan dess like. Som vanligt har Felix "oflyt"när han kastar puckarna i eget mål.

Zappaholic: Bara att skratta åt biffen och hans analyser, nu har HV helt plötsligt blivit ett "halvdant" lag där världsmålvakten Söderström ensam bärgade guldet.
Tjatet om 6:e matchen är rent trams.
Med samma spekulativa och bakvända logik kan man också säga att utan Felix storspel hade vi inte överlevt semin och därmed inte ens fått chansen på nåt guld.
De två mål han släppte in i sjätte matchen var dessutom mer oflyt med studsar än några tavlor.
Och som du säger: när allt avgjordes i sudden var det isf en back (Pudas) som "gav" HV guldet, inte nån av våra målvakter.

Andreas Galle: Med bättre målvakter också

Bifbiffen: Guldet hade vi tagit om inte Bertil försvunnit.....

Zappaholic: Eftersom den inte borde ha ägt rum överhuvudtaget.

Bifbiffen: Ja det var ju ett lustigt sätt att argumentera. Att strunta i match sju :-)

Zappaholic: skiter i match 7. Det var i match 6 problemet ligger. Där kastade Felix bort guldet.

Bifbiffen: Det klart att han gjorde en finfin insats och var högst delaktig i guldet. Såklart.

Jag tycker också vi ska byta ut en av målisarna och få in Lindbäck. Det vore väldigt bra för vårt lag.

Sen får du det att låta som om vi föll på målisarna. Håller inte riktigt med. Rautio släppte in ett mål på 60 minuter i sjunde. Det räcker ofta till att vinna matcher. Jag tycker någon av våra stjärnor borde klivit fram och jag tycker definitivt att vi borde gjort fler mål än ett under 60 min. Då hade vi vunnit.

Zappaholic: ja tar man ett halvdant lag till guld så är man i mina ögon en stjärnmålvakt. Hv sladdade hyfsat i serien inna. Söderström växte till en gigant och förlorade otroligt få matcher med honom i kassen. 94,3 % på 22 matcherna grundserien är även det imponerande

Utmana om guld men som du såg så gick det inte. Därför behöver en bytas ut. Vem av dom, spelar mindre roll.

Bifbiffen: Sorry men man är ingen stjärnmålvakt för att man gör en halv säsong som är bra. Han har mer att bevisa över tid innan han är en stjärna. Men det är min definition. Du har en annan.

Och du kanske begriper att det faktiskt går att utmana om guld med två målvakter som inte är toppnivå i SHL?

Zappaholic: Nej vart sa jag att han var det när han värvades? Kopiera gärna in det.

De hade en på förhand bra etta som blev utkonkurrerad av en på förhand tilltänkt andramålis som sedan utvecklade sig till stjärnmålvakt under pågående säsong för att sedan vara överlägsen etta i hela serien när vi summerar shl + slutspel.

Hade han inte haft denna utveckling hade inte HV vunnit guld, det begriper du va?

Bifbiffen: Du ansåg alltså att Söderström var en av SHL:s stjärnmålvakter när han värvades till HV71 efter en säsong i Vita Hästen/DIF?

Nej, jag pratar t ex om målisar som Jocke Ericsson, Ortio, Alsenfelt och Lassinantti. Etablerade målisar som också varit landslagsmålisar. De räckte inte till när det blev slutspel.

Det betyder att det går att komma längre med svagare målvakter så allt prat om att allt står och faller beroende på om man har en supermålis är ju direkt felaktigt. Det är ju Brynäs ett bevis på.

Med det sagt vill jag se t ex Lindbäck i Brynäs, då tror jag vi ger oss själva en ännu bättre chans att vinna guld.

{2064}: "Ja, fast helt okänd var han inte, JVM målis och allt. Men Söderström gjorde den resan vi alla hoppades att Sandström skulle göra och lite till."

Ja. Han var väl JVMs bäste målvakt 15/16. Precis som Felix var 16/17. Nu går Felix in i sitt första senior år. Precis som Söderström gjorde 16/17. Likheterna är ändå ganska slående :-)

Det är paret jag syftar på. För egen del spelar det ingen större roll om det blir Felix eller Rautio som backup, även att det är kul om Felix nu skulle få ett lyft. Men som målvaktspar håller det inte. Om sen Felix skulle konkurrerar ut Lindbäck om förstaspaden, då är det en annan sak. Likt Söderström konkurrerade ut landslagsmeriterade PW

Bifbiffen: ja. Och det kan det mycket väl bli för Brynäs med när vi summerar 17/18.

