1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738989 inlägg · 7967 ämnen

Skellefteå AIK-Brynäs IF den 27/9-12

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF den 27/9-12
Huge: Ja eller så är du det eftersom flera av målen saik gjorde gjordes just på returer från rahm.

atilla:Huge ser det han vill se. Det är alltid andras fel om vi förlorar. Läs hans lång utläggning om hur orättvist domarna dömde...

Visst vr vi bortdömda. Men returerna fixade Rahm helt på egen hand. Han släpper väldigt mycket returer. Det har han gjort hela tiden efter sin avstängning. Han TAR inte puckarna han MOTAR dem

atilla: Tyvärr, du är lite fel ute här. Släpper målvakten returer och backarna gör ett bra jobb så gör inte motståndarna en massa mål. Visst, du kan kräva att målisen alltid ska hålla pucken eller styra ut dem i hörnen, men puckar precis framför eget mål måste backarna antingen nå eller ta bort motståndaren så han inte når pucken. Fråga vilken tränare som helst, men jag utgår från att du inte spelat hockey.

Peja: Ja i dem finalspelen var det inte många returer rakt ut från Svedberg inte ne. De matcher jag har sett när Rahm har stått (de två senaste och de försäsongsmatcher han stod) så tyckte jag se lika returer då. Nu har det ju visserligen inte gått så många matcher så han ska ju givetvis få fler chanser men tycker det känns lite oroväckande.

Riktigt bra att Harju fick hänga två kassar iaf. Hoppas det släpper för honom. Tyckte det såg bra ut för Enterfeldt också.

atilla: Bedömningsnivån är totalt svajig i år... Backar var dt inte någon som sa att Brynäs behöver stabila tunga backar som kan rensa!

Böjd att hålla med! Hallå Sundlöv.....

Slajsarn: Jo jag vet det. Tittar inte på allt trams han skriver, men nu råkade jag se det han skrev till mig så måsta svara. Men snart kommer det väl någon livslång krönika i stil med aftonbladets kvalité så man får väl passa sig.

Zappaholic: Eller så är du fel ute. De flesta här inne verkar ju anse att rahm släpper sjukt med returer. Visst, returer händer, men det ska inte behöva hända på varannat skott.

atilla:Ännu ett läge att scrolla förbi.

Visst ska våra backar städa framför mål absolut. Men nu har Sundlöv valt att inte ersätta varesig Anderssén eller Ekholm. Vi har väldigt tunna backa viktmässigt och det kombinerat med att rahm släpper returerna rakt ut så blir det tyvärr mycket returmål på oss.

Detta är givetvis något SAIK's ledarstab har sett på video och tagit fasta på. Det betalade sig ikväll.

Slajsarn: Brynäs har valt att ha en jäkligt spelskicklig backuppsättning... då får man oftast (som i det här fallet) offra tyngd och defensiv kompetens.

atilla: Nej, jag tycker jag är rätt ute och försöker få dig att förstå att du har fel. Men det är helt ok att vi tycker olika :-)

Jag håller med dig om att Rahm släpper många returer, men titta på en del NHL-målvakter som är riktiga puckmotare. Skillnaden är att de har stora starka tuffa backar som håller rent på motståndare och andrapuckar!

Positivt ikväll Harjus 2 mål!

Negativt Domarna och spelet i egen zon och domarna igen!

Detta ska Timrå få fan för hoppas jag!

Peja: och det valet faller ju väl ut.... Tänk om, tack.

Take44: Detta var ändå första förlusten under ordinarie speltid, samtidigt som backarna har tillfört många mål framåt. Typ Berglind kommer alltid att producera poäng, men hans defensiv är inte briljant, om man säger så. Jag tycker att det är ett intressant upplägg, men man letar ju fortfarande efter en ny back, så...

Peja: Vi måste ha en boxplayuppställning som kan hålla rent. Allt är inte offensiv, även om det är trevligt att titta på....

Renberg är en idiot!

Zappaholic: Okej, så då tycker du att det är ok att rahm släpper retur på ungefär varannat skott? Jag tycker då iaf inte att det är ok.

Nu när vi har så tunna backar så blir det ju ännu viktigare att inte släppa så många returer. Det går inte att släppa dem rakt ut varje gång för då blir det livsfarligt direkt. Visst, våra backar ska kunna få undan lite fler returer än vad som blev nu, men det är hos rahm felet ligger i från början...