Säger inte att vi inte skulle värvat Limpan. Men det finns inget fel med att satsa ytterligare en säsong på Felix.

Inkazar: Ja, fast helt okänd var han inte, JVM målis och allt. Men Söderström gjorde den resan vi alla hoppades att Sandström skulle göra och lite till.

Inkazar: Tydligen så hade man helt rätt om hans kapacitet. Lagdelen målvakter i HV blir när vi sumerar deras absolut starkaste.

Bifbiffen: "Ja HV vann väl guld?"

Men HV hade väl ändå inte några stjärnmålvakter? En pw som inte kom upp i nivå alls och en rookie. Söderström var inte ens ordinarie i vita hästen 15/16. Tänk på det.

Zappaholic:"Även om målvaktsparet inte är något drömpar så gick vi till final och spelade en sudden i en sjunde och avgörande där slumpen delade ut guldet. "

Åter igen. Det hade inte blivit någon match 7 om vi inte gett bort match 6

"Lagen med stjärnmålvakterna, var tog de vägen?"

Ja HV vann väl guld?

munkas: Även om målvaktsparet inte är något drömpar så gick vi till final och spelade en sudden i en sjunde och avgörande där slumpen delade ut guldet. Kunde lika gärna varit vi som vann. Med målvakterna vi hade.

Lagen med stjärnmålvakterna, var tog de vägen?

Med det sagt så vill jag gärna Lindbäck i Brynäs, jag tror vi blir ännu bättre då!

munkas: även fast vissa inte håller med tycker iallafall jag han utvecklats i år och fått värdefulla arfarenheter av slutspel i extremt pressade situationer som han både hanterat väldigt bra och mindre bra. Han känns som en kille med bägge fötterna på jorden som inte svävar iväg varken positivt eller negativt för mycket och gräver ner sig. Jag är övertygad om att vi får se en bättre Sandström nästa säsong, hur mycket bättre återstår att se.

Som vi redan pratat om tidigare blir det lättare att faktiskt uttala sig om truppen och målvaktssituationen när hela truppen är spikad.

mk: Jag har också läst allting. Det gjorde jag iofs redan för ett år sedan, inför denna säsong. Det vad då ungefär samma funderingar. Kommer Felix utvecklas? Har vi två andramålvakter?
Känns inte särskilt övertygande direkt.

mk: hade någon sagt till mig innan säsongen att Felix skulle ge bort match 6 till Hv på hemmaplan...

Nu har jag inte läst precis allt som skrivits om målvakterna.
Även jag skulle önska att AL spelade i Brynäs nästa säsong.
Men nu verkar detta inte bli av.
"Alla" går bananas.

Men är det någon som ÄRLIGT och SERIÖST vet vad AL vill själv.?
Vad kostar han?
Vill han till annan liga egentligen?
Är det hans enda önskan att spela i Brynäs resten av karriären?

Om man nu signar upp AL länge. Vad innebär det för resten av truppen?
Det är många frågor som man inte har svaren på.

Det låter på många som att vi fick kvala för livet iår.
Men hade någon innan säsong sagt att Brynäs skulle spela Game 7 i final.
MED DOM JÄVLA USLA MÅLVAKTER SOM SPELAR I BRYNÄS😀😀

Så hade jag tagit det alla dagar i veckan...
Jag tror nog att BZ jobbar för Brynäs bästa, på lång sikt. Är helt övertygad att man inte vill sätta sig i samma sits som efter -12.

Zzz:
Satsa på kontinuitet och spets nu Bz:

Sandström - Rautio

Gunderson - Bertilsson
Larsson - Kilström
Carlsson - Fälth
Zanetti - Ersson
(Sundqvist)

Rödin - Johan Larsson - Gynge (drömnamn för mig!)
Paille - Jensen - Ikonen
Clark - Ölund - Boqvist
Blomqvist - Granström - Caporusso
Alcén
(Mannberg, Asklöf)

Huge: Vilken chock det hade varit om svaret istället var "jag ville helst byta ut Felix, men iom att Anders vill vänta på NHL kontrakt och dom andra bra alternativen tackade nej/ville avvakta så får vi leva med Felix ett år till" =)

Jag tror vi inte har hela bilden även om det är kul att spekulera.