Take44: Ja, det gick troll i boxplay idag. Typ Hansen och Granström var också mycket sämre än vad de brukar vara där.

foppa78: Vad sa han?

foppa78: Ja va fan, det är ju en lappjävel....

atilla: vartannat skott har jag väl inte skrivit. Felet är en kombination, men struntsamma. Nu tar vi nya tag mot Timrå. 

Zappaholic: Nej men jag tycker ju tydligen fel enligt dig som tycker så. Undra vem det är som inte spelat hockey. Eller någon sport huvedtaget...

atilla: du får väl läsa vad jag skriver!! Du la ju ALL skuld på Rahm. Där tycker jag du har fel.

Zappaholic: Och du får läsa vad jag skriver. Jag har aldrig sagt att man kan lägga allt på rahm.

atilla: lite svårt att tolka det annorlunda när du skriver att flera av målen är hans fel och att han släpper returer på ALLT!!

atilla: Du är fel ute, inse det. Många av returerna var, som Peja påpekat, följden av kvicka närskott från mkt bra skyttar. Då kan man inte alltid begära att en målvakt ska limma allting eller ens hinna styra skotten mot hörnen.
Det begriper alla som kan lite om hockey...

Huge: Vi måste ha ett mer taggat försvar när vi möter lag med en speed som SAIK har

Zappaholic: Rahm behöver givetvis lite tid innan är på topp. Jag är övertygad om att Honken står nästa och att Rahm får slipa på detaljer med Pekka ett tag.

Take44: Saxat från Ek i Expressen. Han har så jävla rätt:

"Brynäs lagkapten Jörgen Sundqvist crosscheckades fult i ansiktet av Skellefteåbacken Johan Alm och Skellefteå kan vara tacksamt över att det inte blev matchstraff.

Men Sundqvist, är inte den som är den. Några minuter senare stod han i en tv-intervju med ett halvt bomullsfält uppstoppat i näsan, och ett hudfärgat plåster på vänsterkinden, och gjorde ett tappert försök att prata och andas samtidigt.

Det gick!

Samme Sundqvist vann SM-guld för Brynäs i våras och spelade då trots en bruten tumme.

Han är liksom urtypen för en person som inte tycker synd om sig själv. En sann hockeyhjälte."

Amen to that!!

Zappaholic: Vad har jag med skrivit då? Har ju faktiskt sagt att våra backar borde få undan ett par fler returer. Men det är ju rahm som skapar för mycket returer och det är där det stora hela ligger

Rahm va okej, trots en del tveksamma returer. Det är iallafall inga tvivel om att Honken är klar 1:a

Take44: Var väl första gången idag som vårt hittills fina försvarsspel inte riktigt kuggade i. Synd, när offensiven istället såg riktigt bra ut. Vi möter dessutom ett riktigt bra och effektivt motstånd. Ser bra ut överlag, bra att Harju får utdelning på sitt slit. Nu kanske vi slipper sparkningskraven från vissa experter härinne.....

Gurra88: Honken har haft ett klart bättre försvarsspel till hjälp i sina matcher, det hade inte Rahm idag.
Lite orättvist att ranka som du gör, med det underlaget.

Huge: Haha.. Ett försvar som litar mer på Honken kanske? 

Honken har hållt landslagsklass, det har inte Rahm (än) .. så jag förväntar mig honken tillbaka på lördag.

atilla: Kan vi inte lägga den diskussionen åt sidan?

Gurra88: Rahm står på lördag, så du får vänta ett tag till.

Huge: Varför skulle han?

Redigerad kommentar

Åkt på kvällsskiftet denna veckan,så har fått följa Svenska mästarna via radiosporten.

Han som kommenterade matchen påpekade att Saik borde fått minst 2+2 för Sunken-incidenten,han sa även att Brynäs bortdömda mål i 3e troligen skulle vart mål.

Så det känns väl ändå inte helt nattsvart idag ? Harju kom igång me...

Vi tar nya tag på lördag.

ÄLSKA BRYNÄS IF

Gurra88: Därför att det inte finns nån vettig motivering till varför han bör bänkas.

Redigerad kommentar

Huge: Så du tyckte det fanns någon anledning att byta Honken?? Rahm har fått testa, han släppte trots allt 5 puckar även att han inte kunnat stoppa alla. Helt övertygad om att vi ser Honken på lördag. Som sagt, försvararna kanske blir lugnare med honom.

– Det är inget bra spel från oss i egen zon. Vi bjuder på billiga mål och faller på eget grepp. Jag är inte nöjd med försvarsspelet i dag, säger Brynäs tränare Tommy Jonsson till C More.

Huge: Missade matchen igår visuellt pga ögonlaseroperation.
Men med en filt över tvn kunde jag höra matchen;-)

Bara att krypa till korset och be Harju om ursäkt, lät som han och övriga i skoterkedjan var riktigt bra.

Många mål från Skellefteå i pp och på returer. En liten dipp i ett annars bra försvarsspel låter det som.i

rafalski: Du har presterat en bättre analys av matchen med en filt över huvet, än vad vissa härinne har gjort trots att man sett matchen med egna ögon.... :-)

Nån tomte skyller allt på Rahm, som de facto var den bästa försvararen.
Ett par andra förväntar sig Honken i målet på lördag, utan att ha nån vettig motivering mer än att vi förlorade matchen.
Ja, du hör ju att allt är som vanligt härinne efter en förlust.

Lycka till med operationen. Spelade igår med en kompis som hade sabbat sina glasögon, så jag vet nu hur viktigt det är med normal syn på golfbanan.
Han treputtade det mesta.... ;-)

rafalski:

Skoterkedjan verkar vara på G

Nordans lina alltid bra.

Nu väntar vi på att Krokkedjan ska börja producera också och att de skadade backarna ska komma tillbaka i spel.

2 bra målisar har vi med och det känns stabilt.

I går fick vi aldrig en vettig chans att ta poäng på grund av domarna tyvärr men jag tycker att vi börjat serien helt ok trots allt.

Huge: Det är det som är konsten med en bra målvakt.. Att vinna matcher även att försvaret har en dålig dag. Där är inte Rahm ännu. Dessutom när honken varit helt magisk i sina matcher och gett trygghet till sitt försvar. Rahm släpper dessutom allt för många returer rakt ut.

Gurra88: Rahm måste få matcher för att komma tillbaks i form igen. Sitter han på bänken i 55 matcher så är det ju en märklig värvning. Brynäs har råd att hålla båda målisar igång även om det kanske ibland innebär att den hetaste får vila.

arnio: Fast oerhört viktigt att ta så många poäng som möjligt i inledningen. Nu har rahm fått testa på.. Honken är hetare och bör få 2-3 matcher nu igen.

arnio: Nordans kedja är ok, samspelta och så men spelar ibland lite för svårt och omständigt. Det är nåt som inte stämmer med Lauritzen, brukar vara mycket kvickare i vändningarna och säkrare med pucken. Såg någonstans att  han vilade vissa träningar för att vila höften, skulle det inte vara lika bra att även vila någon av matcherna för att sas få riktig vila. Ser nästan ut som han  "håller igen"... 

Redigerad kommentar

Gurra88: Helt enig om att Honken ska in. Det du måste tänka på är att Honken brukar missa ett gäng matcher per säsong pga. sjukdomar och skador så vi behöver nog en Rahm i hyffsad matchform som back-up.

Gurra88: Ja, frågan är väl vad som kom först: hönan eller ägget?

Tror knappast att uteförsvaret efter 4 matcher med Honken bakom sig, helt plötsligt skulle få stora darren och bli osäkra bara för att Rahm står i kassen?
Löjlig analys, Rahm debuterade hemma mot Modo och gjorde en bra match, räddade oss faktiskt i slutsekunderna från en förlust.
Vore jävligt osmart och opsykologiskt att byta tillbaka Honken på direkten, utan nån som helst anledning mer än att vi torskade igår.
Det sänder helt fel signaler till Rahm om att man inte riktigt litar på honom.
Enda motivet till att byta tillbaka är isf att Rahm drabbats av nån skavank, annars är det tjänstefel att byta tillbaka.

Huge: "Enda motivet till att byta tillbaka är isf att Rahm drabbats av nån skavank, annars är det tjänstefel att byta tillbaka"

Så garderade du upp dig ifall det är så att Honken står på lördag.

"Vore jävligt osmart och opsykologiskt att byta tillbaka Honken på direkten, utan nån som helst anledning mer än att vi torskade igår."

Vi har med hockeykillar att göra, det sänder väl isåfall signaler om att det krävs mer, vilket hade sporrat honom ännu mer till nästa chans. Klarar han inte det ska han nog byta yrke.

Helt övertygad om att vi ser honken på lördag, med eller utan skavanker på rahm

« · 1520781 · »