Huge: Rent statistiskt var han SHLs 14e bäste målvakt förra säsongen och i år 17e bäste.
Nästa år blir konkurrensen ännu hårdare...
Har hört en yrkesmans kommentarer om Felix oxå, har du?

Zzz: BZ i GD: "Jag måste fråga om Anders Lindbäck då han kopplats ihop med Brynäs. Det är ett spår som är dött nu?

– Det blir inte något av det om vi ska ha Felix och Rautio. Vi kan inte ha tre målvakter. Just nu jobbar vi på Felix Sandström och utöver det har jag inga mer kommentarer."

Märkligt att försvara målvakterna med anledningen att vi tog oss till sju matcher och sudden. Tycker snarare det är ett bevis på hur bra vårt lag var i övrigt. Grym backuppsättning, jämna kedjeformationer som alla kunde producera. HV hade ett par spetsspelare som blixtrade till då och då. Det räckte för dem. Det ska inte få räcka.

Peja: Vi vet ju heller inte hur Bengtzéns funderingar runt målvaktssidan har gått. Felix/Rautio kanske inte var hans första alternativ men att det just nu är det bästa alternativet. Om Lindbäck vill vänta går han bort. Svedberg sitter fast i ett kontrakt i KHL, även om det kommer brytas så måste Svedberg vänta ut att klubben tar initiativet för att inte förlora pengar. Vi har ju egentligen ingen aning om och kommer aldrig få veta hur tankarna gått.

Peja: "Som sagt, vilken förbättringspotential ser du i laget?"

En klar sådan.
Målvakterna har i mina ögon definitivt utvecklats, varför skulle dom inte kunna fortsätta göra det?
Vi har flera unga spelare som tagit kliv framåt, framförallt Ölund men även en spelare som Ersson har visat att han håller på den här nivån."

"Hur ska Brynäs bli bättre? Genom att behålla alla?

Nä, det blir ju lite svårt eftersom en del redan har försvunnit. Är väl heller ingen som på allvar tror eller har påstått att det alltid är bäst att behålla alla från ett lag som lyckats så bra.
Med 17 spelare som redan står under kontrakt och goda chanser att hitta fullgoda eller t.o.m bättre ersättare för de vi tappat så ser jag inga större orosmoln på vår hockeyhimmel...

{2064}: Vore intressant att höra hur en yrkesman ser på Felix utveckling, ditt påstående om att han tagit "ett halvt steg bakåt" i år känns iaf rent spontant som lite märkligt.

Huge: Absolut. De flesta lagens målvaktsspel var bättre än Brynäs dito. Lyckligtvis för Brynäs kan utespelarna också påverka matchutgången. Spelmässigt gjorde Brynäs sin bästa säsong på evigheter, klart bättre än 2012. Jag skulle nog gå så långt som att säga att det var den spelmässigt bästa säsongen sedan 1993.
Som sagt, vilken förbättringspotential ser du i laget? Hur ska Brynäs bli bättre? Genom att behålla alla?
Det var precis det tänket som du står för, typ "det gick bra, alltså var alla bra" som gjorde att det höll på att gå åt pipsvängen efter guldet 2012. Det farligaste som finns i framgång är att få en övertro till det egna laget.

Inkazar: ja, det är knivig situation med kontraktsfrågorna. Lindbäck är en sorts försäkring att vi kan ta oss långt, Sandström är ett frågetecken då han tog ett halvt steg bakåt i år.
Kan Sandström utvecklas bättre utan press bakom Lindbäck? Kanske..
Självklart hoppas jag att Sandström fullkomligen spikar igen nästa säsong men om han inte gör det, har vi då kastat bort säsongen trots en i övrigt grym trupp?
Alla som spelat hockey vet att forwards kommer undan med det mesta, backar med betydligt mindre och målvakter knappt något alls. Det är en väldigt tuff och krävande roll.

« · 1827900 · »